Työnnöt, tempasut, rinnalleveto yms.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
itse pystyn työntämään rinnalta enemmän ylös hyvänä päivänä kuin ottamaan rinnalle, jotenka siinä on vielä paljon petraamista ( vauhtipunnerrus 3*7*75kg. Mutta rinnallehikisesti repien joku 90kg.

Huomaathan että varsinainen työntö ei saa sisältää punnertamista.

Toisinsanoen vauhtipunnerruksen ja riven vertailu on turhaa. Työntö sulla tuskin on riveä parempi, joten niiden kahden välillä sulla tuskin on epäsuhtaa :)

no siis otan jaloilla vauhtia, silleen kun painonnostajat ottaa. tekniikassa on viel paranneltavaa kun salilla ei saa tiputtaa painoja ylhäältä alas niin pitää ottaa vähä hillittymmi.

Selvennetäänpäs näitä termejeä hiukan niin, että puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä :)

Rinnalleveto = aloitus lähelle maastavedonasentoa (ei nyt ihan identtinen kuitenkaan yleensä), tangon ohitettua polvet lantiopotkun avulla käännetään tanko rinnalle samalla kun pudotaan alle kyykkyyn ja noustaan ylös. Näin erittäin karkeasti pelkistettynä.

Raaka rinnalleveto = rinnalleveto, jossa potkun jälkeen ei mennä kyykkyyn, vaan otetaan tanko vastaan rinnalle vain pienellä polvien koukistuksella

Ylöstyöntö = sen jälkeen kun tanko on vedetty rinnalle (tai otettu rinnalle pukeilta/telineiltä) painot nostetaan terävän jalkojen kevennyksen jälkeen suorille käsille. Työn tekee pääasiallisesti jalat ja perse, siimat vaan suoristetaan ja pudotaan alle vauhdinoton jälkeen. Kädet eivät saa tehdä punnerrusliikettä, vaan käsien täytyy suoristua potkun aikana kerralla suoriksi. Eli kun jalat ovat laskeutuneet takaisin maahan kädet ovat jo täysin suorat.
Vauhtipunnerrus siis ei ole ylöstyöntö, sillä siinä tanko punnerretaan ylös, vaikka vauhtia otetaankin jaloilla. (Vauhti)punnerrusta sisältävä nosto on siís automaattisesti hylätty nosto jos kisamielessä asiaa ajatellaan ja myös täysin eri liike kuin ylöstyöntö.

Työntö = rinnalleveto ja ylöstyöntö yhdessä

Juurihan tuossa rautalangasta väännettiin, että työntö EI sisällä lainkaan punnerrusta :)

"eli siis työnnön punnerrus osa on mulle se helpompi ku rinnalleveto"

:hyper:

Suuri osa salilla nähtävistä 'riveistä' on joko hauiskääntöjä myötäotteella tai sitten pystysoutuja joissa otetaan tanko kiinni.... Jos tekniikasta haluaa tietää niin osoite olis jonkun painonnostoseuran sali. Vois miettiä sellasta lausetta matkalla kuin että "painonnostossa kädet ei tee muuta kuin ohjaa sitä tankoa, tanko nousee muilla keinoin".

Vaikka mikäs mä sitten oon mistään puhumaan kun omat tulokset on änkyräpaskoja. :D

Juurihan tuossa rautalangasta väännettiin, että työntö EI sisällä lainkaan punnerrusta :)

"eli siis työnnön punnerrus osa on mulle se helpompi ku rinnalleveto"

..... MIksä sitä sitte sanotaan että työnnettään se rinnalta pään ylä puolelle Muttei " punnerreta" kun ei sa sanoo vauhtipunnerrus eikä punnerrus, ja ei saa sanoa työntö kun siihen sisältyy rinnalleveto. mikä se sitten on kun ilman punnertamista työnnetään tanko rinnalta ylös " eli otetaan jaloilla se vauhti että saadaan tanko sinne ylös" ja siis tämä ilman rinnallevetoa. Mikä on termi tähän...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
..... MIksä sitä sitte sanotaan että työnnettään se rinnalta pään ylä puolelle Muttei " punnerreta" kun ei sa sanoo vauhtipunnerrus eikä punnerrus, ja ei saa sanoa työntö kun siihen sisältyy rinnalleveto. mikä se sitten on kun ilman punnertamista työnnetään tanko rinnalta ylös " eli otetaan jaloilla se vauhti että saadaan tanko sinne ylös" ja siis tämä ilman rinnallevetoa. Mikä on termi tähän...

Katoppa tämä video niin näät vauhtipunnerruksen ja ylöstyönnön eron http://www.youtube.com/watch?v=Sf-IaO8sMHc Videolla nostajat vetävät ensin rinnalle (välillä raakana,välillä kyykyn kautta), tekevät sitten vauhtipunnerruksen, sitten raa´an ylöstyönnön ja lopuksi ylöstyönnön saksiin (saksaaminen on yleisin tapa työntää ylös, mutta raaka ylöstyöntö on ylöstyöntö myöskin).

Vauhtipunnerruksessa siis otetaan jaloilla vauhtia, (mutta ne eivät irtoa lattiasta tai irtoavat ihan millin) ja tanko punnerretaan ylös.

Ylöstyönnössä otetaan myös vauhtia, mutta sitten pudotaan tangon alle, tankoa ei siis punnerreta ylös, vaan sille annetaan jaloilla vauhti ylöspäin ja otetaan vastaan niin, että kädet ovat jo allemenon aikana suoristuneet täysin suoraksi.

Videolla ekoissa nostoissa kaikilla kädet suoristuvat ylöstyönnössä hyvin heti lukkoon, mutta raskaammissa painoissa etenkin blondilla naisella ja myöhemmin myös tummalla naisella ja lopuksi myös miehellä, alkaa tulla pientä punnerrusta loppuun. Videolla lukeekin teksti välillä niissä kohdissa, että pientä punnerrusta oli havaittavissa. Kisoissa semmosista punnerruksista tulee hylättyä, mutta muutenhan tuon ei niin väliä tietty.

Suurin ero vauhtipunnerruksessa ja ylöstyönnössä on siis se, että vauhtipunneruksessa tanko punnerretaan lopussa ylös, ylöstyönnössä pudotaan alle jona aikana kädet jo suoristuvat kokonaan, eikä punnerrusta näin ollen tule ollenkaan.

Vauhtipunnerrus ei siis ole mikään varsinainen painonnostoliike (hyvä apuliike kylläkin) ja ylöstyöntö on se, mikä työnnössä tehdään rinnallevedon jälkeen.

Nyt tuli kyllä niin rautalangasta että :D

Viimeksi muokattu:
Onpa hyvin selvitetty painonnoston tekniikka (h jones). Tämmöisillä kriteereillä oikeastaan voisi omiksi tuloksiksi ilmoittaa vain kisoissa tehdyt tulokset. Monella treenaajalla ei varmaan käsitteistö ole ihan selvillä (jolloin puhutaan eri asioista) ja toisaalta tuomarien valvovien silmien edessä tehdyt nostot ovat kriteerit täyttäviä.
Ero on periaatteessa sama kuin penkin ja runkkupenkin välillä. Tosin omasta kokemuksesta voin sanoa että runkkupenkissä menee enemmän kuin penkissä. Painonnostossa taasen jos optimitekniikka ei ole hallussa ei oikein nouse rautakaan. Lähellä maksimeita tulevat ongelmat (esim. kaksoiskääntö, kyynärpäät polviin kyykkykäännössä, punnerrusta tempauksessa ja ylöstyönnössä).
Jos tekniikka ei hallinnassa ongelmat tulevat jo varhain vastaan ja ei nouse rauta ei...
Varmaan valtaosa harrastajista harrastaa kuitenkin harrastusmielessä ja harjoitusten erinomaisena monipuolistajana:) Salihavaintojeni mukaan nykyisin harrastetaan aika vähän:itku: , vaikka ominaisuuksien kehittäjänä laji erinomainen.
Ai niin 125+165

Raakaa rinnallevetoa tulee tehtyä useasti ennen maastavetoa. Herättelee mukavasti hermostoa tuo vemputtelu. Joskus myös tempausta tulee tehtyä sekä tangolla, käsipainolla ja kahvakuulalla.

Raakaa riveä oon alkanu treenaileen ihan säänöllisesti. 1x95 kg paras rrive tällä hetkellä. Jos sitä pääsis joskus yli satkulla tekeen sarjaa, siihen tässä tähdätään tällä hetkellä. Ylöstyönnössä on vielä reenaamista, ei oikein osaa joten usein teen vauhtipunnerruksella ylös työntelyt.

Tempaukseen ei vielä riitä liikkuvuus ylävartalossa kunnolla, raakaa tempausta vähän oon tehny ja tempausvalaa teen säännöllisesti jos sitä vertys. Hyviä ja mukavia liikkeitähän nämä on.

Tempaus 90kg(treeneissä)
Työntö 112kg(kisoissa)

Lisätään nyt tähän punnerrus-keskusteluun hauska fakta.
Nimittäin tiedän erään suomalaisen painonnostajan, joka on työntänyt 150kg, pystypunnerruksen ollessa 50kg luokkaa.

En tajua mikä järki siinä on, ettei painonnostossa hyväksytä vauhtipunnerrusta. Mun mielestä pitäisi hyväksyä nosto jos se on suorilla käsillä eikä välittää tekniikasta. Käytännössä kun kaikilla nostajilla ylöstyönnössäkin tapahtuu vauhtipunnerrus, mutta se on vaan nopeampi kuin vauhtipunnerrus ilman allemenoa. Pointti on, ettei noita kahta liikettä voi aukottomasti erotella toisistaan. Sitäpaitsi jos vapaampi tekniikka sallittaisiin, kisoista tulisi huomattavasti värikkäämpiä, kun sinne tulisi jengiä jolla on oikeesti voimaa. Painonnostopiireissä suunnilleen syljetään päälle jos on liian vahva, pitää vaan olla laiha, TEKNINEN, nopea ja pitää hikipantaa otsalla LOL :D

edit: Täten vältettäis ne tilanteet kun nostaja saa painot suorille käsille, mutta tulee punasta 2-1. Mun mielestä perseestä jos painot on suorilla ja nosto hylätään. Aivan turhia riitoja ja spekulointeja seuraa tosta säännöstä.

Ite en työntele tai rivetä ranteen rtakia, mutta 110 nyt tulee kun joskus kokeilee. Se siis kokoraakana, ei notkahda polvet. Ylöstyöntänyt olen saksilla 130, ja saman vauhtipunnertanut.

Reisiltä olen temmannut raakana 90kg

Eli 90+110 ois tulokset jos sille linjalle lähettäisiin :nolo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom