On aika käsittämätöntä, mihin suuntaan tilanne on kehittynyt viime kuukausien aikana sen perusteella, mitä olen kuullut omilta kontakteiltani tuolta Venäjältä nimenomaan tavallisten ihmisten vinkkelistä. En ainakaan itse olisi osannut tällaista kehityssuuntaa visioida edes LSD:n avulla. Tämä siis ihan puhtaasti sen perusteella, mitä olen kuullut keväästä -22 tähän päivään asti, ilman mitään faktantarkastuksia tai taloustieteellistä lähestymistä. Kertauksen vuoksi kronologisesti näin, sillä tarkkuudella, jolla muistan:
Kevät -22 => kesä -23:
- Tuon minun venäläinen oli monta kertaa päivässä yhteyksissä kavereihinsa Venäjällä ja tilanteen huononemisesta ei ollut kyllä mitään epäselvyyttä. Ensin pääosin länsiasiakkaisiin nojanneet työt lähti alta ja uusia töitä tosi vaikea löytää. Heille ehdotettiin mm. palkatonta ”harjoittelua” vaateliikkeessä, joka sitten tilanteen parantuessa muuttuisi vakituiseksi palkkatyöksi. Tällaisiinkin hommiin oli valtava hakijaryntäys.
- Seuraavaksi tuli massiivinen inflaatio johtuen ruplan romahdusta. Silloin kuulin, että KAIKKI on 50% kalliimpaa kuin ennen. Varaa ei ollut enää mihinkään.
- Sen jälkeen iski massiiviset korot, jotka luonnollisesti heikensivät edelleen ostovoimaa
- Yleisesti ottaen oli helppo päätellä, että syöksykierrettä ei katkaise enää mikään vaan kansa kurjistuu koko ajan enemmän sodan pitkittyessä
- Kesää -23 kohti yhteydenpito alkoi rakoilla ja minun venäläinen sanoi, että häntä alettiin kohdella kuten ulkopuolista, asioita pimitettiin, eikä enää kerrottu kaikkea niin kuin aiemmin.
Loppukesä -23:sta vuoden loppuun
- Näillä main yhteydet katkesi noihin em. kontakteihin kokonaan useammaksi kuukaudeksi. Jotain minkkien välistä draamaa, johtui mistä johtui, syyllä hällä väliä, mutta tältä ajanjaksolta ei ole oikein mitään tietoa mitä siellä tapahtui ja mihin suuntaan tilanne kehittyi
Talvi ja kevät -24
- Jotain satunnaisia kontakteja palautui harvakseltaan
- Näiden juttujen perusteella tilanne vaikutti jollain tapaa stabiloituneen. Enää ei ollut samanlaista panikointia ja syöksykierrettä kuin -22 ja -23.
Kesä -24.
- Tässä tulee nyt se käsittämättömin juttu. Vedän vain yhteen pääviestin menemättä esimerkkeihin tai detaileihin, joita olen kuullut, koska niitä on liian paljon ja turhan hajanaisia.
- Töitä on todella helppo saada varsinkin jos on valmis vaihtamaan alaa. Helpompi kuin koskaan ennen. Joillain spesifisillä erikoisemmilla aloilla kuitenkin edelleen hyvin heikko työllisyystilanne.
- Töistä maksetaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin Venäjällä. Nyt puhutaan henkilöistä, joilla on työhistoriaa 10-15 vuotta takana.
- Työsuhteissa tarjotaan työsopimukseen kirjattuja etuja, joita ei ole koskaan ennen tarjottu
- Työhaastatteluissa hakijoille tarjotaan houkuttimina myös etuja ohi kirjanpidon
- Rahaa on käytettävissä enemmän kuin koskaan aikaisemmin
- Ostovoima on parempi kuin koskaan aikaisemmin
- Ennen työnantajat pystyivät kyykyttämään työntekijöitä esim. huonojen työehtojen muodossa. Nyt työntekijät pystyvät tavallaan kyykyttämään työnantajia.
- Ainakin kaikkea minkki-spesifistä länsikamaa saa normaalisti ja normaaliin hintaan.
Jos oletetaan huvin vuoksi, että nämä viimeisimmät jutut eivät koske vain tätä minun pientä kuplaa vaan se on yleinen kehityssuunta, niin miten sen voisi selittää loogisesti?
- Suurimpana tietysti sotatalous, joka työllistää suoraan miljoonia ihmisiä ja epäsuoraan ehkä vielä monikertaisen määrän hinaten samalla palkkatasoa ylöspäin
- Työikäisten siirto rintamalle, pakeneminen maasta ym. aiheuttanut vajauksen työvoimaan, osaltaan saanut aikaan täystyöllisyyden ja sitä myöten hinannut palkkatasoa ylöspäin
- Tuotteita, jotka on ennen ostettu ulkoa on alettu valmistamaan itse, joka osaltaan on saanut aikaan täystyöllisyyden
- Se raha, joka on aiemmin kulkeutunut venäläisten mukana ulos maasta mm. matkailun, investointien ym. myötä, jää nyt suurimmaksi osaksi Venäjälle, joka edelleen parantaa työllisyyttä.
- BRICS-kuviot lienee osaltaan luoneet uusia työpaikkoja
Minähän tosiaan itse suurena taloustieteilijänä olen alustae asti perustellusti ennustanut, että Venäjän talous ei sotaan kaadu mutta kansa kurjistuu kiihtyvään tahtiin ja päätyy ennen pitkää perikatoon uudeksi P-Koreaksi. Kuten nyt nähdään, niin ennuste taisi mennä ihan päin persettä. Eikä siinä ole mitään yllättävää, että tällaisella maallikolla menee veikkaukset perseelleen mutta kun saman virheen ovat tehneet myös ammattilaiset. Uskallan väittää sen johtuvan siitä, että asiantuntijatkin lähestyvät asioita edelleen liian länsimaisesti, liian demokratiapohjaisesti. Ei ymmärretä, kuinka radikaaleja ja meille täysin käsittämättömiä toimenpiteitä Venäjä pystyy tekemään nopealla vasteajalla, koska päätökset tekee yksi samanmielinen johto, eikä oppositioita tai muuta soraääniä ole tai niistä ei tarvitse välittää. Meillä demokratioissa vastaava ei ikinä onnistuisi. Pientenkin päätösten toimeenpanossa kestää ihan tolkuttoman pitkään, isoja radikaaleja päätöksiä ei saada läpi koskaan. Ei ainakaan ilman sotalakien käyttöönottoa.
Totta kai voidaan argumentoida, että ei Venäjäkään pysty talouden lainalaisuuksia muuttamaan ja ei pystykään, mutta se pystyy manipuloimaan niitä niin kauan kuin rahaa riittää. Tähän asti on riittänyt ja todellisuudessa kukaan ei oikeasti tiedä loppuuko se lainausmerkeissä koskaan. Tämä kaikki tekee osaltaan Venäjästä varsin vittumaisen vihollisen vastapuolen kannalta
.
Se on tietysti keskustelu erikseen, että voiko pidemmällä aikavälillä tällainen elintason nousu jatkua perustuen sotimiseen julkisin varoin sekä työikäisen väestön massatapattamiseen ja -maastamuuttoon. Maalaisjärki sanoo, että ei, mutta enpä lähde enää ennustamaan, koska ennustukseni tuntuu vanhenevan vähän huonosti