Unenlaatu ja palautumisen optimointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Unenlaatu ja palautumisen optimointi

Meta description: Hyvä uni korjaa kehon, terävöittää mielen ja parantaa treenituloksia. Laatu ratkaisee enemmän kuin tuntimäärä.

Jos teillä on uni ongelmia suosittelen ottamaan unettomat ry:hyn yhteyttä. Sieltä osaavat neuvoa eteenpäin, Suomessakaan ei olekuin muutama lääkäri joka on tutkinut/syventynyt unettomuuden hoitoon ja sen syihin. Tavallinen yleislääkäri tietää unettomuudesta ja sen hoidosta yhtä paljon kuin sika satelliitista! Yhteystietoja en ulkoa muista mutta Googleen hakusanalla unettomat ry, löytyy varmasti.

Re: Re: :(

Originally posted by Kilkenny
Eikös unet ole yleensä normaalia lyhyemmät kunnon läträyksen perään, koska REM-vaihe jää kokonaan pois. Itte en ainakaan koskaan ole ollut valot pimeänä yli kuutta tuntia.

Kyllähän se niin on et viina heikentää unenlaatua. Enkä sano että olisinkaan nukkunut hyvin. Ja en tarkoittanut sammumista vaan sitä et oli niin väsyny ja ylirento ( :rolleyes: ) että ei voinut muuta kun nukahtaa...
Kai se sit jännitän jotain niin helvetisti ja en vaan ees ite tajua mitä jne.

Ja Bannerille: totta! Lääkärit yleensä vaan lykkää purkin lääkettä käteen kummempia kyselemättä ja ei ees yritä puuttua syihin. Tai sit ne totee et onhan niitä jaksoja elämässä et huolet painaa ja sillon on ihan normaalia nukkua vähän huonommin...
:curs:

onko mitään keinoa saada itsensä uneen helpommin kuin ottamalla mitään pillereitä?
käyn salilla 3x viikossa ja salille meno vaatii sen yhteensä 30min+ pyöräilyä ulkona. muuten käyn aina silloin tällöin kun ehdin kävelemässä tai juoksemassa.
kuitenkin unta saan vasta 23.00-24.00 ja herätys on aamulla 7.00
olisi kiva edes joskus nukkua 9 tunnin yöunet :zzzz:

Re: Re: :(

Originally posted by Kilkenny
Eikös unet ole yleensä normaalia lyhyemmät kunnon läträyksen perään, koska REM-vaihe jää kokonaan pois. Itte en ainakaan koskaan ole ollut valot pimeänä yli kuutta tuntia.

Sama juttu mulla, 4-5 tuntia on se mitä minä yleensä pystyn nukkumaan ja sitten on olevinaan jo niin pirteä olo...ryypiskelyn jälkeen siis, muuten kyllä nukkuis vaikka 10 tuntii joka yö...

Re: Re: Re: Unihäiriöitä

Originally posted by Jimbe
.

Ja tosta lääkekuurista, niin itse asiassa mulla on :) mutta en usko sen vaikuttavan koska ei ainakaan haittavaikutuksissa lue mitään moisesta.

Mulla ainakin kynnyskysymykseksi roinaamisessa muodostui unettomuus,aika yksilöllistä se kuitenkin on.

Re: Re: Re: Re: Unihäiriöitä

Originally posted by osku
Mulla ainakin kynnyskysymykseksi roinaamisessa muodostui unettomuus,aika yksilöllistä se kuitenkin on.

Heh, nyt en kyllä roinaa tarkottanut :) Vaan ihan lääkettä sen varsinaisessa merkityksessä.

Ja tuosta ylikunnosta niin en kyllä itse usko, koska kyllähän sen melkein treenistä huomaa ja tärkeintä niin mulla ei oo tulokset laskenu vaan nousee vaan.

Jos unettomuuden lisäksi on masennusta, ahdistusta, pelkotiloja tai muita neurooseja, terapia voi auttaa. Valitettavasti vain terapiasta saatava hyöty ilmenee monesti vasta monen vuoden jälkeen.

Terapia ei välttämättä maksa mitään, jos asiakkaalla todetaan olevan vakava masennus tms. Tällöin KELA tai kunta saattaa korvata ainakin osan hoidosta.

Ei, terapia ei ole hulluilla. Kynnys lähteä terapiaan on ehkä korkea, mutta jos uskoo, että siitä voisi olla hyötyä, kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Hyvän terapeutin löytäminen onkin sitten jo toinen juttu.

Angelicalle: Kyllä tavallinen yleislääkärikin kyselee syitä unettomuuteen, multa se kysy painoa, kun oli määräämässä Tenoxia, jolla ei kuulemma ole sivuvaikutuksia..;) Kyllä unettomuuteenkin voi saada hoitoa joka toimii, tai ainakin mä sain. Mutta vähän täytyi aiheeseen tutustua, kirjasto on hyvä paikka aloittaa..

Tämä ei nyt ole yhtä paha kuin Angelica82:lla, mutta mä olen nyt uudesta vuodesta asti nukkunut joka yö siten, että periaatteessa saan unta alle tunnissa ja voin nukkua pitkäänkin mutta heräilen läpi yön 10- max 30min välein. Eli tuskin pääsee missään vaiheessa kovinkaan syvään uneen. Rasittavaa. En ole polttanut uudesta vuodesta lähtien, voisikohan se vaikuttaa noin negatiivisesti?

ööö

Originally posted by Banner
Angelicalle: Kyllä tavallinen yleislääkärikin kyselee syitä unettomuuteen, multa se kysy painoa, kun oli määräämässä Tenoxia, jolla ei kuulemma ole sivuvaikutuksia..;) Kyllä unettomuuteenkin voi saada hoitoa joka toimii, tai ainakin mä sain. Mutta vähän täytyi aiheeseen tutustua, kirjasto on hyvä paikka aloittaa..

Öööö, maailmassa on hitosti ihmisiä, joiden unettomuudelle ei oo saatu aikaan juuri mitään. Vahvoja pillereitäkään kun ei ois hyvä jatkuvasti vetää. Tosin sit voi miettii kumpi on pahempi terveydelle: pillerit vai liian vähä uni.

Ja ton kirjaston oon kyl lukenu läpi jo ajat sitten. Ja moneen kertaan.

Raivostuttavinta oli kun lääkäri sano et kuuden jälkeen illalla ei sais enää urheilla ja illalla ei sais myöskään tehdä koulujuttuja jne. Mut jos on koulussa iltaan asti ni millos sit urheilet? Tai millon teet harkkatyöt jne... Elämä ei oo helppoooooo. Mut kyl se tästä.

Angelica: Joo mä kans vähän nauroin kun jossain kirjassa oli juuri erittäin tärkeänä neuvona, ettei fyysisesti raskasta liikuntaa saisi harrastaa enää kello.18 jälkeen.. Jos on töistä päässyt esim.puol viis, niin melkonen kiire tulee lähteä..:) Se on kyllä totta että kaikilta ihmisiltä ei unettomuutta saada hoidettua. Mutta vahvat unipillerit ei varmastikaan kovin usein pitkällä juoksulla auta, vaan aiheuttavat mahdollista riippuvuutta ja sitä kautta ongelmia. Vaikka susta tuntus että kaikki tiet on käyty loppuun, niin suosittelen ottamaan yhteyttä sinne unettomat ry:hyn..

Itellä muutaman vuoden ollut epäsäännöllinen ja raskas elämänrytmi. Opiskelua, helvetisti duunia ja treeniä. Jossain vaiheessa unet lyhenee 3-4 tunnin mittaisiksi, tulee ylirasitusta. Pari päivää pitää ottaa omaa lomaa, muutamat kunnon 10h yöunet ja tilanteen nollaus. Ilman viinaa. Taas jaksaa puoli vuotta porskutella eteenpäin. Loman / levon pituus riippuu tietysti jokaisesta itsestään onko se päivä vai 2 viikkoa.:zzzz:

Sellasta kysyisin et vaikuttavatko unilääkkeet palautumisprosessiin yön aikana? Käytän yöksi 2 kpl 20mg Tenoxia ja yhden 15millisen Dormicumin. Lisäksi Sirdaludeja tulee syötyä lihasjäykkyyteen ja nekin väsyttävät. Vaikuttaako tuo "kemiallinen uni" mitenkään kehon kasvuhormonituotantoon?

Ravintopuoli pitäis olla kohdallaan, pyrin syömään 2-3n tunnin välein ja aterioiden välillä juon US Bulk painonlisäysvalmistetta maitoon sekoitettuna sekä Muscle + jauhetta niinikään maitoon sekoitettuna (siis tämähän on se sama valmiste joka oli aiemmin nimellä Wiking Power). Lisäksi käytän Fastin kreatiinia.

Kannattaako muuten pitää lepopäiviä niin kauan kunnes lihaskipu on kokonaan kadonnut? Olen nyt alkanut treenata jalkoja ja niissä menee päivä tai pari ennen kuin kipu alkaa. Ja yläkroppa ei ole kipeytynyt enää vähään aikaan joten pitäisikö painoja lisätä? Eikö tuo meinaa sitä että kehitys junnaa paikallaan ylävartalossa? Selälle teen ylätaljaa (40kg kahdeksalla toistolla ja kolme sarjaa), sitte alataljaa mut siinä vähän pienemmillä painoilla, sarjat ja toistot samat.
Rintaa oon treenannu rintaprässissä ja hauiksia Z-tangolla. Penkkiä ehkä kerran viikossa kun sinne on aina tungosta ja tangossa liian isot painot: muita kyrsii silminnähden se kun tulen vaihtamaan pienemmät painot kehiin. Tosin toisella salilla jossä välillä käyn on penkki kone, jossa voi painopakasta säätää sopivan painon, mut pyrin treenaamaan vapailla painoilla koneiden sijaan.
Jalkoja treenaan jalkaprässissä ja lisäksi etureisiä siihen tarkotetussa koneessa ja pohkeita istuen koneessa.
On noi käsitteet vähän hukassa samoin kun laitteiden ja liikkeiden nimet, mut kai tosta selvän ottaa. Toivon mukaan....

Ja pituutta on 177cm ja painoa vaivaset 62kg.

Salilla käyn kolme tai neljä kertaa viikossa ja treeni tausta on huikeat kaksi kuukautta.

Kiitos jop etukäteen mahdollisista vastauksista!

Lihas palautuu vielä pari päivää lihaskivun loputtuakin. Panosta tuohon progressiiviseen treeniin eli melkein joka treenissä vähän painoa lisää.

Pari kappaletta Tenoxeja ja Dormareita vielä siihen päälle? Tiedät kai miten kiva asia bentsokoukku on? ;)

Mä olen ollut aikanani TODELLA pahassa bentsokoukussa, varsinkin Dorcajumeihin. Kyllä mä tiedän mitä se pahimmillaan on.

Tuli tässä mieleeni kun silmät puoliummessa vaivuin päiväunille iltapäivästä, että ymmärtääkseni tämä harrastuksemme lisää luontaisen unen tarvetta jonkin verran. Hoksasin juuri etten ole ikinä ottanut selvää mistä se johtuisi. Tietenkin kova reeni jne lisää levon tarvetta ja sitä rataa mutta etsinkin lähinnä jotakin vaikka fysiologista selitystä sille. Kaikki varmaan tietää mitä ajan tässä takaa. Jos tiedät - kerro.

Mulla on ainakin ihan sama juttu. Väsyttää!! En sit tiiä olisiko lumen tulolla jotain lisävaikutusta (lisää happea ilmassa). Ainahan reenin jälkeen väsyttää. Mutta talven alussa sitä enemmänkin.

Jukelius sanoi:
Mulla on ainakin ihan sama juttu. Väsyttää!! En sit tiiä olisiko lumen tulolla jotain lisävaikutusta (lisää happea ilmassa). Ainahan reenin jälkeen väsyttää. Mutta talven alussa sitä enemmänkin.
No totta kai aina talven alussa ramasee niin perkeleesti kun on jo kello neljä päivällä ihan sysimustaa ulkona. Näin ainakin mulla :)

Back
Ylös Bottom