Unihalvaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja subotai
  • Aloitettu Aloitettu
Huhhuh, kieltämättä aika karmivalta kuulostaa. Tässähän saa ihan pelätä millon tollanen tulee vastaan itselle. Tajusitko siinä tilanteessa olevasi unihalvauksessa, kun muistat ainakin olleesi tuossa tilassa, ettet voinut liikkua?

Tajusin sen vasta aamulla kun nousin ylös ja rupesin mielessäni sitä käsittelemään. Se tuntui vaan niin todelliselta että ei osannut kuvitella olevansa unessa, en tiedä auttaako useampi kokemus jollain tavalla halitsemaan tai tiedostamaan kyseistä tilaa, kuten valveunissa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä ei ole ollut unihalvauksia, mutta noita lucideja unia olen nähnyt useamminkin, eli olet hereillä unessasi täysin tiedostaen että se on unta.
Herännyt joskus monta kertaa putkeen unen sisällä ja vielä hereilläkään ollessa ei voi olla täysin varma pieneen hetkeen.

Toivon joskus kokevani myös jonkun lievempimuotoisen unihalvauksen, niin moni ennen paranormaalina tai yliluonnollisena pidetty asia selittyy tällä ilmiöllä, jotta asia kiinnostaa.

Tajusin sen vasta aamulla kun nousin ylös ja rupesin mielessäni sitä käsittelemään. Se tuntui vaan niin todelliselta että ei osannut kuvitella olevansa unessa, en tiedä auttaako useampi kokemus jollain tavalla halitsemaan tai tiedostamaan kyseistä tilaa, kuten valveunissa.

Kylläpä vain auttaa. Itellä 2-3 ensimmäistä kertaa oli melko pahoja. Ei uskaltanu enää käydä unille samana yönä. Noiden ensimmäisten kertojen jälkeen opin käsittelemään unihalvausta jollain tapaa "järkevästi" ja nykyään kyseiset tilanteet (joita tosin sattuu melko harvoin) kääntyvät enemmänkin valveuniksi.

Mulla kanssa yks kokemus viime syksyltä. Heräsin siihen että makasin "halvaantuneena" ja ihan kuin koko kroppaa olisi puristettu lyttyyn. Sellanen tunne mikä tulee varmaan jos sukeltaa todella syvälle. Ei siis mitään rintaan tai kaulaan kohdistunutta painetta, vaan tasasesti koko kehoon. Lisäksi joku sininen valoilmiö näytti menevän kroppani läpi, salama tai joku.

En tiedä mistä sain päähäni heti ton halvauksen tullessa että nyt pitää vaan väkisin rentouttaa kroppa hengittämällä syvään. Ehdin kerran tai kaks hengittää, ja samalla "väkisin" rentouttaa kropan, niin se meni ohi. Tokasin vaan ääneen että "hyi helvetti!" ja käänsin kylkeä nukahtaen melkein heti.

Jostain luin että se tilanne on aivoille niin kova shokki, että halvauksen lauetessa saattaa nukahtaa takaisin kuin pommin iskusta.

Aamulla luulin vain nähneeni unta, mutta kuulin jälkeenpäin kaverilta mistä oli kyse. Ja joo, tottakai piti heti sen jälkeen mennä netistä lukemaan kauhujuttuja hahmoista ja useita minuutteja kestävistä kuristuksista, muutenkin kun oli paskat housussa:eek:
Varsinkin kun osasyynä unihalvauksiin on ilmeisesti pelko sen uusiutumisesta.

Pahin tunne koko tapauksessa oli kyllä se kuolemanpelko. Se tunne oli niin vahva. Johtuneeko sitten siitä kun koko tilanne oli niin fyysinen. Itseasiassa mietin jälkeenpäin että olinko saanut sydänkohtauksen, tosin niiden jälkeen tuskin vaan jatketaan nukkumista ja mietitään aamulla että olikohan se vaan unta:D

Sen jälkeen ei kyllä oo tullu noita. Tai sitten on, mutta oon tehny sen hengitysjutun alitajuisesti niin nopeasti etten vaan muista, oon varmaan nukahtanu heti uudestaan.

Se on kivaa kun heräät samaan painajaiseen sen 5 kertaa yössä, joka "unikerralla" sama painaijainen jatkuu tarinana, kunnes lopulta luulet heränneesi ja painajaisesta tuttu henkilö/asia/olio on sinun kanssasi samassa huoneessa tai rinnan päällä ja tunnet vain kauhua...:jahas:

Onko ihmisillä kokemusta painajaisten ja unihalvausten yhdistymisestä? Enkä siis tarkoita sitä, että unihalvauksessa tapahtuu jotain painajaismaista, vaan että esimerkiksi painajainen muuttuu unihalvaukseksi? Onko ylipäänsä mahdollista yhdistää normaalia unennäkemistä unihalvaukseen?

Mä näen hirveästi painajaisia. Painajaisista kuitenkin herään yleensä kauheessa paniikissa/hikisenä. Unihalvauksen kanssa taas on pakko pystyä nukahtamaan ennenkun voi oikeasti herätä, paniikissa. Vaikka koen molempia paljon, en koskaan ole tuntenu että ne olisi yhdistyny.

Mulla on kanssa noita unihalvaustilanteita tullut, nykyään tosin kun tietää about mistä on kyse niin saa riuhdottua itsensä hereille parissa sekunnissa. Milloin mitäkin vaatenaulakkoa tuijottanut puoli minuuttia ja ollut ihan varma että se on puhuva kaktus, tai vaihtoehtoisesti sitten katsellut onttoa kroppaansa sisältäpäin.

Ehkä mielenkiintoisin ilmiö mulla on ollut sellainen outo tärinä joka tulee unihalvauksen yhteydessä, elikkä herää siihen että kädet ja yläkroppa värisee kuin horkassa, mutta mitään kylmyyden tunnetta tai palelua ei ole. Olin ensin ihan varma että kammiovärinä tai jokin vastaava iskenyt, mutta pulssi oli ihan normaali, mutta sitten kun näitä on ollut silloin tällöin ja aina nukahtamisen tai yöllisen heräämisen yhteydessä niin aloin laskemaan 1+1 ja sieltähän se tärinä löytyi unihalvausoireiden listalta. Varsinkin väsyneenä nukkumaan meneminen tai päikkäreiden ottaminen tuntuu tekevän tuota, välillä päikkäreille mennessä jo tuntuu että nyt kun nukahdan niin kohta herään siihen tunteeseen.

Tyttöystävä näki yhteen aikaan aina kaks "tummaa hahmoa", eikä pystyny liikuttamaan kuin silmiään. Siinä ne kuulemma seisoo keskellä huonetta huput päässä ja tuijottaa.

Se puhu aina "hahmoista", enkä mäkään tiennyt mistään unihalvauksesta ennen kuin siitä yliluonnollista -ketjusta. Huh huh, yksin aamu herättyään se selitti siinä keskellä lattiaa et "tässä ne seiso" ja meikä ihan paskana vielä sängyssä "älä kerro enempää, pelottaa!".

Jonkinmoinen unihalvaus kai tuli tässä yhtenä yönä koettua. Mitään kummempaa kauhua siihen ei kyllä liittynyt. Heräsin enkä pystynyt liikkumaan ja tunsin että vaimo asettaa meidän vauvan mulle rinnan päälle. Muistan vaan ajatelleeni, että elä nyt perkele sitä siihen laita, kun mulla ei kädet toimi, se valuu pois :)

Aaamulla piti kysyä vaimolta että oliko se oikeasti laittanu sen pojan siihen, ei kuulemma ollu. Semmosen muistan jostain lukeneeni että tuo "kohtaus" loppuu nopeasti jos puhaltaa keuhkot tyhjäksi ilmasta ja oottaa hapen loppumista ja kun refleksinomaisesti vetää keuhkot täyteen niin siitä hätkähtää hereille.

itsellä noita turhankin usein... unihalvauksen tullessa korvissa alkaa kuulumaa tietynlainen humina ja sitten mennään.

Itselläni oli vähän aikaa sitten, heräsin aamulla ja sitten olin ihan että mitä vittua en voi liikkua, tuntu ihanku oisin painanu tonneja.
Päätin sitten jäädä siihen makaamaan vähäksi aikaa ja se meni ohi about minuutissa, olin kyllä vähän :wtf: sen jälkeen.
Ei pelottanut mutta vähän hämmästytti.

Se oli vähän niinkun sillonkun nukun toinen silmä auki, en voi liikkua tai tehdä mitään mutta tiedostan mitä näen.

Yhden oman unihalvauskokemuksen kerroinkin jo tuonne paranormaaliketjuun mutta kerrotaanpa toinen joka muistui mieleen vastikään. Tämä tapahtui nuorempana asuessani vielä kotona. Heräsin yöllä siihen että tunsin jonkin läsnäolon liikkuvan huoneessa. Avasin silmät ja koittaessani kääntää päätä ja katsoa kuka huoneessa on, huomasin olevani halvaantunut. En muista näinkö hahmoa kokonaisuudessaan mutta mieleen jäi kuva suurikokoisesta tummasta ja panssaroidusta (ihmisestä?). Tämän jälkeen lähtikin taju. Muistan että tämä oli pelottava kokemus muttei samanlaista kauhua kuin paraketjussa kuvailemani.

Jos ilmiö toistuu vielä niin voisi koittaa kommunikoida näiden alitajunnan mörköjen kanssa, oppisi ehkä itsestään jotain uutta ;)

Oho! tuo minun ensimmäinen vitsi viesti taitaakin olla kohta täyttä totta.

Itsekin olen joskus ajatellut että mikä, tai paremminkin KUKA aiheuttaa unihalvauksen, en vain kehdannut kertoa sitä heti.

Korjatkaa välittömästi jos olen väärässä, mutta eikös se ole niin että lääkärit eivät ole vielä kyenneet selvittämään mistä unihalvaukset johtuu?

Halvauksen syy tiedetään ihan hyvin. Liikekäskyt ei mene unen aikana lihaksille, koska muuten menisi makuuhuoneissa meno aika rauhattomaksi. Se, miksi unta tarvitaan ja unia nähdään (sitähän nuo "vierailijat" on) ei sitävastoin ole täysin tiedossa.

mullakin on noita ollu. pienempänä tapahtui useemmin, nykyään ei niin usein.mulla yleensä on ollu niin et tuntee just et huoneessa on jotain pahaa, sit mää joskus nään nää tyypit sängyn vieressä ja mää kuulen kun ne puhuu jotain.oon kokoajan täysin hereillä mutta en pysty liikkumaan.sit parikertaa yks noista tyypeistä on päättäny tökkästä jollain puukon tapasella mua kylkeen, ja joskus ne tarttuu kiinni.ihan älyttömän pelottavaa ja kun ei kykene liikkumaankaan.sitten joskus mää tunnen tippuvani jostain ihan sairaan korkeelta.

Mullakin oli noin kuukausi sitten vähän vastaava kokemus. Olin ollut jo pari yötä eri hotelleissa ja nukkunut lyhyitä öitä. Perjantaina menin Motelliin, jossa tulee oltua lähes viikottain. Menin motelliin aika myöhään, noin 22 aikoihin ja soitin respalle. Sama mies on siellä käytännössä joka ilta, joten tiedän miehen. No kaverihan oli kännissä kuin käki. Sain muodollisuudet hoidettua ja pääsin huoneeseen. Huoneet ovat toisessa kerroksessa, ja niihin sisäänkäynti on ulkoportaita pitkin s.e. kahteen huoneeseen pääsee samoja portaita pitkin.

No noin kolmen aikaan yölla herään siihen, että napurihuoneen kaveri ramppaa niitä rappusia kovaan ääneen. Käännyin selälleni ja olo oli vähän levoton. Mietin, että mahtaakohan se motellin pitäjä siellä rymytä kännispäiten. käännyin sitten selälleni. Taas kuuluu portaissa meteliä ja katsahdan verhon läpi ulos, josta näkyy ulko-ovi ulkoapäin. Ulkovaloa vasten näen hahmon MINUN ulko-ovellani. En ole varma pystyinkö liikkumaan, mutta ilmeisesti en, koska en liikkunut. Ovi aukeaa ja hahmo kävelee huoneeni poikki viereisen sängyn luo, jossa on tietokoneeni, rahapussini sun muut varmeet. Olin aivan varma, että se känniläinen on tullut keikkaamaan mun tavaroita. Toisin kuin muiden tarinoissa täällä, en pelännyt yhtään, vaan raivostuin aivan älyttömästi. Odotin kunnes se pääsee aivan sängyn luo, jotta kaveri ei enää pääsisi pakenemaan ja kun hahmo oli siinä metrin päässä ponnistin kaikin voimin ylös nyrkit pystyssä valmiina taisteluun omaisuudestani.

Ja siinä minä sitten seisoin. Nyrkit pystyssä valmiina taisteluun. Yksinäni. Syke noin 200 ja otsasuonet pullollaan. Loppuyöstä tuli sitten levoton ja heräilin vähän väliä.

En tiedä oliko tämä varsinainen unihalvaus, koska pystyin liikuttamaan itseäni silloin kun lopulta halusin. Juonin vain pysyväni paikallaan, jotta hahmo ei pääsisi pakenemaan. Mutta silmäni olivat siis auki ja naapurin portaissa ramppaaminen todellista. Oli siis ehkä enemmänkin hallusinaatio. Ei kumminkaan häävin miellyttävä kokemus.

Itse kerran heräsin yöllä ja aloin mielettömästä sähisemään kuin kissa vaimolleni. Olin nähnyt unta että olen "halvaantunut" enkä voi liikkua ja olin jossain täpärässä tilanteessa. Ainoa keino oli sähistä ja koittaa raapia vihollistani. Näin tein, mutta vaimo oli vähän ihmeissään :lol2:

Pompsautetaanpa ketjua sen kunniaksi että tulipa komiat unihalvaukset taas viime yönä.

Otin puolentoista viikon taksikeikan yhdeltä tutulta autoilijalta, ja tämä on pistänyt unirytmit ihan vituroiksi. Käytännössä olen siis aina väsynyt mennessään nukkumaan ja tämähän ei tunnetusti auta asiaa. Mulla on ollut myös aina välillä närästystä ja muljahduksia sydänalassa, jotka pahenevat stressin aikana, joten nämä kun yhdistää niin tuli komea koktaili eilen: vähän nukahtamisen jälkeen heräsin närästykseen ja unihalvauksen tunteeseen kun sydän jyskyttää ja tuntui painetta rinnassa ja kurkulla, silleen on-off että olin vaipumassa takaisin uneen välillä ja taas mentiin. Mahdollisesti samassa tuli parit rytmäritkin ja siitä sitten alkoi todellinen kuolemanpelko hiipimään puseroon, tuntui että on niin huono olo että pitää sairaalaan lähteä siinä kun yllättäen sikeästä unesta poukkasin pystyyn. Pahin kokemus mulla unihalvauksen suhteen ikinä varmaan, kun tuli kaikki kerralla.

Onneksi alkoi pää sitten selviämään kun nousi käymään veskissä, ja helpotti kun huomasi ettei se sydän hakkaakaan viimeistä päivää ja liittyvät tuntemuksetkin olivat hävinneet. Sain lopulta unta kun vääntäydyin takaisin pehkuihin, mutta eipä ollut kovin levännyt olo aamulla. Vittumaisintahan noissa on, että jos se on nukahtamiseen liittyvä unihalvaus niin saattaa jatkua pitkäänkin kun nukahdat ja heräilet monta kertaa putkeen, ja kun on nukahtamassa niin tietää että seuraava kohtaus vaanii nurkan takana.

Whou, selailin threadia ja nauroin, että kaikkea sitä onkin olemassa.
Sitten alkoi jyskyttämään takaraivosssa ja mieleen palautui muutamia muistikuvia omista halvauksistani.
En muista, niinkuin suurinosa väestöstä muistaa olleensa usein 'murhan' kohteena tms, olen vain hengittämättä ja liikkumista on todellakin saanut yrittää.
En myöskään ole säpsähdysmäisesti herännyt näistä vaan usein unet ovat jatkuneet aamuun/heräämiseen.
Mysteeri myöskin, olen saattanut kesken unien säpsähtää hereille unessa tapahtuvan aktiviteetin takia. Muistan joskus kun aloitin kaverin kanssa kävelyn ja samassa heräsin potkaistuani seinään.
Itse kerran heräsin yöllä ja aloin mielettömästä sähisemään kuin kissa vaimolleni. Olin nähnyt unta että olen "halvaantunut" enkä voi liikkua ja olin jossain täpärässä tilanteessa. Ainoa keino oli sähistä ja koittaa raapia vihollistani. Näin tein, mutta vaimo oli vähän ihmeissään :lol2:
Mulla oli taannoin samanlainen hätätilanne, jossa en kyennyt liikkumaan ja huutaessa tuli vain pieni pihaus ilmoille vaikka miten karjui. Ei ole kuitenkaan IN-REAL-LIFE damagee pystynyt aiheuttamaan. :D
Mielenkiintoinen juttu miten aivot eivät kykene lähettään lihoihin äksöniä. :wtf:

Hui hitto että alotuspostikin kuulosti karmaisevalta. Itse en ole tuollaisia ikinä kokenut, enkä toivottavasti koe. Hitto en varmaan nuku ens yönä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom