Joku vuosi sitten luin lehdestä tapauksesta (tapahtui Suomessa), jossa murtovaras oli aikonut tappaa talon isännän vasaralla tämän nukkuessa. Isäntä vain oli herännyt hetkeä ennen kuin kutsumaton vieras oli yrittänyt lyödä päähän, saanut torjuttua lyönnin ja taltuttanut jannun :hyvä: Jos isäntä olisi rennosti ajatellut, että "taasko unihalvaus - näen vain näkyjä", olisi lopputulos voinut olla varsin ikävä...
Toivon kyllä, etten ikinä tule unihalvausta kokemaan. Lihaa ja verta oleva vastustaja olisi kyllä miellyttävämpi vaihtoehto kuin joku v*tun demoni ;)
Kokemusta on paljonkin niistä tappelu-unista, joissa lyönteihin ei saa ruutia sitten millään. Yleensä jatkan taistelua epätoivoisesta tilanteesta huolimatta - luovuttaminen ei ole vaihtoehto. Tuloksena onkin kunniakas voittotilasto unimaailmasta: ennemmin tai myöhemmin voitan aina.
Joku yö sitten näin unta, että vaihtoehtonani oli joko maata liikkumatta kyljelläni maassa, tai takanani oleva iso koira (tunsin sen selkääni vasten) raatelee minut. Tilanne alkoi lopulta vituttaa, kun olin ilmeisesti ainoa, joka nöyryyttävän pattitilanteen voisi ratkaista. Hyökkäsin nopeasti koiran kimppuun tarttumalla sen ylä- ja alaleukaan (iso koira, pitkä kuono). Tunsin, kun se yritti purra sormiani kovaa - sopivasti minulla oli paksut hanskat kädessä, joten ei paljoa haitannut
Oli varsin palkitseva tunne vääntää sen leuat ensin sijoiltaan (käsissä oli mukava voiman tunne), ja lopettaa se p*ska sitten pistoolilla (mistähän olin sen saanut). Ja kyllä oli taas kunkku olo :D
VAROITUS! Seuraavaksi puhdasta
mutuilua: Unessa alitajunnan suojamuurit aukeavat, ja sieltä voi päästä pelottavaa shittiä pintaan. Unihalvauksessa tietoinen mieli on ilmeisesti sen verran mukana, että se havaitsee esim. makuuhuoneen, mutta alitajunta vääristelee kokemusta liittämällä siihen omiaan. Unista on väitetty, että ne ovat usein harjoittelua erilaisia uhkatilanteita varten, jotta niistä selviäisi tositilanteessa mahdollisimman tehokkaasti. Unihalvaukseen liittyy ikävä kyllä unitilalle tyypillinen lihastonuksen(?) puuttuminen, eikä alitajunnan tuottamia makuuhuoneen mörköjä vastaan voi tällöin "kynsin hampain" puolustautua
Mielipiteeni kuitenkin on, että oli tilanne kuinka pelottava ja kauhu kuinka syvää tahansa - viholliselle ei unissaankaan toista poskea käännetä :curs:
On ehkä jotain hyvääkin siinä, että unihalvaus on niin paljon peruspainajaista todentuntuisempi. Jos liikkumaan kykenemättömänä yrittää vaikka ampua sitä demonia "silmälaserilla"
, voi kyseisestä "valveunesta" saada rohkeutta ja uskoa omaan selviytymiseen myös todellisten vihollisten varalle. Unihalvaus voisi olla erittäin tehokas "selviytymissimulaatio", jonka avulla teet itsestäsi voittajan.
Toisaalta en mitenkään voi varmuudella tietää, miten itse toimisin unihalvaustilanteessa. Yritän vain elämässäni muistaa sankarin ja pelkurin välisen eron: vaikka molempia pelottaa yhtä paljon, sankari uskaltaa yrittää.
En jaksanut lukea threadia läpi. Jos joku kokee, että toistan hänen sanojaan - pahoittelen :piis: