Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
IT-nörttien kanssa asioinnin sijaan on luvassa pöydän toiselle puolelle mm. hankintapäällikköä, yrittäjää yms. ...ja täsmennyksenä siis, että myyn lopputuotetta asiakkaiden käyttöön ja itse valmistus tapahtuu tehtaassamme.

IT-puolen hankkijat ovat kyllä mukavia heppuja, kun ymmärrät heidän maailmaansa, mutta totta on se, etteivät ole kovin nopeasti päättävää sorttia. Puolensa toki kaikessa; tuulella käyvät toimiston martat ja raisat on omalla tavallaan haastava asiakasryhmä sekin. Terv. ex-toimistotarvikereppuri

Mä olisin kuvitellut että ITllä tehtäisiin nopeammin ja helpommin päätöksiä kun taas perinteinen ja konservatiivinen teollisuus. Omaa kokemusta tuolta teollisuudesta ja jos hankintaa pitäisi kuvata jotenkin niin "vitun vaikeeta" olisi osuva ilmaisu. Itse en vastannut hankinnoista, mutta tietysti pieniä hankintoja sain suorittaa, mutta hetikun oli puhe jostain isommista niin lupia piti kysellä kaikkialta ja päätöksiä tuli erittäin kankeasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun ei ole ikinään tarvinnut hakea työtä mutta nyt on tullut ajankohtaiseksi niin nämä kysymykset voi vaikuttaa tyhmältä mutta silti...
Eli mun on helppo tehdä cv kun siihen ei tule kuin 2 työpaikkaa vuodesta 1988 lähtien. Samoin helppo on kirjoitella muut asiat esim. luottamustoimet jne jne.
Mutta miten paljon jaarittelette sitten siihen s.postiin muuta. Eli laitatteko s.postina miten pitkän kertomuksen mitä,miten,miksi jne olette siitä duunista kinnostunut jne jne. Ja sitten cv liitteenä mukaan?

Missä olisi hyviä ohjeita jne näihin hommiin?

Erillinen yksilöity muutaman kappaleen a4 - kokoinen yksilöity hakemus + cv. ja molemmat .pdf - muodossa. Hyväksi havaittu ja toimiva kombo.

Erillinen yksilöity muutaman kappaleen a4 - kokoinen yksilöity hakemus + cv. ja molemmat .pdf - muodossa. Hyväksi havaittu ja toimiva kombo.

Mikä siitä tekee paremmaksi jos se on pdf muodossa kuin word. Ja tarkoitatko että tuo yksilöity hakemus myös liitteenä. Mitä sitten siihen normi kentään s.postissa laitetaan että huomio edes kiinnittyy siihen asti että avaa nuo liitteet?

Jokaisella firmalla on ohjelma, jolla .pdf-tiedostoja voi avata. Joskus on yhteensopivuusongelmia word-tiedostojen kanssa.
Pdf-tiedosto myös näyttää ainakin omaan silmään paremmalta ja siihen pitää nähdä vähän enemmän vaivaa (tosi vähän, mutta kuitenkin) joten saattaa tulla parempi ensivaikutelma työnantajalle. Pdf:ää ei myöskään pysty jälkikäteen vahingossa/tahallaan kukaan kovin helposti muokkaamaan.

Mikä siitä tekee paremmaksi jos se on pdf muodossa kuin word. Ja tarkoitatko että tuo yksilöity hakemus myös liitteenä. Mitä sitten siihen normi kentään s.postissa laitetaan että huomio edes kiinnittyy siihen asti että avaa nuo liitteet?

Word aiheuttaa todella paljon ongelmia, joten vältä sitä. Lisäksi sinne jää helposti muokkaushistoria yms. dataa talteen, josta rekrytoijan on helppo katsoa miten dokumenttia on paranneltu ja muokattu. Toisinaan löytyy tallesta arkaluontoistakin dataa, kuten koneesi kansioiden nimiä ja muuta vastaavaa.

Pdf on kyllä tuhannesti siistimpi ja ammattimaisempi tapa lähettää hakemus kuin word-tiedosto. Word-tiedostosta kaiken lisäksi lukija näkee esim. muokkausajan ja voi kaivaa muokkaushistoriankin esille. Olisi varmaan vähän kiusallista, jos rekryäjä löytäisi pohjalta sun toiseen yritykseen lähettämän hakemuksen jota oot muokannut nyt haettavaa paikkaa varten. PDF:n voi lisäksi avata käytännössä millä laitteella tahansa ja sitä ei voi enää jälkikäteen muokata, joten siksi sitä kannattaa suosia. Word-tiedosto ei ole tarkoitettu julkaisuaineistoksi. :)

Tuskinpa siihen sähköpostiviestiin kannattaa mitään ylimääräistä jorista. Riittänee, että toteat hakemuksesi ja CV:si olevan viestin liitteenä. Näin olen ainakin itse tehnyt ja hyvin on näemmä toiminut.

Joo ei missään nimessä wordia oma-aloitteisesti. Joskus harvoin voi olla, että haluavat hakemuksen wordina johtuen kait siitä, että on helpompi liittää yhteen fileen jatkoon pääsevät hakemukset yms. mutta silloinkin kannattaa copypasteta hakemus uuteen tiedostoon ettei jää muokkaushistoriaa yms. sheisea talteen siihen. Lisäksi kannattaa silloin hieman varmistua siitä, että word-muotoilut on kunnossa koska ei anna kauhena hyvää kuvaa että on käytetty välilyöntiä eikä TAB:ia yms. perusmokia mitä tumpelot tekee, jos hakemuksessa mainitsee hallitsevansa erinomaisesti MS Office ohjelmat. ;)

Yksi vinkki vielä, eli anna jokun ulkopuolisen lukea hakemuksesi ja CV:si läpi ennen lähetystä.

Soiton sijasta tuli sähköpostia että en päässyt. Oli kallista huvia yksi turha työhaastattelu. Menot + tulojen menetykset tämän hukkareissun vuoksi oli melkein 250€ eli jos työhaastattelut tulee aina näin kalliiksi niin nostan käteni ylös ja tyydyn kohtalooni amiksen apuluokkalaisten työkaverina. Kun luin sähköpostin töissä niin ensi töikseni hakkasin kaappini oven lommoille, potkin roskakorin solmuun ja pieksin harjan varsineen hammastikuiksi seinään. Tämä pettymys oli niin paha ettei enää motivoi yrittää. Taidanpas pitää huomisen ihan omaa lomaa töistä

^No ohhoh. Jos on asenne tommonen ja palaa hihat tuolleen, ehkä et ole ihan parhaasta päästä rekryttävä?
Aina työnhaku on vähän arpapeliä, joskus nappaa, joskus ei. Siellä on haastateltavana aina useampi joita se firma pitää potentiaalisena. Heistä valitaan sitten heidän mielestään HEILLE sopivin.

Mitä niistä word-tiedostoista vielä, saattavat jopa wordin eri versioilla aukeilla eri näköisinä, jolloin saattanee mennä vähän oudon näköiseksi. Itellä joskus opiskeluaikana oli kaiken päälle vain ilmainen open office kotona, ja sillä tehdyt vasta outoina aukesivatkin kun normi Officella niitä koitti availla.

Ite oon pitänyt CV:n suunnilleen samanlaisena aina, mutta sitten sen ite hakemuksen oon muokkaillut aina haettavaan paikkaan sopivaksi. Olen siinä kertonut miksi juuri kyseinen työtehtävä herätti kiinnostukseni paikkaa kohtaan ja oon sitten laitellut hakemukseen niitä puoliani joita he ilmoituksessaan ovat hakijalta toivoneet.

Teistä mulkuista ei taida kukaan ymmärtää miten suuret paineet minulla alkaa oikeasti olla päästä uralla ja palkkakehityksessä eteenpäin. 6 vuotta olen jo kuunnellut halvalla tuntihinnalla insinöörivitsejä ja vittuilua samaan aikaan kun ne toistaitoiset turhakeet sieltä samalta luokalta on tuontantopäällikköinä ja kehitysinsinööreinä vaikka eivät tunneilla osanneet yksinkertaisimpiakaan laskuja ilman minun apua.

Teistä mulkuista ei taida kukaan ymmärtää miten suuret paineet minulla alkaa oikeasti olla päästä uralla ja palkkakehityksessä eteenpäin. 6 vuotta olen jo kuunnellut halvalla tuntihinnalla insinöörivitsejä ja vittuilua samaan aikaan kun ne toistaitoiset turhakeet sieltä samalta luokalta on tuontantopäällikköinä ja kehitysinsinööreinä vaikka eivät tunneilla osanneet yksinkertaisimpiakaan laskuja ilman minun apua.
Hei ihan oikeasti, rauhoitu. Oon tosi pahoillani ettet saanut sitä paikkaa, mutta olit kuitenkin parhaiden joukossa. Ehkä niillä sun kavereilla oli muita kykyjä kun laskutaidot, ehkä kyseisen lafkan tuotantopäälliköltä ei edes oleteta erikoisia laskutaitoja. Nyt pääsit kuitenkin haastatteluun asti, ens kerralla ehkä jo vielä pitemmälle. Voithan sä soittaa kyseiseen paikkaan ja kysyä palautetta, josko kertoisivat mistä jäi kiikastamaan.

Ikävä kuulla, ettet saanut hakemaasi paikkaa ja uskon, että vituttaa. Luulen kuitenkin, ettei sinua voida enää auttaa edes koko keskustelupalstan voimin eteenpäin. Tällainen media antaa hyvin rajatut mahdollisuudet coachata ketään työnhaussa ja parhaassakin tapauksessa neuvominen on aika pintapuolista. Työpaikkasi pukuhuoneen lommoille hakattu kaappi, mutkalle potkittu roskakori ja säleiksi mäiskitty harja kertovat myös todella syvälle padotusta aggressiosta, joka tuskin päättyy hyvin, jos et tee asialle jotain. Henkisiin ongelmiin saa apua hakemalla. Työnhakuun liittyviin ongelmiin saa myös apua hakemalla. Tässä maassa järjestetään viikottain kaikenmaailman workshoppeja hyvän cv:n ja hakemuskirjeen laadinnasta aina haastattelussa menestymiseen. Myös monet liitot järjestävät näitä ja tarvittaessa myös ihan henkilökohtaista neuvontaa uravalmentajalta. Mielestäni sinun kannattaisi yrittää hakea uutta intoa ja tietoa näistä lähteistä.

Kiitän kaikkien täällä apuaan ja kokemuksiaan jakaneiden puolesta asiallisesta palautteestanne. On ollut ilo palvella Teitä. Vaikutatte erittäin fiksulta ja asialliselta ihmiseltä joten olen varma että jatkossa lykästää. Peiliin vilkaisun paikka tuskin on nyt, syyt uranne etenemättömyyteen löytynevät suurella varmuudella jostain muualta kuin itsestänne, erityisesti etsisin syitä huonosta tuurista.

Sit saa taas odotella.. maanantaina meni 5eri hakemuksen ajat umpeen ja nyt tarvii sitten vaan odottaa... Paitsi, tein uuden jo seuraavaan kohteeseen :)

Koukkuja alkaa olemaan vesillä jo aika reilusti, tarvis vaan toivoa että joku nappaa kiinni :D

Muutto kyllä tulee eteen, eli pian olis kämppä myynnissä.. anyone?

Teistä mulkuista ei taida kukaan ymmärtää miten suuret paineet minulla alkaa oikeasti olla päästä uralla ja palkkakehityksessä eteenpäin.

Kiitos kovasti.
Lukaisehan kuinka moni sinua koitti neuvoa ja tsempata. Turha varmaan muita on mulkuiksi nimitellä jos ite sitten tössi ton homman.
Ehkäpä susta näkyy liiaksi tuo epätoivo päällepäin?
Koita vaikka vähän opetella itsehillintää ja itsekritiikkiä.
Minäkin muuten olen sellainen turhake, joka ei juuri opiskellessa päässyt loistamaan noilla laskutaidoilla tai muilla, vaan olenpa osannut junailla itseni asemaan johon olen vähintäänkin tyytyväinen.

Lol, tuntematta tarinan alkua pakko kuitenkin kommentoida. Itse koneinssiksi valmistuneena aivan paskoilla papereilla, sitä ennen lukiosta A:n papereilla, luon mielestäni hyvää uraa. Laskea en osaa vieläkään, mutta maalaisjärkeä sekä kykyä päätöksentekoon löytyy loistavalla stressinsietokyvyllä. Pystyn pitämään palavereita vaikeimmillekkin asiakkaille ja palkkaus on mukavasti ylitse kaikkien liittojen suosituksien. Meidän luokallakin oli tyyppejä jotka luki ja osas kaikki mahdolliset laskut. Sit taas heillä ei sen parempaa paineensietokykyä tai hermoja ole, eikä heistä mitään johtajia koskaan tule.

Kandeis lakkaa ressaamasta urakehityksen kanssa ja katsoa nöyrästi esimerkkiä mitä ne toistaitoiset ovat tehneet päästäkseen päälliköiksi, eikä haukkua mulkuiks. Jokaisesta meistä voi tulla Presidentti, mutta vain yksi siihen kykenee muutaman vuoden välein. Sama johtajuudessa, kaikista ei vaan oo siihen.

Ainakaan paineensietokyky ei vaikuta olevan ihan kärkeä.

Ja koulussa hyvänä olemisella ja työelämässä pärjäämisellä ei ole mitään tekemistä keskenään.

Kun luin sähköpostin töissä niin ensi töikseni hakkasin kaappini oven lommoille, potkin roskakorin solmuun ja pieksin harjan varsineen hammastikuiksi seinään.
Jos oikeasti teit noin, niin eiköhän se syy huonoon menestykseen rekrytoinnissa johtune tästä. En ainakaan minä palkkaisia ketää, joka vaikuttaa vähänkään siltä, että reagoi vastoinkäymisiin noin.

Mitähän tuollainen insinööri tekisikään palaverissa, missä suuren Japanilaisfirman ostaja kyykyttäisi ja juoksuttaisi? Ei varmaankaan paineensieto ole riittävää mihinkään stressaavampaan hommaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom