Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perjantaina olisi edessä haastattelu mielenkiintoiseen kesätyöpaikkaan, josta saisi kyllä hyvää kokemusta jatkoa ajatellen. Olen kyllä tyytyväinen, että haastattelu on suoraan esimiehelle (insinööri) eikä kenellekään HR-spesialistille :D. Olen siis 1. vuoden DI-opiskelija, joten työpaikka olisi vielä ns. haalariharjoittelua. Olisin käytännössä ainut ko. firman kesätyöntekijä Etelä-Suomen alueella (kyseessä kuitenkin kohtuu suuri yritys) ja todennäköisesti pääsisi oppimaan ja tekemään aika paljon. Plussana omat suunnitelmat pää- ja sivuainesyventymisten suhteen osuvat melko nappiin yrityksen toimialan kanssa. Tämä siis jopa jatkoa ajatellen (vaikkakin vähän turhan aikaista puhua). Oppinut kyllä tämän kevään aikana paljon työnhausta, joten toivottavasti ensi keväänä ei tarvitse stressata kesätöistä enää toukokuussa...

Perjantaina olisi edessä haastattelu mielenkiintoiseen kesätyöpaikkaan, josta saisi kyllä hyvää kokemusta jatkoa ajatellen. Olen kyllä tyytyväinen, että haastattelu on suoraan esimiehelle (insinööri) eikä kenellekään HR-spesialistille :D. Olen siis 1. vuoden DI-opiskelija, joten työpaikka olisi vielä ns. haalariharjoittelua. Olisin käytännössä ainut ko. firman kesätyöntekijä Etelä-Suomen alueella (kyseessä kuitenkin kohtuu suuri yritys) ja todennäköisesti pääsisi oppimaan ja tekemään aika paljon. Plussana omat suunnitelmat pää- ja sivuainesyventymisten suhteen osuvat melko nappiin yrityksen toimialan kanssa. Tämä siis jopa jatkoa ajatellen (vaikkakin vähän turhan aikaista puhua). Oppinut kyllä tämän kevään aikana paljon työnhausta, joten toivottavasti ensi keväänä ei tarvitse stressata kesätöistä enää toukokuussa...

Muista ottaa ylimielinen asenne, korostaa olevasi DI-opiskelija ja väheksyä haastattelijan insinöörin koulutusta. (Olipas muuten huono vitsi) Mutta tuon sun postin perusteella oot varmasti ihan hyvissä asetelmissa paikan saamisen suhteen kunhan tuote ne vaan esille.

Nyt on niin omituinen paikka että löysin koko työhistorian aikana sen ekan paikan johonka oikeasti haluaisin töihin. Kannattaako oman cv ja hakemuksen perään soitella tänään vai huomenna? lähetin eilen ne.

On tämä työnhakeminen masentavaa aikaa. 6kk valmistumisen (kone- ja tuotantotekniikan insinööri) jälkeen aktiivista työnhakua ja tuloksena 2 haastattelua. Missä vaiheessa kannattaa ruveta itseään tarjoamaan ilmaiseksi harjoitteluun että ei ihan perseellä istumiseksi menisi aika ja saisi edes jotain lisäkokemusta CV:n jatkeeksi? Ottaako firmat harjoittelijoita edes ilmaiseksi? Lisäksi vielä nyt keväällä vastavalmistuneet ja muutenkin vähäiset työpaikat omalla osaamisalueella heikentävät mahdollisuuksia.

Ongelmanahan on, että kokemusta on jonkin verran opiskelun aikana saanut kerättyä, mutta kaikki kokemus on eri aloilta ja ne eivät tue toisiaan tarpeeksi että voisi sanoa osaavansa edes yhden asian kunnolla. Onhan tämä hakemuskirjeeseen kirjailtu mahdollisimman positiivisella tavalla, mutta luulen että kokenut rekrytoija näkee kyllä tekstistä osaamisen todellisen laidan. Näin jälkeenpäin vituttaa se, että jos olisin muutaman valinnan tehnyt toisellatavalla opiskelujen aikana, olisi nykyhetki todella erilainen todennäköisesti positiivisempaan suuntaan.

Nyt on niin omituinen paikka että löysin koko työhistorian aikana sen ekan paikan johonka oikeasti haluaisin töihin. Kannattaako oman cv ja hakemuksen perään soitella tänään vai huomenna? lähetin eilen ne.

Soita vaan tänään. Osoitat ainakin sillä, että oikeasti haluat sen paikan.

Ongelmanahan on, että kokemusta on jonkin verran opiskelun aikana saanut kerättyä, mutta kaikki kokemus on eri aloilta ja ne eivät tue toisiaan tarpeeksi että voisi sanoa osaavansa edes yhden asian kunnolla. Onhan tämä hakemuskirjeeseen kirjailtu mahdollisimman positiivisella tavalla, mutta luulen että kokenut rekrytoija näkee kyllä tekstistä osaamisen todellisen laidan. Näin jälkeenpäin vituttaa se, että jos olisin muutaman valinnan tehnyt toisellatavalla opiskelujen aikana, olisi nykyhetki todella erilainen todennäköisesti positiivisempaan suuntaan.

Kokenut rekrytoija aivan varmasti tietää, että et mitään asiaa kunnolla osaa jos valmistumisesta on aikaa 6kk. Varmasti on paljon vastavalmistuneita samassa tilanteessa sun kanssa ihan kaikilla aloilla ja koulutusasteilla. Sun pitää vaan tuoda esille oma kiinnostus ja kyky oppia hommat.

Löytyykö IT-project managereita täältä? Sain kutsun haastatteluun ja olen menossa suoraan koulun (yliopiston) penkiltä sinne. Käytännön kokemusta ei ole, tämä myös selvä asia sille haastattelijalle. Kuulostaa vaativalle hommalle näin kokemattomalle ja nuorelle, mutta onko se sitä? Kyseinen lafka valmistaa webbisivuja ja -palveluja, n. 25 henkilön firma.

Vuokrafirmoista voi saada helposti töitä tekemättä juuri mitään. :D Kerran soittivat ja kysyvät menisinkö yritykseen X haastatteluun, nyt viimeksi ihan vaan parin minuutin puhelinkeskustelu ja seuraavana päivänä töihin. Melkein kotoa haetaan...

Sain muuten selville että yhteen hakemaani paikkaan pestattiin lopulta pari esimiehen tuttua. Yllätys yllätys. :D

Jee, sopparit kirjoteltu.

Voi helvetin perse. Nyt sitten soittelivat hakemuksesta MP-liikkeeseen myyjäksi, jonka lähetin 2-3kk sitten, että mulle ois haastattelua jos ei töitä vielä ole. No totta helvetissä ehdin jo sitten sopia tämän nykyisen yli 2x huonommalla palkalla olevan työharjoittelun tälle kesälle, kun ei tuolta eikä muistakaan paikoista tullut mitään yhteydenottoa takaisin päin. EI VITUTA!:curs::curs::curs::curs::curs::curs: Ois ollut tämänhetkiseen tilanteeseen melkolailla unelmaduuni tuo mihin pyysi haastatteluun :curs::curs::curs::curs:

:curs::curs::curs:
:curs:
:curs::curs:
:curs::curs::curs::curs::curs::curs::curs:
:curs::curs::curs::curs:

Olenko urpo, mikäli pistän vielä tollaisen sähköpostin perään:

Terve,

Soittelit mulle ja jäi kevyesti v*tuttamaan, että ehdin sopia jo opintoihin liittyvän harjoittelun tälle kesälle. Olisiko mitenkään mahdollista, että mikäli syksyllä (saan harjoittelun silloin valmiiksi) / keväällä aukeaa paikkaa ja mikäli sopivia ehdokkaita ei työhön löydy, olisit yhteyksissä minuun päin? Olisin ehdottomasti tullut haastatteluun, mutta harjoittelusopimukset jne. on jo allekirjoitettu, joten sitä ei voi oikein enää perua.

Ystävällisin terveisin,

Onko nimet paperissa? Koeaikaa? Yleensä tuollaisen työharjottelu sopparin voi jollain ilmeellä purkaa. Ei tosin tarvitse varmaan sieltä puljusta myöhemmin töitä kysellä...

Voi helvetin perse. Nyt sitten soittelivat hakemuksesta MP-liikkeeseen myyjäksi, jonka lähetin 2-3kk sitten, että mulle ois haastattelua jos ei töitä vielä ole. No totta helvetissä ehdin jo sitten sopia tämän nykyisen yli 2x huonommalla palkalla olevan työharjoittelun tälle kesälle, kun ei tuolta eikä muistakaan paikoista tullut mitään yhteydenottoa takaisin päin. EI VITUTA!:curs::curs::curs::curs::curs::curs: Ois ollut tämänhetkiseen tilanteeseen melkolailla unelmaduuni tuo mihin pyysi haastatteluun :curs::curs::curs::curs:

:curs::curs::curs:
:curs::curs::curs::curs::curs::curs::curs:
:curs::curs::curs::curs:

Olenko urpo, mikäli pistän vielä tollaisen sähköpostin perään:

Haastattelupyyntö ei vielä takaa että työpaikka ois sun, vai takaako?

Haastattelupyyntö ei vielä takaa että työpaikka ois sun, vai takaako?

Ei takaa. Ilmaisin vaan vitutukseni. Pistin sähköpostia perään ja ilmoitin, että mikäli tulevaisuudessa paikkoja vapautuu, olen ihan helvetin kiinnostunut tulemaan haastatteluun mikäli tarve vaatii. En ihan noilla sanoilla, mutta kuitenkin :D Opintoihin liittyvä harjoittelu on jo aloitettu ja nimet on papereissa, joten en kehtaisi sitä enää lopettaa.

No nyt on intoa. Jenkkifirman HR-tyyppi soittaa aamulla 7:05 ja kyselee kiinnostaisiko tulla haastatteluun. Muuten ihan kiva, mutta kun alussa kuvittelin sammuttaneeni puhelimen herätyksen, en vastanneeni puhelimeen... Vähän aikaa piti keräillä itseään ennen kuin sai mitään järkevää sanottavaa aikaiseksi. Tuloksena kuitenkin haastattelu tälle viikolle :D

Joku varmaan osaa jälleen neuvoa minua.
Eli teen täällä cv:täni uudestaan, ja nyt mietin kuinka laitan työkokemukseni, joka kuuluu seuraavasti:

1. 04/2008-09/2010 Kaupankassa
2. 09/2010-12/2010 Toinen kaupankassa, piti päästä kokeilemaan jtn uutta, hah
3. 04/2011-09/2011 Kaupankassa, tällä kertaa vuorovastaavan muodossa
4. 04/2012-11/2012 Taxfree -myymälä
5. Hullut Päivät

Näistä vain kolme haluaisin mainita cv:ssäni, koska tuo numero kaksi on mielestäni aivan turha. Toisaalta se jättää omituisen aukon CV:heni, jos en sitä laita.
Laitanko siis vain kaikki, vaikka tällöin cv:stäni tulee pitkä? Vai miten tässä menettelen :D. Oisi vaan pitänyt jäädä samaan kauppaan ettei tätäkään olisi tarvinnut pohtia.

Tarkentavaa selitystä voin myös antaa...

Oletan, että olet varsin nuori vielä ja uran alkuvaiheessa, niin tossa vaiheessa ei jätetä mitään pois. Kaikki työkokemus on tärkeää ja niitä hyvällä katotaan. 5 viimeisintä työpaikkaa taitaa muutenki olla se ohjenuora monta viimeisintä pitää mainita.

Kiitos paljon.

Päädyin siihen, että yhdistin nuo kaksi samastä paikasta olevaa työkokemusta ja laitoin kaksi "vähäpätöisempää" ilman mitään sen kummempia selityksiä, koska kaikissa näissä olen tehnyt pohjimmiltaa samaa hommaa - asiakaspalvelua! Hahaha.

Ja no, oon mä jo melkein 23!!1 Eli ihan vauva.

Joku varmaan osaa jälleen neuvoa minua.
Eli teen täällä cv:täni uudestaan, ja nyt mietin kuinka laitan työkokemukseni, joka kuuluu seuraavasti:

1. 04/2008-09/2010 Kaupankassa
2. 09/2010-12/2010 Toinen kaupankassa, piti päästä kokeilemaan jtn uutta, hah
3. 04/2011-09/2011 Kaupankassa, tällä kertaa vuorovastaavan muodossa
4. 04/2012-11/2012 Taxfree -myymälä
5. Hullut Päivät

Näistä vain kolme haluaisin mainita cv:ssäni, koska tuo numero kaksi on mielestäni aivan turha. Toisaalta se jättää omituisen aukon CV:heni, jos en sitä laita.
Laitanko siis vain kaikki, vaikka tällöin cv:stäni tulee pitkä? Vai miten tässä menettelen :D. Oisi vaan pitänyt jäädä samaan kauppaan ettei tätäkään olisi tarvinnut pohtia.

Tarkentavaa selitystä voin myös antaa...

No älä todellakaan jätä mitään pois. Tulisi turhia aukkoja, miksi jättäisit. Varsinkin kun tuolla on jo nyt neljän kuukauden ja seitsemän kuukauden aukot.

Löytyykö IT-project managereita täältä? Sain kutsun haastatteluun ja olen menossa suoraan koulun (yliopiston) penkiltä sinne. Käytännön kokemusta ei ole, tämä myös selvä asia sille haastattelijalle. Kuulostaa vaativalle hommalle näin kokemattomalle ja nuorelle, mutta onko se sitä? Kyseinen lafka valmistaa webbisivuja ja -palveluja, n. 25 henkilön firma.

Projektipäällikön hommissa on aika rajattomat mahdollisuudet ja hommia niin laidasta laitaan, että vaikee sanoa onko juuri kyseinen homma vaativa vai ei. Itse ottaisin tuon haasteen vastaan oli sitten miten vaativa tahansa. Tuskin kuitenkaan kovin haastava, jos kerta haastattelija tietoisesti ottaa suoraan koulun penkiltä porukkaa haastatteluun. Voihan se myös olla että firma haluaa tarkoituksella kokemattoman ja sitten itse kouluttaa kyseiseen hommaan.

Minkälaisia suosittelijoita täällä porukka yleensä tarjoaa sellaista kysyttäessä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom