Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Irtisanoin itseni eilen ja myyn sieluni jenkkifirmalle, mikä tarkoittaa muuttoa pääkaupunkiseudulle. Titteli muuttuu managerista insinööriksi ja palkka nousee reippaasti yli tonnin. Sen päälle vielä osakepalkkiot, lounasedut ja muut. Vähän sellainen fiilis, että joutuu varmaan jotain tuon eteen tekemäänkin, koska tulen aika kalliiksi työnantajalle :D

Eipä tässä mennyt kuin vuosi ja reilut sata työhakemusta.

- - - Updated - - -

No hei, minäkin olen nyt tittelillä insinööri, tohtorin tutkinto ja lähes 15 vuotta työkokemusta ;)

Tarkoittanet wanhempi hardisinsinööri ;)
Uskallan väittää, että kyseisen firman käytännöt, työympäristö ja -tehtävät motivoivatkin tekemään täyden panoksen menetetystä vapaa-ajasta maksettavan korvauksen eteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, tuo on ihan totta, että insinöörin titteli on nykyään menettänyt hirveästi arvostustaan. Tehtävänimike, jonka saa melkei kaikki vaikkei kunnon koulutusta siihen ole :D

Päinvastoin, miusta viime vuosina insinöörin titteliä on taas alettu arvostamaan enemmän. Monessa, varsinkin vähän isommassa firmassa, tuotekehityksen duunarit on erilaisilla insinöörinimikkeillä töissä, eikä managereina ilman alaisia :D
Pienissä firmoissa taas tuntuu olevan käytäntönä, että ruuvinvääntäjätkin on titteleiltään vähintään projektimanagereita. En ole keksinyt tähän muuta syytä kuin, että tällöin voidaan sopimusteknisesti määritellä työntekijät ylemmiksi toimihenkilöiksi ja jättää esim. matka-ajan palkka maksamatta.

Pienissä firmoissa taas tuntuu olevan käytäntönä, että ruuvinvääntäjätkin on titteleiltään vähintään projektimanagereita. En ole keksinyt tähän muuta syytä kuin, että tällöin voidaan sopimusteknisesti määritellä työntekijät ylemmiksi toimihenkilöiksi ja jättää esim. matka-ajan palkka maksamatta.

Ei välttämättä. Johtuu joskus myös siitä että kun pienellä kaveriporukalla väännetään, niin ukot auttavat toisiaan/alaisiaan CV-kehittelymielessä pistämällä tittelit aina vähän yläkanttiin.

Irtisanoin itseni eilen ja myyn sieluni jenkkifirmalle, mikä tarkoittaa muuttoa pääkaupunkiseudulle. Titteli muuttuu managerista insinööriksi ja palkka nousee reippaasti yli tonnin. Sen päälle vielä osakepalkkiot, lounasedut ja muut. Vähän sellainen fiilis, että joutuu varmaan jotain tuon eteen tekemäänkin, koska tulen aika kalliiksi työnantajalle :D

Eipä tässä mennyt kuin vuosi ja reilut sata työhakemusta.

- - - Updated - - -

No hei, minäkin olen nyt tittelillä insinööri, tohtorin tutkinto ja lähes 15 vuotta työkokemusta ;)

Onnea. Pitkä vääntö palkitsi, suurin osa olisi varmaan luovuttanut?:)

En nyt kehdannu uutta threadia tämän takia tehdä, ja kun täällä näkyy liikkuvan melko kokenutta porukkaa niin kysäsen täältä. Eli olen pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen, että nämä toimistohommat ei ole tehty minua varten joten arvelin lähteä opiskelemaan jonkin sortin asentajaksi. Rupesin tässä vaan miettimään, että miten mahdollinen työnantaja suhtautuu oppisopimuksella käytyyn tutkintoon jos vertaa sitä vaikka aikuiskoulutuksen kautta saatuun vastaavaan? Onko kellään kokemusta? Ja jos tarkoitetaan vielä eri yritystä missä on ollut oppisopimuksen ajan töissä.

Päinvastoin, miusta viime vuosina insinöörin titteliä on taas alettu arvostamaan enemmän. Monessa, varsinkin vähän isommassa firmassa, tuotekehityksen duunarit on erilaisilla insinöörinimikkeillä töissä, eikä managereina ilman alaisia :D
Varsinkin japanilaisissa firmoissa näkee insinöörejä, jotka ovat direktorienkin yläpuolella vastaten työstään ainoastaan toimitusjohtajalle tai jopa hallituksen puheenjohtajalle. Vetävät jotain tärkeää ryhmää kehittäen tulevaisuuden teknologiaa. Nichian InGaN-porukka taitaan olla tunnetuin esimerkki tuosta, ja vetäjä saikin onnistuessaan suuremman bonuksen kuin firman ylin johto :D

Hieman päivitystä tilanteeseen. Eli mullahan ei ole viellä mitää kiirettä saada töitä sillä ei ole sanottu irti eikä edes muuta kuin itsenäinen halu vaihtaa hommia sekä tieto että työnkuva muuttuu sellaiseksi joka ei ehkä ole minua mielyttävä. Irtisnomisaikakin on mulla 6kk. No kuitenkin olen tässä harkinnut ja selvitelyt vaihtoehtoja. Nyt tai ei koskaan on se mahdollisuus vaihtaa ja luoda jotain uutta työelämässä. Joko opiskella, pitää sapattivuosi tai vaihtaa paikkaa. En tiedä miten nopeesti hommat etenevät jne jne. Olen kuitenkin lähettänyt 5 avoimeen paikkaa hakemuksen, yhteenkään ei tullut edes haastattelu kutsua. Sitten tuossa on työn alla 4 muuta paikkaa joihin haen.
Mutta hämmästyttävintä on että olen omilla kontakteilla kahta sellaista firman omistajaa/pomoa jututtanut oman työn ohella tai vapaa-aikana. Ja kummankin kanssa on nyt tällä viikolla tapaaminen. Eli heillä ei ole tällä hetkellä avoimessa haussa paikkaa mutta kumpikin on kiinnostunut minun tilanteesta ja halusta vaihtaa hommia. Toinen jopa vihjasi että jos hän tekisi muutoksia organisaatiossa jolla avautusi sitten paikka. On jännä nähdä nyt että olenko liian positiivinen vai sinisilmäinen uskomaan nuo lupaukset vai mitä tästä tulee...

Tuo tilanne oli talvella sen jälkeen tuli pettymyksiä ja sitten jopa ajattelin että katsotaan viellä nykyistä.
Mutta siinä pääsiäisen aikaan sain tietään erään yrityksen muutoksesta sekä sitten jopa sieltä firmasta vihjasivat jossa kävin jo neuvottelemassa duunia mutta itse kieltäydyin siitä. No sitten soitin yhdelle pomolle joka ei ollut paikalla vaan se soitti sitten noin viikon päästä siitä. Juteltiin puhelimessa ja oli sitä mieltä että syksyllä kun hänen uusi firma aukeaa niin mulle on paikka siellä. Siitä asti olen vaan nykyisessä hoitanut hommat kunnolla ja ollut ilman mitään stressiä.
No kuitenkin tänään ajattelin että käyn näytillä tälle mahdolliselle pomolle ja kysyn että onko viellä voimassa ne puheet mitkä oli keväällä. No ei ollut paikalla vaan sain sovittua että menen käymään siellä uudella paikalla. No siellä sellainen 45min juteltiin ja katseltiin uuden firman piirrustuksia jne. Siellä näyttäs olevan paikka päälikölle ja se paikka on tämän hetkisen puheiden mukaan minun oli jopa piirrustuksissa huonekin jo merkattu.
Kysyin sitten viellä suoraan että mikä on tulevaisuus niin vastaus oli että ei ole mitään estettä eikö yhteisyö jatku syksyllä, eli nyt olen nykyisessä firmassa kesälomaan asti. Pidän lomat ja menen takasin loman jälkeen ja sanon itseni irti ja sitten kun rakennus on valmis niin siirryn uuteen paikkaan. Nyt olen erittäin luottavainen hommaan.

Tänään haastattelussa haastattelija taisi jännittää enemmän kun minä. Viimeiset sananvaihdot menivät kuitenkin tyyliin: palkkaisivat melkeinpä samantien ellei olisi vielä parit haastattelut sovittuna. Jospa ura lähtisi tästä käyntiin, hyvältä vaikuttaa! :hyper:

Ja tämä, oi kyllä! Napsahti nii että poksahti! :rock:

Nyt viikonlopun viettoon. :dance2:

Miten noin nopeasti voi tulla? Itsellä on ollut kolmen kierroksen haastattelut, psykotestit ym. ja siinä menee kuukausia. Sitten osa porukasta käy jonkun sutturan kanssa juttelemassa 10min ja tulee tarjous :D

Kova munkki kävi kieltämättä, tossa on taustalla aika passeli suhdekiekuraverkosto jonka luulen vaikuttaneen aika vahvasti. "Ikävä" kyllä..

Onko täällä ketään amk:n / yliopiston käynyttä joka on vaihtanut konttorihommat "duunarihommiin"? Miten teihin on suhtauduttu kun olette hakeneet toimistotöistä oikeisiin töihin? Itse amk:n käyneenä istun kohta toista vuotta konttorihommissa mutta ei tää nyt jotenkin kolahda. Tekis mieli tehdä jotain konkreettisempaa.

Näinhän se olis kai tehtävä. Toisaalta kun on päässyt helpohkoon työhön kohtuu palkalla niin on vähän vaikeampi vaihtaa. Toisaalta jos löytäs omalta kylältä töitä niin lyhyempi työmatka kompensoisi palkkaa kun ei tule matkakuluja niin paljon jne. Mutta jos joku täällä on jättänyt näppiksen hakkaamisen muille ja lähtenyt käytännön töihin, olisi kiva kuulla miten on käynyt.

Mun tekis mieli tehdä päinvastoin. Olen työskennelly varastomyyjänä kolmisen vuotta ja tulee käveltyä n- 4-5km päivän aikana jav oin sanoa teille jotka mietitte toimiston jättämistä että mittikää kunnolla ennen kun vaihdatte. Nåjaa riippuu teitenkin duunista

Kannattaako avoimia hakemuksia lähettää? onko kukaan työllistynyt sillä tavalla?
Ja kannattaako netin palveluihin (mol, monster ym.) laittaa cv näytille? rekrytoiko kukaan oikeasti tänä päivänä sitä tietä/ onko positiivisia kokemuksia?

Mun tekis mieli tehdä päinvastoin. Olen työskennelly varastomyyjänä kolmisen vuotta ja tulee käveltyä n- 4-5km päivän aikana jav oin sanoa teille jotka mietitte toimiston jättämistä että mittikää kunnolla ennen kun vaihdatte. Nåjaa riippuu teitenkin duunista

Mä työskentelin toimihenkilönä ja parhaimmillaan kävelin päivässä arvioni mukaan n. 8-10km. Tosin toimihenkilöhän ei välttämättä tarkoita toimistotyötä.

Kannattaako avoimia hakemuksia lähettää? onko kukaan työllistynyt sillä tavalla?
Ja kannattaako netin palveluihin (mol, monster ym.) laittaa cv näytille? rekrytoiko kukaan oikeasti tänä päivänä sitä tietä/ onko positiivisia kokemuksia?

Avoimia hakemuksia kannattaa laittaa. Itse sain yhden todella hyvän kesätyön avoimen hakemuksen kautta, oikeiden töiden kohdalla voi olla eri homma. Mutta luultavasti jos firmalla on tarve henkilölle ja heille on tullut sopiva avoin hakemus, niin helpostihan siinä voi haastattelukutsun saada. Et ainakaan mitään häviä.

Meilläpäin yliopiston uraneuvoja kertoi että kyllä niitä avoimia voi laittaa mutta ei ole kuullut tapauksesta että joku olisi töitä saanut. Joko ollaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa, tai sitten tyrkytetään itseään sopivan röyhkeästi puhelimen kautta, niin eivät pääse (esim hr-pomo tai itse TJ) yhtä helpolla luikertelemaan pois tutustumatta tapaukseen. Tiedä sitten onko totta mutta tyyppi väitti että vuosittain tekevät jonkun kyselyn asiasta..

Mulle tarjottiin avoimen hakemuksen perusteella työpaikkaa, vaikkei firmassa ollutkaan virallisesti avointa paikkaa. Sattui vain olemaan juuri oikeaa osaamista, ja hakemus päätyi sopivalle henkilölle. Kuitenkin sain toisesta paikasta samaan aikaan kilpailevan tarjouksen, joten tuo paikka jäi sitten ottamassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom