Samaisessa paikassa oli yksi kuljetin jossa välillä vähän ongelmia ja se piti kuitata nappia painamalla, luonnollisesti tähän oli vain tietyt henkilöt ja jos sellaisia ei ollut talossa niin se seisoi koko sen ja tarvittaessa seuraavankin vuoron. Siis yhden hemmetin napin painamisen takia minkä tiesi aivan jokainen.
Tässä saattaa kyseessä olla se, että "napin painaminen" tarkoittaa lämpöreleen tms kuittausta. Yleensä näissä on käytäntönä se, että sähkö/automaatioasentaja kuittaa ne, koska ne sijaitsevat liki aina sähkötiloissa. Ja jos vuorosähkäri puuttuu vaikka iltavuorosta ja yövuorosta, niin sitten kukaan ei kuittaa vikaa, ellei käytössä ole lisäksi sähkö- ja automaatiopäivystys.
Tuossa jäätyneen kuorman irroituksessa voi olla niin, että tehdas ei halua ottaa riskiä kuorman irroituksessa tapahtuvasta rekan vaurioitumisesta, vaan siirtää sen riskin ulkopuoliselle. Silloin työntekijät eivät tietenkään voi sitä jäätynyttä kuormaa irroittaa. Nämä jutut eivät aina ole niinkuin ensimmäisenä tulisi mieleen. Ja TESsihän ei mene ihan näin yksityiskohtaiseen seikkaan missään tapauksessa, nämä ovat paikallisesti sovittavia asioita ja yleensä työnantaja kyllä kykenee pitkälti sanelemaan nämä asiat, ellei sitten ole tyhmyyksissään mennyt koplaamaan jotain palkkasopimuksen kylkeen ja silloin joutuisi avaamaan koko paikallisen sopimisen paketin sopiakseen jostain pikkuasiasta. Omalla työpaikallani kyllä tehdään tämänkaltaiset työt, jos vaan työntekijöitä on vapaana, mutta meillä on ollut -1 henkilöä töissä viime kesästä lähtien, joten eipä siinä paljoakaan repeillä kahteen paikaan, tai sitten itse tuotanto jää valvomatta.
Ylipäänsä en kykene tunnistamaan NHB:n jutuista juuri mitään omalta työpaikaltani, jossa olen kuitenkin ollut reilusti yli 20 vuotta. Esimerkiksi varastamiseen paperitehtailla suhtaudutaan kuten kaikkialla muuallakin, mutta tietysti aina joku varastaa niinkuin muuallakin.
Kunnossapito miesten joukossa on joitakin "vähätöisempiä", kuten tuotannon miestenkin joukossa, mutta suurinosa omaa ihan terveen ammattiylpeyden ja tekee toitä reippaasti. Uskoisin asian olevan jopa niin, että kun paperitehtaat pääsevät valitsemaan työntekijänsä isosta hakijamäärästä (palkan vuoksi), niin enemmän niitä vähätöisiä on muualla teollisuudessa. Vakituisiin töihin pääsee yleensä vasta useamman määräaikaisen työjakson jälkeen, joten kyllä siinä työntekijä on tullut tutuksi, ennen vakinaistamista.
Ulkopuolisesta valvomossa jalat pöydällä istuva paperimies saattaa näyttää laiskalta, mutta jos hän ei ole valvomossa, niin silloin tietää ainakin sen, ettei asiat ole niinkuin työnantaja haluaisi. Ulkopuolista työvoimaa kunnossapidossa käytetään kutakuinkin aina, jos kyseessä on joku suurempi korjaus- tai huoltotyö. Omat kunnossapitomiehet riittävät lähinnä ennakkohuoltoihin, mutta ennakkohuolloistakin joudutaan usein tinkimään, koska vanhahkoihin laitteisiin tulee aina vikoja, jotka on vaan pakko korjata heti. Omallakin osastolla taitaa olla jonossa melkein 200 ei kiireellistä kunnossapitotyötä, joita vaan ei ehdi tekemään, mutta esim rasvavoitelussa olevat ongelmat kyllä aiheuttavat sitten suuremman ongelman, kun rasva on oikeasti laakerista loppunut. Jostain syystä mekaanisen kunnossapidon esimiehet kestävät pestissään sellaisen vajaan vuoden, kun ei ole miehistöresursseja vastaamaan haasteisiin.