EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikä iski alaselkään?

Moi,

Tiistaina rutiininomainen reissu kuntosalille ja sitten kun siinä maastavetoa harrastin, niin muutaman vedon jälkeen alaselkään iski kipu ja oli pakko lopettaa koko reeni.

Kopsasin toisesta triidistä kuvan suurinpiirtein missä kipualue sijaitsee
67576d1309066834-hairitseva-alaselkakipu-nimeton.jpg

Eilen työterveyshoitaja ei oikein osannut muuta antaa kuin pari pv saikkua, särkylääkettä naamariin ja kylmägeeliä tms. kipualueelle, ja perjantaina lääkärille jos oireet ei helpota tai pahenee.

Nyt tänään oireet ei ole helpottanut, kävely tuntuu vaikeammalta kuin aikaisemmin.

Kipuja ei ole muualla kuin alaselän / takapuolen yläosan alueella, jalkoihin menee lähinnä sellainen piilevä hyvin lievä säteily/jomotus, eli ei mitään kivun kaltaista, välillä tuntemus häviää.

Esim. sukkia/kenkiä on ainakin aamuisin lähes mahdoton laittaa jalkaan. Yöllä on vaikea nukkua kun on jatkuvaa jomotusta alaselän alueella.

Mitä mieltä olette, että onko jotain vialla vai lihakset jumissa? Onko mitään "testejä" jolla voisi poissulkee eri vaihtoehtoja.

Eikö työterveyshoitaja ohjannu fyssarille, yleensä työterveydessä sellanenkin löytyy? Ois osannu varmasti painella alaselkää ja todeta onko vika rangassa vai lihaksistossa, miltä itestäs tuntuu onko se kipu selkärangan sivuilla pitkien selkälihasten alaosassa vai siinä keskellä rangassa? Itellä tuota kipua tulee aina sillon tällön, saattaa vetää lukkoon niin ettei juuri esimerkiks kenkiä saa sidottua kun kyykkyyn ei pääse, mutta menee ohi kun varovasti pyörittelee ja kääntelee selkää varoen ettei mee kipukynnykseen asti.

Varaappas aika sieltä fyssarilta niin saat selville onko selän lihakset ihan umpijumissa vai voisko kyse olla esimerkiks jostain välilevyongelmasta, tms...

Kyllä se aika keskellä tuntuu.. Varaan huomiselle ajan lääkärille ja katsotaan miten siitä sitten edetään. Jos on välilevynpullistuma niin toisaalta tuuri käynyt ettei oireet tämän pahemmat ole ainakaan toistaiseksi olleet, eli ei vissiiin vaikuta hirveen ärhäkältä pullistumalta?

Mites jos on välilevypullistumta, onko tähän jotain hoitoniksejä? Voiko mitenkään nopeuttaa paranemista? Voiko kuntosalille mennä tekemään liikkeitä jotka ei kohdistu selkään siinä vaiheessa kun alkaa oireet hellittämään?

Joko "noidannuoli" tai välilevynpullistuma.. ekan kerran jälkeen usein sit menee uudestaan helpommin, tervetuloa selkävammaisten joukkoon.
Luultavasti menee ohi levolla muutamissa päivissä (3-5 päivää), särkylääkkeiden ja relaksanttien kanssa.
Näitähän ei usein tutkita kovinkaan tarkkaan, ennenkuin vaiva jatkunut pitkään tai mennyt useasti, mikä on toki ihan perseestä.

nimim. ammattitaidoton kotitohtori, jonka näkeemys perustuu omiin vaivoihin

Joko "noidannuoli" tai välilevynpullistuma.. ekan kerran jälkeen usein sit menee uudestaan helpommin, tervetuloa selkävammaisten joukkoon.
Luultavasti menee ohi levolla muutamissa päivissä (3-5 päivää), särkylääkkeiden ja relaksanttien kanssa.
Näitähän ei usein tutkita kovinkaan tarkkaan, ennenkuin vaiva jatkunut pitkään tai mennyt useasti, mikä on toki ihan perseestä.

nimim. ammattitaidoton kotitohtori, jonka näkeemys perustuu omiin vaivoihin

Auttaako relaksantit millä tavalla? Täytyy huomenna sanoa lääkärille, että määrää vahvempia särkylääkkeitä ja noita relaksantteja. Täytyy myös rupee oikeasti kiinnittää tekniikkaan ja painoihin huomioo kun pääsee taas salille, selän kanssa ei kannata leikkiä :)

Kävely muuttunut siten, että pystyn lähes normaalisti kävelemään mutta en kovin pitkiä askeleita tai nopeasti. Sitten jos penkillä nostaa jalkoja suoriksi niin tuntuu selässä. Jaloissa ei ole mitään kipuja.

Ikää on muuten 23v, salilla on ravattu 2 ja puoli vuotta. Aikaisemmin on tullu vamma vain oikean käden ojentajaan, tämä on sitten toinen.

Pyydä päästä röntgenkuvaukseen, siinä näkyy välilevynmadaltumat ym. Epäilen vahvasti (sulla samat vaivat kuin minulla oli) että sulla on madaltumaa L4 ja L5 välissä. Mulla oli aikoinaan sama ongelma ja olin monta kuukautta pois töistä/salilta. Työterveyslääkäri antoi aina vaan buranaa ja relaksantteja. Itse piti hoitaa tiedonhankinta kuinka selkää voi alkaa kuntouttamaan. Hae kirjastosta: Robin McKenzie "kuntouta itse selkäsi" kirja. Se auttoi minua. Samoin ala tekemään enemmän syviä vatsalihaksia ja koko keskivartaloa, mutta vasta sitten kun selkä on kunnolla kunnossa.

Otin tuossa pari päivää sitten kuvia selästä ennen - jälkeen vertailua varten ja huomasin että oikea hartia on ylempänä kun vasen. Mitään ylimääräsiä jumeja ei tunnu selkä hartia osastolla. Onko mahdollista että hartiat tasaantus hieronnalla tai jollain muulla metodilla? Ryhtikin on normaali ja ranka suora ainakin viime fysioterapeutilla käynnin jälkeen joka oli viime kesänä. Siellä todettiin väljät ja yliliikkuvat 4. ja 5. nikamat että voisiko noilla olla jotain tekemistä asian kanssa? Vielä kuva havainnollistamiseksi.

imgur: the simple image sharer

ootko varma ettei johdu vaan kuvakulmasta tuo lievä ero? ei ainakaan omaan silmään vaikuta mitenkään merkittävältä kuitenkaan, että tarvitsis huolestua. Ainahan noita pieniä epätasasuuksia on että voiha se olla et jos oot oikeakätinenki esimerkiks niin olis lihasmassaa enemmän vain oikealla puolella sen myötä. :) Voihan tuo johtua myöskin kireästä rintalihaksestakin, että ei välttämättä ole niskassa mitään. Äkkiäkös sitä hierojalle varaa ajan niin sen jälkeenhän sitä on varmasti viisaampi.

Sitä kätisyyttä oon miettiny kanssa kun oikealla tulee tehtyä kaikki. Rinta ei ole kireä kun sitä tulee venyteltyä. Ja joo kukaan ei varmaan ole täysin symmetrinen ja eikä tuo hartia oo vaivannu koskaan kun en oo huomannukkaan sitä vasta kun tuosta kuvasta :D. Urheiluhierojalle ajattelin varata kuun alussa ajan kun en ole koskaan käyny hieronnassa muuta kun viime kesänä pakollinen 2 kertaa fyssarilla kun oli selkä rikki.

Mulla kanssa muunmuassa pullistuma L4-L5 välissä, mutta voi se olla hänellä L5-S1 välissäkin, mikä on yleisempi. Kandee kattoo rauhassa muutamia päiviä, jos ei parin viikon aikana hellitä (noidannuoli), niin varaa 3-4 kuukautta toipumiseen (välilevynpullistuma). Eikä mitään punttisalia nyt, kun on akuuttivaihe menossa. Tämä siis ketjun aloittajalle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sitä kätisyyttä oon miettiny kanssa kun oikealla tulee tehtyä kaikki. Rinta ei ole kireä kun sitä tulee venyteltyä. Ja joo kukaan ei varmaan ole täysin symmetrinen ja eikä tuo hartia oo vaivannu koskaan kun en oo huomannukkaan sitä vasta kun tuosta kuvasta :D. Urheiluhierojalle ajattelin varata kuun alussa ajan kun en ole koskaan käyny hieronnassa muuta kun viime kesänä pakollinen 2 kertaa fyssarilla kun oli selkä rikki.

Tuo kuva näyttää olevan otettu hieman vasemmasta takakulmasta, mikä saattaa hieman ehkä saada sellaisen kuvan että oikea hartia olisi korkeammalla. Urheiluhierojalle vaa nii sehän sen näkee samantien sit varmuudella =)

Mulla tuli tuon tyyppinen vaiva tämän kuun alussa ja omalla kohdalla ainakin pitää vaan malttaa antaa sen parantua rauhassa itsellään. Lääkäri määräsi tulehduskipulääkettä alkuun ja sitten sain lähetteen fyssarille - kun pahin kipu oli laantunut. Heti kun pystyy, niin neuvottiin liikkumaan varovasti, sohvalla / sängyllä makaamalla tuo ei juuri parane. Pilates-liikkeet vahvistavat oikealla tavalla syviä tukilihaksia ja näillä ohjatuilla tunneilla oon käynyt nyt 2 kertaa viikossa. Muutakin saan tehdä, mutta alakroppaa ja alaselkää vain kehon omalla painolla (ja kunhan ei satu mikään), yläkroppaa voi treenata jo normaalisti.

Hyvä fyssari voi auttaa paljon, vaikka itse kipuun ei heti auta mikään. Hän voi neuvoa rentouttavan lepoasennon ja tarvittavia vahvistavia liikkeitä. Kolmekin kuukautta tosiaan voi tässä mennä, mulla toistaiseksi 3 viikkoa. Varoitteli, että selkäkipu /-ongelmat uusiutuvat helposti, joten ennaltaehkäisevään treeniin kannattaa todella panostaa (keskikropan syvät lihakset, oikea tuki liikkeissä, liikkuvuus jne).

Mulla kanssa muunmuassa pullistuma L4-L5 välissä, mutta voi se olla hänellä L5-S1 välissäkin, mikä on yleisempi. Kandee kattoo rauhassa muutamia päiviä, jos ei parin viikon aikana hellitä (noidannuoli), niin varaa 3-4 kuukautta toipumiseen (välilevynpullistuma). Eikä mitään punttisalia nyt, kun on akuuttivaihe menossa. Tämä siis ketjun aloittajalle.

Juu, katsotaan nyt mihin tää etenee. Huomenna kuitenkin lääkärille ja katsotaan mitä sanoo. Punttisali vasta sitten kun keho sallii, toki aikaisemmin voi alottaa tekemään liikkeitä jotka ei selkään kohdistu.

Mulla tuli tuon tyyppinen vaiva tämän kuun alussa ja omalla kohdalla ainakin pitää vaan malttaa antaa sen parantua rauhassa itsellään. Lääkäri määräsi tulehduskipulääkettä alkuun ja sitten sain lähetteen fyssarille - kun pahin kipu oli laantunut. Heti kun pystyy, niin neuvottiin liikkumaan varovasti, sohvalla / sängyllä makaamalla tuo ei juuri parane. Pilates-liikkeet vahvistavat oikealla tavalla syviä tukilihaksia ja näillä ohjatuilla tunneilla oon käynyt nyt 2 kertaa viikossa. Muutakin saan tehdä, mutta alakroppaa ja alaselkää vain kehon omalla painolla (ja kunhan ei satu mikään), yläkroppaa voi treenata jo normaalisti.

Hyvä fyssari voi auttaa paljon, vaikka itse kipuun ei heti auta mikään. Hän voi neuvoa rentouttavan lepoasennon ja tarvittavia vahvistavia liikkeitä. Kolmekin kuukautta tosiaan voi tässä mennä, mulla toistaiseksi 3 viikkoa. Varoitteli, että selkäkipu /-ongelmat uusiutuvat helposti, joten ennaltaehkäisevään treeniin kannattaa todella panostaa (keskikropan syvät lihakset, oikea tuki liikkeissä, liikkuvuus jne).

Aika paljon painotetaan fyssariin/syvien lihaksien reenaamiseen, joten rupeen etsimään asiasta tietoja ja ohjeita ennen kun mietin tarvitsenko fyssaria. Katsotaan päivä kerrallaan. Tässä lähinnä kävellyt/hieman venytellyt paikkoja miten on pystynyt.

Noidannuoli voisi hyvinkin olla. Kehnommassa tapauksessa sit välilevynpullistuma, mut niihin kyl usein liittyy se, et menee jalat alta esim. kenkiä laittaessa tms. Säteily pakaraan on ihan tavanomaista ja piriformis kun vetää jumiin, niin iskiashermoon kohdistuva paine voi tuntua myös säteilynä alaraajan suuntaan. Mut kannattaa rauhassa lepuutella ja hoitaa akuuttivaihe pois provosoimatta vaivaa pahemmaksi. Psoas-asennossa on hyvä lepuuttaa selkää tai tarvittaessa myös nukkua, jos makuulla ei ole hyvä olla. Samassa asennossa maaten voi myös asettaa kämmenpohjat reisien tyveen lonkankoukistajien tietämille ja rauhallisesti pitkään uloshengittäessä painaa kämmenillä alaspäin, niin että rankaan saa kohdistettua hallitun venytyksen, joka voi myös helpottaa hiukan. Tämä kannattaa kuitenkin tehdä varoen ja tunnustellen ja lopettaa, jos tuntuu millään tavoin kivuliaalta.

Nonii lääkärissä käyty ja teki siinä testin jos toisenkin. Päätyi siihen, että SI-nivel olisi mennyt paikaltaan, ja korjautuu itsestään tai jos tilanne pitkittyy ni sitten fyssaria.

Sen verran voin sanoa, että tänä aamuna tapahtui outo "ihmeparantuminen" eli kipuja ei ole niin paljoa kuin eilen, joten toivotaan, että pääsin helpolla :)

Itellä meni samalla tavalla mavessa alaselkä alkuvuodesta. oireilee kyllä vieläkin välillä jos joutuu oleen oudossa asennossa hetken. Reenaan pystyn normaalisti. Mavee en ole sen jälkee tehnyt.

Onhan tää muuten hieno vaiva!!! Mittailin piruuttani hauista kun jotenkin tuntuu niin kutistuneelta. Eikä pelkästään tuntunut, 4 senttiä lähtenyt kahdessa kuukaudessa!! ÄRRMURRR!!!!!! :wtf:

Rystynen rikki?

Moro,

Pelaan jenkkifutista, kuukaus sitte oli ottelu jossa juoksin suoraan vastustajan kanssa yhteen ja oikee käsi jäi jotenkin väliin ja sai iskun vastustajan harttareista tai kypärästä en tiiä mihin osui. Luulin silloin että sormiin tuli hiusmurtumat kun keskari ja nimetön ei taittunut ja olivat kipeät. Huomasin kuitenkin ettei normaalia hiusmurtuman merkkejä ollut eli ei alkanut tummumaan kummemmin eikä turvonnut. Rystyseen sattui myös mutta mustelmien lisäksi ei ollut turvoitusta tai muuta. Pelistä on tosiaan kuukaus ja edelleen molempien sormien taitto tai jännittäminen sattuu. Jos kätellessä joku puristaa niin tuntuu että rystysen luut menee solmuun ja sattuu. Onko mitään hajua mikä voisi olla ? Sormen niveliin ei satu eikä rystynen oli päältä kosketusherkkä eli ei ole vaan kolahtanut... Ensi viikolla jatkuu nimittäin treenit ja mietin että pitäskö käydä näyttämässä jossain että onks siellä jotain mitä pitäs varoa

Todennäköisesti ne on murtuneet jos vielä kuukauden päästäkin liikuttaminen käy kipeää. Käy otattamassa röntgenkuvat niistä.

Okei.. mietin vaan että kun ei satu jos tosta päältä painaa rystystä tai jos sormen niveliä painelee... ehkä siellon sit jossain jtn murtunu

Back
Ylös Bottom