Unihalvaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja subotai
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ On tullut... tai luulen ainakin. Sinä nimesit nyt kokemukseni, en ollut kuullut ennen näistä. Joskus samalla tuntunut "kehosta irtautumiselta".

Okei... miltä se sinusta tuntui? onko siulle tullu ikinä semmonen outo olo kun olet katsonut peiliin, että jotenkin et tiedä kuka olet tai jotain sinnepäin...?

^ Nimenomaan olen huomannut tuollaista oman identiteetin katoamista ja näköperspektiivin outoa käyttäytymistä, ihan kun se painuisi silmiä kauemmaksi pään sisään. Kerran muistan vessassa käsiä pestessäni, niinkun pään lyövän ihan tyhjää ja katsoo vaan itseään että mikä vittu toi on?
En muista oikein kokemuksia, koska ei niihin ole sitten en enempää kiinnittänyt huomiota, vaikka nämä on esiintynyt viimeisen puolen vuoden aikana. Toisaalta kärsin näitä ennen tosi pahasta väsymyksestä, liekkö sitten anemia ( hemoglobiini putos 169 -> 148 ) ja vakavan kaamosmasennuksen yhdistelmä. Niin siinä vaiheessa tuntu nuokin normaalilta.
Pelottavaa sinäänsä, koska unohtaa hetkellisesti mistä tulee ja minne on menossa.

Miekin oon tottunu nukkumaan yleensä sellaset 9h yössä, mutta jos nukun vähemmän niin tollasta on enemmän, mutta vain silloin kun katson peiliin :D Tiedän, olen hullu :D

Mulla se uni oli enemmänkin 15 tuntia päivässä :D

Suomalaisessa kansanperinteessä Painajainen tai Painaja on alun perin ollut pahansuopa tumma tai musta olio, esimerkiksi sielu, demoni, eläin tai lintu, joka on noussut nukkuvan rinnan päälle, halvaannuttaen ja yrittäen jopa tukehduttaa tämän. Olennoksi on käsitetty pikemminkin unihalvaus ja sen aikaansaama painon tunne rinnan päällä, kuin paha uni. Sanan painajainen merkitys on kuitenkin yleistynyt tarkoittamaan myös pahoja unia

En tiedä pääskö vielä joku tätä pätemään, mutta ihan mielenkiintoinen sanamytologia.

vedin kerran kanssa ton kun poltin äkkiseltään vähän liikaa pilveä. Sitten koitin mennä vesssaan rauhottumaan ja katoin itteäni peilistä niin sehän vasta paniikin laittokin päälle, kun ei itteään meinannu tunnistaa, yöunet oli myös jääny vähiin ja raskas duunipäivä takana.

"tunnen kuitenkin kehoni ja sen miten kroppani makaa sängyllä ja siten tiedostan olevani tavallaan unessa, mutta kehoa ei oikein pysty liikuttamaan" by Luigimario

Kumpa itellekkin tulisi noita useammin. Tuon tilan kun tiedostaa nukkuessaan niin voi halutessaan päästä tekemään ihan mitä tahansa unimaailmassa. Koeta noissa tilanteissa rauhottua ja liikuttaa itseäsi tietoisesti unessa. Aloittaa varovasti kättä tai jalkaa liikuttamalla ja siitä sit etiäpäin mennä minne tahansa tai tehdä mitä tahtoo. Eli unta pääset määräämään sinä, ei uni sinua tai tapahtuimia niinkuin normaalisti.

Joo Raikou kyllä usein myös pääsen siihen tilaan että voin vaan sekoilla unessa mitä huvittaa, mutta jotenkin se raja on häilyvä että kun se menee niin vahvaksi että uni on enää hyvin heikko jotenkin tavallaan siinä sivussa ja olen tavallaan enemmän hereillä, kuin unessa, mutta en silti pysty fyysisesti liikkumaan niin siinävaiheessa se ahdistus iskee ja on pakko päästä "irti".

Viime yönä koin ensimmäisen unihalvaukseni. Nukuin kyljelläni, olin juuri saanut unenpäästä kiinni. Jokin nauroi hetken sänkyni vieressä ja lähti sitten juoksemaan ympäri huonetta. Lopulta se meni sänkyni alle ja kosketti kättäni, joka oli osittain sängyn ja seinän välissä. Koitin huutaa, mutta mitään ei tapahtunut, en pystynyt liikkumaan lainkaan. Olin tästä lukenut ja tiedostin tilanteen. Lopulta heräsin, katsoin kelloa ja mietin päässäni "Toivottavasti muistan tämän aamulla." Jollain tavalla tuskallinen ja vittumainen tilanne. Haluaisin silti kokea uudelleen.

Näkeekö porukka unihalvauksista "herättyäänkin" vielä hallusinaatioita? Mä näen aina seinillä menevän jotain vitun isoja hämähäkkejä vielä kymmenien sekunttien päästä halvauksesta herättyä.

Näkeekö porukka unihalvauksista "herättyäänkin" vielä hallusinaatioita? Mä näen aina seinillä menevän jotain vitun isoja hämähäkkejä vielä kymmenien sekunttien päästä halvauksesta herättyä.

En haluaisi kyllä nähdä "pienen" hämähäkkikammon takia :D

Viime aikoina taas tullut näitä. Ihan siistiä odotella liikkumattomana täysin tietoisena ympäristöstä, että millon mörkö hyppää rinnan päälle repimään sisukaluja irti. Muuten oiski varmaan siistejä kokemuksia, mutta edelleen kipu on aidon tuntusta. Jännää kun oikeasti hallusinaatiot tuntuu niin todelliselta. Ihan selvästi näkee kun joku sytyttää yövalon ja kuulee kun olento alkaa laulaa tuutulaulua (:D) ja toistella sun nimeä. Sitten se jo kuristaakin sut ja siinä sitten odottelet, että "kuolet" ja heräät halvauksesta. Aina tulee noissa halvauksissa semmonen fiilis, että vittu nyt lähtee nirri siltä möröltä mutta vittu kun et pysty liikkumaan. :D

Itelläni tulee aika usein, varmaan kerran parissa kuukaudessa. Alkoi joskus murrosiässä. Nykyään noihin on niin tottunut, että eipä ne edes häiritse. Helpoten tulee, jos on tosi väsynyt, tai jos herää aamuyöstä, ja EI käy heti nukkumaan, vaan käy juomassa tai kusella, ja sitten vasta menee nukkumaan. Minulla tulee noissa outo säteilevä kipu tai painon tunne tuohon alavatsan/keleksien päälle, joka loppuu heti kun "herää".

Vähän samanlainen tila kun kuvittelet joutuvasi johonkin suureen pallinrepimisleikkausoperaatioon, mutta nukutus menee pieleen eikä lääkärit tiedä siitä mitään. Tunnet kaiken kivun ja näet kaiken ympärilläs mutta et voi tehä mitään havaintoa muille. Ei oo ihan kiva... For real. Itelle joskus tuli tommonen "unihalvaus"ja se tapahtu ulkomailla hotellissa. Semisti pelottava.

Miten näitä voi kokea? :D

Itselleni kun ei ole tullut koskaan unihalvausta, mutta kuulostaa siistille.

Ei ole ainakaan ekalla kerralla kovin siistiä kun ihan peloissasi olet ja karmea hirviö alkaa kävellä makuuhuoneen ovelta kohti. Kyllä meinaan on ärsyttävää. :D

Teillä on vaan sairas mielikuvitus. :D

Eikö siinä periaatteessa voisi käydä myös niin, että pallikigurgin tai karmean hirviön sijasta sänkyyn asteleekin - kaunis nainen?

Kyllähän niin voi käydä, mutta esim. wikipediassa ei mainita niistä yhtään mitään ja en ainakaan itse ole nähnyt missään että joku olisi nähnyt kauniita naisia unihalvauksissa. Aika harvinaista vissiin että näkee sen kauniin naisen. Voihan käydä niinkin että ovella on kaunis nainen mutta huomaat sen olevan kauhea hirviö kun se on metrin päässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom