UPM irtisanoo 3000

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Turandot
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En usko, että laivan purkaminen on kuulunut paperiliiton työntekijöiden alaisiin töihin. Toiseksi oli kyse siitä "erikoislisästä", saunalisästä. Siinä ei ole mitään muuta erikoista kuin nimi, selitin sen jo tuolla ylhäällä. Ja se että olis joku työntekijöiden etu varastaa työpaikalta. Näistä ei mikään ole totta mitä väitit.

Ja kyllä kannatan ay-liikettä yleensäkin, koska sen avulla tavallisella työntekijälläkin työehdot on paremmat.

Toimitko itse ilman päivärahoja ja lisiä kiertäessäsi tehtaita?
Aivan, olet uskomusten varassa. Monelta tehtaalta on kannettu hemmetistä kamaa kotiin. Jos tuotakaan et tiedä, niin ei sulla kyllä voi olla kovin kummoista käsitystä tilanteesta.

En kierrä ilman päivärahoja tai lisiä. Jokaisesta keikasta korvauksen neuvottelen itse. Joku koko yrityksien laajuinen jäykkä liiton sopimus ei toimisi. Tilanteen mukaan pitää pystyä sopimaan asiat joustavasti ja molempia puolia hyödyttävästi.
 
Minusta ammattiliitot on hyvä juttu kun se homma toimii mutta enempi se on alkanut olemaan vallan väärinkäyttöä nykyään kuten ATK:n tukilakot ja JHL mukaan liittyminen niihin osoittaa. On muuten hyviä kommentteja ollut jhl:n jäseniltä että miksi heidän pitää tukea kovapalkkaisia paperiliiton miehiä.

Sitten on tämä työelämän murros ja hyvänä esimerkkinä sunnuntailisä ja monet muut lisät.
Itseä ei vähempää voisi kiinnostaa mennä sunnuntaina töihin ja ainoa kannuste olisi prosenttitunnit, silti yhteiskunta on muuttunut siitä ma-pe 7-16 mallista radikaalisti niin nämäkin pitäisi nähdä eri tavalla.
Ne ketkä ei halua tehdä halvalla menee sellaiselle työantajalle joka maksaa paremmin, ne ketkä joutuu tyytymään johonkin kun ei omaa kykyjä joista ollaan valmiita maksamaan kovemmin tienaa sitten vähän vähemmän.
Noi viikonloppulisät ovat sellainen tekijä, jotka ovat karsineet hemmetist suomalaisten asentajien keikkoja maailmalle. Jos tehdään 7 päivää viikossa ja ehkä vielä pitkää päivää, niin suomalainen duunari maksaa niin paljon, että jonku muun tarjous tulee valituksi. Aikoinaan kiersi paljonkin suomalaisia ympäri maailmaa. Sieltä tuli suoraan rahaa ulkomailta Suomeen, mutta ei tule enää.
 
Aivan, olet uskomusten varassa. Monelta tehtaalta on kannettu hemmetistä kamaa kotiin. Jos tuotakaan et tiedä, niin ei sulla kyllä voi olla kovin kummoista käsitystä tilanteesta.

En kierrä ilman päivärahoja tai lisiä. Jokaisesta keikasta korvauksen neuvottelen itse. Joku koko yrityksien laajuinen jäykkä liiton sopimus ei toimisi. Tilanteen mukaan pitää pystyä sopimaan asiat joustavasti ja molempia puolia hyödyttävästi.
Et taaskaan vastannut kysymykseen laivan purusta.
Onko siis mielestäsi hoitajilla oikeus varastaa lääkkeitä jos joku hoitaja näin tekee? Jos väität, että se olisi joku työntekijöiden oikeus tehtailla, olet väärässä.
Toisekseen sinulla ei ilmeisesti ole tehtailla yhtään paperiliittolaista alaista, joten et tiedä loppupeleissä heidän työehdoista ja työnkuvista yhtään mitään.
 
Et taaskaan vastannut kysymykseen laivan purusta.
Onko siis mielestäsi hoitajilla oikeus varastaa lääkkeitä jos joku hoitaja näin tekee? Jos väität, että se olisi joku työntekijöiden oikeus tehtailla, olet väärässä.
Toisekseen sinulla ei ilmeisesti ole tehtailla yhtään paperiliittolaista alaista, joten et tiedä loppupeleissä heidän työehdoista ja työnkuvista yhtään mitään.
Sinä voit vaatia mitä haluat, mutta vastauksien ansaitseminen vaatii erilaista asennetta. Jollakin muinaisella kesäpojan kokemuksella alat uhmakkaasti huutelemaan, aivan kuin muka ymmärtäisit jotain aiheesta. Tuo sun argumentti alaisien ja tietojen yhteydestä on niin hölmö, etten viitsi edes vastata siihen.
 
Voin kyllä omasta puolestani allekirjoittaa nuo nimimerkki NHB:n jutut aika lailla 1:1. En ole ollut koskaan metsäyhtiöillä hommissa mutta olen ollut toimittajana läheisessä yhteistyössä kaikkien isoimpien metsäyhtiöiden kanssa 15 vuoden ajan ml. niiden ylin johto. Aika paljon on tullut nähtyä ja kuultua.
 
Mulla oli rekka mikä ajoi Kaipolaan keräyspaperia ja niillä oli isot hienot pyöräkoneet ja kaikki välineet mutta kun tes:ssin mukaan jäätyneen kuorman irroitus ei kuulunut hommiin niin tien toiselta puolelta tuli aina ulkopuolinen urakoitsija irrottamaan sen kuorman.
Samaisessa paikassa oli yksi kuljetin jossa välillä vähän ongelmia ja se piti kuitata nappia painamalla, luonnollisesti tähän oli vain tietyt henkilöt ja jos sellaisia ei ollut talossa niin se seisoi koko sen ja tarvittaessa seuraavankin vuoron. Siis yhden hemmetin napin painamisen takia minkä tiesi aivan jokainen.

Eli on sitä aivan järjetöntä touhua ollut siellä, voin vaan kuvitella mitä pelleilyä isossa mittakaavassa.
 
Mulla oli rekka mikä ajoi Kaipolaan keräyspaperia ja niillä oli isot hienot pyöräkoneet ja kaikki välineet mutta kun tes:ssin mukaan jäätyneen kuorman irroitus ei kuulunut hommiin niin tien toiselta puolelta tuli aina ulkopuolinen urakoitsija irrottamaan sen kuorman.
Samaisessa paikassa oli yksi kuljetin jossa välillä vähän ongelmia ja se piti kuitata nappia painamalla, luonnollisesti tähän oli vain tietyt henkilöt ja jos sellaisia ei ollut talossa niin se seisoi koko sen ja tarvittaessa seuraavankin vuoron. Siis yhden hemmetin napin painamisen takia minkä tiesi aivan jokainen.

Eli on sitä aivan järjetöntä touhua ollut siellä, voin vaan kuvitella mitä pelleilyä isossa mittakaavassa.
Heh, juuri tätä se on. Olen kuullut meidän projekti/käyttöönottoukoilta niin uskomattomia vastaavia tarinoita, ettei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
 
Samaisessa paikassa oli yksi kuljetin jossa välillä vähän ongelmia ja se piti kuitata nappia painamalla, luonnollisesti tähän oli vain tietyt henkilöt ja jos sellaisia ei ollut talossa niin se seisoi koko sen ja tarvittaessa seuraavankin vuoron. Siis yhden hemmetin napin painamisen takia minkä tiesi aivan jokainen.
Tässä saattaa kyseessä olla se, että "napin painaminen" tarkoittaa lämpöreleen tms kuittausta. Yleensä näissä on käytäntönä se, että sähkö/automaatioasentaja kuittaa ne, koska ne sijaitsevat liki aina sähkötiloissa. Ja jos vuorosähkäri puuttuu vaikka iltavuorosta ja yövuorosta, niin sitten kukaan ei kuittaa vikaa, ellei käytössä ole lisäksi sähkö- ja automaatiopäivystys.

Tuossa jäätyneen kuorman irroituksessa voi olla niin, että tehdas ei halua ottaa riskiä kuorman irroituksessa tapahtuvasta rekan vaurioitumisesta, vaan siirtää sen riskin ulkopuoliselle. Silloin työntekijät eivät tietenkään voi sitä jäätynyttä kuormaa irroittaa. Nämä jutut eivät aina ole niinkuin ensimmäisenä tulisi mieleen. Ja TESsihän ei mene ihan näin yksityiskohtaiseen seikkaan missään tapauksessa, nämä ovat paikallisesti sovittavia asioita ja yleensä työnantaja kyllä kykenee pitkälti sanelemaan nämä asiat, ellei sitten ole tyhmyyksissään mennyt koplaamaan jotain palkkasopimuksen kylkeen ja silloin joutuisi avaamaan koko paikallisen sopimisen paketin sopiakseen jostain pikkuasiasta. Omalla työpaikallani kyllä tehdään tämänkaltaiset työt, jos vaan työntekijöitä on vapaana, mutta meillä on ollut -1 henkilöä töissä viime kesästä lähtien, joten eipä siinä paljoakaan repeillä kahteen paikaan, tai sitten itse tuotanto jää valvomatta.

Ylipäänsä en kykene tunnistamaan NHB:n jutuista juuri mitään omalta työpaikaltani, jossa olen kuitenkin ollut reilusti yli 20 vuotta. Esimerkiksi varastamiseen paperitehtailla suhtaudutaan kuten kaikkialla muuallakin, mutta tietysti aina joku varastaa niinkuin muuallakin.
Kunnossapito miesten joukossa on joitakin "vähätöisempiä", kuten tuotannon miestenkin joukossa, mutta suurinosa omaa ihan terveen ammattiylpeyden ja tekee toitä reippaasti. Uskoisin asian olevan jopa niin, että kun paperitehtaat pääsevät valitsemaan työntekijänsä isosta hakijamäärästä (palkan vuoksi), niin enemmän niitä vähätöisiä on muualla teollisuudessa. Vakituisiin töihin pääsee yleensä vasta useamman määräaikaisen työjakson jälkeen, joten kyllä siinä työntekijä on tullut tutuksi, ennen vakinaistamista.

Ulkopuolisesta valvomossa jalat pöydällä istuva paperimies saattaa näyttää laiskalta, mutta jos hän ei ole valvomossa, niin silloin tietää ainakin sen, ettei asiat ole niinkuin työnantaja haluaisi. Ulkopuolista työvoimaa kunnossapidossa käytetään kutakuinkin aina, jos kyseessä on joku suurempi korjaus- tai huoltotyö. Omat kunnossapitomiehet riittävät lähinnä ennakkohuoltoihin, mutta ennakkohuolloistakin joudutaan usein tinkimään, koska vanhahkoihin laitteisiin tulee aina vikoja, jotka on vaan pakko korjata heti. Omallakin osastolla taitaa olla jonossa melkein 200 ei kiireellistä kunnossapitotyötä, joita vaan ei ehdi tekemään, mutta esim rasvavoitelussa olevat ongelmat kyllä aiheuttavat sitten suuremman ongelman, kun rasva on oikeasti laakerista loppunut. Jostain syystä mekaanisen kunnossapidon esimiehet kestävät pestissään sellaisen vajaan vuoden, kun ei ole miehistöresursseja vastaamaan haasteisiin.
 
Ihan puhtaasti kyse on ollut siitä että sanottu ettei kuulu heidään hommiin, siellä on jopa teetetty varsi pyöräkoneeseen millä saa lavat kaavittua.
Nimenomaan lämpörele minkä ihan tavan työntekijät käy painamassa päälle kun paukahtaa ylös, ei siellä kukaan mitään tarkistellut vaan oli ns. rutiininomainen juttu.
Ihan turha näitä edellisiä on millään selitellä koska jos muutenkin käsitellään kaikkea mahdollista pyöräkoneilla niin sama riski se on rikkoa ihan mitä tahansa ja sama tuon napin kanssa, ihan puhdasta ääliömäistä pelleilyä ne molemmat esimerkit.
 
No, kun työnantaja voi nykyisin määritellä tehtäväkuvat liki vapaasti, niin jos kyseinen asia ei kuulu tehtäviin asioihin, niin on varmasti kiinni työntekijästä tekeekö, vai noudattaako ohjeita/määräyksiä. Työntekijähän ei voi kieltätyä tekemästä työtä, joka kuuluu "heidän hommiin", joten ihan turha itkua, että joku työntekijä ei tee, vaan pitäisi itykeä miksi näin on sovittu. Kyllä itsekin teen paljon töitä, jotka "kuuluisivat" mekaaniselle kunnossapidolle, mutta en odota että joku muu tekisi, vaikka koenkin että on järkevää tehdää itse muutaman minuutin työ itse, sen sijaan että soittaisin työkaverin hoitamaan homman. Järkeä saa käyttää, esim voin avata paineettoman paineastian, mutta eipä mulla riitä natsat sen sulkemiseen, koska vahingon sattuessa voidaan vakuutusyhtiöstä ehkä kysyä kuka mitä häh...
Samaten meillä saa turvakytkimellä kuitettua noita lämpöreleiden laukeamisia (meillä iso osa keskusvioista on ohjelmallisia ja laukeaminen tapahtuu, kun virta on ollut tietyn ajan tietyn rajan yläpuolella, mutta vahingossa on jäänyt koodiin se, että turvakytkimen 0-asento kuittaa vikalistan), mutta esimiestaholta on kielletty kuittaamasta niitä itse. Ihan samanalaisia määräyksiä voi olla näissä sanojesi mukaan ääliömäisissä käytännöissä. Todellisuudessa noi tehtävien määrittelyt vaikka napin painamisesta menee niin, että joko tuotannon työntekijä kuittaa napista tai sitten ei kuittaa. Joka vuorossa on varmasti ns "hoitaja tasoinen" työntekijä, jolla on natsat painaa nappia, jos se kuuluu tuotannolle. Jos se ei kuulu tuotannolle, niin sitten kuittauksen tekee sähkö/automaatio, jos jatkat tästä väittelyä niin vähän ihmettelen. Joku keräyspaperin vastaanotto/liettäminen, kaiketi tästä on kysymys, varmasti vaatii sen, että hoitaja/ajomies taitoinen on paikalla ja heistä kyllä kaikilla on on taidot kuitata kaikki tuotannon kuitattavaksi tarkoitetut kuittaukset.

Joskus aikanaan kesämiehenä ajelin kauhakuormaajaa ja eipä siinä ollut mahdollisuutta oikeastaan rikkoa vahingossa mitään, toki tiedän että mätämunat ovat rikkoneet jotain "vahingossa", mutta nämä samat olisi pitänyt työntekijöiden istua pihalle, kun mulkku on mulkku myös työkavereille ja solidaarisuuteenhan ei pitäisi kuulua mulkkujen suojelu, vaan niistä eroon pääsy.

Luulen että tiedän nämä "hieman" doownekkia paremmin, mutta tästä väittely on täysin hedelmätöntä ja tarpeetonta. Ainakin itse suhtaudun työnantajaan enemmän työnANTAJAna, kuin luokkavihollisena. Teen työt hyvin, mutta otan myös epäkohtia esiin, mielestäni herranpelko estää myös kehittämästä hyväksi koettuja menetelmiä ja käytäntöjä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja tuohon paineellisen astian sulkemiseen, se vaatii pätevyyden, jota mulla ei tietenkään ole, insinöörinä.... Tämä on kyllä hauskaa, että ns näin näin käyvän tasolla olevat ihmiset vetää isoja linjoja, tietämättä oikeasti yhtän mitään siitä, että MIKSI.....
 
Niin, jos nyt alkais puhumaan juttuja näistä projektityöntekijöistä mitä jopa omalle kohdalle osunut eri työpaikoissa, niin kyllähän siellä kaiken näköistä säveltäjää on ollut ketkä tietää paremmin kuin se vakituinen porukka mitä voi tehdä ja mitä ei, ennen kuin.. :D
Rekkakuskit on sitte täysin oma lukunsa. Maailman omistajan elkein kun tullaan niin yleensä saakin odotella, näin se on ollut joka tehtaalla missä olen ollut alasta riippumatta ja etenkin satamissa niitä on sitten koulutettu oikein kunnolla.

Mut kusipäitä on joka tasolla työntekijöissä ja johtajissa, en itse vetäis kuitenkaan suoria johtopäätöksiä jonkun kusipään tekosista koko henkilöstöön, koska olen nähnyt sen käytöksen muuttuvankin jos on ollut "asiakas", joka on kuunnellut miksi ei joku mene niin kuin hän haluaa. Aina ei olla kuunneltu :D
 
Niin, jos nyt alkais puhumaan juttuja näistä projektityöntekijöistä mitä jopa omalle kohdalle osunut eri työpaikoissa, niin kyllähän siellä kaiken näköistä säveltäjää on ollut ketkä tietää paremmin kuin se vakituinen porukka mitä voi tehdä ja mitä ei, ennen kuin.. :D
Rekkakuskit on sitte täysin oma lukunsa. Maailman omistajan elkein kun tullaan niin yleensä saakin odotella, näin se on ollut joka tehtaalla missä olen ollut alasta riippumatta ja etenkin satamissa niitä on sitten koulutettu oikein kunnolla.

Mut kusipäitä on joka tasolla työntekijöissä ja johtajissa, en itse vetäis kuitenkaan suoria johtopäätöksiä jonkun kusipään tekosista koko henkilöstöön, koska olen nähnyt sen käytöksen muuttuvankin jos on ollut "asiakas", joka on kuunnellut miksi ei joku mene niin kuin hän haluaa. Aina ei olla kuunneltu :D
Millä lailla rekkakuskit tulevat kuin maailman omistajat?
En ole rekkakuski, mutta ihmetyttää tuo rekkakuskien kouluttaminen, tässä on kenties jotakin mitä en ymmärrä, puolin enkä toisin - mutta tuota kohtaa jos selvittäisit.
 
Sillä tavalla, että sinne yritetään tulla esimerkiksi jonon ohi lastaukseen. Ajetaan vapaaseen lastauslaituriin kysymättä mihin lastauslaituriin ajetaan ja aletaan vikisemään kun ei lastatakaan sieltä heti. Koska luullaan, että vapaaseen laituriin ajamalla ohitetaan muita kuskeja, jotka ajaa siihen minne ne opastetaan. Jos lastaat päivässä useampia autoa ja myös junia, sillä on merkitystä minkälaisen matkan ajat tuotetta varastossa.
Yleensäkin se ettei voi olla mitään tärkeämpää kuin saada tämä minun auto lastattua tai purettua vaikka olis minkälaista tapahtumaa paikalla muuten.

Satamassa joskus lastaajat vittuuntui näihin käsimerkin näyttelijöihin ja neuvojiin ja vittuilijoihin, miten asiat pitäis tehdä ja silloin kuski joutui jäähylle.
Nämä on muutamia juttuja vaan, koska ei tähän määrättömästi voi tapauksia kirjoittaa. Yleensähän asiat johtuu olettamuksista kun ei tiedetä itse jotain.
Sen kusipäänhän tunnistaakin aina siitä, että se toimii eri tavalla kuin pääosa muista eikä halua kuunnella yhtään mitään koska tietää itse kaiken paremmin. Se erottuu joukosta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa jäätyneen kuorman irroituksessa voi olla niin, että tehdas ei halua ottaa riskiä kuorman irroituksessa tapahtuvasta rekan vaurioitumisesta, vaan siirtää sen riskin ulkopuoliselle. Silloin työntekijät eivät tietenkään voi sitä jäätynyttä kuormaa irroittaa. Nämä jutut eivät aina ole niinkuin ensimmäisenä tulisi mieleen. Ja TESsihän ei mene ihan näin yksityiskohtaiseen seikkaan missään tapauksessa, nämä ovat paikallisesti sovittavia asioita ja yleensä työnantaja kyllä kykenee pitkälti sanelemaan nämä asiat, ellei sitten ole tyhmyyksissään mennyt koplaamaan jotain palkkasopimuksen kylkeen ja silloin joutuisi avaamaan koko paikallisen sopimisen paketin sopiakseen jostain pikkuasiasta. Omalla työpaikallani kyllä tehdään tämänkaltaiset työt, jos vaan työntekijöitä on vapaana, mutta meillä on ollut -1 henkilöä töissä viime kesästä lähtien, joten eipä siinä paljoakaan repeillä kahteen paikaan, tai sitten itse tuotanto jää valvomatta.
Miksi riski kannattaisi siirtää ulkopuolelle? Jos tuollainen riski on olemassa, niin ulkopuolinen toimijahan hinnoittelee sen. Muutenhan tuo bisnes ei toimi ja pahimmillaan jopa loppuisi kokonaan. Paperimiehin silmin nämäkin varmaan näyttävät aivan normaalilta:

Vaikka talon omat sähkärit ovat joutilaina taukohuoneessa, niin yksikertaista työvalon kytkemistä he eivät voi tehdä, koska se ei kuulu tehtäviin. Lampun kytkemiseen pitää tilata ulkopuolinen toimija. Alkaa kertymään lampulle hintaa. Paperimies ei voi mennä viereiseltä koneelta auttamaan kollegaansa sotkun selvittämisessä, kun se ei kuulu tehtäviin.

Monesti olen ihmetellyt sitäkin, että suomalaisilla paperikoneilla on tyypillisesti hirveä sotku. Paikkojen pitäminen siistinä ei ilmeisesti kuulu tehtäviin. Saman firman tehtailla esim. Saksassa on taasen paikat viimeisen päälle kunnossa. Onkohan sama tilanne liiton miehillä kotonakin? Luulisi, että olisi kivempi toimiakin, kun ensin ei tarvisisi kaivaa työkohteita sotkun alta esiin, mutta ei kai sitten.
 
Aikamoinen tappelu näköjään saatu täällä aikaiseksi. Lyön nyt oman lusikkani soppaan.
Paperimies ei voi mennä viereiseltä koneelta auttamaan kollegaansa sotkun selvittämisessä, kun se ei kuulu tehtäviin.
Meidän tehtaalla kyllä vapaat äijät/naiset tulevat auttamaan heti jos ratakatko iskee. Eli auttamaan siivouksessa, mutta taidan olla sitten harvinaisella työpaikalla jossa ainakin omassa vuorossa on tosi hyvä henki. Toki meilläkin on eräs vuoro johon ongelmatapaukset siirretään.
Ehkä tämäkin kuitenkin hieman vaikuttaa. Tai sitten ei.

Vanhaa dataa vuodelta 2000 kylläkin, mutta ehkä kuitenkin liikutaan suhteellisesti samoilla tasoilla edelleen.

https://www.nationmaster.com/country-info/stats/Labor/Trade-union-membership

DEFINITION: Union members as % of all employees. Figures are for 2000.

katso liitettä 238675
Minusta ammattiliitot on hyvä juttu kun se homma toimii mutta enempi se on alkanut olemaan vallan väärinkäyttöä nykyään kuten ATK:n tukilakot ja JHL mukaan liittyminen niihin osoittaa. On muuten hyviä kommentteja ollut jhl:n jäseniltä että miksi heidän pitää tukea kovapalkkaisia paperiliiton miehiä.

Näistä kärkimaista Suomi taitaa olla ainoa missä kiusantekolakoista ei joudu makselemaan korvauksia. Swedulassa ei turhia lakkoilla, koska jos se on aiheeton lakko, niin liitto pääsee maksumieheksi. Johtuneeko siitä, että sinne on sitten paljon enemmän firmoja myös siirretty/tuotu.
Vaikka itse tällä hetkellä paperi/kartonkialalla työskentelenkin, niin ymmärrän kyllä UPM:n pointin. Miksi ihmeessä monialayrityksen jokaisella haaralla pitäisi olla samat palkat.

Lopuksi täytyy kuitenkin sanoa palkoista sen verran, vaikka onkin oma lehmä ojassa, niin ei ne tehtaat palkkoihin kaadu. Palkkamenot on kuitenkin vain joku 5% liikevaihdosta. Suurin ongelma Suomessa on byrokratia. En kannata jenkkien jossain osavaltioissa olevaa tapaa, että voit potkia ukon pihalle samana päivänä vain koska naama ei miellytä. Mutta ei tämä Suomen mallikaan ole hyvä, kun änkyrät voivat liiton turvin kiusata kuukausi/vuositolkulla niin firmaa kuin sen työntekijöitäkin.

Ps. Huvittaa aina lukea "saunalisän" olevan ongelma. Ainoa ongelma taitaa kuitenkin olla se nimi. Tämän hetkinen saunalisä on joku 4.40€/h, kaupan alan lauantaityölisä on taasen yli 5€/h. Eli ollaanko paperialalla palkkakuopassa? PERSEET PENKKIIN JÄTKÄT!!! 🤣🤣🤣
 
Kylläpä vedetään laveasti yksi kuljettimen katkaisijan painaminen ja paineastian avaaminen, kaskun ei samantien sellukattilan liemien kemikaalien lisääminen.
Jos paperitehtaan oma konemies odottaa vieressä kun alihankkija tulee naapurista irrottamaan jäätyneen kuorman ja jatkaa siitä niin on nämä vähän eri asioita kuin nuo prosesseihin liittyvät jutut.
Pari yksinkertaista asiaa niin voi vaan kuvitella kuinka vaikeaksi asiat on tehty kun lähdetään kipuamaan porrasta ylöspäin, voisin uskoa että aika monta vahinkoakin on tapahtunut kun tiedetty mitä tehdä mutta ei kuulu mun hommiin mentaliteetin mukaan on vaan tuijotettu ja odotettu sitä napinpainajaa.

Sen verran näistä asioista että mitä saa ja mitä ei saa tehdä niin olen minäkin kieltänyt meidän työpaikalla kuormien lastaamisen muilta kuin trukkikuskilta.
Kuljetusliikkeen kuljettaja saa itse purkaa/lastata kuorman jos haluaa mutta muut ei, vaikka olisi vain yksi nosto koska ei se haittaa vaikka oman tuotteen tuhoaa mutta kyydissä voi olla muuta tai auto kärsiä.
Sama jos tulee kesähessuja niin heiltä on kielletty sirkkeleiden käyttö, ihan vain varuiksi eikä mennä edes "mä nyt vaan tän yhen äkkiä" hommia tekee.
Johonkin se raja on vedettävä ja jos asiat jätetään tekemättä ainostaan sen takia että se ei ole erikseen ilmoitettu hommaksi niin on täyttä typeryyttä ja suoranaista kusipäisyyttä niin muita ihmisiä kuin työnantajaa kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:
Näistä kärkimaista Suomi taitaa olla ainoa missä kiusantekolakoista ei joudu makselemaan korvauksia. Swedulassa ei turhia lakkoilla, koska jos se on aiheeton lakko, niin liitto pääsee maksumieheksi. Johtuneeko siitä, että sinne on sitten paljon enemmän firmoja myös siirretty/tuotu.
Vaikka itse tällä hetkellä paperi/kartonkialalla työskentelenkin, niin ymmärrän kyllä UPM:n pointin. Miksi ihmeessä monialayrityksen jokaisella haaralla pitäisi olla samat palkat.

Lopuksi täytyy kuitenkin sanoa palkoista sen verran, vaikka onkin oma lehmä ojassa, niin ei ne tehtaat palkkoihin kaadu. Palkkamenot on kuitenkin vain joku 5% liikevaihdosta. Suurin ongelma Suomessa on byrokratia. En kannata jenkkien jossain osavaltioissa olevaa tapaa, että voit potkia ukon pihalle samana päivänä vain koska naama ei miellytä. Mutta ei tämä Suomen mallikaan ole hyvä, kun änkyrät voivat liiton turvin kiusata kuukausi/vuositolkulla niin firmaa kuin sen työntekijöitäkin.

Ps. Huvittaa aina lukea "saunalisän" olevan ongelma. Ainoa ongelma taitaa kuitenkin olla se nimi. Tämän hetkinen saunalisä on joku 4.40€/h, kaupan alan lauantaityölisä on taasen yli 5€/h. Eli ollaanko paperialalla palkkakuopassa? PERSEET PENKKIIN JÄTKÄT!!! 🤣🤣🤣

Nyt mennään vahvasti mutulla omasta puolestani, mutta en usko, että ongelma on niinkään systeemissä. Uskon, että systeemi on vain eräänlainen ilmentymä syvemmällä olevista asioista. Ruotsissa yleisesti asenne on mun kokemusten mukaan Suomea optimistisempi ja positiivisempi. Onnistumisia arvostetaan enemmän, menestykseen kannustetaan, jne. Ero ei ole kuin yö ja päivä, mutta kuitenkin havaittavissa. Tämä näkyy siinä, että samat säännöt koskevat kyllä kaikkia työpaikkoja, mutta silti työpaikoilla toimitaan hyvin eri tavalla. En ole paperiteollisuudessa, mutta valmistavassa teollisuudessa, ja täällä kyllä autetaan muita ja sanoisin, että on aika vahva "puhalletaan yhteen hiileen" -asenne - ja ihan samalla tavalla täälläkin pystyisi vetoamaan siihen, että: "Ei kuulu mulle", niin vain ei tehdä.

Vastaavasti, jos lakkosääntöjä tai jotain muuta systeemitason viilausta tehtäisiin, niin en jaksa uskoa, että noilla huonoiksi esimerkeiksi valituilla tehtailla (tai kuulemani mukaan Postilla) meno muuttuisi merkittävästi. Ainahan on olemassa kaikenlaisia istumalakkoja, tai muuten vain vedetään hommat vihkoon tarkoituksellisesti. Tällainen on tosi iso ongelma ja vaikken ole työpaikalla moista koskaan, niin urheiluseurassa. Eli kun pitkään mukana olleet ovat leipiintyneet ja asenne on, mitä on, niin nämä sitten pilaavat aika nopeasti uudet tulokkaat samalle tasolle. Ja jos joku on toiminut näin vuosia, jopa vuosikymmeniä, niin vaikea sitä on varsinkaan ulkopuolisen muuttaakaan.

Uskoisin, että Suomessa yleisesti olisi hyvä, että ihmisillä olisi parempi ymmärrys taloudesta. Uskon, että tämä heijastuisi hiljalleen siihen, että uhkapelaaminen vaihtuisi hiljalleen sijoittamiseen (tätähän tapahtuu jo onneksi viimein) ja ihmiset ymmärtäisivät edes perusteet talousasioista, niin ehkä tällaistakaan ei nähtäisi niin paljoa, että työnantaja on suuri roisto ja sitä on vain oikein kurittaa. Ja ei siinä, paskoja työnantajiakin on olemassa, mutta en pitäisi UPM:ää sellaisena.
 
Miksi ihmeessä monialayrityksen jokaisella haaralla pitäisi olla samat palkat
Eihän niissä olekaan samat palkat. Ei paperilla, sellulla tai jalostamollakaan ole samat palkat. Ei Tervakoskella tai Kotka millsillä ole samat palkat kuin UPM:n tehtailla. Erohan näissä on niin yhtiöittäin kuin yhtiön sisällä niin kuin tehtaan sisälläkin eri toimiasa. Raamien sisällä voi sitte vaihtelua kohdentaa.
Eikä paperitehtailla olla todellakaan palkkakuopassa. Niin kuin ei olla kemianteollisuuden tehtailla, teknologiateollisuuden tehtailla, voimaloissa eikä satamissakaan. Kyllä se vuorotyö nostaa niitä ansioita niin kun pitääkin.

Mitä tulee työnkuvaan, itsellä ainakin viimeisessä sopimuksessa, josta nyt on muutamia vuosia, luki työtehtävän mukaiset työt sekä työnjohdon osoittamat tehtävät. Ei siellä törmännyt siihen "ei kuulu mulle" - juttuun. Toisaalta ei kyllä alettu siihenkään, että "jos kokeilis mitä tosta tapahtuu.." jos et tiennyt mitä olit tekemässä. Itselle tärkeintä on päästä töistä kotia ilman suuria vaurioita.
Siksi en nykysin teekään kuin just sen verran töitä, että saan kuluni kuitattua ennemmin kun kadehtisin jonkun suurempia liksoja.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom