Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos joku käynyt läpi tilannetta, että olet pienessä firmassa töissä ollut noin seitsemän vuotta, eli tuntee kaikki työntekijät ja tietty pomot hyvin.
Nyt on ruvennut tuntumaan, että siellä ei ole enää mitään saavutettavaa, seuraavana "arvoasteikolla" mun yläpuolella on firman omistajat. Muutenkin uuden oppiminen ei ole ikinä paha juttu.
Ongelmana on se, etten oikein tiedä miten toimia. Vaikka itse sanonkin, olen avainasemassa ja tärkeä työntekijä yritykselle, joten en viitsisi vain etsiä uutta paikkaa ja irtisanoutua. Kannattaisiko jutella pomomiesten kanssa ensin? Toisaalta se ei varmaan anna kovin mainetta, että haluan pois. :D

Toinen juttu on se, että miten hitossa voi "voittaa" muut työnhakijat, kun on töissä ja kuukauden irtisanomisaika? Muutamassa työhaastattelussa olen jo käynyt kokeilemassa kepillä jäätä, molemmissa kariuduin loppumetreillä kun vastapeluri pääsi aloittamaan aiemmin.

Tuntuu vähän että olisi jumissa...ei kuitenkaan ole oikein taloudellisesti mahdollista ottaa lopareita ensin, sitten vasta etsiä uutta työtä.

Kannattaa keskustella pomojen/omistajien kanssa. Jos olet oikeasti tärkeä, niin aivan varmasti löydätte sopivan ratkaisun, mutta älä vaan tee sitä virhettä että kuvittelet olevasi korvaamaton.

Jos sut oikeasti halutaan johonkin työpaikkaan ja olet muista ehdokkaista paras, niin epätodennäköisesti tuosta sun 1kk irtisanomisajasta on haittaa.

Jos haluat kuitenkin uralla eteenpäin, niin kannattaa hakea muita hommia ja katsoa miten käy. "Liian pitkään" pienessä firmassa voi olla CV:n kannalta niin ja näin.
Riippuu vähän alasta ja siitä miten pieni firma oikeasti on, sekin kun on melko suhteellinen käsite.

Kannattaa keskustella pomojen/omistajien kanssa. Jos olet oikeasti tärkeä, niin aivan varmasti löydätte sopivan ratkaisun, mutta älä vaan tee sitä virhettä että kuvittelet olevasi korvaamaton.

Voi olla arvokas ja tärkeä, mutta ei korvaamaton.

Jos sut oikeasti halutaan johonkin työpaikkaan ja olet muista ehdokkaista paras, niin epätodennäköisesti tuosta sun 1kk irtisanomisajasta on haittaa.

Juuri näin.

Riippuu vähän alasta ja siitä miten pieni firma oikeasti on, sekin kun on melko suhteellinen käsite.

Pienissä firmoissakin on toki paljon etuja ja hyötyjä... kunnon suuryritykseen en itse edes välttämättä halua. Epävakainta tuntuu olevan isoimmissa firmoissa sekä myös omalla tavallaan näissä ihan pikkufirmoissa, jotka ovat 1-2 omistajan rahojen ja päähänpistojen varassa.

Samaa mieltä. Jos nyt ei puhuta mistään kesätyöntekijöistä, valtaosalla porukasta on jonkunlainen irtisanomisaika. 1 kk ei ole mitenkään harvinainen, ja kyllä yleensä rekrytoijat siihen osaa varautua. Tietysti voi tulla tapauksia jossa se uusi kaveri on ihan pakko saada töihin samantien, mutta asiantuntijatehtävissä varmaan ottavat mieluummin sen pätevän tekijän, eivätkä sitä joka voi aloittaa huomenna.

Pienessä firmassa on tosiaan tuo ongelmia, että katto tulee urapolussa nopeasti vastaan. Monesti siihen ei muu auta kuin etsiä onneaan muualta, ei ne omistajatkaan välttämättä pysty enää tarjoamaan mitään sen korkeampaa pestiä ellei itsekin sijoita firmaan. Riippuu tietysti työntekijän korvaamattomuuden asteesta.

Sulla on varmaan sekin probleema, ettei ole helppo lähteä, kun tuntee liian hyvin omistajat. Se on kinkkinen juttu. Jos haluat kuitenkin uralla eteenpäin, niin kannattaa hakea muita hommia ja katsoa miten käy.

Jeh, sehän tuossa varmaan isoin kynnyskysymys on, kun tuntee omistajat ja on hyvissä väleissä. Toisen kanssa työskentelen päivittäin samassa huoneessa.

En kuvittele tosiaan olevani korvaamaton, kun tiedän että kukaan ei sitä ole. ;)
Firma on tosiaan melko pieni, 5 työntekijää.

Samaa mieltä. Jos nyt ei puhuta mistään kesätyöntekijöistä, valtaosalla porukasta on jonkunlainen irtisanomisaika. 1 kk ei ole mitenkään harvinainen, ja kyllä yleensä rekrytoijat siihen osaa varautua. Tietysti voi tulla tapauksia jossa se uusi kaveri on ihan pakko saada töihin samantien, mutta asiantuntijatehtävissä varmaan ottavat mieluummin sen pätevän tekijän, eivätkä sitä joka voi aloittaa huomenna.

Pienessä firmassa on tosiaan tuo ongelmia, että katto tulee urapolussa nopeasti vastaan. Monesti siihen ei muu auta kuin etsiä onneaan muualta, ei ne omistajatkaan välttämättä pysty enää tarjoamaan mitään sen korkeampaa pestiä ellei itsekin sijoita firmaan. Riippuu tietysti työntekijän korvaamattomuuden asteesta.

Njoo, pitää varmaan käydä useammassa haastattelussa, noissa kahdessa tosiaan sanoivat että tuo 1kk irtisanomisaika on vähän ongelma, ehkä näillä paikoilla oli sitten kiire saada työntekijää?
Pieni firma on tosiaan yleensä se "turvallinen" vaihtoehto, mutta eteneminen tai uuden oppiminen taas... :\

Haastattelu hoidettu, vaikutuksista en tiedä. Ensi viikollahan se sitten selviää. Toista haastattelukierrosta ei tule vaan valinta tehdään varsin pian.
Tämä haastatteluun pääseminenkin oli minulle tosi iso juttu. Iso kiitos kaikille teille, jotka autoitte ja teitte mahdolliseksi tämän pienenkin askeleen eteenpäin.
thankyou-emoticons.gif

Jos 1kk irtisanomisaika on ongelma niin mulla ainakin soi hälytyskellot. Sillon joku on jo ko. firmassa pahasti pielessä, jos 2vk ero aloitusajankohdassa ratkaisee sen, että otetaan heikompi hakija. Kannattaa tosissaan miettiä meneekö sellaseen firmaan töihin.

Haastattelu hoidettu, vaikutuksista en tiedä. Ensi viikollahan se sitten selviää. Toista haastattelukierrosta ei tule vaan valinta tehdään varsin pian.
Tämä haastatteluun pääseminenkin oli minulle tosi iso juttu. Iso kiitos kaikille teille, jotka autoitte ja teitte mahdolliseksi tämän pienenkin askeleen eteenpäin.

Oliko mitään puhetta kuinka paljon muita hakijoita oli?

Jos 1kk irtisanomisaika on ongelma niin mulla ainakin soi hälytyskellot. Sillon joku on jo ko. firmassa pahasti pielessä, jos 2vk ero aloitusajankohdassa ratkaisee sen, että otetaan heikompi hakija. Kannattaa tosissaan miettiä meneekö sellaseen firmaan töihin.

Really? Hmm...on tosiaan se seitsemisen vuotta edellisestä haastattelusta, täältä on ihan hyvä päivittää hyvää infoa. :)

Kiitos kaikille, olin jo ihan siinä uskossa että tuo "pitkä" irtisanomisaika on huono juttu noiden ekojen haastatteluiden perusteella. :D

Pääsin vasta tänään lähettelemään työhakemustani erääseen isoon firmaan. Hakuaika päättyy tänään. Sain tänään vahvistuksen eräästä hakemuksessani olleesta asiasta, joten en voinut aiemmin lähettää. MUTTA. Ei voi olla näin surkea tuuri. Firman rekrysivusto kaatui sopivasti juuri kun aloin täyttämään tietojani. Edelleen sama juttu, raksuttaa vain mutta mihinkään ei etene. Kokeiltu usealla selaimella ja koneella. Sama juttu kaikissa. Ja tämä on ainoa keino hakea ko. tehtävään. Lievästi sanottuna v*tuttaa.

Pääsin vasta tänään lähettelemään työhakemustani erääseen isoon firmaan. Hakuaika päättyy tänään. Sain tänään vahvistuksen eräästä hakemuksessani olleesta asiasta, joten en voinut aiemmin lähettää. MUTTA. Ei voi olla näin surkea tuuri. Firman rekrysivusto kaatui sopivasti juuri kun aloin täyttämään tietojani. Edelleen sama juttu, raksuttaa vain mutta mihinkään ei etene. Kokeiltu usealla selaimella ja koneella. Sama juttu kaikissa. Ja tämä on ainoa keino hakea ko. tehtävään. Lievästi sanottuna v*tuttaa.

Kokeile ennen lopullista umpeutumista vielä. Jos ei toimi, niin soita heti aamusta ko. rekryn yhteyshenkilölle. Taatusti antavat jonkinlaisen jouston ja saat hakea paikkaa, jos esität asiasi asiallisesti.

Jos tuo ei lähde toimimaan, niin ajattelin laittaa rekrytoivalle esimiehelle tänään sähköpostia asiasta(ennen hakuajan umpeutumista). Otin nyt ainakin pari screenshottia todisteeksi jos ei muutoin uskota. :D

Oma update: olen yhteen duuniin pääsemässä kolmannelle haastattelukierrokselle (lupasivat jo, mutta sitten ei ole taas kullunut mitään vähään aikaan) ja toisesta soitti headhunter ja eka haastattelu olisi tällä viikolla. Molemmat on director/vp tason hommia todella kiinnostavissa start-upeissa, mutta ei tässä yhtään uskalla alkaa leijumaan. Sen verran monta "kiitos mutta ei kiitos" kirjettä tässä on tullut jo muutaman kuukauden aikana nieleskeltyä.

Itse olen tässä topicissa vaan pätenyt omilla kokemuksillani, enkä kertonut omaa nykytilannettani. Tänä aamuna kirjoitin uuteen työpaikkaan työsopparin. Siirryn IT-alan b2b-ratkaisumyynnistä myyntipäällikön paikalta teollisuuteen b2b-myyntiin avainasiakaspäälliköksi. Myyntialueena ensisijaisesti koko Suomi, mutta ulkomaan keikatkin mahdollisia silloin tällöin.

Rekryprosessi oli varsin vauhdikas; viikon 7 loppupuoliskolla ensimmäinen kierros, josta jatkoon. Viikon 8 alussa "palikkatesti" ja saman viikon loppupuoliskolla jo uusi haastattelukierros ja viikonlopuksi tuli päätös, että tulin valituksi. Palkkaneuvottelu käytiin puhelimen ja sähköpostin välityksellä myös viikonlopuksi jo ja nyt tänään nimi paperiin. Kerrankin näin. Rekrytoijat tiesivät hyvin sen, kuinka pitkiä kahden-kolmen kuukauden prosesseja nuo haastattelut vastaaviin paikkoihin yleensä ovat ja halusivat omien sanojensa mukaan toimia toisin, koska halusivat nopeasti uutta voimaa myyntiin ja tiesivät pitkät prosessit väsyttäviksi itse hakijoillekin.

Minäkin olen vähän vauhdikkaampien prosessien kannattaja niin palkkaajana kuin työnhakijanakin. Nyt kun on hakijapuolella, entisestään priorisoi säännöllistä yhteydenpitoa hakuprosessissa mukana olijoihin. Toinen näistä paikoista, johon olen hakemassa, pitää 2-4 viikon tuumaustauon jokaisen kierroksen välillä eikä sillä aikaa pidä mitään yhteyttä hakijaan. Ovat valitelleet rekrytoinnin vaikeutta, enkä enää kyllä ihmettele yhtään.

Itse olen tässä topicissa vaan pätenyt omilla kokemuksillani, enkä kertonut omaa nykytilannettani. Tänä aamuna kirjoitin uuteen työpaikkaan työsopparin. Siirryn IT-alan b2b-ratkaisumyynnistä myyntipäällikön paikalta teollisuuteen b2b-myyntiin avainasiakaspäälliköksi. Myyntialueena ensisijaisesti koko Suomi, mutta ulkomaan keikatkin mahdollisia silloin tällöin.

Rekryprosessi oli varsin vauhdikas; viikon 7 loppupuoliskolla ensimmäinen kierros, josta jatkoon. Viikon 8 alussa "palikkatesti" ja saman viikon loppupuoliskolla jo uusi haastattelukierros ja viikonlopuksi tuli päätös, että tulin valituksi. Palkkaneuvottelu käytiin puhelimen ja sähköpostin välityksellä myös viikonlopuksi jo ja nyt tänään nimi paperiin. Kerrankin näin. Rekrytoijat tiesivät hyvin sen, kuinka pitkiä kahden-kolmen kuukauden prosesseja nuo haastattelut vastaaviin paikkoihin yleensä ovat ja halusivat omien sanojensa mukaan toimia toisin, koska halusivat nopeasti uutta voimaa myyntiin ja tiesivät pitkät prosessit väsyttäviksi itse hakijoillekin.

Ite myöskin loikkasin tekniikan puolelta teollisuuteen joku puol vuot sitten. Tittelit vain meni jokseenkin toistepäin. Näitä titteleitä tosin tällä alalla on jos jonninmoista:) Tere tuleamast teollisuuteen! Aika erilaist on ainakin asiakaskunta, kun vertaa edelliseen.

Minäkin olen vähän vauhdikkaampien prosessien kannattaja niin palkkaajana kuin työnhakijanakin. Nyt kun on hakijapuolella, entisestään priorisoi säännöllistä yhteydenpitoa hakuprosessissa mukana olijoihin. Toinen näistä paikoista, johon olen hakemassa, pitää 2-4 viikon tuumaustauon jokaisen kierroksen välillä eikä sillä aikaa pidä mitään yhteyttä hakijaan. Ovat valitelleet rekrytoinnin vaikeutta, enkä enää kyllä ihmettele yhtään.

Uskallan väittää kolme pointtia tuohon "tuumailuun" liittyen:

1. Joillain rekryillä (maineikkaat ja vanhat suuryritykset mukaan luettuna) on taka-ajatuksia. Prosessi käydään, jotta saadaan yleissilmäys siitä, että millaista potentiaalia on liikkeellä. Saadaan potentiaalisimmista tyypeistä hieman rekisteriä jne. Uskon myös että tietyillä aloilla halutaan saada kilpailijalta porukkaa pöydän ääreen ja jopa urkittua hiukan asioita kilpailijan toiminnasta.

2. Prosessit venyvät, koska rekryihin suhtaudutaan monesti yhtä pienellä kiinnostuksella, kuin esim. johonkin myyntimiesten kanssa käytyihin tarjousneuvotteluihin. Kiva juttu, mutta ei todellakaan prioriteettina keskeneräisten projektien listalla. Firma pidetään pystyssä ja oma pöytä siistinä sekä pedataan lomien alla omat työasiat kuntoon ja vasta sitten mietitään, että josko otetaan uutta väkeä töihin.

3. Tietynlaisissa toimintakulttuureissa hidas rekry on "voimannäyte" firmalta; he näyttävät, että eivät tarvi välttämättä ketään ainakaan nopeasti ja he määrävät tahdin. Myös tietynlainen testi; alkaako joku hakija avautumaan, kun on niin epätoivoisesti hakemassa töitä.

Paikka jonka sain ei ollut mistään pienestä puuhastelufirmasta. Pienehkö kyllä, mutta perinteikäs, melkein 30 vuotta vanha yritys jolla on vankka ja uskollinen asiakaskunta. Firman omistaa erittäin varakas firma, joka hoiti rekryprosessin 80 prosenttisesti. Eli "ison maailman meiningissäkin" voidaan rekrytä nopeasti.

Nopein rekry, jossa olin mukana (olen tämän esimerkin kertonutkin joskus), oli ihan suuryritys-kategorian firmassa. Keväisenä perjantaipäivänä oli ryhmähaastattelu. Haastattelusta 30 min ja puhelin soi; olen jatkossa kahden muun kanssa. Seuraavana tiistaina toinen kierros ja saman viikon perjantaina soi puhelin; olin toiseksi paras, mutta tällä kertaa satsaavat kokeneempaan kaveriin.

Ite myöskin loikkasin tekniikan puolelta teollisuuteen joku puol vuot sitten. Tittelit vain meni jokseenkin toistepäin. Näitä titteleitä tosin tällä alalla on jos jonninmoista:) Tere tuleamast teollisuuteen! Aika erilaist on ainakin asiakaskunta, kun vertaa edelliseen.

IT-nörttien kanssa asioinnin sijaan on luvassa pöydän toiselle puolelle mm. hankintapäällikköä, yrittäjää yms. ...ja täsmennyksenä siis, että myyn lopputuotetta asiakkaiden käyttöön ja itse valmistus tapahtuu tehtaassamme.

IT-puolen hankkijat ovat kyllä mukavia heppuja, kun ymmärrät heidän maailmaansa, mutta totta on se, etteivät ole kovin nopeasti päättävää sorttia. Puolensa toki kaikessa; tuulella käyvät toimiston martat ja raisat on omalla tavallaan haastava asiakasryhmä sekin. Terv. ex-toimistotarvikereppuri

Back
Ylös Bottom