(Unelma-)ammattisi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minusta tulee tutkija, alana opetus ja luokan kulttuuri. :) Keväällä alkavaa ensimmäistä apurahakautta odotellessa oon toista vuotta yliopistolla assistenttina ja teen opeopintoja.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mun pitäis valmistua 2006 jouluna tradenomiksi. Suuntaudun yritystoimintaan. Ainakaan harjoittelujaksoni perusteella ei ole minun unelma-ammattini. Harjoittelin juuri perinteisissä konttorirotan tehtävissä...eikä ollu mun juttu. Mutta meitähän sijoittuu asiantuntija- ja esimiestehtäviin yrityksissä, että toivottavasti olis vähän erilaisempia hommia valmistumisen jälkeen. Mutta joutuuhan sitä niistä "ei niin mukavista" hommista ensin aloittamaan, tuskin ihan pomoksi heti pääsee :D

Mutta mun haave olis sijoittua liikunnan ja hyvinvoinnin kanssa tekemisissä olevaan yritykseen, ja ihmisten kanssa työskentely on mun juttu. Tai jos minä joku päivä opiskelisin liikunnanohjaajaksi tai personal traineriksi ja perustaisin sen yrityksen, kun kerta siihen mulla olis valmiudet koulutukseni kautta.

Opiskelen tällä hetkellä puuseppäartesaaniksi... ala tuntuu kivalta, vaikka tätä koulua vihaan :D .
Ajattelin suuntautua huonekalujen entisöintiin ja -verhoiluun, sillä alalla piisaa nykyään töitä... mitä oon alan ammattilaisten kanssa jutellut aiheesta, töitä kuulemma ois enemmän ku ehtii tehdä :) .
Oon vähä tämmönen näprääjä ja yksin viihtyvä, että oma paja olis se mun juttu.. mutta katellaan vielä. Vielä vois liikeideaa kehitellä lisää..
Sisustusalan ammattilainen olen jo ennestään mutta se olis enemmän sellasta piirtämistä ja eestaas sinkoilemista, ei jotenkin nappaa :rolleyes: .

Mutta voihan se mieli vielä muuttua, niin on ennenkin käynyt;) .

Musta tulee diplomi-insinööri, energiatekniikan alalta, mikäli saan joskus dippatyöni valmiiks ja hyväksytyks. Ei ole mikään unelma-ammattini eikä intohimoni, mutta luonnontieteet on kiinnostanu aina paljon. Muutenkin aika laaja-alaista touhua ja työtehtävät voi olla hyvinkin erilaisia riippuen minne menee/pääsee.
Valitsin alan osin sattumalta mutta myös järjen perusteella. Asiat, joista olen kiinnostunut intohimoisesti, ei sovi mulle työksi, koska muuten olisin täysi työnarkomaani ilman muuta elämää. Siispä työ, jossa on ok olla mutta sieltä haluaa poiskin :D

Kielet mua ois kiinnostanu paljon, mut ennemmin hyödynnän niitä tossa omassa ammatissani. Lääkäriks oisin myös halunnut mut lääkikseen jäi hakematta...Kirjat ja kirjottaminen on ollut kans jonkinlainen unelma, mut ei musta kyl kirjailijakskaan ole :rolleyes:

Liikunta on ollut aina osa elämää tavalla tai toisella, mut sen haluan pitää ehdottomasti vain harrastuksena. Pelkäisin et siitä häviäis se ilo, jos siitä tulis mun ammatti. Muutenkin olen jonkin verran seurannut joidenkin tuttavien kulkua kohti omaa unelma-ammattiaan ja totuus alasta onkin ollut ihan toinen kuin kuvitelmissa. Hirveä pettymys ja sit ihan pihalla mitä sitä lukiskaan seuraavaks ku ei enää mikään kiinnosta... Itselle jo korkeakouluopiskelu oli omalla tavallaan pieni pettymys, ei ollenkaan sitä mitä kuvittelin.

Joo, ja kannattaa muistaa että tv-sarjoissa monikin ammatti saadaan näyttämään tosi coolilta ja luxukselta, mut ei se sitä varmaan tosielämässä monenkaan kohdalla olisi ;)

Mä valmistun kahen vuoden päästä fysioterapeutiksi:) Se on se ammatti mihin oon yläasteikäisestä asti halunnut ja kun eka yrittämällä pääsin sisään viime syksynä, niin pitihän sitä hypätä kelkkaan:D Ihan helvetin kova tahti on kyllä. Vissiin jyväskylän amk on siitä aika kuuluisakin, että täällä ei helpolla selviä... Mutta totta helvetissä en luovuta tätä hommaa vaan yritän hoitaa sen kunnolla. Treenit kyllä kärsii aika paljon koulu stressin takia, iltasinkin tuntuu että ajatuksia ei vaan saa nollattua kun pääsee koulusta tyyliin 18:00 niinku eilenkin:( Mutta kun en ole ammattilainen (vielä;)) niin jollakin tuo sapuskan tulo on turvattava:D

Opiskelen HRM-tradenomiksi, opinnäytetyö alkamassa. Sen jälkeen vaihdan alaa ja joko yliopistoon terveystieteitä lukemaan (psykologiaa käyn yrittämässä) tai sitten terveydenhoitajaksi. Lääkärin ammatista ei tarvitse kun unelmoida huonon matikkapään takia.

Tähtityttö sanoi:
Verrattuna mihin? Riippuu paljolti lajista. Kannattaa aloittaa jo nuorena laji, jonka osaajia on Suomessa suht vähän. Isona kouluttaa itsenä valmentajaksi, ja palkka juoksee.. ;) ;)
Totta on, että Kanadassa omalla lajillanikin (valmentajana) tienaisi VIELÄKIN enemmän..

Toki lajilla on väliä. Olisi ehkä pitänyt tarkentaa: yleisurheiluvalmentajaksi. Ne tekevät hommiaan etupäässä OTOna eli Oman Toimen Ohella. Vain pari harvaa taitaa jotain liksaa vetää valmentamisestaan. Toivon hartaasti, että SUL:n uusi puheenjohtaja ottaisi valmentajien asian kunnolla omakseen. (Ei siksi että rupeaisin valkuksi, ei ole ihan pätevyyttä huipulle, vain C-tason paperit joskus kolmekymmentä vuotta sitten.) Joukkueeen valmentajaksi miusta ei takuulla olisi. Oletan nimittäin, että puhuit esim. jääkiekkovalmentajista, Tähtityttö.

Tää menee nyt hieman off topic, mutta opiskeleeko kukaan lääkäriksi ja osaisi täten kertoa, onko ensinnäkin sisälle pääseminen mahdotonta, jos matikka ei ole vahvimpia osa-alueita?ja miten hyvin on syytä hallita matikka, fysiikka ja biologia, jotta opiskeluista selviää?kuinka hyvät lähtötason tiedot on omattava?
Tämä nyt vaan on tällainen pohdinta lähinnä, oman punttisalin omistaminen joskus tulevaisuudessa, on se varsinainen haave. Yrittäjyys on minulle kuitenkin huomattavasti todellisempi vaihtoehto, mutta saahan sitä aina pyöritellä erinäisiä visioita..:)

neiti: tuolla yleisellä puolella tais joskus olla keskustelu lääkiksestä, löytyy varmaan hakusanalla "lääketieteellisestä" tms. Musta tärkeintä sisäänpääsyssä oli hyvät lukion fysiikan ja kemian laskutaidot, biologian oppii galenoksesta. Puhdasta matikkaa ei sinänsä tarvita mihinkään, itsekin pääsin lyhyellä matikalla. Opiskeluissa suurimmalla osalla on varmaan lukiopohja, mitään erityistä lähtötasoa ei missään vaadita.

Metri sanoi:
Toki lajilla on väliä. Olisi ehkä pitänyt tarkentaa: yleisurheiluvalmentajaksi. Ne tekevät hommiaan etupäässä OTOna eli Oman Toimen Ohella. Vain pari harvaa taitaa jotain liksaa vetää valmentamisestaan. Toivon hartaasti, että SUL:n uusi puheenjohtaja ottaisi valmentajien asian kunnolla omakseen. (Ei siksi että rupeaisin valkuksi, ei ole ihan pätevyyttä huipulle, vain C-tason paperit joskus kolmekymmentä vuotta sitten.) Joukkueeen valmentajaksi miusta ei takuulla olisi. Oletan nimittäin, että puhuit esim. jääkiekkovalmentajista, Tähtityttö.

Itse asiassa puhuin kyllä muodostelmaluisteluvalmentajista, joita suomessa on todella vain kourallinen. Mutta lätkävalkutkin tienaa epäilemättä.. :D :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
neiti sanoi:
Tää menee nyt hieman off topic, mutta opiskeleeko kukaan lääkäriksi ja osaisi täten kertoa, onko ensinnäkin sisälle pääseminen mahdotonta, jos matikka ei ole vahvimpia osa-alueita?ja miten hyvin on syytä hallita matikka, fysiikka ja biologia, jotta opiskeluista selviää?kuinka hyvät lähtötason tiedot on omattava?

Lääkäriksi valmistuin viime keväänä ja kyllähän se pienestä pitäen on ollut sellainen haaveammatti :)

Opiskeluista selviämiseen ei tarvitse matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa mitenkään erityisen hyvin osata. Opiskeltavia teoreettisia aineita ovat mm. anatomia, fysiologia, biokemia, farmakologia, mikrobiologia ja patologia, ne oppii puhtaasti lukemalla jos ja kun on motivaatio kohdillaan. Pääsykokeita varten joutuu kyllä perusfysiikat ja -kemiat opettelemaan, mutta sen jälkeen huomattavasti helpottaa!

Minusta tulee putkimies :lol2: Olen putkifirmassa töissä oppisopimuksella ja puolentoista vuoden päästä sitten valmistun. Tiedän, että alavalintani on naisten keskuudessa hyvinkin erikoinen, mutta olen todella tykästynyt valintaani. Minusta on mukavaa kun saa tehdä oikeasti jotain vähän raskaampaa hommaa :whip: Ei pääse laiskottelemaan :) Ja töitä ainakin riittää, siitä ei ole pelkoa.

Mä en vielä tiedä, mikä musta tulee isona.

Ihminen oppii joka päivä uutta ja kiinnostuksen kohteet voivat muuttua. Olisi todellinen painajainen pakertaa samassa 8-16 työssä ja samalla palkalla seuraavat 30 vuotta ja jäädä sitten eläkkeelle.

Oppiminen loppuu usein siinä 5 vuoden jälkeen - paitsi jos kyseessä on työ, jossa jokainen päivä on erilainen. Tai työpaikka, jossa pääsee vaihtamaan hommia kun rupee kyllästyttämään. Ne ovat kuitenkin harvassa. Siksi kannattaakin pitää simmut auki ja tarttua tilaisuuksiin. Kannattaa olla rohkea.

En olisi ikinä 20 vuotiaana arvannut että teen vielä töitä menestyvässä amerikkalaisyrityksessä kuluttajatuotteiden markkinointi- ja pr-vastaavana. Nuorempana kiinnostuksen kohteet oli ihan muualla.

Nykyisenä haaveena on Tasavallan Presidentti (ei liikaa päätäntävaltaa, mahdollisuudet kuitenkin vaikuttaa yhteiseen hyvään / yhteiskunnan arvoihin, edustustehtävät jne.). Realistisesti tämä ei tule toteutumaan AINAKAAN seuraavan 5-10 vuotteen, mutta sitä on hyvä pitää päämääränä :)

zeni-86 sanoi:
Minusta tulee putkimies :lol2:

:D Jonkun naisen putket alkaa reistaamaan ja tilaa putkimiehen. Sit se jo kuvittelee mielessään millainenkohan mies sieltä tuleekaan...ja sit se onkin nainen :hyper: No sä voitkin sit viihdyttää niitä yksinäisiä miehiä....nii jos sattuu joku mies löytymään joka ei osaa putkihommia.

No hyi mua. Olenpas minä tänään hauskalla päällä :david:

Unelma-ammatteja on mun pään sisällä tullut ja mennyt vuosien varrella.. Aina ne ovat kuitenkin tavalla tai toisella liittyneet luonnontieteisiin ja matemaattisiin aineisiin.. Nyt haluan ja opiskelen kemian, tietojenkäsittelytieteen (atk) ja biologian opettajaksi. Opettajan töitä haluan tällä hetkellä päästä joskus tekemään, mutta ei ole mitenkään lukkoonlyötyä, että teen sitä valmistuttuani eläkeikään asti. Aina pitää olla avoin uusille asioille ja muutokselle, jos siltä alkaa tuntua...

Jatko-opinnot kemian opetuksen tutkimuksen parissa kiinnostavat myös, kunhan nyt saisi ensin maisterin paperit joskus kouraan. Siinäkin varmasti kestää aikansa, sillä teen opiskelun ohella kahta työtä - ajan raitiovaunua ja olen opiskeluyksikköni verkkoyhdyshenkilö/-toimittaja. Pidän kummastakin työstä kovasti, vaikken kumpaakaan varmasti halua koko elämääni tehdä. Sopivaa vaihtelua ovat opiskelupuurtamiseen. Eikä valmistumisella ole mikään kiire, kun töissäkin on kivaa :)

zeni-86 sanoi:
Minusta tulee putkimies :lol2: Olen putkifirmassa töissä oppisopimuksella ja puolentoista vuoden päästä sitten valmistun. Tiedän, että alavalintani on naisten keskuudessa hyvinkin erikoinen, mutta olen todella tykästynyt valintaani. Minusta on mukavaa kun saa tehdä oikeasti jotain vähän raskaampaa hommaa :whip: Ei pääse laiskottelemaan :) Ja töitä ainakin riittää, siitä ei ole pelkoa.

Jumpe!

Täällä on toinen. Tai siis mä olen jo putkari. Ekan kerran tulee vastaan toinen nainen putkarina. Loistavaa!! Toi työn raskaus riippuu vähän siitä mitä hommaa pääsee tekemään. Raksapuolella saa painaa ihan niska limassa valurautaviemäreiden kanssa. Sit taas huoltopuolella käyt vaihtelemassa vaan hanoja jne. Mukavaa tosin kumpikin. Ja työtilanteesta vielä sen verran, että isommissa kaupungeissa varmaan duunia riittää ympäri vuoden, mutta täällä susirajan takana talvet menee aina hissutellessa. Sit taas keväällä vilkastuu kun raksat aukee.

Mä olen ainakin tykännyt hommasta. Erityisesti mummot on mielissään kun tuleekin nainen. Ukot on useimmiten ihan ällikällä lyötyjä, mutta toteavat kyllä homman hoiduttua että osaa ne naisetkin. Silti kaikkein parasta duunissa on ne työkaverit. Miehet on mukavia työkamuja. Reiluja. Ei puhuta paskaa selän takana vaan sanotaan suoraan. Lisäks täytyy muistaa sekin puoli, että kesällä on kuuma ja silloin nämä urokset painelee hommissa vähemmissä vaatteissa.. :kuola:

Unelma-ammatista en kyllä tiedä. Joskus silloin "viisaana" 15-vuotiaana meinasin vanginvartijaksi, silloin ainakin sai lähihoitaja koulutuksesta lisäpisteitä sinne, joten lähdin opiskelemaan hoitoalaa. Siinä jossain vaiheessa mieli muuttui ja jatkoinkin opiskelua sairaanhoitajaksi. Nyt valmistun joulukuussa ja työpaikkakin on jo kirurgisella vuodeosastolla. Unelma-ammatti tämä ei ole, mutta toisaalta en kyllä tiedä mitä muutakaan tekisin.

Ja pääseehän sinne vankilaan sairaanhoitajanakin töihin jos mieli vielä joskus tästä muuttuu...

unelma ammatti on aina ollut poliisintyöt ja niihn hakeudunkin tuota pikaa, kun elämäntilanne antaa vähän paremmin siihen mahdollisuuden...Tällä hetkellä työni kuluu vankilassa vanginvartijan hommissa...ihan jees hommaa sekin on, mut ei kuitenkaan se unelma-ammatti!

Zone-sarja -42%
Helga sanoi:
Lääkäriksi valmistuin viime keväänä ja kyllähän se pienestä pitäen on ollut sellainen haaveammatti :)

Opiskeluista selviämiseen ei tarvitse matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa mitenkään erityisen hyvin osata. Opiskeltavia teoreettisia aineita ovat mm. anatomia, fysiologia, biokemia, farmakologia, mikrobiologia ja patologia, ne oppii puhtaasti lukemalla jos ja kun on motivaatio kohdillaan. Pääsykokeita varten joutuu kyllä perusfysiikat ja -kemiat opettelemaan, mutta sen jälkeen huomattavasti helpottaa!

Jos nyt esim. kirurgiksi haluaisin, niin kauanko opinnot keskimäärin kestäisi?

Halo sanoi:
Jos nyt esim. kirurgiksi haluaisin, niin kauanko opinnot keskimäärin kestäisi?

Perusopinnot eli "tavalliseksi" lääkäriksi valmistuminen kestää 6 vuotta. Sen jälkeen erikoisalasta riippuen erikoistuminen kestää 5-8 vuotta, keskimäärin 6 vuotta. Erikoistuminen tehdään olemalla erikoistuvan lääkärin virassa, yleensä puolet erikoistumisajasta työskennellään "periferiassa" keskus-tai aluesairaalassa ja puolet (loppuaika) sitten yliopistosairaalassa. Työn ohella on teoriakoulutuksia, mutta pääasiassa siis erikoistuminen tapahtuu työtä tekemällä.

EU:n myötä tuli vielä ns. eurolääkärivaihe eli perusterveydenhuollon lisäkoulutus, se kestää valmistumisen jälkeen 2 vuotta ja vasta sitten olet laillistettu lääkäri ja voit esim. perustaa oman firman. Europalvelujen aikana sinulla täytyy olla vanhempi kollega ohjaajana eli tutorina. Pakko olla 9 kk terveyskeskuksessa ja 6 kk sairaalassa, loput voi tehdä jommassa kummassa tai jopa toimia tutkijana, kunhan 2 vuota tulee täyteen. Tuon europalvelun aikana voi siis jo alkaa erikoistumaan, jos jo heti tietää haluavansa tietylle alalle. Monimutkaista :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom