Unenlaatu ja palautumisen optimointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Unenlaatu ja palautumisen optimointi

Meta description: Hyvä uni korjaa kehon, terävöittää mielen ja parantaa treenituloksia. Laatu ratkaisee enemmän kuin tuntimäärä.

Re: Re: Re: Re: uni... tarviin sitä

Originally posted by HooEee
Saiskos (mikäli on) jotain linkkiä asiaan?
(oma google huutaa jo)

Minulle on "opetettu", että hiilari piristää ja proteiini ns. väsyttää. :eek:

Ps. ainakin mulla on selvä ero jos syön hiilaria tai proteiinia illalla. hiilarin kanssa nukahtaminen on vaikeampaa.
En tiedä tarvitseeko siihen mitään linkkiä kun kokeilet itse vetää tyhjään mahaan satsin nopeaa hiilaria jo odotat vaikutusta. Käsittääkseni tuo verensokerin laskeminen on ihan normaali reaktio, toisilla ihmisillä vaan on voimakkaampi. Missä ihmeessä opetetaan että proteiini väsyttää?

Originally posted by Prof
kun uni ei tule vaikka mitä tekee illalla... unta ei vaan tule ennen 1-4am... kattelin vähän searchilla ja huomasin, että en ole ainoa.

Jos olet lukiossa, niin oletko kokeillut seuraavaa. Menet puoli tuntia aikaisemmin sänkyyn kuin mitä muuten menisit. Sammutat kaikki muut valot, paitsi lukulampun sängyn päädystä. Sitten menet sänkyyn makuulle ja alat lukemaan jotain koulukirjaa, jota lukiessa ei tarvitse ajatella. Tällaisia kirjoja ovat esim. historia, uskonto, biologia, maantieto sekä jossain määrin myös kemia ja fyssa.

Itselläni kyseinen keino toimii todella hyvin:kippis1: Valitettavasti nykyisessa koulussani ei ole noita aineita ja kirjat ovat sellaisia, että niitä lukiessa pitäisi ymmärtää sisältö, jolloin nukahtaminen vain vaikeutuu. Tosin matematiikan 1000-sivuinen kirja on osoittautunut melko käteväksi tavaksi nukahtaa...Pelkkä ajatuskin kyseisestä kirjasta :zzzz: :zzzz: :zzzz:

Originally posted by gnut
Tätä ei kyllä kukaan usko mutta mä pidätän hengitystä, jos ei muuten meinaa uni tulla.

Joo varmasti uinahtaa jos jaksaa pidellä hengitystä siihen asti että pääsee kylmä pieru :david:

juuh ei oo helppoa toi nukkuminen :rolleyes:

ennen ku käy hakeen lääkkeitä kannattaa hoitaa seuraavat asiat kuntoon:
-herää aina aamulla samaan aikaan, vaikka unet jäiskin lyhyeks
-yrittää mennä aina samaan aikaan nukkumaan
-ei treenaa tms liian myöhään, taukoa ainakin se pari tuntia ennen nukkumaan menoa
-syksyllä yrittää saada tarpeeks valoa päivällä, esimerkiks valolampulla tai hengaamalla ulkona paljon

noh, nuokaan konstit ei aina/kaikille auta. omat nukahtamisvaikeudet alko jo ala-asteella, ja sillon oli kyl noi yllämainitut asiat kunnossa. lekuri ei yllättäen löytäny mitään vikaa, joten pari vuotta mentiin aika tunnelissa. yläasteella alko sit lintsaaminen ku aamulla nukutti.

nykyään nukahtamisvaikeudet ilmenee siten, että jos pukkaa stressiä tai unirytmiin tulee poikkeuksia vaikka viikonloppuna, ei uni enää tuu simmuun. valvomisesta voi sillon tulla useamman yön kierre, ja sen jälkeen ei enää paljoa naurata (armeijassa käyneet luultavasti tietää miltä tuntuu valvoa pari vuorokautta putkeen..)

ite oon käyttäny imovanea tai Zopinoxia jos tuntuu siltä et uni ei tuu. molemmat toimii erittäin hyvin, unenlaatua ne ei paranna mut nukahtaa helpommin, eli ne on nimenomaan nukahtamislääkkeitä. ite syön ehkä pari kertaa kuussa, just ton valvomiskierteen estämiseks. ennemmin valvon vähän ku syön noita joka päivä.

periaatteessa noihin voi jäädä koukkuun, eli liikaa ei saa popsia. lekuri sano että periaatteessa voi syödä pari kolme kertaa viikossa ilman mitään sivuvaikutuksia, ja jotkut syö joka viikko su, ma ja ti. tällön loppu viikko menee jo omalla painollaan.

tieteen kuvalehdessä oli pari vuotta sitten juttu unirytmeistä, ja pienellä osalla kaikista on vuorokauden pituus päin pyllyä. eli kroppa elääkin esimerkiksi 26 tunnin vuorokausirytmiä 24 tunnin sijasta. lottovoitto :rolleyes:

Itselläni on ollu monta vuotta ongelmia unensaannin kanssa.
Nykyään homma pysyy järjestyksessä joko siitä syystä, että keinot joita käytän toimii tai sitten oon oppinut nukahtamaan (?)

Oli tuskaa ku koulu aamuina oli nukahtanu joskus kolmen aikaan yöllä ja piti seittemältä herätä, joten kiinnitin asiaan huomiota ja homma parani valtavasti.

Kokeilin siis tämmösiä keinoja:
- Iltapalan syöminen n. 2h ennen nukkumaan menoa (eli ei nukkumaan heti syömisen jälkeen, en tiedä mikä merkitys tällä on mut se on jeesannu)

- Illalla eläminen hämärässä. Eli meillä on täällä kotona vain muutamat valot ja neki on aika pienitehoisia. Tämä jotenki orientoi kehon nukkumistilaan :)

-Kirjallisuuden lukeminen sängyssä. (tästä tais joku jo mainitakin)
Eli kun joku 15-30 min lukee, ni nukahtaa paremmin.

-Ressaavien asioiden hoitaminen jo alkuillasta pois mielenpäältä. Kun mulla tahto olla, että ei saanu unta, ku joku asia aina ressas, ni käsittelin sen jo päivemmällä pois alta ja päätin, et hoidan sen seuraavana päivänä. Näin hommat ei jääny kummittelemaan mieleen.

-Rentoutumisharjoitukset. Käytin n. 10 min aikaa rentoutuakseni, siis hengitysharjoituksia ja muita (nämä siis sängyssä just ennen ku aloittaa nukahtamisen)

-Yksinkertaisten asioiden ajatteleminen samalla kun koitaa saada unta. Jos ajattelen jotain työjuttuja ni voi heittää hyvästit unelle heti. Sen sijaan mietin, että miten parantaisin omaa harjoitusohjelmaa, tai kehittelen harjoitusohjelmia kavereilleni. Nämä ajatukset nukuttaa valtavasti.

-Sama rytmi, viikonloppuisinkin. Eli nykyään herään joka aamu seitsemältä ja laitan nukkumaan 10.30. Joilleki tuo ei passaa, mut mulla toimii hyvin, saan aamuisin kaikista eniten aikaan, ni oon aamuisin jo reilusti liikkeellä myös viikonloppuisin. (ja huom, tuossa tulee aika nukuttua, mutta eipä silti, mua ei väsytä koskaan, ei herätessä eikä muutenkaan. Ainoastaan kymppiuutisten aikaan alkaa nukuttaan, ku yritän pinnistelä niiden yli jotta kattoisin Tulosruudun!)

Tuossa oli joitaki mitä tuli heti äkkikseltään mieleen.

Re: Re: uni... tarviin sitä

Originally posted by alumiini
Jos olet lukiossa, niin oletko kokeillut seuraavaa. Menet puoli tuntia aikaisemmin sänkyyn kuin mitä muuten menisit. Sammutat kaikki muut valot, paitsi lukulampun sängyn päädystä. Sitten menet sänkyyn makuulle ja alat lukemaan jotain koulukirjaa, jota lukiessa ei tarvitse ajatella. Tällaisia kirjoja ovat esim. historia, uskonto, biologia, maantieto sekä jossain määrin myös kemia ja fyssa.

Itselläni kyseinen keino toimii todella hyvin:kippis1: Valitettavasti nykyisessa koulussani ei ole noita aineita ja kirjat ovat sellaisia, että niitä lukiessa pitäisi ymmärtää sisältö, jolloin nukahtaminen vain vaikeutuu. Tosin matematiikan 1000-sivuinen kirja on osoittautunut melko käteväksi tavaksi nukahtaa...Pelkkä ajatuskin kyseisestä kirjasta :zzzz: :zzzz: :zzzz:

voih.. mullakaan ei ole iltalukiossa mitään noista aineista :)

Tänään tapahtui jotain kummaa, mitä ei oo aiemmin sattunu: Kävin vetään selkätreenin ja treenin jälkeen palautusjuoma nassuun ja välittömästi laitoin nukkumaan! Tämmöstä ei oo sattunu juurikaan ikinä, yleensä treenin jälkeen on selvästi pirteämpi olo. No, sitä se univelka teettää. Treenikin tuli vedettyä hampaat irvessä ja lopussa oli tyystin puhti poissa. Onneksi oon vielä isyyslomilla ja työpaikan vaihdon johdosta loma ei ku jatkuu. prkl tässähän haluaa kohta töihin..

Originally posted by Tomi
Melatoniinilla on hyvä aloittaa. Mulla ainakin toimi(i) loistavasti. Vaatii Suomessa reseptin.

Minkälaisella annostuksella olet ottanut? Entä mihin kellonaikaan tuo olisi paras nauttia jos menee nukkumaan vaikka klo 23?

Melatoniini on mullakin toiminut loistavasti! 2 kpl 3 mg:n pilleriä klo 20:00 niin tulee hyvät unet koko yöksi. Suosittelu annos 3mg ei toiminut mutta 6 mg toimi jo tosissaan. Lääkäri epäili ettei niistä olisi mitään hyötyä, mutta mulla ne on ainakin toimineet.

Nukahtamis lääkkeistä Normison 20mg kapselit ovat aika toimivia. Lääkärin mukaan nämä kyseiset lääkkeet eivät aiheuta aamuista vetämättömyyttä ja väsymystä. Kehui että jenkkiläiset matkustajakoneiden pilotit saavat käyttää lääkettä luvallisesti 7 h ennen lentoa, kunnon unien hankintaa.

Lääkkeitä kokeiltu Imovanea ja Zolpidemiä. Molemmat reseptillä. Imovane nukuttaa tunnissa ja vaikuttaa 8h. Zolpidem on lyhytkestosempi, mutta nukuttaa nopeammin.

Kumpikaan ei vie tajua jos ei yritä nukkua, mutta auttavat mukavasti unettomuuden hoitamisessa, esim vuorotyön aikana, kuten omassa tapauksessani.

mullakin niin etten saa yö unta tarpeeksi mutta äskenkin nukuin 5h päiväunet. viime yönä nukuin n. 8h. ihmeellistä :eek:

Originally posted by paddington
Minkälaisella annostuksella olet ottanut? Entä mihin kellonaikaan tuo olisi paras nauttia jos menee nukkumaan vaikka klo 23?
Kun tarvetta on ollut, niin oon ottanut klo 21 maissa yht 6 mg. Nukkumaan juuri tuossa 23 maissa mennessä, that is.

ZMA+GABA-kombo on todettu hyväksi ja toimivaksi. Siihenkin tosin voi kehittyä toleranssi.

Onko porukka käyttänyt Diapamia?

Originally posted by Tomi
Kun tarvetta on ollut, niin oon ottanut klo 21 maissa yht 6 mg.

OK. Sain reseptin missä annostukseksi oli laitettu 1-2 x 1 mg. Ilmeisesti turhan pieni annos.

Myykö yo-apteekki vain tuota 1 mg versiota vai saako myös muilla vahvuuksilla?

Itselläni on ollut uniongelmia nyt n. 2 vuotta.
Monesti on mennyt kuukausia, että olen nukahtanut vasta 4:n aikoihin ja sitten nukkunut johonkin 7-8:aan.

Monesti on myös eletty useita päiviä putkeen 2:n tunnin unilla.

Sen olen huomannut, että jos on älytön stressi niin ei sitä unta oikein saa kuin nuijalla. Tai sen saa, mutta vasta ehkä 4:n aikoihin ja sitten se loppuukin 6:n aikoihin.

Mutta jos sinulla on prof ongelmana, ettet vain saa unta, mutta et silti mieti kovin paljoa sängyssä, niin voisin kuvitella (ainakin itselleni nykyään toimi, kun olen opin myös olemaan stressaamatta) että sinulle toimisi sellainen, kuin joku jo sanoikin :

"Lähe siitä liikenteeseen, ettet nuku siellä iltalukiossa Tai muutenkaan päivällä ollenkaan. Vaikka kuinka väsyttää, niin meet sitten vasta nukkumaan, kun aiot nukkua aamuun asti."

Eli teet itsestäsi niin väsyneen, että nukahdat tosiaan siinä 10:n aikaan. Tiedän kokemuksesta, että tämä toimii.
Kun elimistö todella on rasittunut, kyllä se uni sitten tulee vaikka mikä olis.

Ikävä puoli siinä on tietysti se, että elimistön täytyy tosiaan olla todella rasittunut, eli pieni unenpuute ei aina välttämättä auta, kuten ei minullakaan, joten melatoniini voi olla hyvävaihtoehto.
Itsekin kokeilin sitä, mutta ei se oikein toimi jos stressaa.
Se toimii jos on älyttömän väsynyt.

Unilääkkeitä kartan, ne tekevät unesta huonolaatuista "kemiallista" pöhnää.
Syvän unen määrä vähenee useimmilla lääkkeillä jopa 75% normaalista ja samoin REM-uni. Eli nukut sellaista kevyttä unta, kuin olisit sammunut. Ja lisäksi ne väsyttää vielä päivälläkin.

Kaikkein paras uni saavutetaan, kun mennään aina (tai lähes) aina samaan aikaan nukkumaan ja herätään tiettyyn aikaan.
Silloin unen laatu paranee ja lepäät paremmin.

Itse en ole vielä armeijaa käynyt, mutta armeijan käyneet voivat varmaan yhtyä tuohon edelliseen?

Originally posted by paddington
Myykö yo-apteekki vain tuota 1 mg versiota vai saako myös muilla vahvuuksilla?
Nää mun Melatoniinit on 3-milligrammaisia ja just noita YA:n itse valmistamia.

Originally posted by rollerghost
Kaikkein paras uni saavutetaan, kun mennään aina (tai lähes) aina samaan aikaan nukkumaan ja herätään tiettyyn aikaan.Silloin unen laatu paranee ja lepäät paremmin.
Näin. Unirytmillä ja unihygienialla on todella merkitystä mun kokemuksen mukaan.

Itelläkin on niitä 3mg melatoniininappeja. Jo yksi toimii hienosti. Ei tosiaan ole mikään nuijanukutus, mutta auttaa kyllä selvästi.

Mun nukahtamisniksit ja mitkä sen estää:

* Älä istu tietokoneella puuhailemassa mitään ennen nukkumaanmenoa, on pääkoppa liian vilkkaalla ajovaihteella muuten nukkumaanmennessä. Sama pätee esim. jos joku saattaa vaikka pelata playstationia tai katsoa toimintaleffaa... :) Ei myöskään rokiteta musiikkia tms., vaan antaa ajukopalle aikaa vähän painaa jarrua automaattisesti ennen nukkumaanmenoa.

* Ei mitään kamalia hiilariaterioita illalla tai on levoton uni ja yöllä varmasti herää.

* Kuselle juuri ennen nukkumaanmenoa.

* Rauhallinen (=oikeaoppinen) venyttely ennen nukkumaanmenoa tekee mukavan levollisen tunteen

* Seksi auttaa nukahtamaan

* Jos on jotenkin epämukava olo, niin sammuttelee häiritseviä lamppuja huoneesta, tai vastaavasti sytyttää jos ei tykkää pilkkopimeässä nukkua. (Itselläni aina hämärä valaistus katossa olevasta vihreästä lampusta, pimeässä ei uni tule niin hyvin.)

* TARPEEKSI VIILEÄ! Kuumassa ei voi nukahtaa, viileässä sen sijaan nukkuu raukeasti. Eli sitä ikkunaa auki ym.

* Uni ei tule jalat jäässä, sanoo vanha kansa. Tämä on totta, sukat auttaa kummasti nukkuessa.

* Ulkoilma, huomaa aina lomalla jos pitemmän jakson ei ole lenkillä tai ulkona oikein ollenkaan vaan istuu päätteen ääressä tai toljottaa leffoja sisällä, alkaa unet olla katkonaisia. Eli vaikka koiran kanssa (tai naapurin mummon jos ei koiraa ole) rennosti tallustelemaan ja katselemaan maisemia, henkäilemään raikasta ilmaa. Nukuttaa kuin nuija.

- Mulla ainakin 110% varma tapa olla nukahtamatta, on ajatella jotain asiaa siinä sängyllä silmät kiinni, se on aivan sama mitä ajattelee, vaikka mukaviakin asioita tai asioita missä ei mitään mietittävää olisikaan - uni ei IKINÄ tule sekuntiakaan ennen, kuin pään saa "tyhjättyä", eli unohtaa kaikki ajatukset ja hengittää vaan silmät kiinni kuin puolikuollut. :)

Back
Ylös Bottom