Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Voin nyt vastata tuohon omaan kysymykseeni, että kyllä kannattaa näköjään lähettää avoin hakemus! Laitoin tänään kolmeen paikkaan avoimen hakemuksen s-postilla ja liitteenä cv:n. Ajattelin tässä vielä ennen nukkumaan menoa käydä tsekkaamassa s-postin ja siellä oli vastaus tullut yhdestä näistä paikoista. Jumalauta alle kolmessa tunnissa ja kyse on alasta, jolta tässä kaupungissa ei ole ollut avoimia työpaikkoja ainakaan vuoteen! Työnantaja pyysi soittamaan ja sopimaan tapaamisesta, joten nyt kaikki peukut pystyyn! en malta nukkua yön yli, niin iloinen ja hämmästynyt olen :hyper:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tietenkin voi niitä avoimia laittaa eihän se kovian raskasta ole lähettää emaili=)helvetin vaikeeta päästä edes haastatteluun, oon lähettänyt n. 20 hakemusta ja käynyt kerran haastattelussa

Kaikki kolme työtä (eri firmoissa) olen saanut avoimella. Kahdessa on ollut paikka avoinna ja ilmeisesti varsinaisten hakijoiden joukosta ei ole löytynyt sopivaa ja kerran on keksitty sopiva työ yhdessä työnantajan kanssa.

Mun mielestä noin on helpompi päästä töihin kuin, että osallistuu lottoon missä on 500 muutakin hakijaa. Pitää vaan olla hakemus kunnossa ja työt pitää olla tehtynä kunnolla aikaisemmin.

Yhdestä firmasta sain pitkän sähköpostiketjun missä oltiin keskusteltu mun hakemuksesta. Eri palkkaavat esimiehet olivat keskenään kierrättäneet hakemustani, kun joku oli bongannut, että saattaisin olla sopiva kandidaatti firmaan.

Irtisanoin itseni eilen ja myyn sieluni jenkkifirmalle, mikä tarkoittaa muuttoa pääkaupunkiseudulle. Titteli muuttuu managerista insinööriksi ja palkka nousee reippaasti yli tonnin. Sen päälle vielä osakepalkkiot, lounasedut ja muut. Vähän sellainen fiilis, että joutuu varmaan jotain tuon eteen tekemäänkin, koska tulen aika kalliiksi työnantajalle :D

Eipä tässä mennyt kuin vuosi ja reilut sata työhakemusta.
Nyt alkaisi olla ensimmäinen työviikko jenkkifirmassa takana. Hieman erilaista elämää pienten start-upien jälkeen, kun firmassa on 100.000 työntekijää ja aina kun tarvitsee jotain, niin siihen löytyy erikseen nimetty henkilö, joka hoitaa sen. Voi keskittyä siihen omaan osaamiseen ja antaa muiden hoitaa infran pyörittämisen. Tosin jäykkähän tällainen iso organisaatio on, koska asiat on pakotettu seuraamaan valmiita prosesseja, eikä säätövaraa löydy.

Pakko taas kysellä tyhmiä, rakastan olla ihan pihalla näistä asioista.

Eli olen määräaikaisella työsopimuksella elokuun loppuun asti töissä yrityksessä ja minulla on tämän heinäkuun loppuun asti koeaika päällä.
Nyt tahtoisin purkaa työsuhteeni ko. yritykseen koeaja turvin, sillä sain itselleni paljon, paljon sopivamman ja miellyttävämmän paikan paremmalla palkalla
toisesta yrityksestä, jossa voisin myös jatkaa syksyllä, kun taas nykyisessä yrityksessä jatkaminen on yt:den takia vielä avoinna.
Suunnitelmana oli tehdä elokuun ajan molempia töitä, mutta koska tässä nykyisessä hommassa on vähän liikaa tunteja per viikko
ei kahden työn tekeminen päällekäin oikein onnistu.

Vaikuttaako määräaikaisuus jotenkin koeajalla työsuhteen purkamiseen? Tarvitsenko hyvän syyn vai mitä?

Koeajalla saa työsuhteen purkaa molemmin puolin tosta vaan. Käyt vaan ilmottaa ettet jatka, moro! Jos kyselevät syytä ni ei sun sitä tarvi ilmottaa, sanot vaan notta henkilökohtasta.
E: niin eise määräaikasuus vaikuta siihen :D

Jos haluat jotain vastata syystä lopettaa työsuhde, niin muistat vielä laittaa ''uudet haasteet'', ''mahdollisuus'' ja ''omat tavoitteet'' samaan virkkeeseen, niin ei ainakaan tarvitse siltoja polttaa.

Mitäs jos sanoisit saman mitä tänne kirjoitit, jokainen järkevä työnantaja varmasti ymmärtää. Ja jos ei ymmärrä, niin sitten olikin joka tapauksessa oikea aika lähteä.

Kysymys niille jotka rekrytoi.. jos pyydätte suosittelijoita, niin soitatteko aina kaikkien hakijoiden suosittelijoille vaan esim. vain ykkös vaihtoehtona valittavan suosittelijoille?

Tämä suosittelijajuttu on aina ihmetyttänyt... vähänkään vanhemmista työpaikoista mahdollinen suosittelija on saattanut vaihtaa toisaalle aika päiviä sitten, ei muista vanhoja alaisia, firmakin on todennäköisesti kanttuvei. Sitten taas nykyinen pomo on varmasti oikein mielissään kun joku soittelee että tällainen kaveri hakee muualle töihin. :D
Ihme amerikkalaista hapatusta koko suosittelijat. Oon tavannut laittaa että voin antaa suosittelijat pyynnöstä ja ajattelin sitten improvisoida jotain jos joku kyselee. Ei ole tarvinnut.

Karkeasti ottaen - suosittelijoiden kautta rekryävä esimies voi laittaa hakijasta saamansa mielikuvan testiin pyrkimyksenään tätä kautta saada tukea omille tuntemuksilleen hakijasta. Ei välttämättä kummoinenkaan prosessi, mutta vaatii tietysti hieman psykologista silmää osata kysyä suosittelijalta juuri oikeanlaiset kysymykset. Näin olen antanut itselleni kertoa muutamien suosittelijoita kyselevien esimiesten toimesta, kun aihe jaksaa aina vaan kiinnostaa. Varmaan toki käytäntöjä on monia, mutta tuossa on edes jokin tolkku verrattuna LinkedIn-tyyliseen kilpakehumiseen pohjautuvaan "suositteluun".
Tästä on helppo vetää sellainen johtopäätös, että ensimmäisen haastattelun mentyä hyvin, suosittelijat tullaan käymään läpi ennemmin tai myöhemmin. En kuitenkaan näkisi, että kovinkaan monella rekryäjällä riittäisi aikaa tai intoa soitella kymmenittäin suosittelijoita läpi.

Koeajalla saa työsuhteen purkaa molemmin puolin tosta vaan. Käyt vaan ilmottaa ettet jatka, moro! Jos kyselevät syytä ni ei sun sitä tarvi ilmottaa, sanot vaan notta henkilökohtasta.
E: niin eise määräaikasuus vaikuta siihen :D

Koeaikana tapahtuvasta purkamisesta usein esitetään virheellisesti, että se saisi tapahtua ilman mitään perusteita. Kuten edellä siteeratun lainkohdan 4 momentti kuitenkin toteaa, perusteet eivät saa olla "koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisia". Esimerkiksi tapauksessa KKO 1993:42 työntekijän katsottiin purkaneen työsopimuksen epäasiallisella perusteella, kun purkamisen ainoana syynä oli paremman palkan saaminen toiselta työnantajalta.
Lakiblogi: Koeaika työsuhteessa

Turha tehdä itsestään uunoa selittelemällä kaikenlaista, jos haluat vaihtaa työpaikkaa niin sillä selvä. Tuskinpa pomosi pitää kynsin ja hampain kiinni määräaikaisuusperusteella työntekijästä joka haluaa pois, varsinkin kun uusia on jonoksi asti.

E: Monethan laittaa kavereita suosittelijoiksi. :D Sinälläänhän suosittelijan nimi ja numero jossain hakemuksen kulmassa ei ole edes kovin luotettava tieto.

Nonni, tänään pätkähti ihan ulkoisilta mailta asti työtarjous. Alkuinnostuksen jälkeen iski suunnaton katumus, ettei aiemmin vain ole saanut kunnolla aikaiseksi.
Nykyisistä hommista luopuminen vähän harmittaa, mutta ei tällä Suomen palkkatasolla ja verotuksella paljoa tarvi arpoa, että lähteäkö vai eikö.
Ja kiitokset kaikille tähän ketjuun sisältöä tuottaneille, täältä on saanut ihan jopa hyödyllistä tietoa. Tällä kertaa ei tosin missään vaiheessa suosittelijoita kyselty :)

Ihan vaan sellanen huomio, että nyt on kyllä IT-alalla päällikkötason paikkoihin hakijoita reilusti. En tiedä miten paljon ennen on ollut, mutta nyt kun joitakin hakemuksia olen kokeilumielessä lähettänyt ja muutamassa haastattelussa käynyt, niin aina on sanottu että 150-200 hakemusta on tullut ja kovin on ollut kovatasoista hakijaa liikkeellä. Eipä tuosta nyt muuten ole haittaa kun joukosta erottuminen on hankalampaa. Ilman työtarjousta jäämiseen riittää kaksi hakijaa :D En tiedä johtuuko tuosta hakijoiden määrästä myös sitten se, että ihan randomisti tulee ja ei tule haastattelupyyntöjä täysin samanlaisen ilmoituksen ja paikan johdosta. Olisi mielenkiintoista tietää miksi toiseen tulee pyyntö ja toiseen ei, vaikka tehtävänkuva on ilmoituksen mukaan hyvin lähelle sama.

IT-alan paikkoihin on kyllä nyt melkoinen tunku, oli ne sitten päällikkötason tehtäviä tai ei :)
Sellainen seikka vaativimmissa tehtävänkuvauksissa on, että monesti ne on tehty mahdollisimman geneeriseksi. Tämä siitä syystä, ettei firma välttämättä halua niiden kautta viestiä ulospäin, mihin ollaan
esimerkiksi tuotekehityksessä panostamassa. Silloin rekryäjällä on olemassa omat tarkemmat speksit, jotka hakijan tulisi täyttää. Niistä sitten keskustellaan vasta haastattelussa, mikäli homma tuntuu natsaavan.
Siinä varmaan yksi selitys, miksi joihinkin samankaltaisilta vaikuttaviin paikkoihin tulee haastattelukutsu ja toisiin ei.

- - - Updated - - -

Tämä suosittelijajuttu on aina ihmetyttänyt... vähänkään vanhemmista työpaikoista mahdollinen suosittelija on saattanut vaihtaa toisaalle aika päiviä sitten, ei muista vanhoja alaisia, firmakin on todennäköisesti kanttuvei. Sitten taas nykyinen pomo on varmasti oikein mielissään kun joku soittelee että tällainen kaveri hakee muualle töihin. :D
Ihme amerikkalaista hapatusta koko suosittelijat. Oon tavannut laittaa että voin antaa suosittelijat pyynnöstä ja ajattelin sitten improvisoida jotain jos joku kyselee. Ei ole tarvinnut.

Itse olen käyttänyt suosituskirjettä. Yksi toope halusi silti vielä soittaa, en kyllä tajua miksi jos oli A4:n verran siinä selitetty mitä on tehnyt ja millä menestyksellä. Muutenkin aika henkilökohtainen asia jos on hakemassa johonkin tehtävään niin ei pitäisi olla ihan ensimmäisenä vaiheena olla tuo soittelu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom