Unenlaatu ja palautumisen optimointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Unenlaatu ja palautumisen optimointi

Meta description: Hyvä uni korjaa kehon, terävöittää mielen ja parantaa treenituloksia. Laatu ratkaisee enemmän kuin tuntimäärä.

Täällä kans viimeset 4kk painittu unettomuuden kanssa.

Kerran sain nukuttua kunnolla 17h kun valvoin ensin 36h putkeen.

Tässä pieni kokemus YLIKUNNOSTA.

Itse aloitin treenailemaan normi 4-jakoisella, perusruokavaliolla + palkkari. Ja treeniä buustaavalla juomalla(sisälti paljon piristävää =kofeiini,tauriini, C-vitamiini). Treenasin 4-jakoisen tyyliin ma,ti,to,pe ja joskus vkl lenkki.

Treenit olivat todella kovia! n.4kkn treenin jälkeen lonkat ja hauikset alkoivat olemaan aivan järkyttävän näköisiä, raskausarpien takia. Aloin treenaamaan kevyemmin, mutta jotenkin itseltä alkoi pikkuhiljaan yöunet kadota ja siinä sivussa oma mieli. Aluksi tajusin, että nykyäänhän jaksan paahtaa läpi koko päivän helposti 6h yöunilla. Olo oli pirteä, suorastaan lennokas, joka päivä.

N.6kk treenin jälkeen olo oli vielä entistäkin pirteämpi, joka päivä. Itse en huomannut mitään vakavaa asiassa ja ajattelin alkaa taas nostamaan treenin tasoa kovemmaksi, lisäsin vklppuun 2 suht pitkää lenkkiä omaan kuntooni nähden.

Mielessä tulvi joka päivä hirveästi ajatuksia mitä teen tänään ja treeneihin heittelin aina jotakin uutta kokeiltavaksi. Kaverit ihmettelivät, että mitä tää jätkä on vetäny, kun on noin lennossa ja pirteä on kokoajan. Tämän jälkeen opettajat huomasivat saman oppitunnilla, minut jopa poistettiin tunnilta häiriköintini vuoksi. (joka ei ole tapaistani)

Seuraavan päivänä koulussa tulikin terveydenhoitaja luokseni ja olin kuulemma selitellyt maasta taivaaseen kaikenmaailman paskaa(en itse tajunnut, mitä puhuin). Ambulanssi haki minut koulusta tarkastukseen, jossa minulle todettiin sekavuustila.

Osastolla 2vk ja kaikki taas reilassa, tässä siis pieni opetus mitä treenistä voi seurata. OTTAKAA nuoret treenaajat OPPIA! kokemus puhuu :rock:

Ja mites sitten nykyään, kaikki alkaa olemaan NORMAALIA. Nyt, kun ylikunnosta/sekavuustilasta on jotenkin edes toivuttu. Niin siis nyt, kun tapahtumasta joka kesti n.3vk on kulunut lähes puoli vuotta.

Tämän postauksen tarkoitus ei ole siis millään tavalla pelotella yhtään ketään, se että nukut viikon huonommin kuin yleensä. Ei välttämättä tarkoita vaipumista pikkuhiljalleen ylikunto tyyppiseen tilaan, se voi johtua pienestä ylirasituksesta. Kuuntelemalla KIRJAIMELLISESTI omaa kroppaa, tietää mihin pystyy ja mitä itselle tapahtuu. :)

Tsempit kaikille treeneihin!! :rock:

Kuulostaa turhankin tutulta tuo: pienillä yöunilla pirteä kuin peipponen ... :S

Ylikunnosta nyt tuskin on kyse ,salilla 3x viikossa ja siitäkin ollut enemmän tai vähemmän lepsuilua 2kk. :D

Ylikuntoa

ylikunnolta kuulostaa. Itellä ylikunnon ensimerkit alkavat juuri unettomuudella. Meitsillä meni koko vuosi ylikunnon kanssa, sitten vain pikkuhiljaa lisäsin treeniä. Yleensä helpottaa kun pitää pari kuukautta totaali lepoa. Ja sitten aloittaa matalalla volyymillä. Ja lisäksi harjoittelun lomassa kannattaa pitää totaali lepoa joka kolmas tai neljäs viikko ja lisäksi vuodessa 1-2 kuukautta lepoa. Tällä systeemillä ei ylikuntoa helposti tule.

Itse olen armeijan ohessa omaan pohjakuntooni nähden reenannut todella paljon. Tuossa marraskuun leirityksen jälkeen olen huomannut juurikin vastaavia oireita ja epäilen vahvasti ylikuntoa.

-unettomuutta
-sykkeet koholla lenkeillä
-ylivirkeä olo oleskellessa, mutta reeneissä havaittavissa hyytymistä

Olen muutaman viikon ajan treenaillut erittäin kevyesti, mutta lenkeillä sykkeet ovat edelleen koholla ja univaikeudet jatkuvat, myöskin ylivirkeys jatkuu. Tietynlaista tunnetta parempaan on joten taidan pitäytyä tässä, ehkä aikanaan menee ohi.

Pakkikselle poikkeuksena että olen kestävyyslajin urheilija, mutta eiköhän sama ylikunto päde tähänkin tapaukseen.

Ei toi ylikunto nyt välttämättä unettomuuteen liity. Varsinkin kun tredin aloittaja ei kait edes enää käy muuta kuin pari kertaa viikossa vähän jalottelemassa? Väittäisin kyllä unettomuuden johtuvan ihan muista tekijöistä.

näin offtopiccina:
Mulla on monesti ylikuntotila alkanut lähestyä, mutta keho menee siinä aina niin puolustuskyvyttömään tilaan, että tulen aina kipeäksi ennenkuin se ylikunto oikeasti napsahtaa. Siinä sitten pari viikkoa parantelen itseäni ja taas jatkuu.(mm. 07 vuonna oli parit angiinat ja flunssat jne. nyt taasen kun olen ymmärtänyt pitää kevyitä viikkoja jne. niin ei ole lähes vuoteen ollut mitään sairastelua)

Itse olen armeijan ohessa omaan pohjakuntooni nähden reenannut todella paljon. Tuossa marraskuun leirityksen jälkeen olen huomannut juurikin vastaavia oireita ja epäilen vahvasti ylikuntoa.

-unettomuutta
-sykkeet koholla lenkeillä
-ylivirkeä olo oleskellessa, mutta reeneissä havaittavissa hyytymistä

Olen muutaman viikon ajan treenaillut erittäin kevyesti, mutta lenkeillä sykkeet ovat edelleen koholla ja univaikeudet jatkuvat, myöskin ylivirkeys jatkuu. Tietynlaista tunnetta parempaan on joten taidan pitäytyä tässä, ehkä aikanaan menee ohi.

Pakkikselle poikkeuksena että olen kestävyyslajin urheilija, mutta eiköhän sama ylikunto päde tähänkin tapaukseen.

Kannattaa treenata kevyesti tai pitää jopa totaalilepoa vähän aikaa. Tunnustele fiilistä.

Jos kaikki muu treenin ulkopuolella on kunnossa, ei stressiä eikä masennusta niin kannattaa myös tarkastella leposykettä, kun käyt nukkumaan.

Muistan itse myös, kun oli pirteä olo, mutta treenistä ei meinannut tulla mitään ja oli todella tehotonta meininkiä.

Tsemppiä jatkoon!!

Unettomuus on itsellä näkynyt siten että pää olisi valmis jo nukahtamaan, mutta kun kuuntelee kehoa on syke koholla ja elimistö rauhaton eli toisinsanoen elimistö käy kierroksilla.

Hieman on menossa parempaan päin...

ongelma on nyt sellainen että herään joka aamu turhan aikasin, hirveä väsy päällä mutta ei mitenkään onnistu pääsemään uneen uudelleen, noh, saatan makoilla sängyssä jonku tunnin ja sitten kyllästyn ja nousen. sitten on koko päivän väsynyt eikä todellakaan kiinnosta mikään, varsinkaan treenaaminen ja sekus masentaa.:curs:

Tuo on niin tuttua. Itselläni on unirytmi ja sen epäsäännöllisyys monta treeniä kussut. Eipä siitä yleensä ole selvinnyt muuten kuin valvomalla sen aikaisin herätyn päivän loppuun asti, menemällä aikaisin nukkumaan univelat pois => unirytmi kohdilleen ja seuraavana päivänä salille.

Stressiä ja ylirasitusta -> kortisolitasot tapissa ja herääminen tulee siksi liian aikaisin, vaikka olet nukkunutkin ihan liian vähän. Melko tuttua aina välillä.

Kevennä vähän treeniä ja huilaile sekä pyri pitämään unirytmi säännöllisenä. Jatkat treeniä sitten, kun nukkuminen alkaa taas sujua normaalisti.

Kevyt liikunta parikolme tuntia ennen nukkumaanmenoa saattaa auttaa että nukkuu paremmin.

No sitten on kyllä ongelma jossain ihan muualla, jos 10 tunnin unet eivät riitä. Kuvittelin sinun tarkoittavan jotain ihan muuta, eli esim jotain 5-6 tunnin nukkumisen jälkeen heräämistä.

Mulla kans ilmennyt viime aikoina sitä, että saan unta vasta aamuyöllä ja sit nukun iltapäivään asti. Ja heräilenkin useampaan otteeseen, mitä ennen ei ikinä tapahtunut.

Mä veikkaan et toi johtuu ihan jostain stressistä.
Tosin jos 10h yöunien jälkeen ei tunne oloaan pirteäksi, kannattaa varmuuden vuoksi käydä lääkärillä.

Back
Ylös Bottom