Unenlaatu ja palautumisen optimointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Unenlaatu ja palautumisen optimointi

Meta description: Hyvä uni korjaa kehon, terävöittää mielen ja parantaa treenituloksia. Laatu ratkaisee enemmän kuin tuntimäärä.

Unihäiriötä mulla ei ole, mutta rytmi vaan on vähän normaalia herkempi. Viikonloppuna menee myöhemmin nukkumaan niin maanantai, tiistai ja keskiviikko -yöt ovat niitä viisituntisia yöunia. sitten torstaina ja perjantaina saa jo nukuttua tarpeeksi kunnes taas tulee viikonloppu ja rytmi menee sekaisin.

Sänkyyn niin 1-5min ja uni on pallossa. Joskus jos on nukkunu päikkäreitä parituntia päivällä niin ei välttämättä 11 aikaan vielä nukuta -> valvoo vartin.

Jonkin sortin unihäiriö löytyy, ja ketjun lukeneena erilainen kuin muilla. Eli nukahdan kyllä ihan mainiosti, enkä heräile öisin, mutta ongelmana on unen kesto/rytmi. Nimittäin herään aina 6-7:ltä aamulla riippumatta siitä kuinka väsynyt olen ja monelta olen mennyt nukkumaan. Toki jos menen aikasin nukkumaan, herään aina niin aikaisin, että yöunien kesto on se 6-7h. Vituttaa meinaa aika rankasti kun viikonloppuna ollaan 6-7:ltä aamulla hereillä vaikka nukkuisin aivan hemmetin mielelläni vaikka sinne 10:neen. Viime viikolla tulin radalta klo 04:20 ja niin sitä oltiin puoli kahdeksan hereillä ja ihan tutkalla :curs:

En oikein osaa sanoa mistä johtuu. Liekö syynä lapset/duuni, joiden kautta olen vaan tottunut heräämään tuohon aikaan. Tai sitten parisuhde, joka ei todellakaan ole kukoistanut viimosien vuosien aikana. Tossa viime keväänä oli sattuneesta syystä sen verran rankkaa, että vedin opamoxia, mutta vedin niitä tasan 2 pilsua, oli meinaan sen verran tykkiä kamaa. Ei siis sopinut minulle.

Lisäksi nukun oikeastaan aina ½-1h päikkärit, tossa viiden pintaan, koska väsyttää niin pirusti. Pääsispä ees joskus näistä fakin mustista silmänalusista eroon. :curs:

Olisin helvetin kiitollinen, jos joku osaisi antaa jonninlaista neuvon poikasta. Maksaisin mitä vaan, jos voisin nukkua semmoiset 9 tunnin rauhalliset yöunet!

Jonkin sortin unihäiriö löytyy, ja ketjun lukeneena erilainen kuin muilla. Eli nukahdan kyllä ihan mainiosti, enkä heräile öisin, mutta ongelmana on unen kesto/rytmi. Nimittäin herään aina 6-7:ltä aamulla riippumatta siitä kuinka väsynyt olen ja monelta olen mennyt nukkumaan. Toki jos menen aikasin nukkumaan, herään aina niin aikaisin, että yöunien kesto on se 6-7h. Vituttaa meinaa aika rankasti kun viikonloppuna ollaan 6-7:ltä aamulla hereillä vaikka nukkuisin aivan hemmetin mielelläni vaikka sinne 10:neen. Viime viikolla tulin radalta klo 04:20 ja niin sitä oltiin puoli kahdeksan hereillä ja ihan tutkalla :curs:

En oikein osaa sanoa mistä johtuu. Liekö syynä lapset/duuni, joiden kautta olen vaan tottunut heräämään tuohon aikaan. Tai sitten parisuhde, joka ei todellakaan ole kukoistanut viimosien vuosien aikana. Tossa viime keväänä oli sattuneesta syystä sen verran rankkaa, että vedin opamoxia, mutta vedin niitä tasan 2 pilsua, oli meinaan sen verran tykkiä kamaa. Ei siis sopinut minulle.

Lisäksi nukun oikeastaan aina ½-1h päikkärit, tossa viiden pintaan, koska väsyttää niin pirusti. Pääsispä ees joskus näistä fakin mustista silmänalusista eroon. :curs:

Olisin helvetin kiitollinen, jos joku osaisi antaa jonninlaista neuvon poikasta. Maksaisin mitä vaan, jos voisin nukkua semmoiset 9 tunnin rauhalliset yöunet!

Itsellänihän on sama ongelma. Herään joka aamu 6-7 välillä. Tämähän johtuu siitä, että tapaan on tottunut ja siitä on vaikea päästä eroon. Paras tapa päästä tuosta tavasta eroon on varmaan vaan pikkuhiljaa yrittää nukkua vähän pidempään, loikoilee sitten vaikka hetken hereillä vielä sängyssä jossei muuta. Pikkuhiljaa siinä sitten pystyy nukkumaan 30min pidempään, 1h pidempään jne... Aikaa se vaan vie.

Itsellä tämä ottaa kyl aika paljon päähän kun olen vuorotyössä ja kun iltavuoro loppuu 02:00 aikaan eli pääsen siinä 03:00 aikaan kotosalle nukkumaan, niin herään jo 07:00 aikaan kun ei pysty nukkumaan pidempää. Tee tätä sitten viikko.. Joka yö max 4h unet. :zzzz:

Mulla menaa kans nykysin valvottaa vaikka väsyttäis kuinka.. Puolen vuoden aikana tottunu yö-heräämisiin vissii vähä liikaa, lapsi on pitäny siitä huolen:) Entisvanhaan sitä nukkui helposti 12h putkeen heräämättä jopa kertaakaan, mutta nykysin vaikka olisi mahdollisuus ni max. 6 tuntia tulee koisattua. Kyrsii kyllä heräillä 7 aikaan viikonloppusin..

Jostain syystä illalla nukahtaminen kestää pari tuntia vaikka kuinka väsyttää. Yöllä tulee sitten herättyä 5-10 kertaa (12 kertaa laskin yksi yö). Ja aamulla väsyttää niin ettei meinaa sängystä päästä ylös.

On jonkunlainen unihäiriö, joskus on vaikea nukahtaa, joskus uni on katkonaista, joskus taas herään pari tuntia liian aikaisin enkä enää saa unta. Nyt tosin ~6kk tai enemmän on mennyt hyvin nukkuessa :) .

Toi unenlaatu heikkenee niinä aikoina kun on paljon stressiä. Kait noi kaikki "henkiset oireet" puhkeaa sitten kun on muutenkin vaikeaa. En juo kahvia viiden jälkeen, harrastan paljon liikuntaa, syön hyvin ja koitan välillä rentoutua kunnolla. Kait noi on vähän parantanut unenlaatua. Iltasella paria tuntia ennen nukkumaanmenoa ei kannata jumppailla hirveästi, se piristää.

Postataas tähän kun liittyy samaan aiheeseen.

Eli mulla on aika pitkä, 4 kuukauden kesäloma menossa, josta on nyt 2kk mennyt. Kesäloman alussa pääsi käymään sillätavalla hullusti että unirytmi muuttui suurinpiirtein 0600-1500. Minulla tuo unirytmi tuntuu siirtyvän todella helposti eteenpäin, mutta vaikeasti taaksepäin.

Nyt olen tässä n. kuukauden ajan siirrellyt sillointällöin herätyskelloa 15-30min aikaisempaan, ja tällähetkellä herääminen tapahtuu n. klo 1100 aikoihin. Illalla ei unensaanti ole kuitenkaan siirtynyt yhtä rattoisasti taaksepäin, eli yöunet ovat olleet nyt pitempään n. 6 tuntia yössä. Jos teen sen virheen että päätän nukkua yhtenä päivänä täydet unet ilman herätyskelloa, olen jälleen lähtökuopissa.

Piileekö tällaisessa jotain vaaraa esimerkiksi vaikeampiin uniongelmiin? Vai voinko rauhassa jatkaa tota rytmin vääntämistä. Näillä 6 tunnin unilla minulla on varsinkin päivisin hieman raskas ja väsynyt olo, mutta ei se auta kuin kärsiä. Tavoitteena olisi siis saada tämän 2kk:n aikana normaali herääminen n klo 0900 aikoihin.

1-2 kertaa viikossa on tilanne jossa menen duuniin A klo 12, pääsen sieltä klo 20, klo 22 duuniin B, pääsen sieltä klo 7 ja klo 8 taas duuniin A. Sitten sieltä pääsen klo 16. Siittä suoraan nukkumaan, ja herään sitten joskus yöllä.

Muutoin perus 8-16 ja sunnuntai vapaa. Kofeiinitabuilla mennään. :(

EDIT: Kokeilin ensin niin että menisin aina klo 8 tuonne A-duuniin. Mutta sitten kävi niin että otin pari-kolme tuntia unta tuossa klo 18-21, joka taas aiheutti sen että olin totaalisesti pihalla koko yövuoron. Mulle siis käy paremmin tuo yhteen putkeen veto. No, kuukausi enää tätä kestettävänä...

Postataas tähän kun liittyy samaan aiheeseen.

Eli mulla on aika pitkä, 4 kuukauden kesäloma menossa, josta on nyt 2kk mennyt. Kesäloman alussa pääsi käymään sillätavalla hullusti että unirytmi muuttui suurinpiirtein 0600-1500. Minulla tuo unirytmi tuntuu siirtyvän todella helposti eteenpäin, mutta vaikeasti taaksepäin.

No miksi se pitää saada taaksepäin? Siirrä sitä eteenpäin.

Itellä käy aika helposti samoin kuin jippulilla, mutta voihan sitä tosiaan siirtää koko ajan eteenpäin niin kauan että oot taas normaalirytmissä, tosin itteä ei ainakaan kiinnosta nukkua sillon kun muut ihmiset valvoo joten jos mulla rytmit menee sekasin niin valvon sitten vaan vuorokauden ympäri ja sen avulla pysyn rytmissä aika pitkäänkin (jos vaan haluan :rolleyes:)

Itellä käy aika helposti samoin kuin jippulilla, mutta voihan sitä tosiaan siirtää koko ajan eteenpäin niin kauan että oot taas normaalirytmissä, tosin itteä ei ainakaan kiinnosta nukkua sillon kun muut ihmiset valvoo joten jos mulla rytmit menee sekasin niin valvon sitten vaan vuorokauden ympäri ja sen avulla pysyn rytmissä aika pitkäänkin (jos vaan haluan :rolleyes:)

Olen miettinyt tätäkin vaihtoehtoa, mutta on jäänyt kokeilematta siinä pelossa että unirytmi yhtäkkiä jämähtäisikin tyyliin kohdalle 1500-0000

muutama kerta kuussa(vaihtelee kerrasta kahteen) saattaa unen tulo viivästyä mutta se voi johtua siintä että mietin liikaa niinä iltoina :D yleensä iltaisin alkaa maailman murheet pyörii pääs tai myös esim ens päivän reenit on jo illal päässä :D eli mietin että huomen on kyykky ja ku kyykkään nii nostan tulosta paljo! tommosta. tai sitte se uni ei vaa taho tulla jos on vaik nukkun edellisen yön todella sikeesti normaalisti nukun sen 8-9 tuntii välil voi myös tulla 11 tunnin unet tai vastaavasti myös 3 tunnin unet ja sitte olo onkii iha:hyper:

Nukahtamisen kanssa tuottanut ongelmia jo pitemmän aikaa. Aivot käy alitajuisesti kierroksilla ja uni vain ei tule. Työstä johtuvaa tressia vai jotain muuta.. dont know?!

Rouhin 30kpl 10mg Tenoxeja ensiapuun ja sitten respa 100kpl 10mg Zolpidemiin.. toimii :)
Harmi vain, et noi loppuu aikanaan, tosin toivon oman unirytmin palaavan takaisin.
Ei haluaisi olla pelkkien lääkkeiden varassa, et tuleeko uni vai ei..

Olen käynyt n.3v salilla aina välillä "pikku" taukoja pidellyt. Nyt pidin kesällä 2,5kk. Aloitin sen jälkeen taas salin ja pikkasen väärällä taktiikalla.

Aloitin tekemään rankalla ohjelmalla jossa toistomäärät on lähes kaikissa liikkeissä siellä 15 paikkeilla. Kun on saatu 2x15 esim.olkapäille pystypunneruksessa niin sen jälkeen mentiin vielä tekemään olkapäille 2x15 pystypunnerus laitteessa. Sitten oli esim.ojentajille ja hauiksille supersarjoja. Jalat tehtiin vähän pienemmillä toistomäärillä, mutta "väärässä" järjestyksessä. Eli lihas kyllä väsytettiin loppuun saakka. Treenin kesto oli 50min ja seuraava sarja aloitettiin, kun hengitys oli tasaantunut.

Tein ohjelmaa 4vk putkeen 4krt viikossa ja treeniä saattoi olla myös peräkkäisinä päivinä ja tietenkin töiden jälkeen. Sen jälkeen alkoi unihäiriöt. Kunnon uneen en pääse ilman lääkkeitä (imovane nukahtamislääke) juuri lainkaan. Torkun tunnin pätkiä ja olen välillä aivan pirteä. Tuntuu, että pää on väsynyt, mutta joku muu ei. Vaikka nukun erittäin huonosti niin joudun silti valvomaan ilta 11-12, että saisin edes vähän sitä väsymyksen tunnetta. Muita oireita en ole huomannut.

Lääkkeellä nukun ihan hyvin sen 7-8 tuntia välillä heräämättä kertaakaan. Oireet on nyt jatkunut jo noin 3,5kk. Salilla en ole käynyt oireiden alkamisesta lähtien. Käyn uimassa ja kävelemessä yht.2krt viikossa. Syön ihan normaalia ruokaa 5 krt päivässä joka sisältää 2 lämmintä ruokaa.

Olen käynyt lääkärillä. Otettiin verikokeet mm.kilpirauhasen liika/vajaatoimita,tulehdusarvot, hemoglobiini ym. kokeita. Tulos oli ----> kaikki arvot hyvät. Seuraavaksi on unipatjakoe. Olen kysynyt lääkäriltä voisiko tämä olla jokin "ylirasitustila" , mutta ei ole oikein sanonut mitään siiheen.

Tilanne alkaa pikkuhiljaa vaivaamaan entistä enemmän tota pääkoppaa. Onko kellään muilla ollut vastaavaa ?? Voisko olla jotain hermoston ylirasitustilaa ??Voinko aloittaa taas salilla käymisen, mutta vähän järkevämmin ? Tässä taisi olla taas tyypillinen amatöörin virhe aloittaa salilla tauon jälkeen. Yrittää jotenkin ottaa kiinni 2,5 kk kestäneen tauon.

Nyt vähän mututuntumalla, mutta kuitenkin:

Kuulostaa pahasti samalta mikä mulla oli kolme kesää takaperin, en nukkunu käytännössä ollenkaan ja vähäki oli semmosta tosi hektistä hikistä ja semmosta. Ja ku heräs ni tuntu että ois voinu tapella maailmaa vastaan. En tiiä onko tuo sitten ylikuntoa tohtorin määrittelemänä, mutta kaikkeni kyllä yritin että pystyis nukkumaan taas. Ainoastaan se järkevin vaihtoehto jäi käyttämättä: treenauksen TUNTUVA vähennys. :D

Toki sitä vähentää päivän kaks viikosta reenejä ja lupaa ja vannoo että "kevyesti tänään" mutta eipä se paljoa auta, pahentaa vaan tilannetta. Parempi pitää viikon parin totaalitauko ja venytellä/hierotuttaa ja syyä ihan perkeleesti. Huippu neuvo minkä sain kaverilta, ja joka oikeasti toimi, on että pakota ittes heräämisrytmiin vaikka unirytmi on päin vittua. Herää joka aamu vaikka kasilta ja mene nukkumaan vasta kun oot väsyny. Ei sitä kauaa kehokaan jaksa tapella unta vastaan :)

Tsemppiä, paranet varmasti kun otat iisisti.

Edit: ja tämä tila kesti mullaki sen kaks kuukautta ku en tajunnu heti kerralla vähentää reeniä pois. Pitäs mennä parissa viikossa-kuukauessa ohi jos teet hommat oikein.

Ei pitäisi kyllä stressiä olla. Tai sitten en ainakaan itse tiedosta sitä. Teen töitä sen 35-40 tuntia viikossa.Ennen unihäiriöitä nukuin yleensä 22.30-06.30 eli sen 8h yössä. Nukahdin alle viidessä minuutissa.

Mutta kieltämättä nytten sitä alkaa jo ilta yhdeksältä seuraamaan kelloa ja miettimään, että jonkun ajan päästä pitäisi lähteä nukkumaan, mutta kun ei väsytä tippaakaan. Itse uskon kyllä vielä unettomuuden johtuvan jostain muusta, kun stressistä tai "noidankehästä". Täytyy ehdottomasti koittaa kyllä tota ChildInTime ehdottamaa heräämisrytmiä ja jättää nua nukahtamislääkkeet toistaiseksi pois.

Ton heräämis rytmin lisäksi vois kokeilemisen arvoinen juttu olla myös, että joka ilta teet vaikka tuntia ennen nukkumaan menoa samat manööverit. Eli alat valmistaa kehoa nukkumiseen. Sammuttelet valoja, syöt vaikka jotain, vaihdat yö tamineet päälle, alat lukemaan tai kuuntelet rauhallista musaa. Hiljalleen tällä tavalla keho alkaa tajuamaan, että nyt tämä tarkoittaa nukkumaan menemistä ja valvekeskus alkaa automaattisesti painumaan taka alalle. Jos pyöriminen sängyssä alkaa, etkä saa unta, sytytät lukulampun selailet jotain kirjaa ja kun olo taas rauhoittuu niin laitat simmut kiinni. Hetken aikaa kestää toi kehon opettaminen siihen, mutta kannattaa kokeilla.

Back
Ylös Bottom