Unihalvaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja subotai
  • Aloitettu Aloitettu
Unihalvaukset on kyllä jotain niin hirveetä... muistan kun sellane iski ekan kerran. Onneks olin lukenu niistä, muute oisin varmaa oikeesti luullu tulleeni hulluks.

Se oli siis semmone että asuin vanhas kämpässä ja "heräsin" selin makuultaa. Ihmettelin että miks en pysty liikkuu ja olin iha varma et muhu o laitettu jotai halvaannuttavaa ainetta (niiku vissii Saweissa on ollu tapana tehä) ja olin iha varma et joku kopiomurhaaja on tehny mulle sillee. Siinä ihan paniikis hetken mietin et nyt se on henkii veks, kunnes jostai käveli semmone perus kauhuleffan pikkutyttö yömekossaan. Siinä se stondas mun sängyn vieres ja mä aattelin et mistä VITUSTA toi nyt tohon tuli!? Sitte rupes rintaa painaa ja ahistaa ihan vitusti, luulin oikeesti et henki lähtee nyt syystä tai toisesta. Sitte heräsinki kunnolla ja iha kuset housussa kiersin kämpän joka nurkan läpi kattomas oliko siel oikeesti joku. Sit takas nukkumaa ja sain toisen unihalvauksen, mut ei siitä sen enempää.

Ton jälkee unihalvauksia onki tullu varmaa kymmenkunta. Onneks nykyää pystyn laittaa niis silmät kii ja joteki psyykkaa itteni hereille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nuo unihalvaukset voi liittyä siihen että unessa mieli liikkuu eri "atmosfääreissä" jolloin kaiken tuonpuoleisen kokeminen on mahdollista, näinollen myös henget ovat helpommin vuorovaikutus -suhteessa nukkujaan. Tiedehän aina yrittää ratkoa näitä asioita omin menetelmin ja hyvä niin sillä se on tarkoituskin että näihin asioihin saadaan tulevaisuudessa tunnustus myös tieteeltä että kyseessä on elämän "kuoleman" jälkeen liittyvät eri tietoisuuden tasot.

Nuo unihalvaukset voi liittyä siihen että unessa mieli liikkuu eri "atmosfääreissä" jolloin kaiken tuonpuoleisen kokeminen on mahdollista, näinollen myös henget ovat helpommin vuorovaikutus -suhteessa nukkujaan. Tiedehän aina yrittää ratkoa näitä asioita omin menetelmin ja hyvä niin sillä se on tarkoituskin että näihin asioihin saadaan tulevaisuudessa tunnustus myös tieteeltä että kyseessä on elämän "kuoleman" jälkeen liittyvät eri tietoisuuden tasot.
Mistä päättelet että uni liittyy tuonpuoleiseen tms.? Tiede pystyy selittämään tämän niin hyvin, että en näe mitään syytä uskoa unihalvauksien liittyvän taikuuteen.

Mistä päättelet että uni liittyy tuonpuoleiseen tms.? Tiede pystyy selittämään tämän niin hyvin, että en näe mitään syytä uskoa unihalvauksien liittyvän taikuuteen.

Ei kyse olekaan taikuudesta vaan puhtaasta totuudesta, tai totuudesta niille jotka sydämestään siihen uskovat, enkä puhu nyt tyypillisenä kristittynä tästä.

Nukahtamisen vaiheessa aistit ja tajunnan karkeammat tasot häviävät, siihen liittyy vaihe jota kukaan tuskin edes tajuaa, eli se hetki jolloin nukahtaa. Unimaailmassa meillä on uniruumis. Unissa toimiessa on mahdollista tajuta kuitenkin se että näkee unta, joillakin ihmisillä tämä "lucid unien" näkeminen on mahdollista ja sitä voi opetella tietyillä tekniikoilla. Loppujen lopuksi kyse on mielestä ja siitä kuinka sitä osaa toisissa ulottuvuuksissa "hallita", mieli luo jokaisen ajatuksen ja teon ja se luo myöskin unet. Saman suuntainen vaihe tulee eteen myös ihmisen kuollessa, mutta kuolemassa mennään ikäänkuin astetta pidemmälle tämän ns. unimaailman tason lävitse.

Onko mitään sukua unihalvaukselle jos käy näin:
NÄKEE UNTA että ei pysty liikkumaan ja on kuin naama olisi tyynyä vasten eli ei pysty kunnolla hengittämään ja vaikea olla vai onko tätä kyseistä unihalvausta?

Tollasia mulla on ollu monta.
Ja kokajan tuntuu et tukehtuu mut just ja just saa heikosti jostain happee.

Ei kyse olekaan taikuudesta vaan puhtaasta totuudesta, tai totuudesta niille jotka sydämestään siihen uskovat, enkä puhu nyt tyypillisenä kristittynä tästä.

Nukahtamisen vaiheessa aistit ja tajunnan karkeammat tasot häviävät, siihen liittyy vaihe jota kukaan tuskin edes tajuaa, eli se hetki jolloin nukahtaa. Unimaailmassa meillä on uniruumis. Unissa toimiessa on mahdollista tajuta kuitenkin se että näkee unta, joillakin ihmisillä tämä "lucid unien" näkeminen on mahdollista ja sitä voi opetella tietyillä tekniikoilla. Loppujen lopuksi kyse on mielestä ja siitä kuinka sitä osaa toisissa ulottuvuuksissa "hallita", mieli luo jokaisen ajatuksen ja teon ja se luo myöskin unet. Saman suuntainen vaihe tulee eteen myös ihmisen kuollessa, mutta kuolemassa mennään ikäänkuin astetta pidemmälle tämän ns. unimaailman tason lävitse.
Tuo taidetaan luokitella näennäistieteeksi.

Aivan kuten tämä http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/Phrenologychart.png

Tuossa määritelmä näennäistieteistä http://fi.wikipedia.org/wiki/Näennä...A4istieteen_m.C3.A4.C3.A4ritelm.C3.A4st.C3.A4

En näe mitään syytä uskoa tuollaiseen, kun oikealla tieteellä on aina perustelut ja järkevät selitykset tähänkin asiaan. Eiköhän se uni ole ihan luonnollista aivojen sisäistä toimintaa, mukaanlukien harvinaisemmat selkounet ja unihalvaukset (jotka tosin ovat kai "virheellistä" toimintaa). En nyt muista mikä merkitys unen näkemisellä oli mutta jokin konkreettinen hyöty siitä oli.

Ollu aika levotonta nukkumista viime aikoina ja näitä unihalvauksiakin esiintynyt. Viime yönä heräsin siihen, että joku kuristi mua enkä pystynyt liikkumaan. Sitten lähiaikoina tuntenut unihalvauden yhteydessä äärimmäisen voimakasta kipua yleensä perseen tai jalkojen alueella :wtf:. Semmosta raastavaa jatkuvaa kipua. Pelottavaa kun ei pysty liikkumaan ja yleensä yritän vaan huutaa kovaa. Perheenjäsenet herääkin aina mun meuhkaamiseen. En tiedä onko kyse aivan puhtaasta unihalvauksesta, sillä en ole kovin tietoinen ympäristöstäni mutta tiedän kuitenkin olevani täysin hereillä. Muutenkin ollut sekavaa unta viime aikoina. Olen esim. herännyt unesta vain näkemään seuraavaa unta, ja olen siis luullut olevani hereillä. Tämänlaisissa tilainteissa olisi hyvä tilaisuus saavuttaa selkouni (unen täysi hallinta), mutta yleensä "unityhmyyden" tai unen liian todenmukaisuuden takia en tajua olevani unessa.

Mitenköhän muuten liian raskas syöminen ennen nukkumaan menoa vaikuttaa unen laatuun? Mitään hiilihydraattipitoista en syö, mutta paljon proteiinia ja rasvaa tulee usein otettua. Pitäisikö iltapalan ja nukkumaan menon välissä pitää tauko ja esim. venytellä kevyesti/lueskella.

Kyllähän noi syömiset juuri ennen nukkumaan menoa vaikuttaa, ainakin omalla kohdalla. En sitte tiiä onko sillä merkitystä, syötkö hiilari - vai proteiinipainotteista ruokaa, mutta ite nään painajaisia yleensä vain jos syöny ittensä täyteen ennen ku käy unille.

Täällä myös unihalvauksen kokenut. Ekan kerran tuli intissä päiväunilla, en varsinaisesti mitään hahmoja tuntenut lähellä mutta silmät olivat auki ja aivan saatanan ahdistunut fiilis kun ei pystynyt liikkumaan ja tuntui ettei saa happea. Todellakin tuntui että nyt tuli lähtö... Hirveiden ponnisteluiden jälkeen onnistuin sitten liikuttamaan varvasta/sormea ja heräsin. Tosiaan oli silmät auki kokoajan eli näin kaiken mutten voinut liikkua.

Noita esiintyi ehkä 5-10krt intissä. Pahin oli leirillä, ainoa kerta kun tuntui että jotain pahaa lähettyvillä. Oli yö ja nukuttiin teltassa, kun yhtäkkiä kuulen hirveää mekkalaa teltan ulkopuolelta. Kuului kavioiden kopsetta, huutoa jne , ja kaikki lähtivät juoksemaan ulos teltasta paitsi meikäläinen, joka ei pystynyt liikkumaan. Jollain tasolla tiedostin sen unihalvaukseksi ja pari kertaa luulin että se oli mennyt jo ohi ja olin kokonaan hereillä mutta tilanne toistui joku 3-5krt peräkkäin kunnes vihdoin heräsin oikeasti. Katsoin ympärilleni ja kaikki nukkuivat sikeästi paikoillaan, oman pulssin hakatessa kahtasataa, ei ollut kivaa. :rolleyes:

Intin jälkeen ei ole esiintynyt samanlaisia unihalvauksia joissa silmät ovat auki , mutta muutaman kerran olen nähnyt painajaista jossa en pysty liikkumaan ja herään siihen, että huudan täysiä ( ja kyllä, olen herättänyt muitakin huudolla :p )...

Huuto muistuttaa kutakuinkin repomiehen huutoa tässä jaksossa : YouTube - Repomies suoraa huutoa :D

ps. nyt kun mietin, nii aina nukuin vatsallani kun noita halvauksia esiintyi.

Hui! Unihalvaukset on hirveitä! Mä sain yhessä vaiheessa, joskus vuosia sitte, aina sellasia unihalvauksia, et tuntu ihan ku joku olis istunu mun sängyn reunalle ja osittain jalkojen päälle. Sillee tuntu se paino vaa siinä. Mut sit ei kuitenkaa nähny mitää mut tuns vaa, et joku istuu jalkojen päällä tai siinä vieressä. Ja nois oli aina just se, et ei pystyny liikkumaa mitenkää ja se tietty ahdisti viel enemmän. Joskus tuntu silleeki, et tää paha olento otti esim. mun ranteista kiinni tai jotenki muuten tunsin, että se on siinä ja en pysty liikkumaa. Tosin parin ekan kerran jälkee noihin alko jo tottumaa, koska ties jo sen, et "Taas tää..." ja sitte sitä vaan odotteli, että koska se menee ohi.
Nyt ei oo kyl tullu ainakaa yli vuoteen noita enää, mut ehkä se on sit tosiaan stressistä ja sellasesta.

Alkaa kyllä pikku hiljaa kypsymään näihin jatkuviin unihalvauksiin. Viime yönä heräsin varmaan kuusi kertaa ja joka kerralla tuli unihalvaus. Ikäviä noista tekee sen, että niihin liittyy joka kerta tunneaistimuksia ja usein kovaa kipua. Ei ole myös kiva herätä huomatakseen jonkun olennon rinnan päällä hakkaamassa jollain puukolla tms. tai kuristamassa sua, etkä pysty mitenkään liikkumaan. Jostain luin, että toistuvat unihalvauskohtaukset on harvinaisia, mutta mulla on ollut näitä parin viikon sisään varmaan 15 kertaa.

^ Oho, kuulostaa pahalta. Mikäli asia jatkuu pitkään, kannattaa melkein kääntyä lääkärin puoleen. Taustalla voi olla ongelmia, jotka asiantuntija osaa ratkoa. Riittävät yöunet on ihmisen psyykkeelle sen verran tärkeät, ettei asian kanssa kannata ainakaa montaa kuukautta ihmetellä. (Ja toki se tärkein=lihaskin tarvitsee riittävästi unta kasvaakseen ;))

voiko joku kertoa mitä nää mun jututu on kun ei nää vissiin ihan unihalvauksiakaan ole. Homman nimi on siis se että aika useinkin esim aamulla kun olen vielä unessa, tunnen kuitenkin kehoni ja sen miten kroppani makaa sängyllä ja siten tiedostan olevani tavallaan unessa, mutta kehoa ei oikein pysty liikuttamaan. Tässä vaiheessa siis väsyttää aivan saatanasti kun on oikeestaan vielä unessa, mutta tavallaan taistellen yrittää liikkua, koska mieli ei anna vaipua takaisin uneen jota on näkemässä koska tunne on ahdistava. Kun olen hetken siis ehkä vaan n15 sek rimpuillut pääsen tavallaan irti unesta ja kunnolla hereille ja kehoni liikkeelle. Usein aluksi tässä esim käsi liikkuu vain vähän ennen kuin pääsen kunnolla "irti". Nää on kaikista yleisimpiä sillon kun tavallaan ylinukkuu, että kun onjo ne 10h unet takana mutta vaan jää sinne sänkyyn makailemaan ja onnistuu jotenkin aina herätä unen väärässä vaiheessa niin että on aina helvetin väsynyt herätessään, niin sillon tää saattaa tulla jopa jokaisessa heräysvaiheessa aamulla. Jotenkin tän on pakko liittyä siihen että herää tyyliin REM unen aikana koska aina näin herätessä on helvetin väsynyt aluksi ja tekee vain mieli jatkaa unia, vaikka arvaa että sesaattaa tulla uudestaan. Luulen myös että selällään nukkuessa nää on yleisempiä. Se irtautumisvaihe on mulla tosiaan hyvin lyhyt ehkä n15sek max ja riippuu tavallaan siitä kuinka unessa rupean tiedostamaan kehoni.

Edit hyi saatana että kuulostaa karseilta noi "kunnon" unihalvauksesta kärsivien jutut mitä voi tulla, mm kokemukasia pahan läsnäolosta ja ruumiinirtautumiskokemuksia. Vittu jos nää mun kesyt liikkumattomuusjutut menee tohon, tosin vaikka toi on tullu mulle varmaan n100 kertaa siihen ei oo kinä luuttyny mitään tollasta, paitsi tietysti yleistä ahdistusta, niin luulis että toi on mulla sit eri juttu.

voiko joku kertoa mitä nää mun jututu on kun ei nää vissiin ihan unihalvauksiakaan ole. Homman nimi on siis se että aika useinkin esim aamulla kun olen vielä unessa, tunnen kuitenkin kehoni ja sen miten kroppani makaa sängyllä ja siten tiedostan olevani tavallaan unessa, mutta kehoa ei oikein pysty liikuttamaan. Tässä vaiheessa siis väsyttää aivan saatanasti kun on oikeestaan vielä unessa, mutta tavallaan taistellen yrittää liikkua, koska mieli ei anna vaipua takaisin uneen jota on näkemässä koska tunne on ahdistava. Kun olen hetken siis ehkä vaan n15 sek rimpuillut pääsen tavallaan irti unesta ja kunnolla hereille ja kehoni liikkeelle. Usein aluksi tässä esim käsi liikkuu vain vähän ennen kuin pääsen kunnolla "irti". Nää on kaikista yleisimpiä sillon kun tavallaan ylinukkuu, että kun onjo ne 10h unet takana mutta vaan jää sinne sänkyyn makailemaan ja onnistuu jotenkin aina herätä unen väärässä vaiheessa niin että on aina helvetin väsynyt herätessään, niin sillon tää saattaa tulla jopa jokaisessa heräysvaiheessa aamulla. Jotenkin tän on pakko liittyä siihen että herää tyyliin REM unen aikana koska aina näin herätessä on helvetin väsynyt aluksi ja tekee vain mieli jatkaa unia, vaikka arvaa että sesaattaa tulla uudestaan. Luulen myös että selällään nukkuessa nää on yleisempiä. Se irtautumisvaihe on mulla tosiaan hyvin lyhyt ehkä n15sek max ja riippuu tavallaan siitä kuinka unessa rupean tiedostamaan kehoni.

Edit hyi saatana että kuulostaa karseilta noi "kunnon" unihalvauksesta kärsivien jutut mitä voi tulla, mm kokemukasia pahan läsnäolosta ja ruumiinirtautumiskokemuksia. Vittu jos nää mun kesyt liikkumattomuusjutut menee tohon, tosin vaikka toi on tullu mulle varmaan n100 kertaa siihen ei oo kinä luuttyny mitään tollasta, paitsi tietysti yleistä ahdistusta, niin luulis että toi on mulla sit eri juttu.

Mulla on vähän samanlaista, mutta herään ja en pysty liikkumaan ollenkaan ja sitten nukahdan ja olen niinkuin hereillä mutta kummiskin olo on kuin olisin avaruudessa ja näkisin sen mustan sijasta vaikka punaista...... Eli uskon, että jotakin unihalvauksia ne on. Ja en pääse liikkumaan ja sitten herään sen jälkeen aina painajaiseen missä tipun maahan n. 5 metrin korkeudelta suoraan selälleni(siis en pääse liikkumaan ja nukahdan ja sitten tulee painajainen ja herään siihen) , eli tulee ton jälkeen painajainen ja herään siihen painajaiseen. Ja kun en pääse liikkumaan on kauhea hiki ja en saa kunnolla henkeä (kuin nukkuisi naama tyynyä vasten). Ja aina kun tää on tullut niin se on ollut aina sama... (viimeksi tuli joskus joulun aikaan, mutta en halua sitä kyllä TAAS kokea...)

Ei ole ittellä ihan noin konkreettisia kokemuksia unihalvauksesta, kuin monilla mutta hyvin paljon tutun kuuloisia asioita. Itsellä on myös käynyt tämä, että unimoodi on kuin jäänyt päälle ja vähän aikaa heräämisen jälkeen olo on yhtä sekava kuin pahassa unessa.

Nuo tuntemukset unissa on kyllä kaikkein kauheimpia. Eläimellisiä kuten joku aikaisemmin kuvaili. Se kuolemanpelon tunteminen on jotain niin raastavaa, ettei voi sanoin kuvailla.

Unihalvaukset vaivanneet koko vuoden, alkoholilla ja stressillä aika kova vaikutus tähän juttuun. Välillä joku on kiskonut peittoa ja välillä on tönitty voimakkaasti ja joskus selittämätöntä pahan läsnäolo tunnetta. Homma on kuitenkin mennyt siihen että kykenen herämään ennen noita kohtauksia tai ainakin pitämään silmät kiinni koska en halua nähdä kuka sitä peittoa kiskoo tai muuten kyttäilee. Nukkumaan mennessä alkaa heti vaivaamaan että saako nukuttua tätä yötä rauhassa vai ei? Mitenhän lääkärit suhtautuva asiaan vai onko viisainta mennä työnantajan juttusille ja yrittää saada jonkilainen kompromissi stressaavaan työn ja vapaa-ajan välille?

Itselläni oli luultavasti unihalvaus noin viikko sitten. "Havahduin" siihen, että joku örkki kävi päälle makaamaan ja painoi sänkyä vasten. Mitään ei näkynyt, mutta vaistosin jonkun pahan läsnäolon. Ensi häkellyksen jälkeen minäpä siihen tuumasin, että nyt kävi kummitus v*ttuilemaan väärälle miehelle.

Yritin napata vapaaottelutyylisesti örkistä kaksin käsin kiinni, mutta mitäs helvettiä, kädet eivät liikkuneetkaan mihinkään. No, hetken aikaa siinä yritin rimpuilla ja sitten kädet lähtivät toimimaan normaalisti. Ja samalla heräsin kokonaan.

En saanut örkkiä kiinni, seuraavaa kertaa odotellessa. :jahas:

Unihalvaukset vaivanneet koko vuoden - - . Välillä joku on kiskonut peittoa ja välillä on tönitty voimakkaasti ja joskus selittämätöntä pahan läsnäolo tunnetta. - - Nukkumaan mennessä alkaa heti vaivaamaan että saako nukuttua tätä yötä rauhassa vai ei?

Meillä tuota ei kutsuta unihalvaukseksi, vaan vaimoksi.

Näitä tulee koettua joka kerta kun menee nukkumaan "selvinpäin" :D Esim päivällä jos nukahtaa niin noita ns.kohtauksia tulee parin minuutin välein, aina kun on nukahtamassa tai heräämässä.
Se on makeeta kun pystyy ite ohjailemaan niitä sillä että rauhottuu niin se alkaa tulemaan vaikka on hereillä, ja sit tulee semmonen pakokauhu että on pakko alkaa heiluttaa, tai ainakin yrittää, raajoja ettei se jatkuisi :D

Viimeksi eilen kun nukuin päikkärit niin kikkailin jonku 15 kertaa siinä rajamailla :hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom