Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Suosittelijaksi laitetaan aina esimies, mutta rekrytoijana mä soittaisin hakijan kollegoille tai alaisille voisi tulla vähän erilaista näkökulmaa. Ei tosin taida olla sallittua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suosittelijaksi laitetaan aina esimies, mutta rekrytoijana mä soittaisin hakijan kollegoille tai alaisille voisi tulla vähän erilaista näkökulmaa. Ei tosin taida olla sallittua.

Suosittelijaksi saattaa olla monesti aika helevetin hankalaa laittaa nykyistä esimiestä. Varsinkin jos sattuu olemaan firman pääosakas...

Vituttaa ja mietityttää: eli kuten jo aikaisemmin olen maininnut että minulle on luvat uusi duuni(katso tarkemmin tästä threadista keväältä) Kyseinen firma on vasta perusteilla ja kiinteistöä rakennetaan/korjataan. Viimeksi kun olin puheissa johtajan kanssa oli heinäkuun lopussa jolloin keskustelussa oli että syyskuun lopussa/lokakuun alussa pitäs olla täysin tohina päällä. Ja meidän yhteistyö ja lopullinen paperille laitto pitäisi olla elokuun lopussa ja hän ottaa yhteyttä. No kuun loppu meni ja yhteyttä ei ole kuulunut. Tiedän että rakentamisessa/remontissa on tullut takapakkia ja aikataulut kusevat. Eilen just kävin raksalla ja ei millään se valmistu kuukaudessa. Mutta silti ei tule sellaista suoraa tai selvää vastausta että milloin lopullinen paperi tehdään. Mulle on painotettu että minun ei kannata hätäillä eikä muutenkaan kiirehtiä sillä paikka on minun kun vaan rakentaminen ja remontti on siinä vaiheessa että minun tiedoille/taidoille on käyttöä.
Odottelenko vai rupeanko kyselemään että missä mennään.

Mä olen edellisen postaukseni jälkeen (v.2008) ehtinyt nuohota pk-seudulla ties kuinka monessa It-alan yrityksessä ja ainakin kahdesti on suosittelijoille soitettu ja kyselty miten hommani hoidan töissä jne. Tunkua tuntuu olevan It-alan hommiin; keväällä hain erästä projektipäällikön paikkaa ja sainkin sen mutta nykyinen työnantaja antoi niin hyvä vastatarjouksen että pysyinkin nykyisessä firmassa, vain toimenkuva muuttui. Talvella kävin varmaan viidessä eri It-lan paikassa haastattelussa ja jokaisessa sanottiin että hakijoija on ollut parinsadan paikkeilla.

Kauheata lässytystä nuo haastattelut ovat. Joka paikassa pitää lätistä olevansa niin dynaaminen ja supertehokas ja tosi innostunut että.. Tekisi mieli todeta että lopetetaanko tää jauhaminen ja ruvetaan tekemään töitä :) Ja sellaiseenkin törmäsin, että ensimmäinen haastattelu olisi ollut videohaastattelu ja olisi pitänyt kameralla kuvata omat vastaukset ja lähettää ne rekrytoijalle katsottavaksi ja niistä tekevät ekan karsinnan. Ilmoitin suorilta että mulla ei ole kameraa ja vastailin sitten meilissä niihin kysymyksiin (tämä oli se mihin lopulta pääsin, ihme kyllä.)

Vituttaa ja mietityttää: eli kuten jo aikaisemmin olen maininnut että minulle on luvat uusi duuni(katso tarkemmin tästä threadista keväältä) Kyseinen firma on vasta perusteilla ja kiinteistöä rakennetaan/korjataan. Viimeksi kun olin puheissa johtajan kanssa oli heinäkuun lopussa jolloin keskustelussa oli että syyskuun lopussa/lokakuun alussa pitäs olla täysin tohina päällä. Ja meidän yhteistyö ja lopullinen paperille laitto pitäisi olla elokuun lopussa ja hän ottaa yhteyttä. No kuun loppu meni ja yhteyttä ei ole kuulunut. Tiedän että rakentamisessa/remontissa on tullut takapakkia ja aikataulut kusevat. Eilen just kävin raksalla ja ei millään se valmistu kuukaudessa. Mutta silti ei tule sellaista suoraa tai selvää vastausta että milloin lopullinen paperi tehdään. Mulle on painotettu että minun ei kannata hätäillä eikä muutenkaan kiirehtiä sillä paikka on minun kun vaan rakentaminen ja remontti on siinä vaiheessa että minun tiedoille/taidoille on käyttöä.

Sinuna tekisin B-suunnitelman. En kyselisi perään, nuo kusee aina jos itse joutuu tiedustelemaan. Ei kuulosta kovin hyvältä.

Itse en kyllä suostuisi videohaastatteluihin. Jos CV ja keskustelu kanssani+suositukset ei riitä, niin sitten pitää olla ilman. Menetyksen kantanen minä.

Itse en kyllä suostuisi videohaastatteluihin. Jos CV ja keskustelu kanssani+suositukset ei riitä, niin sitten pitää olla ilman. Menetyksen kantanen minä.

Mä oon tehny yhden. Ainakin yksi isompi IT firma tekee aina ensin tollasen ja sit vasta normaali haastattelu. Perusteluksi sanottiin että saadaan parempi käsitys isommasta joukosta ihmisiä helpommalla. Kokemuksena videohaastattelu oli kyllä huono. On melko luonnottoman tuntusta höpötellä jollekkin kameralle aikarajan kanssa vastaten ympäripyöreisiin kysymyksiin, kuten miksi sinut pitäs valita. Yhtään kysymystä ei ollu tehtävään liittyen. En tiedä suostuisinko uudelleen.

Kysyt missä mennään ja samalla otat ensimmäisen duunin vastaan mitä joku tarjoaa. Herraa kairataan nyt perseeseen ja urakalla. Tuo on ihan sama tilanne, kuin varailisit itsellesi "varmana diilinä" nettiautosta 10 Passattia ja lopulta ostat 2kk päästä vain yhden niistä. Sanot muille myyjille että sori kun kävi näin mutta ens kerralla sitten...

Jumaleissön, jo toinen työtarjous ulkomailta parin viikon sisään. Onnekseni en vielä mennyt hyväksymään edellistä tarjousta, joten tässähän alkaa olla jo oikein mielenkiintoinen neuvottelutilanne :lol2:

Laittaisitteko työhakemuksen ja CV:n liitteeksi työtodistuksia missään tilanteessa?

Omalla kohdalla 3 kesänä yliopistoon pääsyn jälkeen saanut "oman alan hommia", ja työtodistuksissa on suht hyvin ja tarkasti kerrottu mitä töissä tein + erittäin positiiviseen sävyyn kerrottu työtaidoista, asenteesta ja persoonastani. Tekisi kovasti mieli laittaa ne mukaan vaikka ilmoituksessa pyydetään vain CV:tä ja työtodistusta (+opintorekisteriotetta).

Laittaisitteko työhakemuksen ja CV:n liitteeksi työtodistuksia missään tilanteessa?

Omalla kohdalla 3 kesänä yliopistoon pääsyn jälkeen saanut "oman alan hommia", ja työtodistuksissa on suht hyvin ja tarkasti kerrottu mitä töissä tein + erittäin positiiviseen sävyyn kerrottu työtaidoista, asenteesta ja persoonastani. Tekisi kovasti mieli laittaa ne mukaan vaikka ilmoituksessa pyydetään vain CV:tä ja työtodistusta (+opintorekisteriotetta).

Ei vielä tuossa vaiheessa, mutta ehdottomasti haastatteluun mukaan. Ei niitä kukaan jaksa hakuprosessin alkuvaiheessa lukea läpi.

Laittaisin maksimissaan yhden, mikäli sellaisia pyydetään. Loput lupaisin tuoda haastatteluun mukaan. Kyllä ne hakijat kuitenkin haluavat ensisijaisesti itse testata mikä on osaamistasosi ja miten persoonasi puolesta sovit porukkaan mukaan.

Kysyt missä mennään ja samalla otat ensimmäisen duunin vastaan mitä joku tarjoaa. Herraa kairataan nyt perseeseen ja urakalla. ...

Päivitystä sekä ei ole viellä kaira persiissä.
Eli on taas mennyt aikaa ja mitään ei ole kuullunut. Mullahan sinällään ei ole kiire sillä olen kokoajan töissä vaikkakin nykyinen hieman vituttaa ja siksi olen heitellyt verkkoja eri suuntaan. Olis vaan aika vaihtaa toiseen paikkaan tai keksiä jotain muuta.
No eilen kävin raksalla ja siellä on viellä kaikki ihan vitun pahasti kesken. Ei mitään mahdollisuutta että olisi tämän kuun tai edes ens kuun lopussa paikkaa missä työskennellä. Raksaluvat olleet 3-4viikkoa myöhässä jne jne. Pomolla helvetin moinen tressi kun aikataulut kusevat ja jopa jonkinlainen sesonki tulee jo päälle. Myös pari muuta duunaria jotka olisi pitänyt aloittaa tuolla ovat jo luovuttaneet eli vaihtaneet muihin hommiin vaikka heillä olis ollut paikka tuonne kun valmistuu. On kuulemma ollut mielessä monta kertaa että ottaa yhteyttä mutta ei vaan ole kerinnyt. Nytkin olin tuolla tunnin ja puhelin soi 10-15kertaa sekä yhtenään oli joku raksapomo tai muu yhteistyökumppani kysymässä jotain.
Nyt ollaan siinä pisteessä että kuulemma palkkaa minut kun vaan teen yhden netissä tehtävän "pällitestin". Mutta jotenkin jäi nyt vaan huono maku suuhun tuosta. En tiedä että onko sitten tuon raksan aiheuttama paine ja muut ongelmat vai miksi on asiat hoituneet näin hitaasti sekä jopa hieman vaikeasti. Ja jotenkin tuli ihan puun takaa tuo testi kun aikaisemmin on ollut kaikki mielestäni vain siitä kiinni että kun tietää raksan lopullisen aikataulun niin paperi tehdään.
No nyt sitten odottelen linkkiä s.postiin että saan tehdä sen testin. En kylläkään enää pidätä hengitystä sitä odottaessa sillä voi mennä taas 2-4viikkoa.
Mutta millaisia nuo testit ovat? Itse olen viimeksi tehnyt armeijan testit 1993 sekä sitten spol testit siellä sitten. Kai sitä suht järkevän joukossa olen kun pääsin spol hommiin.

Pitää nyt kuitenkin aloittaa hieman uudestaan markkinoiden seurailu, sillä joku tässä nyt epäilyttää... no pessimisti ei pety...

Ei kai noista haittaakaan ole, mutta itse en ole kertaakaan työtodistuksia ole nähnyt tai pyytänyt kun olen uutta työntekijää valinnut ja hakemuksia selannut. En ole omissakaan hauissa todistuksia mukaan laittanut, eikä niitä ole kysyttykkään. Riippuu varmaan paljon alasta.

Päivitystä sekä ei ole viellä kaira persiissä.
Eli on taas mennyt aikaa ja mitään ei ole kuullunut. Mullahan sinällään ei ole kiire sillä olen kokoajan töissä vaikkakin nykyinen hieman vituttaa ja siksi olen heitellyt verkkoja eri suuntaan. Olis vaan aika vaihtaa toiseen paikkaan tai keksiä jotain muuta.
No eilen kävin raksalla ja siellä on viellä kaikki ihan vitun pahasti kesken. Ei mitään mahdollisuutta että olisi tämän kuun tai edes ens kuun lopussa paikkaa missä työskennellä. Raksaluvat olleet 3-4viikkoa myöhässä jne jne. Pomolla helvetin moinen tressi kun aikataulut kusevat ja jopa jonkinlainen sesonki tulee jo päälle. Myös pari muuta duunaria jotka olisi pitänyt aloittaa tuolla ovat jo luovuttaneet eli vaihtaneet muihin hommiin vaikka heillä olis ollut paikka tuonne kun valmistuu. On kuulemma ollut mielessä monta kertaa että ottaa yhteyttä mutta ei vaan ole kerinnyt. Nytkin olin tuolla tunnin ja puhelin soi 10-15kertaa sekä yhtenään oli joku raksapomo tai muu yhteistyökumppani kysymässä jotain.
Nyt ollaan siinä pisteessä että kuulemma palkkaa minut kun vaan teen yhden netissä tehtävän "pällitestin". Mutta jotenkin jäi nyt vaan huono maku suuhun tuosta. En tiedä että onko sitten tuon raksan aiheuttama paine ja muut ongelmat vai miksi on asiat hoituneet näin hitaasti sekä jopa hieman vaikeasti. Ja jotenkin tuli ihan puun takaa tuo testi kun aikaisemmin on ollut kaikki mielestäni vain siitä kiinni että kun tietää raksan lopullisen aikataulun niin paperi tehdään.
No nyt sitten odottelen linkkiä s.postiin että saan tehdä sen testin. En kylläkään enää pidätä hengitystä sitä odottaessa sillä voi mennä taas 2-4viikkoa.
Mutta millaisia nuo testit ovat? Itse olen viimeksi tehnyt armeijan testit 1993 sekä sitten spol testit siellä sitten. Kai sitä suht järkevän joukossa olen kun pääsin spol hommiin.

Pitää nyt kuitenkin aloittaa hieman uudestaan markkinoiden seurailu, sillä joku tässä nyt epäilyttää... no pessimisti ei pety...

Kuulostaa sen verran säätäjämieheltä tuo palkkaava pomo, että ehkä miettisin vielä kerran. Jos soppari saadaan aikaiseksi, niin tuleeko palkat koskaan ajallaan? Onko töissä mitään tolkkua? Onko vastuut koko ajan sekaisin ja alkaako sullakin sitten puhelin soimaan samalla tavalla?

Tota muistaakseni kommentoin joskus aikaisemmin. Luota intuitioosi. Kuulostaa satusedältä.

Noita erilaisia testejä on nykyään vähän kaikkialla.

Minun paskin HR-kokemus oli kyllä Nokia Oyj. Ei mikään ihme että meni firma käteen kun tuollaisia tätejä siellä säätämässä :)

Itse hain intiltä jatko virkaa, josta he soittivat minulle jopa sieltä ennen kuin se kyseinen virka edes tuli hakuun. Btw, laitoin hakemuksen ja soitin vielä sen hakemuksen lisäksi sinne.
Hakuaika päättyi reilu viikko sitten, niin olisiko suositeltaa jos ensi viikolla soittelisin perään ja kyselisin mikä on tilanne?

Vai kannattaisko mielummin vain odottaa, että he ilmoittavat miten käy.

Huomenna duunihaastis. Luvassa varmaan taas vitun ärsyttäviä kysymyksiä, kuten "Mitkä ovat heikkouksiasi" ja "Miksi meidän pitäisi palkata sinut". Mitä noihin voi vastata?

Voiko heikkoudeksi mainita vaikkapa kärkkäät mielipiteet joistain asioista ja sen, että on toisaalta hieman hiljainen tietyissä tilanteissa. Jos en ole parhaimpien kavereideni/tyttöystävän tjms seurassa, olen mieluummin kuuntelijan roolissa ja mietin ensin tarkkaan mitä sanon. Olen täysin kommunikointikykyinen ja tulen toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, olen jopa taitava sosiaalisesti, mutta tosiaan olen tietyllä tavalla varautunut ja kuuntelijan roolissa, jos en ole tekemisissä lähipiirin kanssa. Mielummin kuuntelen, olen hiljainen ja etukäteen mietin sanomisiani, kuin että olisin äänessä kokoajan miettimättä sanojani.

Toiseen kysymykseen, onko typerää vastata, että on helvetin nöyrä työkuvioissa ja hoidan minulle annetut tehtävät loppuun, vaikka se sitten vaatisi kotona illalla duunien tekoa? Tai yrittää viestiä sen, että yritys saisi minusta ahkeran ja nöyrän työntekijän, joka varmasti hoitaa annetut tehtävät niin hyvin kuin kykenee.

Miten pitkään tollasiin kysymyksiin yleensä pitäisi jaaritella? Heikkouksia on myös se, että mun on hirveän vaikea olla väärässä. Ja vaikka itsekin tajuaisin että olen väärässä, mun on hirveän vaikea myöntää sitä ääneen, vaan nielen hiljaisena tappioni. Sitä ei taida viitsiä sanoa jos tuollainen kysymys tulee eteen :D

Huomenna duunihaastis. Luvassa varmaan taas vitun ärsyttäviä kysymyksiä, kuten "Mitkä ovat heikkouksiasi"

Mä olen kertonut sellaisista heikkouksista, mitkä eivät mitenkään haittaa haettavassa hommassa esim. peukalo keskellä kämmentä, en osaa rakentaa, nikkaroida tai korjata mitään ja sitten todennut että haettavan työtehtävän kannalta ei ole mitään mainittavia heikkouksia.

Huomenna duunihaastis. Luvassa varmaan taas vitun ärsyttäviä kysymyksiä, kuten "Mitkä ovat heikkouksiasi" ja "Miksi meidän pitäisi palkata sinut". Mitä noihin voi vastata?

1.Jään monesti pohtimaan yksinkertaisiakin kysymyksiä monelta kantilta, minkä johdosta minulle on kehittynyt kyky tilannetta boxin ulkopuolelta, ja tällä hetkellä minua kiinnostaakin, mitä sinä/te vastaisin/vastaisitte kysymykseen 'mitkä ovat heikkouksiasi?'"
2. Miksipä ei?

;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom