Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Kysyin tätä myös tyylisäikeessä, mutta tää threadi on myös hyvä paikka kysyä kanssa:

Mulla on ensi viikon maanantaina työhaastattelu ja koevuoro eräässä raflassa. Työympäristö on himmeästi valaistettu, eli mihin vaatteisiin kannattaa pukeutua? Kyseessä ei ole siis mikään gourmet-rafla vaan ihan perus lounaspaikka, sanotaanko vaikka että sen taso on itämaisten raflojen tasoa kun katsoo kalusteita

Onko harmaat collegehousut + flanellipaita OK? Vai voiko olla ihan T-paitasillaan? Muita ehdotuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En pistäisi collegehousuja muualle kuin salille. Pistä farkut + musta/tummanharmaa kauluspaita tai jokin muu siisti paita, ei luulisi menevän hirveästi vikaan.

Ongelma ei mielestani ole niinkaan maakohtainen vaan turvallinen tyo vs unelmien seuraaminen-kuvio lienee melko tuttua missa vaan. Intuitiolla se paatos pitaa tosiaan varmaan tehda... Pitaisi vaan jotenkin onnistua loytamaan tasapaino intuition ja jarjen valilla :)

Mielestani pakollinen harjoittelu on yleisesti ottaen hyva asia (jossain maarin karsii jyvat akanoista), mutta toisaalta se myos lisaa kilpailua ja epavarmuutta vastavalmistuneille.

Ota alkuun turvaa ja myöhemmin kun on varoja ja kokemusta niin voit sitten seurata intuitiota.

Tuli kutsu työhaastatteluun. Haastattelu on englanniksi, joten onko vinkkejä miten valmistautua? Edellisestä työhaastattelusta onkin jo useampi vuosi aikaa, joten hieman on jännitystä havaittavissa :)

Tuli kutsu työhaastatteluun. Haastattelu on englanniksi, joten onko vinkkejä miten valmistautua? Edellisestä työhaastattelusta onkin jo useampi vuosi aikaa, joten hieman on jännitystä havaittavissa :)

Jos kieli on muuten hallussa niin varmaan lähinnä tankkaisin ala-/työkohtaista sanastoa. Muuten sitten vaan sellasta sujuvaa itsestään kertomista ja mahdollisten täytesanojen eliminoimista. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin jatkuva "like"-sanan käyttö englanninkielisessä puheessa. Mutta muuten sitten vaan rennolla meiningillä. Mulla oli reilu vuosi sitten haastattelu joka alkoi suomeksi ja vaihtui kesken kaiken lennosta englanniksi. :)

Jos firmalla on englanninkieliset webbisivut, niin ne opiskelisin läpi. Lisäksi juttelisin peilille oman koulutus- ja työtaustan haastattelukielellä, kunnes tarina on yhtä sujuva kuin mitä se olisi suomeksikin.

Miten itse tulkitsisitte tilanteen kun olen ollut yhdessä firmassa töissä ja tarkoitus on mennä taas uudestaan samaan paikkaan kun firmalla on enemmän töitä tarjolla.
Lähetin viestiä firmaan henkilölle joka toimii käytännössä työnjohdossa, kysyin työtilannetta ja kerroin, että olen käytettävissä. Mitään vastausta ei kuitenkaan tullut. Tämä sama henkilö pyysi kuitenkin käymään pari kuukautta sitten työpaikan edellyttämän koulutuksen.

Soitin tämän jälkeen firman omistajalle joka sanoi, että töitä pitäisi kyllä olla tarjolla. Firman omistaja ei kuitenkaan yleensä puutu tälläisiin asioihin vaan vastaa enemmän firman tekemistä urakoista ym. paperitöistä.

Varmistan kyllä mikä on tilalle jos mitään ei ala kuulumaan...

Jos firmalla on englanninkieliset webbisivut, niin ne opiskelisin läpi. Lisäksi juttelisin peilille oman koulutus- ja työtaustan haastattelukielellä, kunnes tarina on yhtä sujuva kuin mitä se olisi suomeksikin.
Juuri näin ja nimenomaan TARINA on se joka vastapuolta kiehtoo jos kiehtoo. Monet asiat voi ja kannattaa kertoa itseleen edullisesti ilman että suoraan mitään valehtelisi tai kertoisi muutettua totuutta. Haastatteluhan on kuitenkin roolileikki jossa parhaat esiintyjät pärjäävät.

Terve! Ajattelin, että tämä sopis tänne työ-topikkiin.

Aloitin kokeiluluontoisesti tekemään B2B-puhelinmyyntiä ns. kotitoimistosta, kun provisio vaikutti erittäin hyvältä ja tuotekkin todella toimivalta, vaikka minulla ei olekkaan minkäänlaista tuntipalkkaa. Luvatun provisiomäärän perusteella oisin nyt ekan 3-tunnin kokeilun jälkeen tienannut n. 200€, kun satuin kahdet kaupat saamaan, mikäli asiakkaat nyt vain maksavat järjestelmän lähetetyt laskut ja sovitut kaupat tulevat voimaan. Firma on osakeyhtiö jonka omistaa "kaverini", ja nyt haluaisinkin tietää; minkälainen on oikeusturvani tapauksessa jos "kaverini" yhtäkkiä ilmoittaakin "en maksa mitään", ja miten voisin parantaa oikeusturvaani? Minulla ei vielä ole työsopimusta, koska tämä oli ensimäisen päivän kokeilu ja mitä minun kannattaa vaatia työsopimukselta, että mitä siinä lukisi? Kiitoksia avusta!

^tee sopimus sen "kaverisi" kanssa.

Kannattaa laittaa soppariin ainakin kaverin nimi, omanimi ja sovittu palkkio. Sekä työsuhteen alkamispäivä. Ja tietenkin tehtäväkuvaus/titteli.

Juuri näin ja nimenomaan TARINA on se joka vastapuolta kiehtoo jos kiehtoo. Monet asiat voi ja kannattaa kertoa itseleen edullisesti ilman että suoraan mitään valehtelisi tai kertoisi muutettua totuutta. Haastatteluhan on kuitenkin roolileikki jossa parhaat esiintyjät pärjäävät.

Noin se kyllä juuri on.

Onko kyseessa englantilainen/ulkomaalainen firma?

Oletan etta puhut sujuvaa englantia, joten kielen suhteen pitaa lahinna muistaa olla kohtelias ja virallinen. Kuten Kaira tuossa mainitsi, valta liikaa puhekielta ("like", "gonna", "I reckon" etc), muista katsoa silmiin, pida taukoa ja pyyda etta saat miettia vastausta jos silta tuntuu.

Sisallon suhteen tosiaan firman englanninkieliset sivut kannattaa selata lapi. Tee myos riittavasti taustatyota jotta osaat vastata kysymyksiin kuten "Why us, why this profession, what makes you different" ja niin edelleen. Englannissa haastatteluissa on myos usein ns. competency kysymyksia jotka ovat muotoa "tell me about a time when you successfully lead a team". Naihin kannattaa vastata "STAR" mallin mukaan, eli Situation, Task, Action, Result. Muista korostaa mita SINA teit, ei mita ryhma teki. Naihin kysymyksiin valmistautumisessa auttaa jos katsoo mita taitoja tyohon vaaditaan (yleensa listattuna nettisivuilla).

Itse tein hiljattain videohaastattelun mika oli ihan janna kokemus ottaen huomioon etta pelkasin koko ajan etta netti kaatuu... Oli myos hassua puhua itsekseen ja vastata ruudulle tuleviin kysymyksiin. Pari paivaa videohaastattelun jalkeen tuli kutsu viimeiselle kierrokselle, mika on tunnin mittainen haastattelu HR:n edustajan ja firman osakkaan kanssa ensi viikolla. Mukavan nopea hakuprosessi, lahetin hakemukseni paivaa ennen deadlinea mika oli kuun lopussa ja ensi perjantaihin mennessa pitaisi saada tietaa saanko paikan. Kyseessa siis kaksi viikkoa kestava "vacation scheme" mika takaa harjoittelusopimushaastattelun. Viime vuonna sain yhden vac schemen ja tana vuonna on tiedossa jo yksi ja nyt mahdollisesti toinen vaikka hain vain kolmeen paikkaan, joten jotain on ilmeisesti tullut tehtya oikein :)

Juuri näin. Haastattelussa ei kannata alistua työnanojan rooliin vaan pelata yhteistyökumppania. Härskisti vaan selvittämään olisiko win-win tilanne, mikäli työskentelisin "with your company" sensijaan, että pyrkii validoimaan itseään asemaan, jossa saa työskennellä "for your company".

Mitkäs on jengin näkemys entisistä yrittäjistä työnhakijoina? Itse olen syksyllä parin vuoden yrittäjyyden jälkeen laittamassa firman pakettiin ja siirtymässä siis taas työnhakijaksi.. Nähdäänkö yrittäjätausta hyvänä vai huonona asiana? Vähän on pelko puntissa, että olen onnistunut hankkimaan itselleni jonkun epäonnistujan leiman otsaani, kun lopetan firmani kannattamattomana :rolleyes: Lienee tuo työllisyystilanne muutenkin näinä aikoina sen verran haasteellinen, joten toivottavasti taustani ei nyt osoittaudu ylitsepääsemättömäksi riippakivaksi :D

Entä mites tällaisessa tilanteessa kannattaa tehdä työtä hakiessa suosittelijoiden kanssa, kun viimeiset vuodet on työllistänyt itse itsensä, ja yrittäjyyttä edeltävässä duunipaikassa oli lopettamiseni aikoihin käynnissä fuusio, jonka seuraksena koko yksikkö lakkasi olemasta ja en tiedä onko silloinen esimieheni enää kyseisessä lafkassa ollenkaan. Jäljelle jää enää yksi paikka joka on osaamiseni kannalta relevantti, mutta siitäkin jo vuosia.

Riippuu sun aikaisemmasta taustasta, koulutuksesta ja alasta + hakemastasi työstä. Riippuu vähän minkälaista se sun yritystoiminta on ollut, mutta sen saa aika helposti käännettyä omaksi eduksi. Kuten tässäkin ketjussa vähän aikaisemmin tuli esille: Riippuu siitä miten sä sen esität, eikä mitä olet tehnyt.

Riippuu sun aikaisemmasta taustasta, koulutuksesta ja alasta + hakemastasi työstä. Riippuu vähän minkälaista se sun yritystoiminta on ollut, mutta sen saa aika helposti käännettyä omaksi eduksi. Kuten tässäkin ketjussa vähän aikaisemmin tuli esille: Riippuu siitä miten sä sen esität, eikä mitä olet tehnyt.

No juu, uskon kyllä että jos haastatteluun pääsee, pystyn ihan varmasti esittämään asian omaksi edukseni. Mutta se tässä nyt mietityttäänkin, että miten ihmeessä esitän noin monitahoisen asian työhakemuksessa lyhyesti ja ytimekkäästi niin, että se herättää mielenkiintoa eikä hakemus lennä heti roskikseen... Oon aikaisemmin ollut aika hyvä kirjoittamaan työhakemuksia, mutta nyt olen tämän kanssa kyllä ihan vierailla vesillä. Ajattelin että jos sitä kävisi hakemassa ihan joltain asiantuntijalta konsultaatiota. Osaako kukaan suositella, mistä akateemisesti koulutettu saisi nimenomaan akateemisten työnhakuasioihin perehtynyttä neuvontaa? Vai pitääkö sitä nyt oikeasti liittyä liittoon.

Kiitos haastatteluvinkeistä. Muutamat youtube-videot tuli myös katsottua ja niistäkin sai ihan mukavasti vinkkejä. Parin viikon sisällä pitäisi tulla tieto saanko paikan.

Näiden tarinoiden takia mä valitsekin itse lähes pelkästään papereilla. Haastattelussa lähinnä katson ettei vastapuoli haise hirveän pahalta ja että osaa tarvittaessa kertoa CV:stään tai opinnoistaan. Mä olen aiemmin palkannut näitä itsevarmoja tarinankertojia ja tulos on ollut huono -> tyypit tuottaa pelkkää sotkua ja samaan aika häpeilemättä kehuvat omia tuotoksiaan. Hiukan epävarmemmat ihmiset ja hyvät paperit on tuottanut paremman tuloksen. Asiantuntijaa tai oikeastaan asiatuntijaksi kasvajia palkkaan. Terve epävarmuus omista kyvyistä lienee meidän hommissa vain plussaa.

Monet kolleegatkin on ihmeissään, kun kerron tästä filosofiasta. No mä olen myöntänyt itselleni ettei lyhyellä haastattelulla ei saa selvää onko ihminen tekijä vai säätäjä.

Mitä ne hyvät paperit meinaa? Relevantti työkokemus auttaa. Töistä saatu palkinto, esim. kuukauden työntekijä. Vahva suosituskirje. Jos on joku alaan liittyvä harrastusjuttu se on plussaa koska kertoo innostuksesta. Hyvät arvosanat koulusta on tärkeä. Ylioppilastodistuksesta pitkän matikan arvosana. Jotain lyhyen matikan C:tä saa kompensoida jo aika paljon. Toki jollain tosi vakuuttavalla jutulla senkin voi kuitata, mutta ei millään tarinan kerronnalla.

Miten kannattaisi toimia tilanteessa, kun nykyinen työsuhde on määräaikainen elokuulle, mutta odottaisin sen jatkuvan myös sen jälkeen ja nyt pitäisi alkaa varmuuden vuoksi hakemaan uutta työtä? Jos nykyinen työsuhteeni saa jatkoa määräaikaisuuden jälkeen, valitsisin mieluiten sen, mutta miten voin esittää tämän työtä hakiessani, että nykyinen työsuhde jatkuessaan on ensisijainen?

Ilmoittaisin vain nykypaikkaan, että aiot alkaa hakea duunia siltä varalta, ettei työsuhdetta jatketa. Uuteen mestaan ilmoittaisin vain nykysuhteen määräaikaisen tyäsuhteen loppumisajan - mitä tahansa arvailet sinnepäin nykyisen jatkosta vain heikentää mahdollisuuksiasi saada työtarjous. Jos taas saat ulkopuolelta hyvän paikan, on ainakin mahdollisuus vertailla ja kilpailuttaa nykyisen kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom