Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenkä pitäisi suhtautua paikkaan, johon haetaan työntekijää vuokrafirman kautta? Vakituinen paikka, mutta onko tässä jotain hyöty-/haittatekijöitä, kun vuokrafirman kautta paikkaan lähtisi työskentelemään?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vuokratyöntekijä voidaan laittaa pihalle naps vain jos hän ei miellytä.
Eli firma pelaa varman päälle ja kokeilee noin, ja jos on hyvä tyyppi, hänet vakinaistetaan jos firman tilanne sen sallii kun tulee ajankohtaiseksi.

Mitenkä pitäisi suhtautua paikkaan, johon haetaan työntekijää vuokrafirman kautta? Vakituinen paikka, mutta onko tässä jotain hyöty-/haittatekijöitä, kun vuokrafirman kautta paikkaan lähtisi työskentelemään?
Merkittävimpänä haittatekijänä on se, että irtisanomisaikasi sieltä yrityksestä, jossa teet töitä on viiden minuutin luokkaa. Vuokratyöntekijöitä tai muutoin alihankkijan kautta hankittuja työntekijöitä on nykyään ainakin muutamissa isoissa suomalaisissa metalliteollisuuden yrityksissä ehkä viidennes työntekijöistä, jotta kysynnän laskiessa niistä päästään välittömästi eroon ilman mitään irtisanomiskustannuksia. Vuokratyöntekijähän on yritykselle lähtökohtaisesti aika kallis, joten tuo mahdollisuus helppoon irtisanomiseen kiehtoo työnantajia.

Nyt on uusi työsopimus taskussa ja palkkakin suoraan se, mitä pyysin. Taisin siis alihinnoitella itseni :D Noh, ensi kerralla sitten lyödään tilastojen yläpäähän se palkkatoivomus.

Mulla oli työhaastattelu tänään. Ihan firman sisällä olisi tarkoitus päästä vähän erilaisiin hommiin. On se järkyttävää, kuinka paljon voi jännittää, vaikka haastattelijakin on melko tuttu tyyppi. Voin vain kuvitella kuinka vammaisesti änkyttäisin, jos kyseessä olisi oikeasti koulutustani vastaava paikka eri firmassa ja haastattelemassa oudot, uudet ihmiset. Vituttaa olla näin sosiaalisesti vammainen... Tiedän pystyväni huomattavasti haastavampiin hommiin kuin missä olen ja mihin nyt haen, mutta kunnes opin ulostamaan ajatuksiani järkevästi ja sulavasti, menetän kaikki mahdollisuuteni hyvään työpaikkaan jollekin supliikille, mutta ehkä ei niin osaavalle ihmiselle...

Mulla on sellanen "hiljainen" työnhaku nyt menossa. Kohta tulee vuosi täyteen nykyisessä paikassa ja olen saanut aika hyvän aseman itselleni firmassa eli minulla on aika vapaa työnkuva ja aika laajaa osaamista yrityksen sisällä, eli pystyn tuuraamaan ketä vaan. Ilmapiiri on yrityksessä muuten vaan pirun sekava ja erilainen kuin missään muualla minkä takia nyt katselen muita paikkoja. Jos sopiva paikka löytyy ja palkasta päästään sopuun niin todennäköisesti vaihdan. Vai paraneeko se vaihtamalla?

Vuokratyöntekijä voidaan laittaa pihalle naps vain jos hän ei miellytä.
Eli firma pelaa varman päälle ja kokeilee noin, ja jos on hyvä tyyppi, hänet vakinaistetaan jos firman tilanne sen sallii kun tulee ajankohtaiseksi.
Vuoden jälkeen on pakko vakinaistaa eli siis siirtää ihminen omaksi työntekijäksi, jos työsuhde on ollut jatkuva. EilaKaislan kautta tuli palkattua esim. osastosihteerit aina - paljon helpompaa kun ei itsellä ole juuri kompetenssia lähteä rekrytoimaan oman osaamisalueen ulkopuolelta ja tosiaan on se vuosi aikaa nähdä, miten hyvin hommat sujuvat.

Ainakin IT-alalla on kyllä erittäin poikkeuksellista että lainakoira vakinaistettaisiin asiakasyritykseen.

Dopeyn esimerkki yhdestä sihteeristä joka on suoraan vuokratyötä välittävän puljun kautta hankittu on vielä jotenkuten selkeä. Mutta normitilanteessa taitaisi olla ostettu ennemminkin sihteeripalvelu palveluhubiyritykseltä, joka sitten alihankkii sen sihteeripalveluyritykseltä. Ja tuo palveluprojekti sitten jatkuu epämääräisen ajan vuosia epämääräisellä miehityksellä.

Meinasitko Dopey että tässäkin tapauksessa sihteeri vakinaistettaisiin koko alihankintaketjun yli loppuasiakkaalle vuoden jälkeen? Tai että esimerkiksi HCL tai Tata tms. selkänahkakaupan työntekijä vakinaistettaisiin asiakasyritykseen koskaan?

Tuskinpa Dopey tarkoitti kokonaan ulkoistettua tahoa, vaan suoranaista vuokrajantteria. Eli jos vaikka talon IT-tuki on ulkoistettu jollekin firmalle niin ko. firman listoilta tuskin koskaan palkataan vastaaviin hommiin "suoraan" taloon. Mutta jos ns. muiden joukkoon otetaan vuokrajamppa niin tilanne on ihan toinen.

No siinäpä se. Tuo alihankinnan ja vuokraamisen raja kun on niin sumea ja epäselvä kuin ikinä voi olla. Ainakin minulle ja varsinkin yleisissä moniportaisissa alihankintaketjuissa.

Taisi olla jossain peukalosääntönä, että jos työntekijä on asiakkaan työnjohdon alaisuudessa -> vuokratyötä.
Jos taas palveluyrityksen työnjohdon alaisuudessa -> alihankintaa.

Em. määritelmällä kaiken mahdollisen työn saaminen alihankintaan kuuluvaksi tai hämärtäminen harmaalle alueelle ei ole kummoinenkaan sopimustekninen asia.

Kai se on eri noissa ihan selkeissä vuokratyöntekijöissä, vaan niinhän esimerkiksi inssitoimistojen suunnittelijatkin on vuokratyövoimaa, jota ei tavata koskaan vakinaistaa siihen vuokraavaan firmaan. Erona toki se että palkantulo ei lopu siihen että vuokraava firma nakkaa pois. Silloin inssitoimisto vain hankkii jannulle uuden komennuksen ja liksa juoksee sen luppoajankin.

No eihän sitä paikkaa tullut :( Tiukasti kuulemma kävivät vääntöä siitä kuka palkataan. Ei osunut kohdalle. P*rkele. No kokemusta rikkaampi seuraaviin haasteisiin...

Ainakin IT-alalla on kyllä erittäin poikkeuksellista että lainakoira vakinaistettaisiin asiakasyritykseen.

Dopeyn esimerkki yhdestä sihteeristä joka on suoraan vuokratyötä välittävän puljun kautta hankittu on vielä jotenkuten selkeä. Mutta normitilanteessa taitaisi olla ostettu ennemminkin sihteeripalvelu palveluhubiyritykseltä, joka sitten alihankkii sen sihteeripalveluyritykseltä. Ja tuo palveluprojekti sitten jatkuu epämääräisen ajan vuosia epämääräisellä miehityksellä.
IT-puolella tätä ei tosiaan säännönmukaisesti tapahdu, mutta useimmiten henkilöllä kyllä ehtii projekti ja siten rooli asiakasyrityksessä vaihtua vuoden aikana, vaikka samalla asiakkaalla pysyisikin. Useimmiten soppareissa on kielletty jopa henkilön työllistyminen asiakkaalle ilman karenssiaikaa.

Olen itse IT-toimittajilta palkannut noita "lainakoiria" suoraan palkkasuhteeseen, joten kyllä se mahdollista on, mutta useimmiten neuvotellut korvaukset ovat korkeampia kuin normi "sihteeri eilakaislalta" -tapauksessa, eivätkä toimittajat haluaisi tietenkään hyvistä tekijöistä luopua. Jos asiakasyritys on ulkoistanut koko IT:n, niin silloin koko kuvio on toki mahdoton.

Mutta jos ns. muiden joukkoon otetaan vuokrajamppa niin tilanne on ihan toinen.
Juuri näin. Tuotekehitystiimin täydennyksessä alihankkijoilla on-site kannattaa ehdottomasti koettaa palkata parhaat tekijät itselle ja hankkiutua lopuista eroon. Muuten tuon alihankkijan kanssa on naimisissa niin kauan kuin tuotetta täytyy ylläpitää. Eihän tällaisessa tilanteessa kannattaisi osaa työstä muutenkaan alihankkia, mutta eräässä kotimaisessa firmassa tilanne oli varsin yleinen männävuosina.

Vuoden jälkeen on pakko vakinaistaa eli siis siirtää ihminen omaksi työntekijäksi, jos työsuhde on ollut jatkuva. EilaKaislan kautta tuli palkattua esim. osastosihteerit aina - paljon helpompaa kun ei itsellä ole juuri kompetenssia lähteä rekrytoimaan oman osaamisalueen ulkopuolelta ja tosiaan on se vuosi aikaa nähdä, miten hyvin hommat sujuvat.

Pakko puuttua tähän sen verran, että todellakaan ei ole mikään pakko vuoden jälkeen vakinaistaa, kyllä vuokramiestä voi pitää loputtomiin vuokralla vaikkei olisi mitään aikomustakaan vakinaistaa. Monessa yrityksessä tämä on jo arkipäivää, eikä "omia" työntekijöitä edes harkita, kun vuokramiehiä voi vaihdella mielin määrin firman tarpeen mukaan.

Minulla olisi eräs kysymys työnvälitysfirmoista. Erään työvälitysfirman kautta olisi tarjolla yksi mielenkiintoinen duuni suureen suomalaiseen yritykseen. Jos kirjaudun ko. firman sivuille niin liittyykö tähän jotain lieveilmiöitä? Alkaako tämän jälkeen saatanallinen puhelin ralli, jos en tästä isosta firmasta, jonne haluan, työtä saakkaan? Onko tuon kaltaisten työnvälitysyritysten listoilta helppo erota?

Siis pelkäät, että sua mangutaan kotisohvalta duuniin niin innokkaasti, että siitä on oikeasti vaivaa? Ei ole pelkoa. Itse laitoin oman profiilin parin kymmenen headhunterin tietokantaan tammikuussa, ja minulle on soitettu - rummun pärinää - kerran. Tuo puhelu johtikin sitten aika mielenkiintoiselle polulle, jota ei tullut sitten kuitenkaan talsittua loppuun kun päädyin valitsemaan nykyduunin.

Minulla olisi eräs kysymys työnvälitysfirmoista. Erään työvälitysfirman kautta olisi tarjolla yksi mielenkiintoinen duuni suureen suomalaiseen yritykseen. Jos kirjaudun ko. firman sivuille niin liittyykö tähän jotain lieveilmiöitä? Alkaako tämän jälkeen saatanallinen puhelin ralli, jos en tästä isosta firmasta, jonne haluan, työtä saakkaan? Onko tuon kaltaisten työnvälitysyritysten listoilta helppo erota?

Joo, tuskinpa on odotettavissa mitään puhelinrallia. Itselläni oli profiilit muistaakseni viidessä eri työnvälitysfirmassa puolen vuoden ajan. Itse olin se aktiivinen osapuoli, joka laittoi hakemuksia avoimiin tehtäviin. Yhdessä tehtävässä kävin haastattelussa, jota paikkaa en saanut. Myöhemmin tuolta firmasa soitettiin ja kysyttiin, olisinko kiinnostunut toisesta työtehtävästä. Kieltäydyin, koska olin jo saanut töitä, ja tiedustelin, pitääkö minun sulkea profiili vai miten, etteivät enää turhaan soittele. Sanoivat, etteivät normaalisti soitakaan, mutta olin niin hyvä kandidaatti sen aiemman haastattelun perusteella, että halusivat suoraan soittaa ja tiedustella mielenkiintoa (vaikken siis ko. tehtävään ollut edes hakenut). Toisesta työnvälitysfirmasta taas oli näköjään tullut sähköposti: "Asiakkaamme etsii sitä ja tätä, olet aikaisemmin hakenut sitä ja tätä, olisitko kiinnostunut tästä ja tästä". Ja tämä oli siis henkilökohtainen sähköpostiviesti, ei sellainen ketjuviesti avoimista paikoista, joka lähetetään kaikille.

Lyhyesti siis: anna mennä, ei ne häiritse suo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom