Unenlaatu ja palautumisen optimointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Unenlaatu ja palautumisen optimointi

Meta description: Hyvä uni korjaa kehon, terävöittää mielen ja parantaa treenituloksia. Laatu ratkaisee enemmän kuin tuntimäärä.

Ite takavuosien ylikuntoaikoina(lähes aina/boxaus aikoina)
harrastin seuraavanlaista rentoutumista. Eli selällään rentona
ja 10 uloshengityksen aikana ohjataan alavatsasta "energiaa"
eri ruumiin osiin. Esim. vasen & oikea jalka,v & o käsi, alaselkä,
yläselkä, niska/pää. Eli rentoutetaan kroppa osa kerrallaan.
Jos ja kun tämä onnistuu pitäisi esim. jalan tuntua painavammalta
kun "normaalisti". Jokaisella uloshengityksella kyseinen ruumiinosa "painuu syvemmälle". Samalla hengitys rauhoittuu ja päässä ei pyöri turhia ajatuksia. En tidä kuullostaako toi ihan
Hasselhoffilta mut toimi/ii mulla.:thumbs:

Kuulovauriosta puheenollen...nukahtamislääkkeet tms. ei välttämättä auta. Otaksun että kuulovaurio on ns. tinnitus, eli korvat soi enemmän tai vähemmän.
On olemassa jotain laitteita,jotka tuottavat ääntä korvaan(kohinaa lähinnä), jotta soiminen peittyy. Lisäksi hypnoosilla, psyykenlääkkeillä yms. voi asiaan vaikuttaa. Joillakin toimii, joillain ei.
Itsellä korvat soineet lähes 7 vuotta, itse opettelin unohtamaan äänet. Nukuttaa hyvin. :)

Kiihkeä rakastelu ennen nukkumaan menoa auttaa unen kiinni saamisesta ja jos ei oo tyttöä sänkykaveriks ni vetäkää vaikka käteen.....jos ei nää auta ni nuijanukutus

Niin,eikös näitä saa vain ja ainoastaan YA:STA? Tänään hommasin reseptin.
Originally posted by Tomi
Nää mun Melatoniinit on 3-milligrammaisia ja just noita YA:n itse valmistamia.

olenkin näköjään ainoa :lol2: pirteä nainen tällä palstalla :confused: voisko tolla "ylikunnolla olla mitään merkitystä kyseisessä vaivassa? oon treenannut nyt pari viikkoa vähän kovemmin (oli loma :D ) mulla oli ma ja ti suht kovat puntti treenit ja ke oli aerobinen. ke ja to välisenä yönä en nukkunut yhtään , aamulla 09,00 alko duuni ja nyt mä kirjotan tätä viestiä samoilla silmillä. olo on niinku väsyttää mutta ei sit kuitenkaan:confused:

Itellä vahvoja unilääkkeitä,mutta ei kannata käyttää vasta kun viimeisenä vaihtoehtona.Lääkäri kyllä määrää,jos muu ei auta tai tilanne vakava:mulla ollu 3 kertaa 2½-vuoden aikana viikon mittainen sairastuminen,jossa tunto,maku -ja hajuaisti hävinnyt lähes kokonaan.Neurologi arvellut tutkimusten jälkeen yksinkertaisesti unenpuutteeksi ja siitä seurannut välittäjäaineiden puutos.Tosin jonkinlainen harvinaisempi epilepsian muoto jäi vielä testaamatta aivosähkökäyrällä.Magneettikuvat otettiin eikä mitään vikaa löytynyt nupista ainakaan sitä kautta:)
Unettomuudella ei kannata siis pelleillä,sillä jossain vaiheessa tarpeeksi pitkään jatkuneessa unettomuudessa voi sairastua pahastikin.Hoida siis ongelma kuntoon!
Unilääkkeissä paljon huonoja puolia sivuvaikutusten takia.Useissa
lääkemerkeissä sanotaan riippuvuuden tulevan jo 2-viikon yhtäjaksoisen käytön jälkeen.Siksi niitä pitäisi käyttää vain jaksottaisesti.Itsellä toimii parhaiten,kun käytän kerran kuussa viikon verran unirytmin löytämiseksi.Mulle sopivin merkki tähän asti ollut stilnoct(en ole varma miten kirjoitetaan,mutta lääkäri tietää,kun sen noin sanoo)
Parempi tietty yrittää ensin muilla keinoin,jos tilanne ei vakava.
Toivottavasti saat taas nukkumatin kanssa hommat kuntoon.:zzzz:

Tampere-Lahti

Melaa mekkoon ja poskeen. Kumpikin auttaa.

Melatoniini vaatii tosiaan ressun, mutta sitä ei ole vaikea saada. Jos näyttää pandalta ja kertoo uniongelmista, niin ei se lekuri ala inttämään vastaan, vaikka olisikin skeptinen tropin tehon suhteen.

Mulla toi mela(toniini) auttaa unen saantiin, leuat alkaa venytellä spontaanisti tunnin parin sisään tabun ottamisesta. Mutta yhä herään aamuyöstä, pitänee kokeilla overdosea.. :D

Ns. oikeista unilääkkeistä on aika huonoja kokemuksia, joku Zopinox ei puolikkaana aiheuta kuin peltiämpärin maun suuhun, kokonainen alkaa jo vaikuttaa mutta ei se mitään kunnon unta ole.

Onneksi ei ole ikinä ollut vaikeuksia ton nukkumisen kanssa... aina on tullut hyvin uni... olis vittumaista jos ei sais nukuttua...

Unihan on erittäin tärkeää. Erityisesti bodari tarvitsee kunnon yöunet.

Mulla onkin tässä muutama kerta ollu vaikeuksia saada unta, etenkin eilen se oli jotain ihan käsittämätöntä, nimittäin sain unen päästä kiini vasta joskus puol 5.

Se menee jotenkin tälläi: tuun salilta siinä joskus 6-7:n aikaan ja syön ruoan yleensä aina tunnin kotiin tulon jälkeen. Tämän jälkeen alkaa väsyttään aina. Yleensä väsy menee ohi siinä parin tunnin päästä jonka jälkeen olo kutakuinkin normaali. Syön vielä ennen nukkumaan menoa iltapalaa ja sitten iltapalasta joku tunti,kaks niin proteiinijuoma. Useimmiten ei ole vaikeaa saada unta mutta aina välillä tulee näitä vaikeuksia.

Mistähän tommonen voisi johtua siis? Päoväunet ei liity tähän asiaan. Onko muilla sama ongelma? Onko mitään vinkkejä tms?

Ite nukaahdan tosi hyvin iltaisin, mutta jos en saa unta, niin se johtuu yleensä siitä, etten ole ulkoillut riittävästi. Siis aerobinen liikunta varmaan vois auttaa.

:(

Auttaa en osaa mut mul on ollu jo muutama vuosi uniongelmia jotka ajoittain pahenee ihan hirveiks ja aiheuttaa kyl suoraan sanottuna hankaluuksia elämään ja mielenterveyteen...

Yks vuos meni niin et maksimissaan nukuin 6h ja yleensä sellaset 3-4h. Ja nekin usien pätkittäin. Ainoo keino nukkua yli 6h oli ottaa alkoholia vähän reippaammin mut se ei oo tervettä.
Yleensä valvoin aina johki 4-5 yöllä ja joskus meni parikin yötä putkeen valvoessa...

Viime kesänä olin 3-vuorotyössä ja se pahensi asiaa niin että pahimmillaan valvoin 5 vrk putkeen! Siinä ei oo kaukana seota ihan kokonaan :(

Lääkäriski oon käyny kohta 10 kertaa mut mitään ei oo osattu tehdä...Nukahtamislääkkeet ei auta sillä jos sattuisinkin nukahtaan ni herään tunnin kuluttua ja valvon taas...
Tenox (rauhoittava) auttaa paremmin mutta koitan välttää ylimääräisiä aineita.

Sen kyllä huomaa et palautuminen on melkein mahdotonta jos ylipäänsä pääsee salille tai lenkille. Yritän kuitenkin tehdä jotain jos vain pystyn.

Tällä hetkellä uni tulee helpommin mut jos joskus on pakko pitempään valvoo ni kierre syntyy heti.

Stressi ja masennus kuulemma vaikuttaa paljonkin mut musta tuntuu et nukun huonosti vaik kaikki ois hyvin...

lämmin suihku, kevyt venyttely, zma+gaba ennen nukkumaan menoa vois auttaa... tosin jos lekurille menee valittamaan nii ne vois määrätä jotain tärskyjä.. mulla oli joskus venäläisiä Imovaneja ja hyvin tuli:zzzz: tosin jos sä nukahdat vasta jokus aamuyöstä nii laita vaan kello soimaan ajoissa, kyllä siinä kovempikin äijä jossakin vaiheessa hyytyy.:thumbs:

Jooh, aika pahalta vaikuttaa tuo siulla Angelica :(
Mulla ei nyt siis tuo mikään ongelma ole, nukuttua saa hyvin kyllä kolme neljänneksen yhteensä ainakin, aina välillä vaan tulee tuollaisia ihmeellisiä periodeja.

Yksi asia mikä kanssa on aika olellista nukkumisen kannalta on että "valmistautuu" siihen nukkumiseen noin tuntia ennen eli ei rupee säätään jotain ihmeellistä fyysistä juttua keskellä yötä tai jotain mikä kohauttaa mieltä tms vaan hiljentyy katsomaan tv:tä vaikka.

Originally posted by Jimbe
Unihan on erittäin tärkeää. Erityisesti bodari tarvitsee kunnon yöunet.

Mulla onkin tässä muutama kerta ollu vaikeuksia saada unta, etenkin eilen se oli jotain ihan käsittämätöntä, nimittäin sain unen päästä kiini vasta joskus puol 5.

Se menee jotenkin tälläi: tuun salilta siinä joskus 6-7:n aikaan ja syön ruoan yleensä aina tunnin kotiin tulon jälkeen. Tämän jälkeen alkaa väsyttään aina. Yleensä väsy menee ohi siinä parin tunnin päästä jonka jälkeen olo kutakuinkin normaali. Syön vielä ennen nukkumaan menoa iltapalaa ja sitten iltapalasta joku tunti,kaks niin proteiinijuoma. Useimmiten ei ole vaikeaa saada unta mutta aina välillä tulee näitä vaikeuksia.

Mistähän tommonen voisi johtua siis? Päoväunet ei liity tähän asiaan. Onko muilla sama ongelma? Onko mitään vinkkejä tms?

Mulla oli ihan vastaavanlaisia ongelmia syksyllä. Kun tuli salilta 8 jälkeen illalla niin samantien alkoi väsyttään ihan vitusti, sitten se meni ohi ja 22-23 aikaan kun oli laittamassa nukkumaan niin ei puhettakaan et ois saanu unta. En oikein keksinyt muuta selitystä kuin säännöllisyys. Kun alkoi heräämään aamulla aikasin(06-06.30) vaikka väkisin niin kyl se ajan mittaan uni alko tuleen viim. 23. Ja kun muistais vielä viikonloppunakin tämän saman ettei vedä mitään ylipitkiä yöunia(11-12h) niin saa rytmin pidettyä tasaisena.
btw. Ei kai ole lääkitystä menossa sulla? :)

Re: Re: Unihäiriöitä

Originally posted by aabo
Mulla oli ihan vastaavanlaisia ongelmia syksyllä. Kun tuli salilta 8 jälkeen illalla niin samantien alkoi väsyttään ihan vitusti, sitten se meni ohi ja 22-23 aikaan kun oli laittamassa nukkumaan niin ei puhettakaan et ois saanu unta. En oikein keksinyt muuta selitystä kuin säännöllisyys. Kun alkoi heräämään aamulla aikasin(06-06.30) vaikka väkisin niin kyl se ajan mittaan uni alko tuleen viim. 23. Ja kun muistais vielä viikonloppunakin tämän saman ettei vedä mitään ylipitkiä yöunia(11-12h) niin saa rytmin pidettyä tasaisena.
btw. Ei kai ole lääkitystä menossa sulla? :)

Juu ei kyllä yhtään paskempi selitys toi säännöllisyys. Se voi olla että ainakun menee nukkuun vähän myöhempään (etenkin nyt kun oli toi loma) niin se tekee aina vähän damagee tolle unirytmille, ja sama juttu kun herää myöhään.

Ja tosta lääkekuurista, niin itse asiassa mulla on :) mutta en usko sen vaikuttavan koska ei ainakaan haittavaikutuksissa lue mitään moisesta.

Re: :(

Originally posted by Angelica-82
Ainoo keino nukkua yli 6h oli ottaa alkoholia vähän reippaammin mut se ei oo tervettä.

Eikös unet ole yleensä normaalia lyhyemmät kunnon läträyksen perään, koska REM-vaihe jää kokonaan pois. Itte en ainakaan koskaan ole ollut valot pimeänä yli kuutta tuntia.

Back
Ylös Bottom