Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eiköhän olennaisinta ole se, mitä siellä ulkomailla on tehnyt.
Tuo nyt oli niin itsestäänselvyys että jätin sen pois. Tuskin ulkomailla työskentelystä on hyötyä jos konetekniikan opiskelija toimii rakennustyömaan siivoojana 5kk. Minun tapauksessani ja aikaisemman kysyjän tapauksessa työ olisi omaan alaan liittyvää työtä. Minun tapauksessa vielä parasta mahdollista työtä mitä voisin saada.
Itse asiassa törmäsin eilen tuttuun, jolla on ollut sama ongelma joidenkin vuosien ajan. Perhe Tampereella ja työt Helsingissä. Osti Helsingistä pienen halvan yksiön, mutta on ollut kirjoilla Tampereella silti koko ajan. Nostanut täydet kilometrikorvaukset vuosittain koska ilmoittanut työmatkakseen Tampere-Helsinki. Mennyt aina läpi.Voi saatana tätä verottajan pelleilyä. Työasunnosta saa tehdä ansiotulovähennyksen. Vuokran hinta mutta max 250€ per kuukausi. Mitä stnaa? Kuka vuokraa mitään 250€:lla??? Varaston tai autotallin ehkä. Verottajan sivullakin on esimerkkejä, kun eskoanneli vuokraa Helsingistä asunnon, niin hän saa vain 230€ vähennystä sillä sen verran hän maksaa vuoraa. Ilmeisesti eskoanneli maksaa loput 500€ luonnossa?
Pakko avautua...
Mutta onkohan mahdollista jättää tuo asunnon vuokra kokonaan vähentämättä? Kylmän viileästi pistän 10kpl 165km työmatkoja per viikko. Nopsaan paukahtaa maksimit 7000€ per vuosi vähennykisiä. Asunnolla saisi vain 3000€. Laskenko nyt jotain väärin? Se että minä vuokraisin asuntoa oikeasti ei ole kenenkään asia, sillä en tee sillä suoraa rahallista tuloa itselleni. Ehkäpä vain diggaan pitää tyhkää huoneistoa vuokralla toisella paikkakunnalla...
Siinä se päivä sitten vierähtikin. Insinöörit tenttasivat asiaosaamista detaljitasolla. Ensi viikolla pitäisi saada tietää, että pääseekö jatkoon ja tuleeko toinen samanlainen päivä. Olisi kyllä mielenkiintoista päästä insinööriryhmään, jossa jokaisella on minimissään yksi tohtorintutkinto ja työkokemusta monelta mantereelta.Ensi viikolle olisi taas työhaastattelu. Pörssiarvoltaan maailman TOP5:een kuuluva firma etsii Suomeen porukkaa, ja ilmoittivat pitävänsä kaikki viisi haastattelukierrosta yhden päivän aikana, jos vain pääsen aina edellisestä jatkoon. Titteli muuttuisi managerista insinööriksi eikä olisi alaisia, mutta palkka saattaisi nousta potentiaalisesti parillakin tonnilla.
Nyt tuntuu taas olevan vientiä, kun ei ole kahdesta edellisestäkään firmasta tullut vielä päätöstä.
Itse asiassa törmäsin eilen tuttuun, jolla on ollut sama ongelma joidenkin vuosien ajan. Perhe Tampereella ja työt Helsingissä. Osti Helsingistä pienen halvan yksiön, mutta on ollut kirjoilla Tampereella silti koko ajan. Nostanut täydet kilometrikorvaukset vuosittain koska ilmoittanut työmatkakseen Tampere-Helsinki. Mennyt aina läpi.
Tiukka veto, kun luulisi verottaja näkevän kaverilla olevan omistusasunnon paikkakunnalla.
Uutta matoa vaan koukkuun. Negatiivisesta kokemuksesta huolimatta varmasti opit jotain ja seuraavassa haastattelussa onnistut paremmin. Selittelemään ei kannata lähteä.