(Unelma-)ammattisi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mun toiveammatit kautta aikojen ovat prinsessa, kokki, somistaja, hieroja ja poliisi. Nykyään työskentelen poliisina ja pidän työstäni. Hierojan ja kokin koulutus olisi myös mukava saada, mutta en enää haluaisi tehdä niitä päätyökseni. Ehkä joku liikunta-alan ammatti voisi myös olla mukava ja sitten voisin kokeilla kesällä hyvällä säällä torimyyjän ammattia... siis kokeilumielessä. Rakastan torielämää.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
joskun pienenä halusin jonkin sortin peppi pitkätossu -ammattiin, opettajaksi, diplomaatiksi, eläinlääkäriksi, parturiksi, hiihtäjäksi tai diplomi-insinooriksi..

Tällä hetkellä musta on kovaa kyytiä tulossa aineenopettaja, jonkin sortin mahkut olisi ilmeisesti edelleen tonne kääntää kelkka kokonaan tonne yhteiskuntatieteiden puolelle..ja parturi-kampaajan koulutus olisi kiva saada, mutta en haluaisi välttämättä kyniä eläkeikään asti muiden päitä

Mä olen toimistotöissä. Kauppiksen lähinnä kävin kun joku ammatti piti saada. Pitkään pohdin toista ammattia ja päädyin opiskelemaan terveydenhuoltoalaa. Musta tulee lähihoitaja ja toivottavasti pääsen sairaankuljetukseen töihin.

Musta tulee kotitalousopettaja. En ole varma onko se unelma-ammattini, mutta mielenkiintoista kuitenkin. En varmaan aio ainakaan olla opettajana koko elämääni, elitarviketeollisuuden parissa on niin paljon kiinnostavia työpaikkoja. Täysin oikealla alalla kuitenkin!

Yhtä#Hauista sanoi:
Mä valmistun kahen vuoden päästä fysioterapeutiksi:) Se on se ammatti mihin oon yläasteikäisestä asti halunnut ja kun eka yrittämällä pääsin sisään viime syksynä, niin pitihän sitä hypätä kelkkaan:D Ihan helvetin kova tahti on kyllä. Vissiin jyväskylän amk on siitä aika kuuluisakin, että täällä ei helpolla selviä... Mutta totta helvetissä en luovuta tätä hommaa vaan yritän hoitaa sen kunnolla. Treenit kyllä kärsii aika paljon koulu stressin takia, iltasinkin tuntuu että ajatuksia ei vaan saa nollattua kun pääsee koulusta tyyliin 18:00 niinku eilenkin:( Mutta kun en ole ammattilainen (vielä;)) niin jollakin tuo sapuskan tulo on turvattava:D

:offtopic: mutta millaiset pääsykokeet ovat fysioterapian puolella? Mitä vaaditan? Mitä pitää osata? Osaatko sanoa, että minkälaisilla pisteillä pääsee edes pääsykokeisiin? Kiitos :D.

Muusikkona työskentelen... Harrastukseni on loistava valinta ammattini kannalta... :D

Tuttujen ja tuntemattomien yleisimmät kysymykset:
1) eikö punttien nostelu hidasta sormiani?
Tähän olen vastannut, että tuolla logiikallahan pikajuoksijoidenkin pitäisi välttää punttisalia, ettei lihasmassa vaan hidasta...
2) enkö pelkää loukkaantumisia?
Siihen vastaan, että kotonakin voi loukkaantua... Enkä halua elää elämääni niin, että joudun aina varomaan kaikkea...

Tukea ja kannustusta tulee siis työympäristöltä... :( Yleisesti muusikoilla on käytössä paitoja, joissa lukee: Musiikki on pelastanut minut urheilulta. Eikä ketään kyllä todellakaan kiinnosta, kuinka treeni kulkee tai miten treeniä saisi parannettua... :( Mutta toisaalta pikkutunneilla baarissa tai naisten vessassa saattaa joku kyselläkin liikunnanaloitusvinkkejä... :)

Olenkin harrastanut salayllytystä usuttamalla ystäviäni kuntosalille ja lenkille... Muutaman olen saanut innostumaankin...
Vähenisivät nuo TULES-sairaudetkii (joissa muusikot ovat lähellä huippua tilastoissa) ;)

Urheilussa ja musiikin tekemisessä on paljon yhtäläisyyksiä, molempiin tarvitaan pitkäjännitteisyyttä, keskittymistä, omistautumista yms.
Nämä puolet elämässäni siis tukevat ja täydentävät toisiaan...

tankki sanoi:
Muusikkona työskentelen... Harrastukseni on loistava valinta ammattini kannalta... :D

Urheilussa ja musiikin tekemisessä on paljon yhtäläisyyksiä, molempiin tarvitaan pitkäjännitteisyyttä, keskittymistä, omistautumista yms.
Nämä puolet elämässäni siis tukevat ja täydentävät toisiaan...

Tämä on kyllä niin totta (vaikka ihan harrastuksekseni nykyään soittelen). Saanko kysyä mikä on instrumenttisi?

En muista onko pienenä ollut mitään unelma-ammattia,eikä taida olla vieläkään.Nyt olen vastaanottovirkailija...haluaisin ehkä olla liikunnanohjaaja,PT tai yleensä jotakin liikuntaan liittyvää.Ihan vaan siksikin kun pidän liikunnasta ja otan stressiä jos en pääse harrastamaan tarpeeksi.Jos jo töikseni liikkuisin,niin ainakin yksi strssian aihe elämässäni olisi pois:lol2: JA tietty olisin tiukkaakin tiukempi riski mimmi.:rock:

burdock sanoi:
:offtopic: mutta millaiset pääsykokeet ovat fysioterapian puolella? Mitä vaaditan? Mitä pitää osata? Osaatko sanoa, että minkälaisilla pisteillä pääsee edes pääsykokeisiin? Kiitos :D.
En ole kyllä haukkari mutta vastaan nyt jotain. :D

En tiedä ovatko hakumenettelyt kaikkialla yhtäläiset, mut Savonia-amk:ssa esimerkiksi (muistaakseni!!) seuraavasti: Valintakoe on kaksiosainen, johon kuuluu aineistokoe tai vst ja ryhmätyötilanne (=liikuntakoe) jossa mitataan erilaisia taitoja kuten ohjaamisvalmiuksia, fyysistä kuntoa yms. ja ryhmätyötaitoja yleensä. Jos fysioterapian koulutusohjelman asettaa ensimmäiseksi hakutoiveeksi, jo siitä saa 5 lisäpistettä. Jotta tulisi valituksi koulutukseen, on valintakokeesta saatava vähintään 20 pistettä.

Unelma-ammatti ois kotiäiti! Nykyään sitä ei vaan arvosteta. :(
Itsekin jouduin viettämään liian monta vuotta elämästäni päiväkodissa tarhatätien kiusattavana...
No, tässä välissä pitää kehittää itselleen joku muukin ammatti, sillä ei oo vielä löytyny miestä joka suostuis elättämään vaimon + kakaralauman.

Kaikkee on tullu mietittyä: kirjailija, talonmies, vartija, kotitalousyrittäjä, puutarhuri, suntio, liikunnanohjaaja jne. Tällä hetkellä maalari kuulostais kivalta jutulta. Tai sitten kuntosaliohjaaja, joka näillä näkymin on erittäin pian nimikkeeni..... :hyper:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
MerZi sanoi:
En ole kyllä haukkari mutta vastaan nyt jotain. :D

En tiedä ovatko hakumenettelyt kaikkialla yhtäläiset, mut Savonia-amk:ssa esimerkiksi (muistaakseni!!) seuraavasti: Valintakoe on kaksiosainen, johon kuuluu aineistokoe tai vst ja ryhmätyötilanne (=liikuntakoe) jossa mitataan erilaisia taitoja kuten ohjaamisvalmiuksia, fyysistä kuntoa yms. ja ryhmätyötaitoja yleensä. Jos fysioterapian koulutusohjelman asettaa ensimmäiseksi hakutoiveeksi, jo siitä saa 5 lisäpistettä. Jotta tulisi valituksi koulutukseen, on valintakokeesta saatava vähintään 20 pistettä.

Tack merzi. Hui, tuo liikuntatesti pelottaa kyllä eniten meikäläistä :eek: , kun mä oon yhtä notkea liikkeissäni kuin norsu. Mutta osaatko kenties sanoa, että kuinka paljon pisteitä pitää olla kasassa alustavasti, jotta saa kutsun edes sinne pääsykokeeseen? Kiitos.

Työskentelen tällä hetkellä vartijana. Lähohoitaja koulutuksen kävin peruskoulun jälkeen, mutta ala ei ollut oma. Niinpä päädyin vartijaksi...
Sivuduunina teen baarimikon hommia, lähinnä omaksi huvikksi :rolleyes:
Unelma-ammatti on aina ollu poliisi, mutta taitaa jäädä haaveeksi kun näkö on liian huono.:eek:

burdock sanoi:
Mutta osaatko kenties sanoa, että kuinka paljon pisteitä pitää olla kasassa alustavasti, jotta saa kutsun edes sinne pääsykokeeseen? Kiitos.
Njaah... Enpä osaa sanoa, mut sen tiedän, että hakijoita valintakokeeseen kutsutaan nelinkertainen määrä siitä mitä aloituspaikkoja on, eli siis neljäsosa kutsutuista saa opiskelupaikan. :rolleyes: Mut kyllähän jo se, että laittaa fysioterapian ekaksi hakutoiveeksi, kompensoi jonkun heikommankin arvosanan. :) Sit jos valintakokeisiin pääsee, loppuhan on kiinni vain itsestä. Sosiaali- ja terveysalan kokeissa mitataan hakijan soveltuvuutta aloille monella tapaa; sosiaaliset taidot, motivaatio... Äläkä sinä jännitä sitä liikuntakoetta, varmasti selviät siitä. Sekin on koulukohtainen ja joka paikassa kai vähän erilainen.

Kannattaa tutkia eri oppilaitosten nettisivuja ja hakuoppaita, niissä on kyllä aika hyvin kerrottu pääsyvaatimuksista ja valintamenetelmistä. Tsemppistä! :love: Ja jos ei ekalla kerralla tärppää niin meneepähän seuraavat valintakokeet rutiinilla. Vuoden aikana ehtii hankkia paljon lisää meriittejä jotta seuraavalla kerralla ainakin tärppää!

MerZi sanoi:
Njaah... Enpä osaa sanoa, mut sen tiedän, että hakijoita valintakokeeseen kutsutaan nelinkertainen määrä siitä mitä aloituspaikkoja on, eli siis neljäsosa kutsutuista saa opiskelupaikan. :rolleyes: Mut kyllähän jo se, että laittaa fysioterapian ekaksi hakutoiveeksi, kompensoi jonkun heikommankin arvosanan. :) Sit jos valintakokeisiin pääsee, loppuhan on kiinni vain itsestä. Sosiaali- ja terveysalan kokeissa mitataan hakijan soveltuvuutta aloille monella tapaa; sosiaaliset taidot, motivaatio... Äläkä sinä jännitä sitä liikuntakoetta, varmasti selviät siitä. Sekin on koulukohtainen ja joka paikassa kai vähän erilainen.

Kannattaa tutkia eri oppilaitosten nettisivuja ja hakuoppaita, niissä on kyllä aika hyvin kerrottu pääsyvaatimuksista ja valintamenetelmistä. Tsemppistä! :love: Ja jos ei ekalla kerralla tärppää niin meneepähän seuraavat valintakokeet rutiinilla. Vuoden aikana ehtii hankkia paljon lisää meriittejä jotta seuraavalla kerralla ainakin tärppää!

Huh, kiitos merzi kannustuksesta! Rovaniemelle pyritään ja toivotaan parasta!

burdock sanoi:
Huh, kiitos merzi kannustuksesta! Rovaniemelle pyritään ja toivotaan parasta!
Jep, tämähän vallan menee kaksi puheluksi mut suotakoon se meille. :) Ramk.fi:ssa näkyi olevan aika hyvin infoa, kurkkasin huvikseni ja huomasin et siellä on kolmeosainen valintakoe?! :eek: On tosiaan oppilaitoskohtaisia eroja!

Valintakoe käsittää kolme osiota:
1. Liikuntatestit, joilla arvioidaan monipuolisesti hakijoiden motorisia kykytekijöitä.
2. Ohjaustuokio, suullinen esiintyminen, ryhmähaastattelu ja kirjallinen koe mittaavat esiintymistaitoa, ryhmän käsittelytai-toa, persoonallisuutta ja tekstin ymmärtämistä sekä kirjallista tuotoskykyä.
3. Työkokemus ja alasuuntautuneisuus.

(http://www.ramk.fi/?deptid=8124)

Muista, että koulumenestyksestä saatavat pisteet ovat alle puolet siitä mitä valintakokeesta voi saada, eli jos vaan pääsykokeisiin kutsu käy niin loppu on itsestä kiinni. :)

Zone-sarja -42%
MerZi sanoi:
Jep, tämähän vallan menee kaksi puheluksi mut suotakoon se meille. :) Ramk.fi:ssa näkyi olevan aika hyvin infoa, kurkkasin huvikseni ja huomasin et siellä on kolmeosainen valintakoe?! :eek: On tosiaan oppilaitoskohtaisia eroja!

Valintakoe käsittää kolme osiota:
1. Liikuntatestit, joilla arvioidaan monipuolisesti hakijoiden motorisia kykytekijöitä.
2. Ohjaustuokio, suullinen esiintyminen, ryhmähaastattelu ja kirjallinen koe mittaavat esiintymistaitoa, ryhmän käsittelytai-toa, persoonallisuutta ja tekstin ymmärtämistä sekä kirjallista tuotoskykyä.
3. Työkokemus ja alasuuntautuneisuus.

(http://www.ramk.fi/?deptid=8124)

Muista, että koulumenestyksestä saatavat pisteet ovat alle puolet siitä mitä valintakokeesta voi saada, eli jos vaan pääsykokeisiin kutsu käy niin loppu on itsestä kiinni. :)

Minä ensiksi katsoin, että mistä sä oot oikein repäissyt tuon valintakokeen, kun en minä oo mitään sellaista huomannut, vaikka olen suurennuslasin kanssa käynnyt tuon sivuston läpi. Sitten huomasin, että olit katsonut liikunta- ja vapaa-ajan koulutusohjelmaa :D. Toivottavasti noin 7.2 tokarilla pääsee edes pääsykokeeseen ja jos pääsee, niin sitten laitetaan oikein kunnon hurmausvaihde päälle siellä valintakokeessa :lol2: .

burdock sanoi:
Minä ensiksi katsoin, että mistä sä oot oikein repäissyt tuon valintakokeen, kun en minä oo mitään sellaista huomannut, vaikka olen suurennuslasin kanssa käynnyt tuon sivuston läpi. Sitten huomasin, että olit katsonut liikunta- ja vapaa-ajan koulutusohjelmaa :D. Toivottavasti noin 7.2 tokarilla pääsee edes pääsykokeeseen ja jos pääsee, niin sitten laitetaan oikein kunnon hurmausvaihde päälle siellä valintakokeessa :lol2: .
Voi ei, anteeks x100! :lol2: Meikäläinen loistaa taas. Itsekin ihmettelin et onpas erilaiset valintakokeet kun Savoniassa... :nolo: En lukenut näköjään kovin tarkkaan. Heh, no minkäs teet kun pää on kun harakanpesä. Pahoittelen!

Mun haaveammatti oli rekkakuski. Ajoin kortin ja kävin kokeilemassa, mutta en jäänyt sille tielle. Tai no, tielle jäin, mutta vaihdoin linja-autoon ;)
Paluu koulun penkille on käynyt mielessä, saa nähdä tuleeko toteutumaan.

Ultimate-haaveammattini on aina ollut kirjailija - odottakaahan vaan, vielä mä sen Finlandia-palkinnon nappaan! (... not...)

"Oikeaa" haaveammattia minulla ei ole oikeastaan koskaan ollutkaan, mikä ehkä osittain selittää harhailuni ja haahuiluni työ- ja opiskelumaailmassa, mutta tällä hetkellä informaatikon/kirjastonhoitajan hommat kiinnostavat kovasti, ja tarkoitus on pyrkiä keväällä opiskelemaan ko. alaa. :)

Mulla joskus peruskoulussa unelma-ammattina oli opettaja, mutta se haave hautautui sitten vähäksi aikaa.... sen jälkeen haaveena oli näyttelijän- tai radiotoimittajan työt. Noita molempia kävin sen verran kokeilemassa, että totesin, etten niitä ainakaan päätyökseni halua tehdä. Kädentaitoja ja taiteellista puolta kävin kuulostelemassa kivi- ja kalustemuotoilussa, mutta ei sekään oikein vastannut haaveita ja toiveita. Liikuntapuolella touhusin työkseni kuntosalilla ja siitä hommasta tykkäsin, mutta se ei ollut kuitenkaan niin haasteellista, kun toivon työn olevan. Ja silloin tuntui myös, että elämässä ei ole mitään muuta, kun sali ja koti; pelkkää puntin vääntöä ja treenaamisesta ja ruokavalioista puhumista.

Sitten kohtalo avasi semmoisen oven, mistä en voinut olla astumatta sisään. Tällä hetkellä työskentelen erityisopena erään laitoksen omassa koulussa, ja tykkään hommasta kovasti. Vaikka kuinka yritän, niin en itelleni mieluisempaa hommaa keksi, eli omassa unelma-ammatissa ollaan :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom