Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Mä jotenkin osaan ymmärtää hieman tuota turhautumista mitä Hard justice tuo ilmoille. Kuten jo tuossa aikaisemmin toin ilmi niin itse en ole koskaan edes hakenut kunnolla töitä sillä olen ollut niin onnellisessa tilanteessa että aina ollut tarjolla töitä. Nyt kuitenkin kun tässä on ehkä pakko ihan oman mielenterveyden sekä muunkin kehityksen takia miettiä työn vaihtoa tai opiskelua niin välillä on aika turhautunut olo kun lukee asioita netistä. Esim. kun katsoo noita paikkoja niin jokaisessa joku rekry/vuokrafirma etsii sitä duunaria ja joissakin ei edes kerrota että mikä firma on kyseessä mihin olis paikka auki, tehtävät vaan. Mihin helvettiin on hävinnyt se vanha hyvä konsti että käveltiin paperit ja hattu kourassa johtajan huoneeseen ja juteltiin siellä ja sai töitä tai ei. Nykyään pitää tehdä vaikka mitä vitun kokeita ja tehtäviä ihan vähäpätöisimpääkin duuniin. Yhdessäkin duuni haastettulussa kerran piti piirrellä omenapuita jne. Olen varmaan jo sen verran vanha että ei yhtään nappaisi leikkiä noita haastatteluja. Mutta kun välillä tuntuvat olevan tärkeimpiä kuin 24vuoden työkokemus.

Edit. kai mun täytyy ensin opetella kirjoittamaan oikein.... nytkin oli niin paljon virheitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo työhaastattelurumbahan on samaa sarjaa, mitä nämä ulkoistukset ja kehityskeskustelut. Jossain kauppakorkeassa on kai jaettu näitä oppeja, miten tulee menestyvässä firmassa toimia. Ja hyvin näyttää firmoissa menevän.

Itsekin just eilen mietin noita psykologisia testejä ja työhaastatteluita yleensäkin. Sehän on oikeastaan näytelmää tai tanssia ennaltasovituilla askelilla. Työhaastattelija kysyy tiettyjä kysymyksiä ja niihin vastaillaan tietyillä vastauksilla. "Miksi juuri meidän firma?" Voi vitulla päähän. No ei miksikään, kun tarvin rahaa. "Kerro suurin onnistumisesi?" No kerro sinä minulle, että jos olisit banaani niin minkälaisen runon tekisit salmiakista. Ja sitten ne psykotestit tekee joku ei-psykologi, joka on itse niin höynä, ettei ole muihin hommiin päässyt.

Jos itse olisin esimies, niin haastattelisin vain itse. 5-10min ja päätöksen voi tehdä samana päivänä. Jos paperit ei näytä väärennetyiltä eikä kaveri täysin vatipäältä, niin hommiin vaan. Jos se on 10 vuotta firmassa, niin se on se ja sama mitä se sanoo työhaastattelussa. Ja 4kk koeaika on vielä turvana.

Jos itse olisin esimies, niin haastattelisin vain itse. 5-10min ja päätöksen voi tehdä samana päivänä. Jos paperit ei näytä väärennetyiltä eikä kaveri täysin vatipäältä, niin hommiin vaan. Jos se on 10 vuotta firmassa, niin se on se ja sama mitä se sanoo työhaastattelussa. Ja 4kk koeaika on vielä turvana.

Tuossahan se on: JOS itse olisit esimies. Et ole, etkä tuolla asenteella/osaamisella tule ikinä olemaankaan, etkä liiketoimintavastuussa.

Eipä meilläkään kodarit palkkaa, johda, myy tai tee mitään muuta kuin väännä sitä koodia (niinkuin systeemisuunnittelija sanoo).

Eikä tämä ollut vähättely: suutari pysyköön lestissään, varsinkaan jos ei rekrytoinnista mitään tiedä ;)

Teistä mulkuista ei taida kukaan ymmärtää miten suuret paineet minulla alkaa oikeasti olla päästä uralla ja palkkakehityksessä eteenpäin. 6 vuotta olen jo kuunnellut halvalla tuntihinnalla insinöörivitsejä ja vittuilua samaan aikaan kun ne toistaitoiset turhakeet sieltä samalta luokalta on tuontantopäällikköinä ja kehitysinsinööreinä vaikka eivät tunneilla osanneet yksinkertaisimpiakaan laskuja ilman minun apua.
Ehkä sun pitäis vaan hyväksyä se, että juna meni jo. Miksi kukaan haluaisi palkata insinööriä, joka on valmistunut kuusi vuotta sitten eikä ole tehnyt päivääkään insinöörin töitä? Sun toistaitoiset turhakekaverit vaan osasivat pelata korttinsa paremmin ;)

. Et ole, etkä tuolla asenteella/osaamisella tule ikinä olemaankaan, etkä liiketoimintavastuussa.
Eikä tämä ollut vähättely: suutari pysyköön lestissään, varsinkaan jos ei rekrytoinnista mitään tiedä ;)

Minä en nyt oikein ymmärrä tuota yllä olevaa postausta.
Joten en varmaan tule koskaan saamaan töitäkään. Miten kodarin postauksesta voi päätellä asenteen ja osaamisen? Enempi tuntuu siltä että nyt joku kusi yhden rektyroijan muroihin...

Mutta kerro nyt ihmeessä lisää kun tunnut tietävän rektyroinista paljonkin, mä en tiedä sillä koskaan en ole hakenut töitä ja mutta olen kyllä ollut just tuolla edellä mainitulla tavalla valitsemassa. Ei siihen ole tarvittu sen suurempia testejä.

Olen ollut työhaastatteluissa muutamassa +200.000 hengen firmassa, missä työhaastattelun on vetänyt pelkästään koodarit ja teknikot. Ja hyvinpä näyttää jollain Texas Instrumentsillakin edelleenkin pyyhkivän.

BMW:llä taasen haastatteli pelkästään kaksi insinööriä, jotka hoitavat kuituoptiikan suunnittelua.

Sulla taitaa olla melkoinen asenneongelma.

Voin kertoa. Olen rekrytoinut paljon. Töitä taas en ole hakenut ikinä, siitä vinkkelistä en tiedä.

Osaamisella tarkoitin sitä, että jos kuvitelma on, että 5-10 minuutissa saa riittävän selville, niin ei kyllä saa. Riippu toki työtehtävistä ja lässynlässyn, mutta perus haastatteluun tulija jännittää niin, että helposti se 10min menee jutustellessa, että sen tyypin saa relaamaan ja sen kanssa voi jutella asioista joilla on merkitystä ko työntekemisen kannalta. Minä ainakin TODELLA haluan saada selville millaista tyyppiä olen palkkaamssa: osaako, pärjääkö, istuuko hyvin ko tiimiin, haasteisiin jne ja kyllä minä rekrytoidessa haluan nähdä sen ihmisen jatkumon meillä tai sitten sen että otanko vain vuodeksi pariksi johonkin proggikseen.

Testit tehdään, jotta tyypin soveltuvuus, luontaiset vahvuudet, paineensieto jne saadaan selville.

Vaikka on koeaika (paljon käyttänyt koeajalla pois laittoa), niin silti rekry on aina helkkarin kallis prosessi eikä siinä ole varaa epäonnistua monesti, muuten kusee tiimin motivaation ja oman esimiesosaamisen ja firman tuloksen. Kallista koska: rekrytoijan aika on pois jostain muusta, uuden sisäänajo haukkaa jonkun aikaa ja on pois jostain muusta ja koko ajan aika kuluu, jolloin voitaisiin tehdäjotain muuta (ja kilpailijat ainakin tekee).

Tuossa nyt pintaraapaisu miks kommentoin noin ja minä rekrytoin aina osaajia ja ns asiantuntijoita, ehkä duunareitten rekry on helpompaa, mutta esim kodaria/systeemisuunnittelijaa en laske duunariksi. Enkä ole ammattirekrytoija, joten voi olla moni asia heillä ammattitaitoisempaa...

Tekisitkö muitakin satojen tuhansien hankintoja esitteen ja viiden minuutin briiffauksen perusteella, ja olisitko ylpeä siitä? Vai haluaisitko kenties enemmän taustoja ja vertailua?

Ensinnäkin valtakunnan ihme jos onnistuu saamaan haastateltavat samalle päivälle, hyvä jos samalle viikolle. Joo joo, jos ne ei tuu kun käsketään niin pitäköön tunkkinsa. No, jos on haastattelemisen arvoinen kaveri niin hänellä saattaa olla muutakin tekemistä. Toisekseen käytännössä kuka tahansa esiintyy viiden minuutin pikahöpinöissä ihan edukseen. Sitten kun pitäisi oikeasti kertoa siitä omasta erikoisosaamisestaan ja olla yli viisi minuuttia stressitilanteessa niin alkaa löytyä niitä eroja. Ja kyllä, papereissa ihan joka jätkä on itsenäiseen päätöksentekoon kykenevä, viittä kieltä äidinkielenään puhuva tehoihme. Asia erikseen sekin että usein sillä haastateltavallakin on jotain kysyttävää paikasta.

Tietysti jos puhutaan paikoista joihin kelpaa kuka tahansa rahan tarpeessa oleva, ei haastatteluja (edes niitä viiden minuutin) tarvitse edes järjestää. Valinta papereiden perusteella, samalla kun tulee sopimusta allekirjoittamaan voi suurin piirtein vilkaista tyypin. Esim. kesätyöntekijöitä ei meillä haastatella, jututetaan korkeintaan puhelimessa.

E: Ja koeajasta. Jos oikeasti kyseessä on paikka jolla on jotain väliä, on aika vahingollista rekrytä siihen joku ja vipata se pihalle kolmen kuukauden päästä. Mistäs siihen sitten tekijä tempaistaan?

Olen ollut työhaastatteluissa muutamassa +200.000 hengen firmassa, missä työhaastattelun on vetänyt pelkästään koodarit ja teknikot. Ja hyvinpä näyttää jollain Texas Instrumentsillakin edelleenkin pyyhkivän.

BMW:llä taasen haastatteli pelkästään kaksi insinööriä, jotka hoitavat kuituoptiikan suunnittelua.

Sulla taitaa olla melkoinen asenneongelma.

On montakin asenneongelmaa :D

Mutta eiköhän, kulta pieni, noilla mainitsemillasi TI:llä ja Bemarilla ole ihan teknikotkin saaneet oppia rekrytoinnista ;)

Mutta tosiaan ei ollut nyt tarkoitus kusta kenenkään kengillä, toin vain esille, että VOI rekrytoinnissa olla oikeasti jotain osattavaakin. Tai sitten se on vaan tuuripeliä, mene ja tiedä.

Nyt täytyy kyllä pyytää anteeksi. Ei ollut tarkoitus sohaista ekonoomien pesään tämmöisellä vähäpätöisellä insinöörikepillä. Mutta nyt kun paikalla on rautaiset ammattilaiset, niin kertokaas minulle että miksi kaikista hienoista testeistä huolimatta töihin pääsee kaikenlaisia vatipäitä? Ihan insinöörihommiin asti. Semmoisia kavereita jotka eivät saa aikaan riviäkään hyödyllistä tavaraa ja kahvihuonekin tyhjenee heti miesten astuessa huoneeseen. Tai ehkä he ovat opetelleet ne taikasanat mitkä rekryheppuihin vetoaa. Joskus tällaiset kaverit pääsevät ihan managereiksi asti kunnes kyvyttömyys huomataan. Siinä vaiheessa ei voi enää perua vaan pitää siirtää jamppa toiseen pomohommaan ilman alaisia tai projektia.

Tuntuu vain hassulta, ettei tuleva esimies saisi olla valitsemassa työntekijäänsä. Vaikka hommaan vaadittaisiinkin jumalaiset kyvyt syväluodata henkilön persoonaa ja kartoittaa hänen tulevaisuutensa.

Paras olisi videoida haastattelu ja antaa työyhteisön äänestää valinnasta. Hehän valinnasta lopulta ilotsevat tai kärsivät.

Meillä teknisten positioiden haastattelut menee niin, että yleensä on ensin puhelinhaastattelu. Paikan päälle kutsuttavia on jututtamassa 6-8 hemmoa tehtävästä riippuen. Yleensä 4 teknistä kaveria(juu, koodaria), linjaesimies ja hr:n edustaja. Jos positio on jonkinsortin tech leadi tms. niin yleensä myös osaston vp käy haastiksessa mukana. Toisinaan lisätään myös muista tiimeistä haastattelija, jonka erityisosaaminen osuu paremmin haastateltavaan hakemaan tehtävään tai cv:een. Jokaiselle haastattelijalle on varattu 45 minuuttia aikaa.

Mun mielestä on tosi tärkeää, että ne kaverit käy haastattelemassa, joiden kanssa rekryttävä tulis tekemään töitä. Ei se riitä, että kaveri on pätevä, vaan pitää myös sopia tiimiin. Saa olla aika röyhkeä pomo, jos kuvittelee itsekseen tietävänsä mitä muut tulis rekryttävästä ajattelemaan ilman, että tiimiläisille annettaisiin mahdollisuutta tavata haastateltavaa.

Tossa oon samaa mieltä: esimiehen pitää todellakin päästä vaikuttamaan alaistensa valintaan.

Miksi vatipäitä pääsee seulasta läpi? Huippukysymys, johon mulla ei ole hyvää vastausta vain huonoja selityksiä: jotkut on hyviä haastattelussa; en vain tajunnut tai tajusin väärin; halusin nähdä/kuvitella jotain mitä ei hakijassa ollutkaan; ei ollut hyviä hakijoita ja menin paniikkiin ja palkkasin huonoista vähiten huonon (ei hyvä ratkaisu, pitäisi mieluummin uusia haku hetken päästä); sellaistakin on koettu, että jengi ihan valehtelee tai sitten vaan on otettu oikea tyyppi väärään tehtävään :D

En minä ainakaan ole ammattilainen rekrytoimaan, kantapäitten kautta olen kovasti saanut oppia. Onnekseni myös olen saanut opastusta itseäni kokeneemmilta. Jätän nyt tämän aiheen tähän, ihan vaan hakijoita auttaakseni tässä ketjussa pyörin ja oma lehmä oli tietty ojassa: toivon hyviä hakemuksia (ja hyviä tyyppejä omaan rekryputkeeni). Ihan oli turhaa (taas) lähteä päätä aukomaan kodari76 ja muille. Kiitän ja poistun.

Nyt täytyy kyllä pyytää anteeksi. Ei ollut tarkoitus sohaista ekonoomien pesään tämmöisellä vähäpätöisellä insinöörikepillä. Mutta nyt kun paikalla on rautaiset ammattilaiset, niin kertokaas minulle että miksi kaikista hienoista testeistä huolimatta töihin pääsee kaikenlaisia vatipäitä? Ihan insinöörihommiin asti. Semmoisia kavereita jotka eivät saa aikaan riviäkään hyödyllistä tavaraa ja kahvihuonekin tyhjenee heti miesten astuessa huoneeseen. Tai ehkä he ovat opetelleet ne taikasanat mitkä rekryheppuihin vetoaa. Joskus tällaiset kaverit pääsevät ihan managereiksi asti kunnes kyvyttömyys huomataan. Siinä vaiheessa ei voi enää perua vaan pitää siirtää jamppa toiseen pomohommaan ilman alaisia tai projektia.

Tuntuu vain hassulta, ettei tuleva esimies saisi olla valitsemassa työntekijäänsä. Vaikka hommaan vaadittaisiinkin jumalaiset kyvyt syväluodata henkilön persoonaa ja kartoittaa hänen tulevaisuutensa.

Paras olisi videoida haastattelu ja antaa työyhteisön äänestää valinnasta. Hehän valinnasta lopulta ilotsevat tai kärsivät.
Heti jos sinä uskallat väittää että tuo sun viiden minuutin taktiikkas ois aukoton vatipääskanneri, minä suostun aurinkoisesti myöntämään että se on ehdottomasti paras rekrytointitapa. Palkkaan sut meille töihin. Tämän meidän tyylin tavoite on minimoida vatipäiden määrä, jos sinä pystyt puhtaaseen riviin niin tervetuloa.

Tietenkään edes sinä et voi kuvitella että se olisi aukoton, ja edes minä en voi kuvitella että sitä olisi mikään muukaan rekrytointitapa. En millään haluaisi ryöstää kunniaa sun ideasta, mutta meillä on rekrytoinnissa aina paikalla tuleva esimies. En nyt äkkiseltään löydä tästä ketjusta väitteitä sitä vastaan. Henkilöstö ei valitse työntekijöitä siksi, että se työporukan mielestä paras tyyppi ei mitenkään välttämättä ole työnantajan kannalta paras tyyppi. Muiden yksiköiden esimiehiä ja kyllä, joskus jopa kyseisen yksikön asiantuntijoita prosessiin kyllä osallistuu, riippuu vähän mitä haetaan. Ja hei, jos työkavereiden aukotonta seulaa ei läpäise, niin ainahan on se koeaika, eikös niin?

Hyvän esimiehen tunnistaa siitä, että hän ymmärtää paitsi rekryprosessin haastavuuden, myös sen merkityksen talolle. Hyvän insinöörin tunnistaa siitä, että se osais omien hommiensa lisäksi myös ihan ***n paljon paremmin sekä ekonomien, johtoportaan, valtionjohdon että hiihtomaajoukkueen valmennuksen hommat, mutta kun ne tampiot ei tajua. Ekonomien osalta voi kyllä olla ihan oikeassakin. :rolleyes:

Onkos antaa vinkkejä millainen hakemus kannattaisi laittaa kun päättötyäpaikasta soittaessani pyydettiin lähettämään hakemus. Eli laitanko ihan perinteisen CV+saate vai miten kannattaisi?

Parin viikon päästä haastis itselläkin. Luottavaiset fiilikset kyllä koska olen aiemmin ollut firmassa töissä, eri osastolla tosin mutta melko vastaavassa tehtävässä.

En minä ainakaan ole ammattilainen rekrytoimaan, kantapäitten kautta olen kovasti saanut oppia. Onnekseni myös olen saanut opastusta itseäni kokeneemmilta. Jätän nyt tämän aiheen tähän, ihan vaan hakijoita auttaakseni tässä ketjussa pyörin ja oma lehmä oli tietty ojassa: toivon hyviä hakemuksia (ja hyviä tyyppejä omaan rekryputkeeni). Ihan oli turhaa (taas) lähteä päätä aukomaan kodari76 ja muille. Kiitän ja poistun.

Ei tässä nyt tartte kenenkään mihinkään poistua missään nimessä. Hyvä vaan kun on erilaisia ja ennen kaikkea perusteltuja mielipiteitä. Päätä voikin välillä aukoa ja se voi jopa tehdä hyvää itse kullekin. Näissä keskusteluissa aiheesta riippumatta ongelma on aina se, että jokainen tappelee omia olkiukkojaan vastaan. Toinen näkee kusipäisen hankkenpojan toisella puolella, ja toinen itseään täynnäolevan mää-tiärän-kaiken-insinöörin. Totuus on puolessa välissä - tai jossain aivan muualla.

Itse voin puhua vain omasta kokemuksesta. Niitä "psykologin" haastatteluita ihmettelen suuresti. Parilla pällikysymyksellä määritellään ihmisen persoona. Ja voi jeesus että vituttaa juuri ne standardikysymykset: suuin onnistumisesi, miksi juuri tämä firma jne. Juurikin siksi se vituttaa, että kaikki ovat jo valmiiksi miettineet patenttivastaukset ja koko touhu on kuin näytelmästä. Parhaiten pärjää viilein sosiopaatti. Aika vähän on sellaista yleistä paskanjauhantaa, missä rivienvälistä voi lukea aika paljon. Voisihan sitä kysyä vaikkapa mitä mieltä on homojen avioliitto-oikeuksista, mitä mieltä on Nokian nykytilanteesta ja mikä on omasta mielestä suurin ongelma versiohallinnassa.

btw. nimimerkistä huolimatta en tee koodia. Paitti tietty jos joku haluaa maksaa.

Heti jos sinä uskallat väittää että tuo sun viiden minuutin taktiikkas ois aukoton vatipääskanneri, minä suostun aurinkoisesti myöntämään että se on ehdottomasti paras rekrytointitapa. Palkkaan sut meille töihin.

On aukoton. Haluan 4300€ kuussa ja autoetu. Koska allekirjoitetaan? :D

Ylläolevassa on suomalaisille opittavaa. Pitää olla ballseja kehua itseään estottomasti. Töissä on tullut katseltua inkkareita ym. ulkomaalaisia, ja niillä on aivan eri lähestymistapa CV:hen ja työnhakun. Turhan moni suomalainen vähättelee itseään. Ja firman kannalta osaaminen ei ole koskaan niin vimotteen päälle. Jos täyspäisen kaverin saa palkattua, niin kyllä kaikki lutviutuu ja homma saadaan tehtyä. Parin vuoden kuluttua jamppa on kuitenkin kouliintunut talon tapoihin ja tulosta syntyy jos vaan annetaan tilaa yrittää ja välillä epäonnistua.

Ja firman kannalta osaaminen ei ole koskaan niin vimotteen päälle. Jos täyspäisen kaverin saa palkattua, niin kyllä kaikki lutviutuu ja homma saadaan tehtyä. Parin vuoden kuluttua jamppa on kuitenkin kouliintunut talon tapoihin ja tulosta syntyy jos vaan annetaan tilaa yrittää ja välillä epäonnistua.
Kuten sanoin, jos haetaan tyyppiä hommiin joissa osaamisella ei ole niin justiinsa väliä ja jossa voi pikkuhiljaa yrityksen ja erehdyksen kanssa kisällikouluttaa porukkaa, voi toki ottaa sen tutun hyvän tyypin. Joskus sitä tulosta pitää syntyä jo ennen sitä parin vuoden perehtymisjaksoa.

Olen tässä työpaikan vaihtoa miettinyt, tai lähinnä hakemista eri paikkoihin. Inssin paperit löytyy IT-puolelta (R&D) tarkemmin. Nyt olen tässä parisen vuotta ollut töihin osallistuvana työnjohtajana aivan eri alalla, siinä sivussa sitten hoitelen kuljetuksia, pinta-alojen laskemista, tuntien kirjaamista palkanlaskentaan yms. Niin mitenhän tässä kannattaisi itseään lähteä markkinoimaan?

Hyvän esimiehen tunnistaa siitä, että hän ymmärtää paitsi rekryprosessin haastavuuden, myös sen merkityksen talolle. Hyvän insinöörin tunnistaa siitä, että se osais omien hommiensa lisäksi myös ihan ***n paljon paremmin sekä ekonomien, johtoportaan, valtionjohdon että hiihtomaajoukkueen valmennuksen hommat, mutta kun ne tampiot ei tajua. Ekonomien osalta voi kyllä olla ihan oikeassakin. :rolleyes:

Onko tämä joku insinöörivitsi? Eikö vitseissä yleensä vittuilla jollekin stereotypialle

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom