Unihalvaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja subotai
  • Aloitettu Aloitettu
Elämäni toinen unihalvaus, kun joutui nukkumaan selällään..(Ahdas paikka). Pimeä huone, ei taaskaan kyennyt liikkumaan, kun alkaa kuulua semmosta terävää, metallisen kuuloista hengityksen ääntä ihan oman pään vierestä. Nyt ei ollut ihan niin pelottava kun tiesi mistä on kyse.

Ja offtopicille jatkoa: Kyllä pystyy selkounia opettelemaan, ensimmäinen askel on opetella muistamaan unet, ja toinen tehä noita ns reality chekkejä. Sitten ku noi tulee automaattisesti niin seon menoa. Ite harrastin aikanaan mutta kyllästyin aika nopeesti. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mieti kun heräät keskellä yötä, kuulet kuinka ovi avautuu ja joku kävelee viereen ja kuuluu toiseen korvaan erittäin raskasta hengitystä joka kovenee ja kovenee, makaat naama tyynyssä kiinni, etkä pysty liikkumaan... :D

Olen kärsinyt unihalvauksesta varmasti jo ainakin 15 vuoden ajan. Olen oppinut kuitenkin siihen ja pystyn rauhoittelemaan itseni unessa.

Mutta karmivin painajainen ja unihalvaus mitä olen kokenut on, kun unessa huomasin taas, että en pysty liikuttamaan jäseniä ja paniikki iski päälle.. yritin päästä hereille ja viimein pääsinkin. Tai oikeastaan vain luulin heränneeni. Lähdinkin siis unesta heräämässäni unessa sängystäni liikkeella ja yritin laittaa valoja päälle, naks naks yritin naksutella katkaisijaa ja vaikka se oli ON-asennossa ei valot syttyneet. Ihmettelin sitä. No avasin verhot, koska pitäisi olla jo aamu, mutta kas kummaa ulkona näytti olevan täysin pimeää. Samassa kuulin kuinka ulko-ovi avautui takanani, ryntäsin ulko-ovelle.. ulko-ovi oli raollaan, ja avasinkin oven ja katsoin oliko ulkona ketään. Ulkona oli täysin pimeää ja ketään ei näkynyt, mutta samalla oli aavemainen kauhun sekainen ilmapiiri valtaamassa alaa. Yritin saada ulko-ovea lukkoon, mutta ovi mitenkään lukkiutunut ja aina kun kokeilin ovi oli auki, vaikka olin täysin varma että olen sen oikein lukinnut. Paniikissa yritin saada sitä lukittua yhä uudelleen ja uudelleen, pelko kasvoi kasvamistaan niin kuin jotain oli tapahtumassa, mutta en ymmärtänyt mitä. Samalla ulko-oven kahvakin jo lähti irti ja jäi käteeni. Jätin oven kuin se oli ja menin takaisin nukkumaan, koska oli yö.

Seuraavaksi muistan kun on jokin musta iso olento tuli avonaisesta ulko-ovesta sisälle ja repi minut sängystäni ja rupesi heittelemään pitkin seiniä ja kattoa. Muistan kuinka olento viskasi minut kattoon jopa kiinni ja katselin alaspäin, huusin apua, yritin kaikkeni potkia ja lyödä ja kysyin mikä olet, niin se olento vastasi olevansa "entinen sotilas". Riepottelua jatkui vielä jonkin aikaa, ja olento heitteli minua pitkin poikin yksiötäni ja tuntui kuin olisin pelkkä nukke, joka ei pysty mitään tekemään. Sitten yhtäkkiä heräsin ja voi aah sitä helpotusta kun viimein tiesin oikeasti olevani hereillä, turvallisesti sängyssäni. Ovet olivat kiinni ja mitään sotkua ei näkynyt mistään, verhojen välistä jo aurinkokin puski säteitään.

Mitä vittua stroke :0 mulla lähes identtinen unihalvauskokemus takana! Tosin tää tyyppi tuli parvekkeen kaiteen yli ja sluibas lasioven läpi ja heräsin ku olin just tollee vitun hitaasti ladannu sitä nekkuun. Tosin heräsin ku kaaduin maahan lyönnin jälkeen. Pitkältä ajalta tuntu se kaatuminenkin, kerkes kelata et kannattaa varmaan jännittää koht niska ettei pää iske piiska liikkeellä lattiaan yms. Weird shit. Ja just tällänen vitun ruma zombie ämmä kysees. Oliks sul akka vai ukko?
Minäkin näin joskus tällaisenkin ja jostain sain kammettua siinä unessa niin paljon voimaa, että ladoin tätä zombiete/alienia turpaan niin monta kertaa kuin vain pystyin ja viimein se irrotti otteensa.

Lukekaas kaikki unihalvauksesta kiinnostuneet tämä linkki

Succubus ? Wikipedia

Ettei vaan olis sama ilmiö joka voi tapahtua valveillakin kun kohtaa jotain pelottavaa, jotkut pakenevat jotkut taistelevat vastaan ja jotkut halvaantuvat paikalleen.

Ex tyttöystävälleni kävi näin kun joku hullu seurasi ja nappasi keskellä pimeää pyörätietä takaapäin kiinni ja puristi.
Halvaantui siis pelosta eikä pystynyt liikkumaan, sitten se päästi irti ja kysyi jotain kelloa tms. Sen jälkeen likkakaverini sai kyllä jalat alleen ja juoksi viimeiset pari kilometriä täysillä kotiinsa.

Sen jälkeen saatoin aina kotiin ja alkuun tulin 50m taaempana, kun odotin että kaheli olisi napannut syöttiin ja olisin saanut sitä rusikoida.

Muistan joskus riparilla erään seurakunnan työntekijän kertoneen tulleensa uskoon juurikin tällaisen tapahtuman johdosta. Häntä oli alkanut sängyssään pelottamaan ilman kummempaa syytä, ei voinut liikkua ja lopulta tunsi kuinka joku istui hänen päällään. Jeesusta rukoilemalla tilanne oli sitten selvinnyt :face:

Vanha topic, mutta menköön.

Viime yönä heräsin ja täysin halvaantuneena. Oven takaa kuului rapinaa ja joku kutsui nimeäni. Seuraavaksi sängyn läpi tulee kädet, jotka puristavat kylkiä. Aivan järjetön paniikki. Koitin herättää kihlattua siinä vieressä, mutta eihän sitä pysty puhumaan, eikä liikkumaan. En tiedä, kauanko kesti. Todellisuudessa varmaan ei kauaakaan.

Mulla ei ollut mitään hajua unihalvauksesta ja loppuyön oon googletellut, että mikä saakelin sairaus mulla on. No taisi selvitä.
Sänkyyn, josta tuli käsiä läpi, en kyllä palannut.

Paskinta on, että jos tämä johtuu yliväsymyksestä/stressistä, niin ei valvottu yö juuri auta. Vittuku voi illalla taas pelottaa mennä siihen sänkyyn. Ja sen pelko kuulemma pahentaa tilannetta.

On tää vaan hienoa :D

Mun exällä oli noita, ajoittuivat aina siihen about ekaan tuntiin siitä, kun oli mennyt nukkumaan. Niitä tuli välillä sarjoina useampi. Aina kun nukahti, niin heti perään sama homma.
Hän pystyi yleensä sillee jännästi suuta liikuttamatta pyytämään multa apua hokemalla "herätä mut". Se oli alkuun aika creepyä, mutta toki totuin ajan myötä ja kävin sitten aina tönimässä miehen hereille.

Positiivista on se, että liittyivät ilmeisesti silloiseen elämäntilanteeseen jotenkin, koska nykyään ei kuulemma ole niistä juurikaan enää kärsinyt.

Mulla alkoholin käyttö laukasee noi kohtaukset. Etenkin kun joskus tuli otettua kahtena päivänä peräkkäin. Nykyään tiedän rajat alkoholin käytölle, niin ei ongelmia. Kauheita olivat kohtaukset ja kun niiden jälkeen oli tosi vaikea nukahtaa. Hyvä puoli tässä on ettei tarvitse kärsiä krapuloista, mitkä mulla oli ihan järkyttäviä. Siis kohtaukset tuli usein krapulan jälkeisenä yönä.....

Itellä oli nyt taustalla oikein raakasti univelkaa ja 40h matkustus merten takaa.
Rapuloitakin on toki ollut ihan omaan tarpeeseen ja huonoja öitä niiden takia, muttei koskaan tuollaista halvausta

Näitä on aina välillä. Pari kertaa vuodessa ehkä. En mä ota niistä mitään stressiä. Saan revittyä itseni hereille sieltä unimaailmasta kohtuu helposti, käännän kylkeä ja jatkan unia. Tiedän siis aina unissani jo mistä on kyse, mutta en silti kovin mielelläni jää katsomaan mitä seuraavaksi tapahtuu, vaan koitan mieluummin herätä.

Viimeisestä on aikaa muutaman kerran on ollut sellainen tunne että nyt tulee mutta oon jotenkin samantien onnistunut sen katkaisemaan kylkeä kääntämällä.

Onko muilla ollut sellaista että kuulee nopeita lähestyviä askelia ja ehkä kovaa ääntä? Itellä halvaus yleensä päättyy siihen kun yritän lähteä karkuun en jaksa nousta huudan mutta en saa sanotuksi mitään sanoja vaan pelkästään huudan esim. "AAA!" juuri kun joku on lähellä, sitten saan jotenkin noustua istumaan, herään, valot päälle ja menee tovi ennenkuin saa taas unta.

Perseestä, en nyt tarkkaa tilannetta tiedä milloin tullut noita, nykyään olen tosiaan saanut katkaistua nuo ennenkuin edes kunnolla alkanut sekä on muutenkin tullut nukuttua syvemmin viime aikoina, pitäis koittaa melatoniinia jotenkin hämärä kuva että unihalvaus ois tullut viimeksi kun olen käyttänyt melatoniinia niihin aikoihin kun tullut nukuttua huonosti.

Hyvin hämärä muistikuva siis.

Silloin tällöin on noita ollut. Outo tunne, kun tajuaa, muttei pysty tekemään mitään. Ääniä tai muuta yliluonnollista en muista kokeneeni.

Muutama vuos sitten sain ensimmäisen unihalvauksen. Kesälomalla olin sängyssä kattellut telkkarista family guyta ja jossain kohtaa nukahtanut. Olin kääntynyt toiselle kyljelleni enkä nähnyt telkkaria, mutta kuulin selvästi mitä ohjelmassa tapahtui ja samaan aikaan silmissä pyörii uni, jossa punkero pikkupoika polkee kolmipyöräisellä kotini lähellä olevaa katua pitkin ja heittää frisbeen kohti kaarevaa tiiliseinää jota ei siinä oikeasti ole. Silloin tuli paljon ite frisbeegolffia harrastettua mutta en kyllä ihan täysin unen merkitystä tajunnut! Niin ja tuntui semmoinen huhuttu paine rinnassa. Heräsin kun sain liikutettua sormea ja painettua riittävästi jalkaa kynnellä.

Mä sain kolme päivää sitten unihalvauksen juuri nukahtamisen jälkeen, makasin selällään, enkä pystynyt liikkumaan, tunsin aivan selvästi että vieressäni on joku, sitten kuului ääni, joka muistutti aivan selvästi sitä kun aseeseen pannaan lipas paikoilleen, seuraavaksi kuului kun ase ladattiin sitten kuului pikku napsahdus kun varmistin otettiin pois päältä, yritin huutaa itseni hereille, mutta eihän se onnistunut, sitten alkoi kuulua semmoista puhetta ja tuntui aivan kun huoneessa olisi ollut montakin tyyppiä, en vaan sanut puheesta mitään selvää. Olin aivan kauhuissani vaikka tavallaan tiesinkin että on kyse unihalvauksesta kun mulla on ollu niitä ennenkin, kuitenkin se tuntui niin todelliselta kuin olla voi. Lopulta säpsähdin hereille, piti vähän aikaa olla hereillä ennen ku rupesin ees yrittään nukkumista...

Oli aika ikävä tapaus.

Minulla joskus nuorempana se kaunassa ollut muija ryömi korvan viereen. Paha sinänsä kun ei pystynyt mitään asialle tekemään. Ei kuitenkaan liikuttanut, niin paljoa kuin olisin ajatellut. Ie. täysi paniikki yms.

Olen muutaman kerran herätessä nähnyt hallusinaatiota. Ekalla kerralla hyökkäsin kimppuun, tipuin lattialle ja satutin käden kun löin oven reunaa. Oli sen verran hävettävää, että seuraavalla kerralla häivytin sen vaa jalalla pois. Ekan kerran jälkeen ei hallusinaatio enään vakuuta samalla tavalla, kun siinä on oikeasti hereillä.

Opettelin joskus aikanaan lucid unen, se antaa sinulle työkalut taistella vastaan kunhan opettelet käyttämään niitä. Saat kaikki kyvyt mitä voit ajatella ja tiedät miten käyttää. Esim lyhyen matkan teleportin saa katsomalla jonnekkin ja pitkän matkan teleportin saa ajattelemalla jotain paikkaa. Uni siirtää sinut lähes automaattisesti. Teleportilla omat vaaransa toki, kun teleporttaat kauas ja lucid tila menee pois, niin joudut kävelemään takaisin. Kävelin kerran koko yön ja vitutti vielä aamullakin.

Minulla joskus nuorempana se kaunassa ollut muija ryömi korvan viereen. Paha sinänsä kun ei pystynyt mitään asialle tekemään. Ei kuitenkaan liikuttanut, niin paljoa kuin olisin ajatellut. Ie. täysi paniikki yms.

Olen muutaman kerran herätessä nähnyt hallusinaatiota. Ekalla kerralla hyökkäsin kimppuun, tipuin lattialle ja satutin käden kun löin oven reunaa. Oli sen verran hävettävää, että seuraavalla kerralla häivytin sen vaa jalalla pois. Ekan kerran jälkeen ei hallusinaatio enään vakuuta samalla tavalla, kun siinä on oikeasti hereillä.

Opettelin joskus aikanaan lucid unen, se antaa sinulle työkalut taistella vastaan kunhan opettelet käyttämään niitä. Saat kaikki kyvyt mitä voit ajatella ja tiedät miten käyttää. Esim lyhyen matkan teleportin saa katsomalla jonnekkin ja pitkän matkan teleportin saa ajattelemalla jotain paikkaa. Uni siirtää sinut lähes automaattisesti. Teleportilla omat vaaransa toki, kun teleporttaat kauas ja lucid tila menee pois, niin joudut kävelemään takaisin. Kävelin kerran koko yön ja vitutti vielä aamullakin.

Siis kuluiko unessa aika yhtä hitaasti ku ihan tosielämässä, jos olit lucid-unessa, mikset lentänyt, miksi piti kävellä takaisin??

Siis kuluiko unessa aika yhtä hitaasti ku ihan tosielämässä, jos olit lucid-unessa, mikset lentänyt, miksi piti kävellä takaisin??

Lucid tila katosi. Se ei ainakaan minulla ole mikään koko yötä kestävä tapahtuma. Unessa aika kuluu luultavasti jonkin verran nopeammin kuin oikeasti, mutta jo tunnin kävelymatka unessa on vittumainen. Muutenkin en luultavasti olisi lentänyt, vaan teleportannut koska se on nopeampaa. Useimmiten lucid tila katoaa minulla vale heräämiseen.

En ole jaksanut enää vuosiin harjoitella, mutta tietyt tapahtumat laukaisevat sen vieläkin. Toi on hyödyllinen myös moneen muuhun kuin painajaisiin. Kerran kaverin mäkättävä äiti oli mun unessa. Totesin vain että, aika häipyä ja napsautin sormia.

Sain ekan unihalvauksen joskus kauan sitten 18-vuotiaana. Oltiin juhlittu pari yötä kaverin kanssa ibizalla ja menty hotelliin nukkumaan. Näin unta että istun omassa autossa etupenkillä pimeenä iltana kotipihassa, ja aavistan että joku istuu takana. Jonku henkilön kädet alkaa täysiä puristaa mua hartioista ja tulee samaan aikaan todella ahdistava tunne.. avaan silmät hotellin sängyssä ja pahinta oli se että tunsin fyysisesti nää kädenpuristukset vieläkin. Noin 5-10sekuntia niin sain aktivoitua lihakset ja pääsin pystyyn istumaan ja ahdistus loppui.

Pari kertaa tullu unihalvaus ku nukkunu selällään. Viimesin kerta oli kun viime kesänä nukuin vahingossa kännissä selällään.
Näin unta että joku soitti ovikelloa. En mennyt avaamaan ovea koska oli yö. Huomaan kuinka ovi aukeaa ja tummiin pukeutunut henkilö alkaa lähestyä minua kun makaan sängyssä selällään. En saa itseäni ylös sängystä. Henkilö on juuri kostettamassa minua kun herään. En pysty liikkumaan, sama henkilö on edelleen huoneessani ja alkaa kuristamaan minua. Siinä kohtaa tajusin mitä tapahtuu aiempien unihalvauksien kokemuksilla.
Välttäkää selällään nukkumista !

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom