Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Pitäis varmaan alkaa kohta hakea töitä, täältä kun parin kuukauden päästä olen takaisin tulossa. Onneksi kirjanpitäjiä, controllereita ja muita taloushallinnon osaajia on koko ajan haussa :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuossa 8 postausta ylempänä oli viimeinen päivitys ja sen jälkeen on paljon tapahtunut. Noin neljä päivää tuosta tuli jo s.postissa testit, muttta sitten nettiyhteys ei toiminut niin en saanut tehtyä niitä kuin viikon päästä. Kerkesivät jo kysellä että miksi en ole tehnyt niitä. Noin sitten tein ne ja niitä oli ihan helvetisti joku 300 kysymystä "pälliä" + 80 kysymystä älykkyys ja sitten viellä joku 100 kysymystä tyyliin cv. Siitä meni viikko ja "pomo" soitti että testi mennyt hyvin ja testaava firma ottaa yhteyttä minuun mutta testin mukaan sovin heille ja ajatus on että firman toiminta alkaa jouluukun alussa jos rakennuksessa ei enää tule mitään ongelmia. Ja silloin myös minä aloittaisin siellä. Joten tällä tai ens viikolla viimeinen palaveri meillä.
Testihän oli tosiaan mennyt hemmetin hyvin vaikka vitutti ne kierrot kysymykset sekä sain älykkyys testistä 142 joka on hemmetin hyvin. Tuossa välissä oli testaajan kanssa palaveri joka kehui tulosta sekä minun soveltuvuutta, en sitten tiedä että millainen käsitys tuli siitä tapaamisesta hänelle kun itse olen hieman ymmällä tuosta testin tuloksesta ja niistä päätelmistä.
No kuitenkin katsotaan tämä homma loppuun sillä edelleenkään ei ole mitään kiirrettä. Töitä mulla on mutta halu vaihtaa ja kokeille muuta on edelleen voimassa. Tässä on niin paljon hyviä juttua joten tämä on pakko kokeilla jos toteutuu ja jos se menee reisille niin sitten ruetaan miettimään jotain muuta.

Mä olen kertonut sellaisista heikkouksista, mitkä eivät mitenkään haittaa haettavassa hommassa esim. peukalo keskellä kämmentä, en osaa rakentaa, nikkaroida tai korjata mitään ja sitten todennut että haettavan työtehtävän kannalta ei ole mitään mainittavia heikkouksia.

Ei ne kyllä työhaastattelussa tollasia vastauksia hae. Jokaisella on esim. joku luonteenpiirre, josta voi olla jossain tilanteessa haittaa. Mä ainakin pitäisin haastateltavaa dorkana jos se esim. koodarin paikkaa hakiessaan ilmottais huonoksi puolekseen sen että ei osaa nikkaroida. :D

Huomenna tulossa työhaastattelu. Tarvisin vähän neuvoa jännässä jutussa, eli siinä mitä kerron edellisestä mulkusta työnantajasta ja paskasta työpaikasta, joka on ainoa pohja tähän työhön? Minulla ei ole siitä mitään hyvää sanottavaa (paitsi työkokemus), koska mikään ei mennyt minkään lakien mukaan ja puhuivat paskaa koko ajan. En ole saanut työtodistustakaan, joka pitäisi ottaa haastatteluun mukaan. Jännittää, että jos soittavat edelliseen työpaikkaan ja kyselevät minusta ja entinen pomo selittää oman kieron näkemyksensä minusta. En tiedä, miten yleistä tuollainen soittelu on, mutta... Vinkkejä?

Huomenna tulossa työhaastattelu. Tarvisin vähän neuvoa jännässä jutussa, eli siinä mitä kerron edellisestä mulkusta työnantajasta ja paskasta työpaikasta, joka on ainoa pohja tähän työhön? Minulla ei ole siitä mitään hyvää sanottavaa (paitsi työkokemus), koska mikään ei mennyt minkään lakien mukaan ja puhuivat paskaa koko ajan. En ole saanut työtodistustakaan, joka pitäisi ottaa haastatteluun mukaan. Jännittää, että jos soittavat edelliseen työpaikkaan ja kyselevät minusta ja entinen pomo selittää oman kieron näkemyksensä minusta. En tiedä, miten yleistä tuollainen soittelu on, mutta... Vinkkejä?
Perussääntö on, että edellistä työnantajaa ei pitäisi koskaan haukkua. On toki ymmärrettävää, että tällaisia kokemuksia on, mutta työnantajaa enemmän kiinnostaa kuitenkin kuulla, mitä olet oppinut edellisessä työpaikassasi. Keskity siis kuvaamaan työtehtäviäsi ja yritä löytää silta siihen, miten ne hyödyttävät hakemassasi toimessa. Jos koet tarpeeksi mainita, etteivät esimerkiksi henkilökemiat toimineet, niin voit mainita asiasta, mutta yritä tehdä se siten, ettet vaikuta valittajalta ja rutisijalta. Yleisesti ottaen on kuitenkin parempi jättää negatiiviset asiat työhaastattelusta kokonaan pois ja hoitaa purkamiset vaikkapa paikallisessa pubissa.

Keskity siis kuvaamaan työtehtäviäsi ja yritä löytää silta siihen, miten ne hyödyttävät hakemassasi toimessa. Jos koet tarpeeksi mainita, etteivät esimerkiksi henkilökemiat toimineet, niin voit mainita asiasta, mutta yritä tehdä se siten, ettet vaikuta valittajalta ja rutisijalta.

Tarkoitus ei olekaan avautua, mutta kun olen itse irtisanoutunut, niin varmasti tulevat tästä kysymään jatkossakin. Asiallisenahan minä tulen pysymään aina :D Miten sanoa ammattimaisesti, miksi on lähtenyt? Voiko sanoa suoraan, että työntekijöitä ei kohdeltu hyvin vai pitäisikö vedota jotenkin itseensä?

Tarkoitus ei olekaan avautua, mutta kun olen itse irtisanoutunut, niin varmasti tulevat tästä kysymään jatkossakin. Asiallisenahan minä tulen pysymään aina :D Miten sanoa ammattimaisesti, miksi on lähtenyt? Voiko sanoa suoraan, että työntekijöitä ei kohdeltu hyvin vai pitäisikö vedota jotenkin itseensä?

Haluat suurempia haasteita eikä niitä ollut tarjolla edellisessä työpaikassa.

Kauanko olit siellä edellisellä? Ainahan voi vedota siihen ettei edellinen tarjonnut etenemismahdollisuuksia, työ ei vastannut osaamista, firman tulevaisuus oli huolestuttava tai jotain muuta, mikä nyt osapuilleen pysyy totuuspohjalla. Jos aidosti oli ongelmia esimerkiksi palkanmaksussa tai muussa, niistä voi kauniisti kierrellen mainita. Mitään negatiivista ex-pomon henkilöön liittyvää en sanoisi, koska haastattelijaa saattaa kiinnostaa miten et oikeasti tullut toimeen töissä edes sitä aikaa, että ehdit katsella paikan muualta.

Kannattaa ehkä nimetä joku toinen suosittelija jos mahdollista, harva viitsii kovin monelle soitella.

Kuinka minun kaltaiseni ihminen, joka ei ole mitenkään luova enkä supliikki-ihminen voi tehdä hyvän hakemuksen ja olla vakuuttava haastattelussa? Nykyään painotetaan niin paljon sitä sosiaalisuutta, erottumista, persoonallisuutta ym. asioita, jotka on minulle melko vieraita. Kotona vaan hoettiin että opiskelet ahkerasti ja teet kovasti töitä... no se ei vienytkään mihinkään muuhun kuin ylikoulutetuksi ja vääränlaiseen työkokemukseen.

Pitäs tehdä työpaikkaan kohdistettu työhakemus... häh? mitä missä milloin miten? No kyllähän minä periaatteen ymmärrän, mutta kun pitäs saada jotain paperille niin homma alkaa kusemaan. Mikä on laadukkaan työhakemuksen määritelmä?

Kotona on vaan opetettu vaatimattomuus ja nöyryys niin tiukasti tuonne takaraivoon etten oikein saa mitään itsekehua ja hyviä puolia mitekään tuonne paperille. Näitä asioita on puitu ties kuinka monen ihmisen kanssa ilman mitään konkreettista lopputulosta. Monesti on vaan tultu siihen lopputulokseen että ne ongelmat on paljon syvemmällä kuin pelkässä hakemuksessa, koulutuksessa tai työkokemuksessa (myös täällä pakkiksella ja tässä ketjussakin).

Tämä taistelu tuntuu vaan niin loputtomalta ja lohduttamalta etten oikein tiedä mitä pitäisi tehdä ja mikä on se juttu, joka menee väärin joka kerta. Työnhaku saa minut vain usein pahalle päälle, masennuskauden käyntiin ja vihan entisiä opiskelukavereita kohtaan nousemaan.

Haluaisin päästä eteenpäin, mutta tuntuu kuin hakkaisin vaan päätäni johonkin lasikattoon. Onko työnhaussa ja naisteniskemisessä menestymisestä tullut vaan joku alfaurosten yksinoikeus?

Ole oma itsesi. Olettaen ettet ole ihan aspergeri, niin vaatimattomuus ja aitous varmasti vetovat johonkin asiasta päättävään ihmiseen. Jos nyt normisuomalaista työssäkäyvää ajattelee, niin ne sosiaaliset taidot on ihan normaalitasolla. Sellaiset superlipevät edustavat todella pientä osaa.

Kuinka minun kaltaiseni ihminen, joka ei ole mitenkään luova enkä supliikki-ihminen voi tehdä hyvän hakemuksen ja olla vakuuttava haastattelussa? Nykyään painotetaan niin paljon sitä sosiaalisuutta, erottumista, persoonallisuutta ym. asioita, jotka on minulle melko vieraita. Kotona vaan hoettiin että opiskelet ahkerasti ja teet kovasti töitä... no se ei vienytkään mihinkään muuhun kuin ylikoulutetuksi ja vääränlaiseen työkokemukseen.
Ei siinä auta kuin, että opettelet tekemään näitä asioita, jotka eivät ole itsellesi luontevia. Työhakemus on kuitenkin pohjimmiltaan markkinointikirje, jolla pyrit osoittamaan, että osaamisesi ja persoonasi vastaa tehtävään vaadittavia kriteerejä. Silloin ei itsensä vähättely oikein toimi. Sinun kannattaa varmaan lähteä jossain välissä hakemaan uusia ideoita ihan joltain rekrytointialan ammattilaiselta. Jos kuulut johonkin liittoon (insinööri muistaakseni olit), niin näissähän on aika usein saatavilla ammatillista ohjausta. Voi olla, että olet vaan muutaman muutoksen päässä siitä unelmiesi työpaikasta.

Vaikka nykyään peräänkuulutetaan sosiaalisuutta ym. niin ei se oikeasti tarkoita mitään muuta kuin sitä, että pystyt kommunikoimaan ennestään tuntemattomienkin ihmisten kanssa sekä ulosanti on sellaista että vastapuoli pystyy sitä ymmärtämään. Mua on jossain soveltuvuusarvioinnissa haukuttu varautuneeksi, mutta ei se ole estänyt asiakasrajapinnassa työskentelemistä eikä työllistymään sellaisiin tehtäviin.

Jos jotain työhakemuksista ja työnhausta olen oppinut, niin päällimmäisenä on se, että toistuva "harmitus" on taattu. Ja aina joku muu tuntuu saavan hommia ihan tuosta noin vaan,
sen kummemmin edes yrittämättä tai siltä se ainakin ulospäin vaikuttaa. Kaiken lisäksi usein joku erityinen työ tuntuu sopivan itselle kuin nakutettu, mutta työnantaja ei kutsu edes haastatteluun.
Koita siinä sitten olla muuttumatta kyyniseksi, kun sama kuvio vain toistuu aina vain uudelleen.
Joku voisi neuvoa, että lisää jaksamista seuraavaan yritykseen saa, kun tekee asioita, mistä pitää. Mutta jos sellaisia asioita ei yksinkertaisesti ole tai kokee oman persoonallisuuden isoimmaksi esteeksi parempaan,
niin se on väärä tapa edetä. Ei omaa persoonallisuuttaan voi muuttaa, mutta sen kanssa on helpompi oppia elämään mikäli haastaa sen rajoja kokeilemalla asioita, joita ei ole aiemmin tehnyt. Mikäli asiaan
liittyy jollakin lailla riski itsensä nolaamisesta, niin aina vain parempi.

Ei siinä auta kuin, että opettelet tekemään näitä asioita, jotka eivät ole itsellesi luontevia.
Miten?

Työhakemus on kuitenkin pohjimmiltaan markkinointikirje, jolla pyrit osoittamaan, että osaamisesi ja persoonasi vastaa tehtävään vaadittavia kriteerejä.
Miten?

Sinun kannattaa varmaan lähteä jossain välissä hakemaan uusia ideoita ihan joltain rekrytointialan ammattilaiselta.
Olen kokeillut, ei sieltä tule kuin samoja ympäripyöreitä yleispäteviä ohjeita mitä täälläkin.

Voi olla, että olet vaan muutaman muutoksen päässä siitä unelmiesi työpaikasta.
Voi olla, että joulupukkikin on olemassa

Jos jotain työhakemuksista ja työnhausta olen oppinut, niin päällimmäisenä on se, että toistuva "harmitus" on taattu. Ja aina joku muu tuntuu saavan hommia ihan tuosta noin vaan,
sen kummemmin edes yrittämättä tai siltä se ainakin ulospäin vaikuttaa. Kaiken lisäksi usein joku erityinen työ tuntuu sopivan itselle kuin nakutettu, mutta työnantaja ei kutsu edes haastatteluun.
Koita siinä sitten olla muuttumatta kyyniseksi, kun sama kuvio vain toistuu aina vain uudelleen.
Joku voisi neuvoa, että lisää jaksamista seuraavaan yritykseen saa, kun tekee asioita, mistä pitää. Mutta jos sellaisia asioita ei yksinkertaisesti ole tai kokee oman persoonallisuuden isoimmaksi esteeksi parempaan,
niin se on väärä tapa edetä. Ei omaa persoonallisuuttaan voi muuttaa, mutta sen kanssa on helpompi oppia elämään mikäli haastaa sen rajoja kokeilemalla asioita, joita ei ole aiemmin tehnyt. Mikäli asiaan
liittyy jollakin lailla riski itsensä nolaamisesta, niin aina vain parempi.

Siltä se varmaan tuntuu, mutta ei pidä yleensä paikkaansa. Harva vaan huutelee niistä kerroista kun ei onnistunut.

Miten?

Miten?

Olen kokeillut, ei sieltä tule kuin samoja ympäripyöreitä yleispäteviä ohjeita mitä täälläkin.

Tässäkin topicissa ehkä vuosi sitten ruodittiin sinullekin hakemus jo aika hyvään kuosiin. Kannattaa varmaan palata niihin viesteihin etsimään vinkkejä.

Onkohan tässä nyt joku asenteellinen ongelma vai mikä, kun netti on kuitenkin pullollaan ohjeita hakemuksen ja CV:n tekemiseen, mutta sinun mielestäsi kaikki vinkit ovat ympäripyöreitä? On toki totta, että ei meistä kukaan voi sulle hakemusta tehdä, kun eihän me edes tiedetä sun luonteenpiirteitäsi tai työkokemusta. Kuitenkin insinööritason kaverin pitäisi kyetä soveltamaan näitä yleispäteviä ohjeita omaan hakemukseensa.

Miten?

Miten?

Grow some balls, man! Saman energian jonka käytät täällä nillittämiseen, voisit käyttää työnhakusi kehittämiseen. Eli siis miettiä keinoja, joilla kehität itseäsi. Joskus aiemmin sait täältä kyllä hemmetin hyvää apua. IMO insseiltä vaaditaankin työnhaussa enemmän munaa, kuin alimmalta portaalta. Eli jopa röyhkeyttä jossain määrin.

Et ole miettinyt alan vaihtoa? Aikuispuolelta uuteen ammattiin, ja sitä kautta uutta ponnahduslautaa elämään.

Tekemällä, lukemalla, oppimalla virheistään. Ja ympäripyöreisiin ongelmiin saat ympäripyöreitä vastauksia. Jos kysyt kysymyksiä kuten, miksi tällaista sattuu aina minulle, niin vaikea siihen on vaikea vastata. Paras mitä pystyn vastaamaan on, että sellaisia juttuja aina tapahtuu sinun kaltaisillesi ihmisille. Kysy fiksumpia kysymyksiä, niin saat fiksumpia vastauksia. Jos haluat tietää, mikä CV:ssä ja hakemuksessa on pielessä, niin voithan ne tänne copy-pasteta ja pyytää parannusehdotuksia. Saatat saada aika täsmällisiä ja hyviäkin vinkkejä.

Ja yksi tärkeä asia on pohtia, hyödynnätkö kaikkia mahdollisia työnhaun kanavia. Jos haku rajoittuu MOL:in, Monsterin ja Oikotien avoimiin paikkoihin, niin olet kovassa kilpailussa. Jokaiseen avoimeen paikkaan tulee helposti satoja hakemuksia. Avoimet hakemukset kiinnostaville työnantajille, soitot yritysten henkilöstöhallintoon ja verkostoituminen alasi eri tapahtumissa ja tilaisuuksissa saattaisivat kantaa enemmän hedelmää.

Mutta yleisesti ottaen tsemppiä sinulle ja muille työnhakuun. Tiedän, että se on välillä aika vittumaista hommaa. Itse sain eilen soiton, että paikka on minun, jos otan vastaan. Otin vastaan. Nyt on sitten ensimmäinen valmistumisen jälkeinen vakituinen työpaikka takataskussa. Alkupalkka oli hienoinen pettymys, mutta työ on juuri sitä, mitä halusin, hyvät etenemismahdollisuudet, erinomainen firma loistavalla sijainnilla ja haastattelun perusteella erittäin miellyttävä esimies. Tuntuu kyllä hyvältä, kun kesän ja syksyn aikana tuli varmaan yli 50 hakemusta lähetettyä ja kaikki tarkkaan työtehtävään kohdennettuja eivätkä geneerisiä hakemuksia.

Grow some balls, man! Saman energian jonka käytät täällä nillittämiseen, voisit käyttää työnhakusi kehittämiseen. Eli siis miettiä keinoja, joilla kehität itseäsi. Joskus aiemmin sait täältä kyllä hemmetin hyvää apua. IMO insseiltä vaaditaankin työnhaussa enemmän munaa, kuin alimmalta portaalta. Eli jopa röyhkeyttä jossain määrin.

Et ole miettinyt alan vaihtoa? Aikuispuolelta uuteen ammattiin, ja sitä kautta uutta ponnahduslautaa elämään.

En ole kanssasi eri mieltä, mutta 21-vuotiaana sinulla on varmasti aika olematon käsitys AMK-insinöörien tämänhetkisestä työtilanteesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom