Uiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja normi
  • Aloitettu Aloitettu
vapaauintikurssin ja voin sanoa, että pelottaa ajatellakin mitä uintitreenit olisi ilman tuota kurssia.

Mä olen kattellut YouTuben tekniikkavideoita. Rintauinnin kilsan ajan sain painettua 30:stä 25:een minsaan pelkästään käsitekniikkaan tutustumalla. Viime viikolla katselin jalkatekniikkavideota ja totesin että teen senkin ihan päin helvettiä. Varmaan helpon minsan tai pari saa vielä tollakin irrotettu kilsan ajasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perhosuinti. Osaako joku ja paljonko menee yhtä kyytiä? Mun enkka taitaa olla 10metriä. Tuskin koskaan näkee tuota tyyliä hallilla edes nopeiden kuntouimareiden toimesta. Nyt kun rintauinnin tekniikka alkaa olla siedettävä ajattelin alkaa hinkata perhosta. Sitten voisi pullistella kavereille että rykäisin hallilla kilsan perhosta :rock:. Valmentajina Enqvist ja tietysti Youtube. Vinkit tervetulleita.
http://www.enqvist.com/pu.htm

Perhosen tekniikka

Perhosuinti. Osaako joku ja paljonko menee yhtä kyytiä? Mun enkka taitaa olla 10metriä. Tuskin koskaan näkee tuota tyyliä hallilla edes nopeiden kuntouimareiden toimesta. Nyt kun rintauinnin tekniikka alkaa olla siedettävä ajattelin alkaa hinkata perhosta. Sitten voisi pullistella kavereille että rykäisin hallilla kilsan perhosta :rock:. Valmentajina Enqvist ja tietysti Youtube. Vinkit tervetulleita.

Joskus aktiiviaikoina tais tulla runtattuu se 800 m putkeen :D!! Oli kyl tekniikkakin aikamoista viimesillä vinstoilla :D. Toi ohje minkä laitoit näyttää ihan asialliselle patsi käsivedon voi vetää aika samalla lailla kun vaparin, mut enemmän vatsan alta. Avain kuvioita on turha tehdä, hidastaa vaan käsivetoa.

ps. Phelpsin perhostekniikkaa kannattaa katsoa vaikka youtubessa!! Aika suoraviivasia vedot vedenalla

käsivedon voi vetää aika samalla lailla kun vaparin, mut enemmän vatsan alta. Avain kuvioita on turha tehdä, hidastaa vaan käsivetoa.
ps. Phelpsin perhostekniikkaa kannattaa katsoa vaikka youtubessa!! Aika suoraviivasia vedot vedenalla

On suoraviivaisia mutta kapean avainkuvion voi siitäkin löytää. Voiko vähemmän suoraviivaisella vedolla kompensoida voiman ja/tai tekniikan puutetta?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Pisin yhtäjaksonen taitaa olla myös joku 800-1000, mutta se tekniikkaa oli aivan kauheeta lopussa.
Pisin setti on ollu 8x200, josta viimenen jäi kesken, kun alko hapot tuntumaan jo paikoissa mihin niitä ei todellakaan halua...

Mä lähtisin liikkeelle tuolla isommalla avaimella. Se on ehkä hieman helpompaa kuin kapea, sillä silloin pystyy hieman paremmin tahdistamaan potkut.
Ongelmana tulee vaan että leveämmällä käsivedolla nopeasti uinnista tulee pomppivaa

Pari treenia alla ja heti ekassa sain perhouintienkan parannettua 25metriin :hyper:. Käsiveto ja rytmin löytäminen tuottaa suurimpia vaikeuksia. Potku tuntuu helpolta yksinään, mutta sen tekeminen rytmissä ja yhdistäminen käsivetoon onkin hankalaa. No jatketaan treenejä.

Voisko joku selittää miten vaparin potkut oikein menee?

Esim. Sung Yang tällä videolla potkaisee selvästi voimakkaammin samaan aikaan kun käsi tekee vedon ja muutoin vain jalat auttaa kropan tasapainottamista kun kroppa pyörii akselinsa ympäri, näin ainakin mun silmään vaikuttaa olevan mutta en ole varma mistä on kyse.
http://www.youtube.com/watch?v=XvM3JYC--hM

Sit kun katsoo 1.500m entistä mestaria Grant Hackettia niin jalat tekee paljon enemmän töitä, mutta ei silläkään täysin "tasaista rataa" jalat potki kokoajan, vaan jotenkin se rytmittää asennon ja vedon mukaan.

http://www.youtube.com/watch?v=f6qIhkuzTx0

Mä olen siis aiemmin ymmärtänyt, että jalat tekee kokoajan tasaista työtä niin kuin pyörällä polkis, mutta ilmeisesti olen väärässä. Onko kellään antaa ohjetta miten jalkoja pitäisi rytmittää ja miten oikeaa rytmiä pitäisi harjoitella?

Voisko joku selittää miten vaparin potkut oikein menee?

Esim. Sung Yang tällä videolla potkaisee selvästi voimakkaammin samaan aikaan kun käsi tekee vedon ja muutoin vain jalat auttaa kropan tasapainottamista kun kroppa pyörii akselinsa ympäri, näin ainakin mun silmään vaikuttaa olevan mutta en ole varma mistä on kyse.
http://www.youtube.com/watch?v=XvM3JYC--hM

Sit kun katsoo 1.500m entistä mestaria Grant Hackettia niin jalat tekee paljon enemmän töitä, mutta ei silläkään täysin "tasaista rataa" jalat potki kokoajan, vaan jotenkin se rytmittää asennon ja vedon mukaan.

http://www.youtube.com/watch?v=f6qIhkuzTx0

Mä olen siis aiemmin ymmärtänyt, että jalat tekee kokoajan tasaista työtä niin kuin pyörällä polkis, mutta ilmeisesti olen väärässä. Onko kellään antaa ohjetta miten jalkoja pitäisi rytmittää ja miten oikeaa rytmiä pitäisi harjoitella?
Tässä jonkunlainen vastaus, kokeneemmat voi korjailla.

Toi Sung Yang ui vähän omalaatuisemmalla ja harvinaisemmalla nelipotkusysteemillä. Toiselle käsivedolle tulee normaalin kuustahtipotkun tapaan kolme potkua, mutta toiselle vedolle potkaistaan vain kerran. Eli yhteensä neljä potkua per käsivetopari. Tämä on meidän uimaopettajalta kuultua ja kyllä se tuossa videolla näyttää jotakuinkin noiden puheiden mukaisesti potkivan.

Hackett taas vetelee normaalia kuustahtipotkua, jossa potkaistaan kolme kertaa per käsiveto. En kuitenkaan tiedä, että miksi se välillä liu`uttaa hetken potkimatta. Mahtaakohan vaan lepuuttaa aina hetken, kun on kuitenkin pidempi uintimatka kyseessä.

Kuntouimarille suositellaan kai yleensä kakstahtipotkua, etenkin pidempiin suorituksiin. Siinä potkaistaan kerran oikealla jalalla samaan aikaan kun tehdään oikean käden käsiveto. Eli kakstahtipotkussa potkaistaan aina samalla kun vedetään. Tuo tapa on taloudellinen ja sopii siksi amatööreille ja pitkille matkoille. Jaloilla siis pyritään vaan nostamaan vartalo virtaviivaiseksi, jotta käsivedon liuku saataisiin mahdollisimman hyväksi. Ei varsinaisesti potkita vauhdin lisäämiseksi, sillä jalkojen suuret lihakset vaatii rasituksessa paljon happea ja nostavat sykettä.

Lyhyemmillä matkoilla sitten kuustahtipotkulla, joka on nopeampi, mutta myös raskaampi. Kuustahtipotkua voi tehdä myös niin, että joka kolmas potku on reippaampi ja kaksi potkua välissä on todella kevyitä. Näin saadaan potkusta enemmän hyötyä kuin kakstahtipotkusta, mutta se ei ole kuitenkaan yhtä raskas kuin jatkuva voimakas kuustahtipotku.

Tämä siis vapaauintikurssilla kuultua.

Perinteinen potkurytmi on kuusi potkua vetoparille. Tarkoittaen että kolme potkua / käsiveto.
Potkujen voima riippuu yleensä matkasta, pidemmällä matkalla potkut eivät välttämättä ole yhtä tehokkaita kuin lyhyellä.

Itse uin aina kolmi/nelipotkulla pitkät matkat, sillä se oli minulle helpompaa energian säästön vuoksi, sekä tasapainon ylläpitämiseksi.

Kannattaa kokeilla eri potkurytmejä, ja käyttää sitä mikä tuntuu parhaalta. Kattaa kuitenkin muistaa, että potkut ovat tärkeässä roolissa uinnin tasapainottamisessa, sekä vauhdissa.

Kiitos vastauksista rantapantteri ja Funky. Tiedän toki, että potkuja voi laittaa eri määrän vetoparia kohden, mutta mä en kysymyksellä vatsinaisesti tarkoittanut sitä, vaan miten potkut rytmitetään käsivetoihin nähden. Kun mä katson noita kilpauimareita videolta, niin potkujen ajoitus ei näyttäis olevan ihan sama koska sen tekee käsivetojen aikana.
Taidan itse kokeilla harjoitella kaksipotkua jatkossa ja myöhemmin lisätä niiden määrää. Tästä videosta esim. näkee potkun ajoituksen käsivetoon. Monilla potku tulee varmaa automaattisesti oikea-aikaisesti, mutta mulla potkut on ollut aikaisemmin ainakin tasasta potkimista ilman mitään rytmitystä.
http://www.youtube.com/watch?v=4InLAsnmKhY

Perus kuntoilijalle toi potkun ajoitus ei ole millään tavalla tärkeä vapaauinnissa.
Sen päätarkoitus on pitää uimari tasapainossa, ja auttaa ylläpitämään hyvää uintiasentoa. Jos puhutaan sitten taas kilpauimarista, niin sitten voidaan ruveta miettimään noita rytmityksiä tarkemmin.

Perus kuntoilijalle toi potkun ajoitus ei ole millään tavalla tärkeä vapaauinnissa.
Sen päätarkoitus on pitää uimari tasapainossa, ja auttaa ylläpitämään hyvää uintiasentoa. Jos puhutaan sitten taas kilpauimarista, niin sitten voidaan ruveta miettimään noita rytmityksiä tarkemmin.

Juurikin näin, muutekin tärkeämpää on saada kädet toimimaan vaparissa oikein ja hapenotto kuntoon.

Perhostelua on jatkettu ja hukkumisen tunnekin on kadonnut :). Kakkospotkun ajoitus on edelleen mahdoton. Keho ei vain suostu potkaisemaan käsiä ulos vedestä. Tänään sain viimein jotain sätkimistä kakkospotkun kohdalle. Lähtisköhän se tollasella treenillä sujumaan?
http://www.youtube.com/watch?v=ExYTfUEStaw

Ja on tässä muutakin selvinnyt. Mun delffiinipotkut on syvältä. Niitä ajattelin korjailla tällä treenillä.
http://www.youtube.com/watch?v=Wsa1ct5FpqA

Ite muistan, että kakkospotkua tuli treenattua seuraavamlaisella drillisarjalla:
vaikka 4x75m(25 vapaauintia delffareilla+25perhosuintia tahdistaen,eli toinen käsi tekee käsivedon ja toinen odottaa suorana edessä. Ja sama toisella kädellä, delffaa kokoajan+n.10m perhosta normaalisti ja 15m löysää) jos tollasella tekniikkahommalla ailkais aukeamaan?

Ite kritisoisin tota alimmaista videota hieman: lantion käyttö on aika minimaalista tuossa harjoittelussa, ja yläkropan käyttö taas liiallista.

Itse treenasin delffarin tekniikkaa liioitelluilla liikeradoilla, siten että liike lähti lantiosta, ei päästä.

Yksi tapa harjoitella potkujen ajoitusta on käyttää lautaa (ilman lautaa jos kelluminen sujuu hyvin, ja ilman lautaa meneminen tuntuu luontevalta), pitää siitä toisella kädellä kiinni, ja vetää 25m toinen käsi laudassa ja toinen tekee käsivetoja, samalla oikeaa rytmiä hakien.

Kiitoksia vinkeistä. Noi yhden käden käsivedot tuntui vielä liian haastavilta. Pitää koitaa jatkossa uudestaan.

Delffareissa koitin saada lantioon eloa. Se auttoi vaikka oma lanne ei "ihan" lambada musavideon tahdeissa taivukaan. Salilla tänään katselin kateellisena käynnissä olevaa lattari-henkistä jumppatuntia. Varmaan auttaisi delffareihin jos lanne ei olisi kuin vanhaliiton miehillä yleensä.

On mulla kysymyskin: Onko perhosuinnissa liukua? Rintauinnissahan voi liuttaa potkun jälkeen kun kädet on edessä. Perhostellessa ainoa tapa miten onnistuin saamaan kelvollisen kakkospotkun oli luoda liuku siihen kohtaan kun kädet tulee eteen. Missään videossa en ole tuollaista nähnyt. Liukuessa odotan että ykköspotku tulee valmiiksi ja kroppa saadaan tekemään käsiveto ja kakkospotku kuten kuuluu. Mitä muuta voisin koittaa: lyhyempiä potkuja, hidastaa käsivetoa, potkia nopeammin (tätä vikaa koitin mutta se tuntui hallitsemattomalta sätkimiseltä)?

Liukua ei varsinaisesti ole. Mutta kun tekee palautuksen(=kädet tulee siis vedenpinnan päältä eteen ojennettuina), niin siinä on sellainen alle puolen sekunnin missä oikeastaan ei tapahdu mitään muuta kuin, että kädet valmistautuu uuteen käsivetoon.

Ja se kakkospotku tulee juuri siis ennenkuin kädet palautuu sinne eteen. Jos kuvittelen itse uivan perhosta tavalla jolla käsitin sun sitä harrastavan niin tuohan muuttuu pirun raskaaksi. Koko tekniikka alkaa hahmottua yllättävän nopeasti, kun harjoittelee tota yhden käden perhosta ja saat siis samalla sen kakkospotkun oikeaaikaisuuden. Kannattaa muistaa, että se kakkospotku on tosi tärkeä, koska sen avulla pystytään varmistaa, että vauhti ei stoppaa vaan se säilyttää etenemisen kokoajan.:)

Toivottavasti tästä jäi jotain käteen, vaikka oli epäselvää!

Liukua ei varsinaisesti ole. Mutta kun tekee palautuksen(=kädet tulee siis vedenpinnan päältä eteen ojennettuina), niin siinä on sellainen alle puolen sekunnin missä oikeastaan ei tapahdu mitään muuta kuin, että kädet valmistautuu uuteen käsivetoon.

Kattelin Phelpsiä uudestaan ja kuten sanot onhan siinä tyhjä hetki kun kädet on tuotu eteen. Toi tyhjä hetki taisi olla yhtä kuin mun "liuku". Teen siis ihan oikein :). Viimeksi uinti tuntui hyvältä ja oli kevyempää kuin koskaan joten tuskin mun perhonen enää pahasti on pielessä.

Pieniä epäilyksiä liittyy vielä siihen sukellanko riittävän syvälle. Voiko tätä selvittää ilman että joku tulee katsomaan tai kuvaamaan?

Mä lähtisin liikkeelle tuolla isommalla avaimella.

Palatakseni tähän. Alussa leveä avain kuvio oli ihan must. Ilman sitä koko hommasta ei olisi tullut mitään. Aika nopeasti sitä avainta pystyi kaventamaan kun tekniikka lähti paranemaan.

Riittävän syvälle?

perhosessahan ei ole tarkoitus sukeltaa syvälle missän vaiheessa. Sukeltaminen on perhosessa asia joka pyritään kitkemään pois. Kaikki liike joka ei vie eteenpäin, hidastaa uintia, joten ylös-alas liike (sukeltaminen) ei ole hyvä asia.
Tarkoitus olisi pysyä mahdollisimman lähellä pintaa kokoajan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom