EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lantion asennossa häikkää?

Alaselkä on nyt kipuillut yli vuoden ajan ihan päivittäin. Selkä menee jumiin ihan istumisesta tai paikallaan seisomisesta, niin että jossain vaiheessa joutuu alkaa vaihtaa asentoa koko ajan. Roikkumalla tangossa tai putkirullaamaalla selkärangan jonkun alimmista nikamista saa napsahtamaan, joka laukaisee jännityksen muutamaksi tunniksi. Kaikki alkoi viime kesänä kun kaaduin pyörällä ja tulin kädet suorina kämmenpohjien varaan maahan. Röntgenit ja magneettikuvat on käyty läpi ja niissä ei näy mitään poikkeavaa, samoin kaiken maailman jumppaa ja venytystä on koitettu ilman tulosta. Jomotus on enempi hermoperäistä, kun särkylääkkeet ei siihen auta. Dear Eki, mitä seuraavaksi, niskalaukaus kenties?

Venyttele jalat kokonaisuudessaan kunnolla ja myös vatsalihakset. Eikä varmaan haittaa olis jos kävisit asiansa osaavalla hierojalla niin hommat nopeutuisi ja sieltä osattais myös sanoa pitääkö jotain osa-aluetta venytellä enemmän tai vähemmän. :)

Mulla oireili alaselkä pahasti, kun kaaduin pyörällä ja rytäkässä sI-nivel oli lumpsahtanut pois paikoiltaan. Puoli vuotta kärsin sitä kipua ja kun ei enää pystynyt kunnolla illalla sänkyyn mennessä selkää rentouttamaan, niin kävin jollain niksnaksauttajalla, joka survoi nivelen oikealle kohdalle.

Mulla tuota selkälihasten kramppia aiheuttaa myös todella jumissa olevat pakarat, jotka vetää myös selän jumiin. Kokonaisvaltainen jalkojen ja pakaroiden venyttely sekä kehonhuolto on varmasti avain tähän(kin) asiaan.

Itsellä ovat polvet naksuneet koko iän, mutta en ole sitä pitänyt minään hälytysmerkkinä. Kotona kyykky on mennyt ilman kipuja aina. Ylösnoustessa vaan kuuluu AINA rutinaa ja naksahteluja. Tänään olin sitten ensimmäisen kerran paikallisella salilla ns. testitreenissä ja kun jalkaprässissä polvet naksuivat niin salin traineri keskeytti homman siihen ja kielsi tekemästä heidän salillaan mitään kyykkyjuttuja ennenkuin olen käynyt lääkärissä.

Pitääkö tässä nyt tosiaan aloittaa joku rumba polvikuvauksien jne. kanssa? Kuten sanoin, ei kipua esiinny naksuessa koskaan. Se kuulostaa häijyltä, mutta siihen se jääkin.

vaahtomuovipatukalla rullailu avaa nikamalukot näppärästi ja pitäisi auttaa lähes välittömästi tuohon vihlontaan.

Mikäli tuon lisäksi on jotain toistuvaa lihaskipua lapaluun seudulla, suosittelen yläselän venytystä ja vahvistusta.

Mullakin on tosi naksuvat nivelet (erit. selkä, polvet, varpaat, lonkat), eikä kyse ole mistään hienovaraisesta naksumisesta, vaan välillä itseäkin hirvittää se meteli, mikä esim. selästä lähtee. Oon kuitenkin ollut siinä uskossa, että naksuminen / naksauttelu on ok niin kauan, kun se ei satu. Eikä tosiaan tee kipeää tuo naksuminen, melkein päinvastoin. Usein on sellainen fiilis, että vaikkapa selkä on vain "pakko rusauttaa", tai pakko mennä kyykkyyn, jotta saa polvet naksautettua. Fysioterapeuteilta olen asiaa tiedustellut, eikä käsittääkseni pidä huolestua, jos mitään kipua ei tunnu. Lääkäriin en siis ole ajatellut mennä...

Outo vihlova kipu yläetureidessä

Mikähän ihme vasempaan jalkaani on tullut? Tietyissä asennoissa kun nostan jalkaa, niin tulee erittäin terävä ja vihlova kipu. Kipu ilmenee, kun istun tuolilla haarat n. 90 astetta auki, ja nostan vasenta polvea ylös ja vien taakse. tätä on nyt jatkunut noin viikon, eikä ainakaan toistaiseksi ole minkäänlaisia parantumisen merkkejä ollut näkyvissä.
Eli tämmösestä asennosta kun lähtee nostamaan jalkaa ylös ja vie taakse:
bam.jpg

Pelaan salibandyä maalissa ja tämä ilmeni ensimmäistä kertaa ihan tavallisessa höntsävuorossa sivuttaisliikkeessä, jollanen näkyy videolla:

Kipu esiintyy tuolla punaisella ympyröidyllä alueella. Voisi olla esimerkiksi Pectineus tai Sartorius, mutta tiedä sitten...
2mqtj06.jpg

Kipu ei haittaa tavallisessa elämässä mitenkään, eikä sitä esiinny missään perus arkiaskareissa. Ainoastaan salibandyssä ja silloin kun sitä lähtee tietoisesti hakemaan(kuten tuoliesimerkissä).

Osaisiko joku näiden tietojen perusteella jotain sanoa? Vaikka kipua ei arkielämässä esiinnykkään, niin estää täysin salibandyharrastuksen, joka kyllä ketuttaa... :jahas:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Lonkankoukistajalta kuullostaa minun korvaani..tulehtunut/jumissa jne jne

Venyttelyä koittasin ensimmäisenä jos ei satu ja lepoa+burana kuuria 3x buranaa per pv 5pv ajan.

Selkä kipeä

Dodii. Selkä meni varmaan noin vuositakaperin mavessa paskaks. Oli jonkin aikaa helvetin kipeä. Nykyään selkä tulee välillä kipeäksi jos on istunut huonosti esim. Tänään oltiin pelaamassa sählyä ja jotenkin välillä jalassa pistää. Olen pystynyt reenaan ihan normaalisti että ei sen isompaa kipua ole ollut että häiritsisi reenaamista. Pitäskö käydä osteopaatilla?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla meni t-kulmasoudussa n.10-vuotta sitten selkä paskaks, eikä ole vieläkään kunnossa! Joutunu poistamaan monia liikkeitä kokonaan ohjelmistosta. Jos huomaat jaloissa voimapuutoksia, tai iskiasoireita polvitaipeen alapuolella niin oikea osoite on joko ortopedi tai fysiatri ja magneettikuvaus. Kotihoitona selkäkipuihin on yleensä korsetin vahvistaminen, elikkäs syvien vatsa- ja selkälihasten jumppailu. Staattiset pidot yleensä toimii. Lankutukset ja superman hyviä.

Lonkankoukistajalta kuullostaa minun korvaani..tulehtunut/jumissa jne jne

Venyttelyä koittasin ensimmäisenä jos ei satu ja lepoa+burana kuuria 3x buranaa per pv 5pv ajan.
Kiitos vastauksesta. Tulehdus kuulostaa aika loogiselta, ja olen jo buranakuurin aloittanut, tuskin siitä haittaakaan on. Levätä pitää yrittää ainakin viikon nyt, vaikka himoa kentälle on :).

Venyttelyä en oikein saa osumaan kipukohtaan mitenkään, mutta ajattelin silti lisätä kaikkea jalka-perse -akselin venytyksiä

L-sit kehonpainopitoa, tai sen variaatioita, oman kunnon mukaan, 2 x 20 sec päivään, minuuttin asti voi pitää jos siltä tuntuu. Alkaa selkäkivut helpottaa.

Niitä variaatioita, helpommasta vaikeaan:

Helpoin:

Toiseks helpoin:

Kolmas variaatio:

Sama ku edellinen mut muodosta jaloilla n-kirjain. Eli tuo ne vaakaan mutta pidä jalat koukussa.

Neljäs:

Nyt suorista toinen jalka, pidä toinen koukussa. Jalat edelleen vaakatasossa.

Viides:

Täysi L-sit

Hengitä jatkuvasti rauhallisesti sisään - ulos. Älä pidätä hengitystä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
toki tuollaiset pitoasennot auttaa selkään ja tukilihaksiin.. mutta kävisin kyllä fysioterapeutilla näyttämässä ja selvittelemässä mikä sielä tarkalleen ottaen aiheuttaa kipua ja liittyykö aiempaan vammaan. Kyse voi olla aika monesta asiasta lähtien ihan lihasjäykkyydestä. alaselän, pakaroiden tai takareisien kireys voi aiheuttaa kipua alaselässä. ja se voi myös säteillä jalkoihin.

Murtunut peukalo

Onnistuin tuossa elokuun puolessa välissä murtamaan oikean käden peukaloni. Alunperin luulin että sormi vain venähti/meni pois paikaltaan enkä siitä syystä kokenut suurta kiirettä mennä lääkäriin. Tapaturma sattui kun oltiin ulkomaan matkalla, sitten puolessa välissä reissua sain aivan järjettömän kuumeen ja tulin todella kipeäksi jota kesti loman loppuun asti. Kotiin päästyäni varasin kuitenkin ajan lääkärille, mutta lähinnä sen mielipuolisen kuumeilun takia. Siinä sitten ohimennen näytin peukaloa lääkärille kun sormi oli vähän kankea ja liikeradat oudot. Selvisi että peukalo oli kokonaan poikki alimman nivelen vierestä eli aivan peukalon tyvestä (en ilmeisesti omaa tuntoaistia). Siitä sitten suoraan ortopedille ja kuumeilu unohdettiin siltä istumalta.

Mulla oli kipsi kädessä noin viisi viikkoa, jonka jälkeen todettiin että sormi ei ollut lähtenyt luutumaan juuri ollenkaan sekä oli mennyt takaisin huonoon asentoon. Sain tuommoisen tarrakiinnityksillä toimivan tuen jota piti käyttää kolme viikkoa mm. nukkuessa, yleisillä paikoilla jne. Muuten sain käskyn liikutella peukaloa, kun se oli jo siinä kipsissä ollessaan kerennyt jäykistymään. Kolmen viikon sisällä peukalo vihdoin lähti luutumaan (v***n vinoon tosin) ja liikkuvuus palannut muuten hyvin lukuunottamatta peukalon keskimmäistä niveltä. Pääsin nyt fyssarille räpyläni kanssa ja kuntoutus jatkuu.

Onko ihmisillä kokemusta miten nuo nivelten liikkuvuudet palautuu? Välillä kun tuntuu, ettei tuo lähde sitten millään ilveellä tuosta liikkumaan. Lääkäri ja fyssari lupasivat molemmat, että se tulee jäämään jäykemmäksi. Täytän tänä vuonna 24, eikä nyt näin nuorena haluis aivan täysin ramppa olla ton yhden sormen takia, kyseessä on kuitenkin kirjoituskäden peukalo. Tuon kyseisen nivelen liikkuvuus huolestuttaa senkin takia etten tule saamaan kättä normaalisti nyrkkiin jos hirveän kankeaksi jää, mikä sitten on aika erittäin huono asia treenaamisen kannalta. Nivel ei siis tunnu joustavan vaan on jäykkä ja liikkuu ehkä muutamaan asteen normaaliin suuntaan. :jahas:

Jooh eli normaalisti pystyny käymään salilla, mutta tuo mave ei oikein tee hyvää. Eilen tein aika kevyesti, tänään on samasta paikasta hieman kipeä.

Kannattaa varmaan ottaa iisisti maven kaa vielä?

Takareiden vihlominen juostessa

Mysteerivaivani osa 32 tai jotain vastaavaa.

Jouduin pitämään harjoittelusta mononukleoosin takia 6 viikkoa taukoa. Tämän jälkeen pari viikkoa meni ihan kevyiden lenkkien parissa nousujohteisesti (20 minuutista aloitettiin ja 2 viikon päästä tunnin lenkki oli suoritettu).

Tämän jälkeen koitti paluu salibandytreeneihin. Ensimmäiset treenit menivätkin hyvin ilman mitään ongelmia. Seuraavan päivänä olleet toisten treenien alkulämpö alkoi kuitenkin tuottamaan ongelmia. Oikeassa takareidessä alkoi aina jalkaa rasitettaessa tuntumaan vihlova kipu, joka on hyvin saman lainen kun jalan kanssa noin vuosi sitten, jolloin sama reisi venähti. Vaiva kuitenkin helpotti kun lihakset sai lämpimäksi.

Täten ajattelin että kyseessä on vain varmaan lihaksen rasitustila (en ollut missään harjoitteessa tuntenut että reisi olisi venähtänyt tai vastaavaa) ja suuntasin urheiluhierojalle. Hieronta tuntuikin hyvältä ja hieroja löysi takareiden sisältä kovan lihaskohtan (läheltä reiden alapäätä) ja hieroi sen auki. Seuraavissa harjoituksissa 4 päivää myöhemmin alkulämpö meni loistavasti ja iloitsinkin päässeeni vaivasta. Harjoitusten edetessä reisi kuitenkin kipeytyi koko ajan kasvavalla tahdilla.

Nyt pari päivää noiden harjoitusten jälkeen reisi vähän oireilee vielä kävellessäkin. Portaita voisi juosta ylös täysiä ilman minkään laista tuntemusta, mutta tasamaalla / alamäkeen kiihdyttäminen aiheuttaa vihlaisuja reidessä.

Onko kellään tieto mistä voisi olla kyse? Jotenkin en uuteen venähdykseen usko, koska en ainakaan itse ole moista tapahtumaa huomannut. Tosin, joku tiesi kertoa, että lievä venähdys voisi tapahtua myös huomaamatta.

tuota noin, melko oudolta kuulostaa tuo lääkärin lausunto. Harvoin SI nivel menee oikeasti "paikaltaan" eli pois sijoiltaan, olen ymmärtänyt että se vaatisi melko kovan rykäisyn esim onnettomuudessa. Ja jos joku on oikeasti sijoiltaan, ei kai se itsestään parannu? Kuulostaa enemmin joltain lukolta tai virheasennolta jotka on lievempiä kuin sijoiltaan meno.

Itse kävisin vähintään yhdellä hyvällä fysioterapeutilla näyttämässä tuota.

Kova liitoskohta lienee arpikudosta. Mulla oikea takareisi revähtänyt monta kertaa, viimeisestä kerrasta tosin jo noin kymmenen vuotta aikaa. Olen tehnyt silloin tällöin max juoksuvetoja, eikä revähtymiä ole ollut viimeisen 10 vuoden aikana. Tosin jotain tuntemuksia on noiden revähtymien paikkeilla välillä eli ilmeisesti vanha arpikudos siellä hieman kiukuttelee. Mulla oli myös kova möykky takareidessä, joka löytyi hieroessa. Ilmestyi reiteen oman näkemykseni mukaan spagaatin ennätysyrityskokeilun jälkeen, vaikka venyttäessä en tuntenut mitään revähdystä. Takareisien heikkous suhteessa etureisiin lisää revähtymän riskiä moninkertaiseksi, kun tehdään nopeita juoksuvetoja. Suosittelen pitkällä aikavälillä vahvistamaan takareisiä. Suorinjaloin mave ja istuen tehtävä takareisikoukistus ovat hyviä. Jumppapallolla tehtävä takareisirullaus on myös hyvä liike. Lihaksen aineenvaihdunta olisi myös syytä pitää kunnossa. Juoksu, sali ja venyttely kaikki tärkeitä ainakin omalla kohdallani takareisien kunnossa pysymiseen.

Back
Ylös Bottom