Unihalvaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja subotai
  • Aloitettu Aloitettu
No lisätään nyt vielä osittain aiheeseen liittyen(lue: offtopic). Onkos kenellekkään käynyt niin että olet täysin varma että olet hereillä ja voit vaikka liikkuakkin tarvittaessa ja silti näkee "harhoja" itselläni on 1 tapaus ja silloin kun ummistin silmiäni niin "näin" kodin jonkun/jonkin muun silmin eri huoneesta kuin missä olin ja jotenkin hiukan hämärästi. Muuten ehkä lähinnä outo kokemus, mutta aina kun raotti silmiään pystyi toteamaan olevansa hereillä ja silti tuli tuollainen samanlainen pahuuden/pelon tunne kuin joillain unihalvauksissa. Lopulta joutui kävelemään toiseen huoneeseen että sai itselleen todistetuksi ettei siellä nyt mitään ole, mutta näkemättä ei suostunut uskomaan vaikka ajatteli ettei siellä mitään ole.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nuorena ja humalassa kyllä on hallusinaatioitakin tullut, kaiken muun lisäksi, mutta useimmiten ne oli kuuloharhoja.

joskus kännissä laivalla mä näin ylimääräisiä ihmisiä 15vuotiaana, ja puhuinkin niille laivan yökerhossa.
selvinpäin ei ole tullut:) ei edes ääniä.

Ne jotka eivät ole vielä näitä tummia hahmoja nähneet, tulevat näkemään ne seuraavassa unihalvauksessa tämän luettuaan.

Ne löytävät teidät ja sitten se on menoa...

Ne jotka eivät ole vielä näitä tummia hahmoja nähneet, tulevat näkemään ne seuraavassa unihalvauksessa tämän luettuaan.

Ne löytävät teidät ja sitten se on menoa...

Luettuani unihalvauksista enemmän, olen unihalvauksen aikanavilkaissut näkyykö näitä hahmoja vai ei. Ei ole onneksi tähänmennessä näkynyt vaikka olen niitä unihalvauksen aikana odottanutkin näkyvän.

Mulla ollu muutaman kerran kai.
Tosin melkee joka kerta vissii on ollu sellain koveneva ääni, se se on vittumoist ja tuntee et tärykalvot räjähtäis. Tätä esiintyny kuumeitten ja korvatulehdusten yhteydessä. Siinä makasin mahallaa pää sivul katoin seinää ja sit sellanen ääni niikun mikki sillee alkaa särkee/kiljuu, sellanen kovenee ja kovenee eikä saa päästä millää loppumaa. Sitte sellasta että kun alakerrassa porukat jutellee että ne karjuis ne sanat täyttä kurkkuu mun korvanjuurel. Kai nää niitä unihalvauksii sit on mitä toi wikipedia nyt määritteli.
Näköjää harvinaist tää koveneva ääni :D Eipä oo onneks monee vuotee tullu näit.

Onko porukalla ollut ns. night terror (unikauhu?) kokemuksia lapsena tai aikuisena?

Kyllähän noita penskana oli muutaman kerran ja yleensä vielä kun oltiin yökylässä. Siinäpä sitten yöllä kiljuu täyttä kurkkua niin että koko talo heräsi, ja aamulla ihmeteltiin mikä mulle tuli: "Onkohan toi nyt ihan normaalia?" Mitä, onko minussa jokin vialla... :eek: Äiti sit kertoo, et olin noussu istumaan ja kiljunut täyttä kurkkua. Eipä mua oikein millään meinannut saada rauhoittumaan, mutta sitten se itsekseen loppui.

Nykyään saattaa unessa haluta huutaa täyttä kurkkua painajaista nähdessään, mutta tosi ahdistavaa, ettei kurkusta tule mitään ääntä vaikka kuinka yrittää. Sitten sitä herää ahdistukseen.

Yllättävän yleistä tuntuu tosiaan olevan.
Minulla näitä unihalvauksia on ollut yrittäessäni herätä päiväunilta. En vaan saa itseäni millään hereille, yritän nipistää itseäni, lyödä itseäni, huutaa läheisiä ihmisiä herättämään minua, pudottautua lattialle, eikä mikään onnistu, koska en pysty liikuttamaan itseäni. Kerran on tullut sellainen, etten pysty hengittämään, mutta siitä sitten heräsinkin varsin vikkelään.

Itse olen luullut tilanteen kestävän paljon pidempään, mutta monet täällä sanovat että kyse on vain muutamista kymmenistä sekunneista. Yritän muistaa seuraavalla kerralla.

Minulla on ollut unihalvaus pari kertaa, molemmilla kerroilla olen ollut todella stressaantunut, en ole saanut yöllä nukuttua ja jäänyt kellon soitua vielä nukkumaan. Kummallakin kertaa olin aivan varma, että meille tuli joku, mutta en pystynyt liikkumaan enkä puhumaan. Tunsin painoa rinnan päällä ja kohtauksesta toivuttuani huomasin purevani hampaita yhteen ja jännittäväni niskaan. Koko loppupäivän oli ahdistunut olo.

Liittyyko teillä muilla voimallinen alkoholin liikakäyttö unihalvauksiin ja liskojen öihin, mulla on lähinnä pidemmästä ryyppäyksestä tai juominkien jälkeen kokemukset näistä..

just, pitiki mennä lukemaan näitä. eihän tässä uskalla enää nukkumaan laittaa vaikka väsyttää niin pirusti:jahas:

Itselläni on ollut noita unihalvauksia, eniten murrosiässä.
Viimeyön nukuin tosi rauhattomasti vähän väliä heräillen. Valveuneksi sitä kutsun.

Eiköhän jossain vaiheessa aamuyöstä, ulko-ovi auennut ja hahmot alkaneet hiipiä kuiskaillen kohti makuuhuonetta. Tiesin että tää on nyt taas se unihalvaus, mutta ku siitä ei piru vie voi koskaan olla varma, niin todelta se tuntuu. Vaimoke ja poika nukku vieressä ja pakkohan niitä on suojella. Yritin nousta ottamaan jalkopäässä olevan lipaston päältä mag-liten, jolla rusikoin kuiskailijat, vaan eipäs se onnistukkaan. Tässä vaiheessa pumppu hakkas niin perk****** ja yritin aukaista silmiäni. Tuntui että sain ne puolikisi auki, mutta muu kroppa ei totellu tuumaakaan..

Siinä ne mönkiäiset kuiskaili jalkopäässä ja ite toimintakyvytön. En muista nukahinko uudestaan sikeämmin vai heräsinkö hetkeksi. Jokatapauksessa herätessäni kunnolla olo oli ku säikähdyksen jäljiltä ja vieläki puistattaa kun lukee näitä juttuja. Lisäksi on järjetön flunssa päällä ja olo tukkoinen.
Liekkö ufot vilustuttanu mut sieppausreissullaan :)

Toissayönä tuli harrastettua taas, "heräsin" vanhaan kunnon pahan tunteeseen, mitään ei saanut tehtyä, tuli vain ihmeteltyä oloa. Siitä sitten alkoi liikkuminen pikkuhiljaa luonnistumaan, mutta muistikuvat katosi aivan täysin siitä eteenpäin. Jatkoa vieressä olleen Riikka tyttöystävän suusta:

Olin alkanut huutamaan täyttä kurkkua selälläni maatessa "MITÄ VITTUA!? EI! EIEIEI!" Sen jälkeen alkanut kouristelemaan ja huitomaan käsillä ja jaloilla -> tipahtanut lattialle -> selkä ovea vasten, katsoen tyttöystävää metelin ja heilumisen jatkuessa. Siitä sitten hetken päästä ovi auki ja viereisessä huoneessa huitonut käsillä (varmaan jotain nyrkkeily/catfight sekoitusta) ja huutanut "Missä Riikka on, missä Riikka on!?".

Sen jälkeen heräsin sängystä, kauhea kuolemanpelko päällä, eukko paniikissa vieressä.

Nää alkaa mennä mielenkiintosiks. :)

Eiköhän jossain vaiheessa aamuyöstä, ulko-ovi auennut ja hahmot alkaneet hiipiä kuiskaillen kohti makuuhuonetta. Tiesin että tää on nyt taas se unihalvaus, mutta ku siitä ei piru vie voi koskaan olla varma, niin todelta se tuntuu. Vaimoke ja poika nukku vieressä ja pakkohan niitä on suojella. Yritin nousta ottamaan jalkopäässä olevan lipaston päältä mag-liten, jolla rusikoin kuiskailijat, vaan eipäs se onnistukkaan. Tässä vaiheessa pumppu hakkas niin perk****** ja yritin aukaista silmiäni. Tuntui että sain ne puolikisi auki, mutta muu kroppa ei totellu tuumaakaan..

Siinä ne mönkiäiset kuiskaili jalkopäässä ja ite toimintakyvytön. En muista nukahinko uudestaan sikeämmin vai heräsinkö hetkeksi. Jokatapauksessa herätessäni kunnolla olo oli ku säikähdyksen jäljiltä ja vieläki puistattaa kun lukee näitä juttuja. Lisäksi on järjetön flunssa päällä ja olo tukkoinen.
Liekkö ufot vilustuttanu mut sieppausreissullaan :)

ABDUCTION! Jessus, että mä toivon etten koe mitään unihalvauksia. Muutenkin kammoan helvetisti noita isosilmäisiä vittupäitä. 90% että tulee sydäri jos joudun tuohon tilanteeseen. :D

Mulla on yhtenä yönä ollu juuri tuommonen unihalvaus, se tosin tapahtu kolme kertaa, siis samana yönä. Joka kerta samalla tavalla. Ufot ilmeisesti kaappas mut kolme kertaa, vissiin aina unohtu jotain. Ei me ihmiset olla ainoita joita dementia vaivaa. :(

User Name

Mulla on pari kertaa ollut hieman erityyppinen unihalvaus, uni on ikäänkuin jäänyt päälle. Eli pystyin liikkumaan ja toimimaan mutta järjetön painajaisfiilis niskassa. Olo helpotti vasta kun päästin useampia minuutteja kylmää vettä niskaan suihkussa. Jotenkin tuli sellainen olo että ymmärtää vähän paremmin miltä mielenterveytensä menettäneeltä saattaa psykoosissa tuntua...

Tänään oli kohtuullisen painajaismainen "herätys". Heräsin reaalisessa ympäristössä omassa huoneessani palava rööki kädessä lakanaa vasten. Pystyin jonkun verran liikuttamaan kättäni, mutta kun yritin tumpata sen, palava aines vain levisi ja roihahti tuleen.

Ja kuinkas sitten kävikään: "Heräsin" toisen kerran samaan painajaiseen palava rööki kädessä ja liikuntakyvyttömänä omassa sängyssäni. Sain kuitenkin tumpattua röökin sormenpäähäni ja heräsin siihen. Ainut selvä ero unen ja todellisen maailman välillä oli peitto hieman enemmän korvilla ja rööki poissa.

Liittyy kait tähän tähän uudenvuoden perinnöksi jättämään armottomaan morkkikseen ja krapulaan, joka on kestänyt jo kolmatta päivää...

Itellä tuli tossa jokunen viikko sitten yöllä johonkin aikaa tuo unihalvaus. Se olo on aivan järkyttävä. Kattelin pimeetä kämppääni ja jotenkin oli sellanen outo olo, vastapäisestä nurkasta kuulu välillä ääntä pöydällä oleva käännykkän valo pimeni. Yritin liikkua-ei mitän-silmät pyöri päässä ku jollain mönkiäisellä-yritin huutaa puhua- ei mitään. Sydän hakkaa aivan tajuttoman lujaa sitten jotenkin havahdun pystyn liikkumaan ja vieläkin sydän hakkaa, ja hikivirtaa kuin saunasta tulleena.. En halua kokea tätä uudestaan.
Viimeksi lapsena tullu kuumeessa saman kaltainen tilanne. Silloinkaan en pystyny liikuttamaan muutakuin silmiäni. Yritin huutaa apua kun näin että jotain hämähäkin tyylisiä mönkiöitä lähestyy kovaa vauhtia. Loppu peleis olin vissiin havahtunut "hereille" ja alkanu huutamaan sen verran että äiti tuli rauhottelemaan :nolo: :)

Viime yönä tuli sitten koettua elämäni ensimmäinen unihalvaus, täytyy sanoa että en voinut kuvitella miten kauheaa se voi olla :eek:

Makasin sängyssäni kunnes kuulin olohuoneesta äänen joka muistutti avainnipun putoamista lattialle, jonka jälkeen rupesi kuulumaan lähestyvät askeleet kohti makuuhuonetta. Tässä vaiheessa iski järkyttävä paniikki, en pystynyt liikkumaan, sydän pyrki ulos rintakehästä ja koetin huutaa mutta ääntä ei lähtenyt. Tunsin "hahmon" liikkuvan makuuhuoneen ovelta sänkyni viereen sanoen "et ole yksin täällä", muutama sekuntti tämän jälkeen heräsin hiestä märkänä ja peläten kuollakseni... Loppu yö menikin sitten melko levottomasti nukkuen max. tunnin pätkissä.

Saa nähdä kuinka tänä yönä saa unta, pitäis olla joku pitämässä kädestä :)

Mun unihalvauksiin liittyy lähes aina se, etten pysty hengittämään. ELi tuntuu kuin tukehtuisin, mutta en pysty liikkumaan vaikka kuinka yrittäisin. Lopulta kehoni "vapautuu" ja sydän hakkaa kuuttasataa kun vedän ilmaa keuhkoihin.

Kohtuu ärsyttävää, mutta menee yleensä onneksi parissa sekunnissa ohi.
Ei ole noin vuoteen sattunut yhtään halvausta, mutta yleensä nämä on tullut kun olen valvonut myöhään ja laittanut tosi väsyneenä nukkumaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom