Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvä kysymys, onkohan? Vai onko oleellisempaa se missä maassa on ollut (esim. Venäjä, Kiina, USA), millaisen kielitaidon on rakentanut, millaisia kontakteja on luonut tai vaikka se, kuinka on ihmisenä sielä kehittynyt (itseluottamus, tietynlainen "röyhkeys"; suuremmissa maissa on vaikea erottua ja ilman tiettyä röyhkeyttä ei uralla etene yms. ominaisuudet). Mutta hyvä kysymys tosiaankin, riippuu varmaan millaisia töitä Suomesta haluaa sitten saada.

Edit: Oletan että tarkoitit työtä tuolla mitä siellä on tehnyt.

Eiköhän olennaisinta ole se, mitä siellä ulkomailla on tehnyt.

Tuo nyt oli niin itsestäänselvyys että jätin sen pois. Tuskin ulkomailla työskentelystä on hyötyä jos konetekniikan opiskelija toimii rakennustyömaan siivoojana 5kk. Minun tapauksessani ja aikaisemman kysyjän tapauksessa työ olisi omaan alaan liittyvää työtä. Minun tapauksessa vielä parasta mahdollista työtä mitä voisin saada.

Mutta jos kahta täysin identtistä työtä voisi tehdä ulkomailla ja suomessa, näkisin että ulkomailta saa isomman plussan.

Tuo nyt oli niin itsestäänselvyys että jätin sen pois. Tuskin ulkomailla työskentelystä on hyötyä jos konetekniikan opiskelija toimii rakennustyömaan siivoojana 5kk. Minun tapauksessani ja aikaisemman kysyjän tapauksessa työ olisi omaan alaan liittyvää työtä. Minun tapauksessa vielä parasta mahdollista työtä mitä voisin saada.

Oliko?

Onpas kysymykseni herättänyt keskustelua.

Mahdollisia paikkoja on itseasiassa useassa maassa. Britannia, Korea ja Jenkkilä. Mikään näistä ei tietenkään ole vielä varmaa. Työtehtävänä olisi samat suunnittelutyöt kuin Suomessakin. Mistä on mahdollista tietysti siirtyä myynti/projekti hommiin.

Odotan etenkin kielitaidon parantumista. Englannilla pärjään hyvin, mutta ei sitä sujuvaksi voi sanoa. Mitään mahdottomia palkkatoiveitakaan en uneksi. Tavoitteena kun on ensiksi hankkia hyvä ammattitaito ja sitten myöhemmin juosta sen palkan perässä. Tietenkään en ihan millä tahansa palkalla suostu ulkomaille lähtemään.

Voi saatana tätä verottajan pelleilyä. Työasunnosta saa tehdä ansiotulovähennyksen. Vuokran hinta mutta max 250€ per kuukausi. Mitä stnaa? Kuka vuokraa mitään 250€:lla??? Varaston tai autotallin ehkä. Verottajan sivullakin on esimerkkejä, kun eskoanneli vuokraa Helsingistä asunnon, niin hän saa vain 230€ vähennystä sillä sen verran hän maksaa vuoraa. Ilmeisesti eskoanneli maksaa loput 500€ luonnossa?

Pakko avautua...

Mutta onkohan mahdollista jättää tuo asunnon vuokra kokonaan vähentämättä? Kylmän viileästi pistän 10kpl 165km työmatkoja per viikko. Nopsaan paukahtaa maksimit 7000€ per vuosi vähennykisiä. Asunnolla saisi vain 3000€. Laskenko nyt jotain väärin? Se että minä vuokraisin asuntoa oikeasti ei ole kenenkään asia, sillä en tee sillä suoraa rahallista tuloa itselleni. Ehkäpä vain diggaan pitää tyhkää huoneistoa vuokralla toisella paikkakunnalla...
Itse asiassa törmäsin eilen tuttuun, jolla on ollut sama ongelma joidenkin vuosien ajan. Perhe Tampereella ja työt Helsingissä. Osti Helsingistä pienen halvan yksiön, mutta on ollut kirjoilla Tampereella silti koko ajan. Nostanut täydet kilometrikorvaukset vuosittain koska ilmoittanut työmatkakseen Tampere-Helsinki. Mennyt aina läpi.

Ensi viikolle olisi taas työhaastattelu. Pörssiarvoltaan maailman TOP5:een kuuluva firma etsii Suomeen porukkaa, ja ilmoittivat pitävänsä kaikki viisi haastattelukierrosta yhden päivän aikana, jos vain pääsen aina edellisestä jatkoon. Titteli muuttuisi managerista insinööriksi eikä olisi alaisia, mutta palkka saattaisi nousta potentiaalisesti parillakin tonnilla.

Nyt tuntuu taas olevan vientiä, kun ei ole kahdesta edellisestäkään firmasta tullut vielä päätöstä.
Siinä se päivä sitten vierähtikin. Insinöörit tenttasivat asiaosaamista detaljitasolla. Ensi viikolla pitäisi saada tietää, että pääseekö jatkoon ja tuleeko toinen samanlainen päivä. Olisi kyllä mielenkiintoista päästä insinööriryhmään, jossa jokaisella on minimissään yksi tohtorintutkinto ja työkokemusta monelta mantereelta.

Itse asiassa törmäsin eilen tuttuun, jolla on ollut sama ongelma joidenkin vuosien ajan. Perhe Tampereella ja työt Helsingissä. Osti Helsingistä pienen halvan yksiön, mutta on ollut kirjoilla Tampereella silti koko ajan. Nostanut täydet kilometrikorvaukset vuosittain koska ilmoittanut työmatkakseen Tampere-Helsinki. Mennyt aina läpi.

Tiukka veto, kun luulisi verottaja näkevän kaverilla olevan omistusasunnon paikkakunnalla. Ellei sitten ole jonkun sukulaisen nimissä? Joka tapauksessa. Pitää kyllä itsekin harkita tätä samaa. En tiedä ilmoittavatko vuokranantajat valtiolle, kuka kämpissä oleilee. Oma vuokra on nyt kuitenkin 650€ ja siitä on "hieman" matkaa 250€ max vähennykseen...

Tiukka veto, kun luulisi verottaja näkevän kaverilla olevan omistusasunnon paikkakunnalla.

Ei omistusasunnossa ole pakko asua itse vaikka siihen mahdollisuus olisikin. Saattaahan tuossa selittelemään joutua mutta ei asiassa sinäänsä mitään laitonta tai epäselvää ole. Tarkoitan siis tilannetta jossa henkil X oikeasti kulkisi tuo Tre-Hki välin päivittäin vaikka omistaisi asunnon Helsingissä.

Aika riskialtista tuollainen. Eiköhän tuollaiseen puututa, ja siinä onkin selittelemistä sitten että miksi noin. Ja jos asunnossa ei ole edes vuokralaista..
En uskaltaisi ottaa riskiä.

Laitetaas tänne näin. Olin eilen työhaastattelussa joka meni ihan päin mäntyjä. Olin harjoitellut tilaisuuteen ja olen ollut ennenkin haastatteluissa, mutta nyt tuli yllätyksenä että olen siellä useamman ihmisen ympyröimänä. Eipä tahtonut ajatus kulkea ja kriittisissä kysymyksissä vastailin ihan päin honkia mm annoin täysin valheellisen vastauksen tärkeään kysymykseen (joka liittyy työn kannalta erään osaa-lueen osaamiseen, jonka todellisuudessa osaan täysin joka näkyy myös todistuksessa) ja vasta kotona ajatuksien selvittyä tajusin että mitä hittoa sitä tulikaan sanottua. En osannut hienostella niitäkään asioita, joista ei ollut mitään hajua. En puhunut paljoa yhtään, nyökkäilin vain ymmärtäväisesti. 40 hakijasta vain 6 valittiin haastatteluun ja olen varma että homma kaatui osaltani jo haastattelussa. Tuli siellä edustettua itseänikin jonkun verran, mutta eniten painavat nämä muutamat tärkeät aiheet joissa tuli vastattua mitä sattuu. Haluaisin niin uuden haastattelun tai oikaista sähköpostilla noita vääryksiä, muttei taidan jälkiselittelyt auttaa. Laitoin kyllä paikan pomolle viestiä, jossa tosin vain kiitin mahdollisuudesta. Yleensä en jännitä tälläisiä tilaisuuksia normaalia enempää, mutta nyt tuli puskista se että olen usean ihmisen ympyröimänä joten se veti ajatukset ihan tilttiin. Että osaakin ärsyttää.

Uutta matoa vaan koukkuun. Negatiivisesta kokemuksesta huolimatta varmasti opit jotain ja seuraavassa haastattelussa onnistut paremmin. Selittelemään ei kannata lähteä.

Uutta matoa vaan koukkuun. Negatiivisesta kokemuksesta huolimatta varmasti opit jotain ja seuraavassa haastattelussa onnistut paremmin. Selittelemään ei kannata lähteä.

Opin ainakin sen että seuraavalla kerralla pitää varautua useampaan silmäpariin. Suunnatonta ärsyyntymistä lisää se, että tämä paikka olisi ollut erittäin monessa mielessä erittäin tärkeä. Selittelemään ei kannata lähteä, vaikka olisi kuinka paljon oikomista... On tässä vielä se pieni mahdollisuus kuitenkin...

Kyllähän tuo on todella yleistä että on ainakin HR-puolelta joku ja sitten mahdollinen tuleva pomo ja ehkä vielä muutakin henkilökuntaa paikalla. Eipä tule jatkossa yllätyksenä. No toivotaan parasta, ehkä muut on mokaillu vielä pahemmin!

Siellä oli sen osaston jokainen työntekijä. Pääjehu sanoi että täällä toiminta perustuu ryhmähenkeen joten kaikki on näissä tilaisuuksissa läsnä. Toivotaan tosiaan että muut mokailivat pahemmin.

Paska flaksi noilla hakemuksilla, siellä on parisataa muuta hakijaa. Lämmin kiitos teille. Toki pääsen töihin ja haastatteluihin ei siinä mitään, nyt olen kyllä työtön. Mee käymään livenä tai soita.

Kuinka kauan käytätte samoja suosittelijoita työnhaussa vai vaihdatteko aina uusiin työpaikkojen myötä? Kysyin parin vuoden takaiselta pomolta(oli aiemmin lupautunut) onko vielä ok ja suostui kyllä, mutta hieman oli nihkeän oloista. Sinänsä ihan ymmärrettävää, eihän hänellä ole mitään tietoa mitä olen tehnyt viimeiset pari vuotta.

Mulla on kahdesta viimeisimmästä duunista CV:ssä suosittelijat, lisäksi aiemmistakin löytyy tarvittaessa. Kun haastattelija kysyy suosittelijoista, kysyn ihan suoraan että haluaako hän enemmän kuin kaksi, kaikista CV:n duuneista se löytyy. Nyk. hommaan hakiessa suosittelijoille soitettiin itse asiassa kahdesti, eri henkilön toimesta.

Soittelen kyllä suosittelijoille etukäteen, että soittoa saattaa tulla. Tämä on kuulemma (suosittelijan suusta) ihan kiva, niin tietää jo etukäteen vähän muistella aikoja, jolloin töitä yhdessä tehtiin, varsinkin jos on jo useita vuosia aikaa.

Eli sanoisin että 4-5v varmaan maximi mitä kannattaa CV:ssä pitää, sitten jos ne kauemmas löytyy niin tarvittaessa esittää.

Haastattelu tänään ja kuka onkaan kipeänä. Pienintäkään flunssaa ollut yli vuoteen ja heti kun pitäisi mennä johonkin niin eiköhän käy näin. Onneksi onnistuu haastattelun siirto, mutta ottaa julmetusti päähän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom