Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Lisäksi sama paikka on rekrytoijalle hyvä viesti, kun olet ollut samassa lafkassa useamman kesän: ne on halunnut sut uusiksi, sussa on jotain miks työnantajan kannattaa sut palkata.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä porukka tekisi tilanteessa:

Mahdollisuus valita kahden yrityksen väliltä A & B kesätyöpaikka. Molemmat yritykset isoja suomalaisia firmoja.

Olet ollut A:ssa ennen, tänä kesänä saisit jo esimieskokemusta ja vastuuta, mutta et opi välttämättä uusia asioita omasta alastasi.

Yritys B: harjoittelupaikka, työ varmasti monipuolisempaa/haastavampaa ja enemmän sitä omaa alaa. Et saa esimieskokemusta. Palkkauskaan ei välttämättä niin hyvä.

Lähinnä tulevaisuutta ajatellen, pitääkö väki esimieskokemusta arvokkaampana tekijänä mahdollisesti jo nuoressa (amk) iässä ja vasta seuraavana vuonna ottaisi vastaan harjoittelupaikan?
Onko työ molemmissa omaan alaan liittyvää? Jos on, niin ehdottomasti kannattaa lähteä esimiestöitä kokeilemaan. Jos taas esimiestyö on aivan omalta alalta poikkeavalta alalta, niin kannattaa miettiä tarkemmin asiaa.

Jos molemmat on sun oman alan töitä, niin opit siellä esimiestyössä sitä erittäin tärkeää esimiestyöskentelyä, joka saattaa hyvinkin olla sitä sun työtä muutaman vuoden päästä.

Miten ulkomaankokemus vaikuttaa ansioluettelossa? Varmasti siitä on apua, mutta kuinka arvossa sitä pidetään? Onko vaikutusta missä maassa on ollut töissä?

Tällä hetkellä työskentelen konetekniikan suunnitteluhommissa, joka sisältää välillä pientä keikkaa Suomen ulkopuolelle. Saman firman sisällä olisi mahdollista päästä ulkomaille pitemmäksikin aikaa töihin.

Nyt olisi paras aika lähteä, sillä ei ole tyttöystävää eikä lainaa. Muutaman vuoden päästä tilanne voi olla täysin eri.

En kyllä keksi yhtään negatiivista asiaa siitä, että on ollut kv-hommissa. Sen sijaan jos haet myöhemmin duunia kv-organisaatiosta, siitä voi olla hemmetin iso hyöty pitkällä tähtäimellä.

Ei muuta kuin miestä koneeseen ja kohti ääretöntä.

Onko työ molemmissa omaan alaan liittyvää?
Molemmat duunit liittyy omaan alaan, B ehkä hieman vahvemmin. Esimiestyö ei kestä koko kesää vaan pienen osan siitä.

Valitsin A:n juuri tämän esimies -mahdollisuuden takia. Ite pidän sitä erittäin arvokkaana kokemuksena varsinkin nuorella iällä, jota tulevat työnantajat osais arvostaa. Tavoite tietenkin nousta korkealle asemalle työelämässä.

Teit oikean valinnan. Itse olisin tehnyt mitä vain jos olisin päässyt opiskeluaikoina esimiestehtäviin kesäksi. Onneksi sentään valmistumisen jälkeen pääsi.

Miten ulkomaankokemus vaikuttaa ansioluettelossa? Varmasti siitä on apua, mutta kuinka arvossa sitä pidetään? Onko vaikutusta missä maassa on ollut töissä?

Tällä hetkellä työskentelen konetekniikan suunnitteluhommissa, joka sisältää välillä pientä keikkaa Suomen ulkopuolelle. Saman firman sisällä olisi mahdollista päästä ulkomaille pitemmäksikin aikaa töihin.

Nyt olisi paras aika lähteä, sillä ei ole tyttöystävää eikä lainaa. Muutaman vuoden päästä tilanne voi olla täysin eri.

Konepajateollisuudessa sitä kyllä ainakin arvostetaan paljon. Paikalla on omien havaintojen mukaan jonkin verran väliä. Esim. Saksaa, Yhdysvaltoja ja Kiinaa varsinkin arvostetaan paljon. Joidenkin muiden maiden kokemus saattaa olla sitten taas semmoista "kiva että pärjäät muuallakin kuin kotona" ja ei oikeen tiedetä minkälaista työkokemusta on saanut. Näissä on tosin kaikilla aika iso omiin taustoihin ja työnkuvaan liittyvä bias, että hyötyä voi tulla yllättävistäkin asioista.

Jos isoin este lähtemiselle on ettei tiedä "uskaltaako" niin sinne vaan jos vaan paikka on järkevä ja saa palkan neuvoteltua kuntoon. Useimmiten noissa on hyvät työsuhde-edut + reilusti isompi palkka. Nämä ovat myös usein neuvoteltavissa, joten kannattaa miettiä tarkkaan mitenkä esimiehille / HR:ään kommentoi lähtöhalukkuutta ennen kuin tietää minkälaista sopimusta tarjotaan.

Paikan suhteen vaikuttaa sitten taas tosi paljon omat mieltymykset. Joissain paikoissa on vahva ulkomaalaisten työntekijöiden tukiverkosto ja toisissa melkeen pakko tutustua paikallisiin jos ei halua yksin olla. Myös lämpötilat, kulttuurit, harrastusmahdollisuudet, naiset ja kaupunkien koot eroavat luonnollisesti todella paljon, joten vaikea sanoa niistä mitään tietämättä minne olisi mahdollisuus.

Pystytkö valottamaan yhtään minne päin maailmaa olisit lähdössä?

Molemmat duunit liittyy omaan alaan, B ehkä hieman vahvemmin. Esimiestyö ei kestä koko kesää vaan pienen osan siitä.

Valitsin A:n juuri tämän esimies -mahdollisuuden takia. Ite pidän sitä erittäin arvokkaana kokemuksena varsinkin nuorella iällä, jota tulevat työnantajat osais arvostaa. Tavoite tietenkin nousta korkealle asemalle työelämässä.

Mä olen samaa mieltä muiden kanssa, että valitsit oikein. Oman kokemukseni mukaan esimieskokemus kasvattaa tosi paljon ja siitä jää paljon sellaista kokemusta käteen minkä avulla voit perustella asioita tulevissa työhakemuksissa ja haastatteluissa. Toki riippuu minkälaista se esimieskokemus on ollut.

Sanoisin, että ulkomailla työskentelystä CVssä on keskimääräisesti enemmän haittaa kuin hyötyä, jos hakee Suomen kotimarkkinoilla toimivaan firmaan. Tätä voi olla vaikea uskoa, mutta näin se vain on.

Sanoisin, että ulkomailla työskentelystä CVssä on keskimääräisesti enemmän haittaa kuin hyötyä, jos hakee Suomen kotimarkkinoilla toimivaan firmaan. Tätä voi olla vaikea uskoa, mutta näin se vain on.

Mutta onko näitä puhtaasti vain Suomessa toimivia firmoa paljon? Aika moni pienistä puljuistakin tähyää ulkomaille ainakin markkinointimielessä. Kova sana CV:ssä voisi olla vaikkapa lähi-idän työkokemus. Meidän kyliltäkin pari firmaa on kovasti yrittämässä Iran/Irak/Saudit linjalle. Siellä rakennetaan ja rahaakin tuntuu olevan. Mutta monelle kynnys lähteä sinne on korkea. Itse en lähtisi.

Millä alalla noin???
Sehän kertoo vain ihmisen sopeutumiskyvystä että on voinut työskennellä vieraassa kulttuurissa ja lisäksi kertoo myös kielitaidosta aika kivasti plussaa kun on vieraalla kielelläkin pärjännyt.

Millä alalla noin???
Sehän kertoo vain ihmisen sopeutumiskyvystä että on voinut työskennellä vieraassa kulttuurissa ja lisäksi kertoo myös kielitaidosta aika kivasti plussaa kun on vieraalla kielelläkin pärjännyt.
IT-puoli, elektroniikka, konetekniikka... Jos yhtiön toiminta on pitkälti vain Suomessa, niin kyllä usein palkataan mieluummin vain Suomessa työskennellyt. Eikä kaikissa paikoissa edes haluta sopeutumiskykyä muihin ympäristöihin.

Multa kysyttiin tammikuussa työhaastattelussa, että onko tavoitteena lähteä taas jonnekin ulkomaille töihin vai olenko ihan jäämässä Suomeen. Pitivät riskinä sitä, että noin vain päätänkin vaihtaa valtiota. Joo, en saanut sitä paikkaa.

Millä alalla noin???
IT-alalla, keskijohdon tehtävistä on kyse. Ainoat paikat, joissa pääsin töitä hakiessa edes ensimmäiseen haastatteluun olivat sellaisia, joissa ulkomaalaisomistuksen takia nimenomaan painotettiin kansainvälistä kokemusta.

Normaalisti nämä duunit menevät pääosin suomalaisella suhdeverkostolla, jonka kasvatuksen kannalta ulkomaankomennuksista ei ole kuin haittaa. Out of sight, out of mind. Tottakai olen itsekin sitä mieltä, että noilla komennuksilla oppii todella paljon, mutta palatessa Suomeen kun analysoi ympäristön suhtautumista, niin päällimmäisenä tuntuu olevan arvostuksen sijaan kateus. Eli noista komennuskokemuksista ei kannata paljon ns. kylillä huudella.

IT-puoli, elektroniikka, konetekniikka... Jos yhtiön toiminta on pitkälti vain Suomessa, niin kyllä usein palkataan mieluummin vain Suomessa työskennellyt. Eikä kaikissa paikoissa edes haluta sopeutumiskykyä muihin ympäristöihin.

Multa kysyttiin tammikuussa työhaastattelussa, että onko tavoitteena lähteä taas jonnekin ulkomaille töihin vai olenko ihan jäämässä Suomeen. Pitivät riskinä sitä, että noin vain päätänkin vaihtaa valtiota. Joo, en saanut sitä paikkaa.

Näin tämä menee omien kokemusten mukaan myös. Noita riskejä tuntuu työnantajat löytävän vaikka mistä. Joskus viitisen vuotta sitten olin vaihtamassa työpaikkaa isosta keskikokoiseen firmaan melko vastaaviin tehtäviin, mutta homma jäi siihen, kun heillä ei kuulemma ole tarjota yhtä kovia haasteita mitä täällä isossa on minulla ollut. Firmoillakin tuntuu olevan itsetunto-ongelmia. Sanoin kyllä, että onhan pienemmässä firmassa voi sitten tehtävien vaativuutta kasvattaa laajuutta lisäämällä, mutta ei se auttanut. Tai sitten se oli heille vaan helppo tapa kieltäytyä :)

Pointti kuitenkin se, että aina enemmän ei ole parempi. Jonkinlaisesta kokemuksesta (ulkomaat, esimies jne) ja nopeasta etenemisestä voi olla haittaakin.

Näin tämä menee omien kokemusten mukaan myös. Noita riskejä tuntuu työnantajat löytävän vaikka mistä. Joskus viitisen vuotta sitten olin vaihtamassa työpaikkaa isosta keskikokoiseen firmaan melko vastaaviin tehtäviin, mutta homma jäi siihen, kun heillä ei kuulemma ole tarjota yhtä kovia haasteita mitä täällä isossa on minulla ollut. Firmoillakin tuntuu olevan itsetunto-ongelmia. Sanoin kyllä, että onhan pienemmässä firmassa voi sitten tehtävien vaativuutta kasvattaa laajuutta lisäämällä, mutta ei se auttanut. Tai sitten se oli heille vaan helppo tapa kieltäytyä :)

Pointti kuitenkin se, että aina enemmän ei ole parempi. Jonkinlaisesta kokemuksesta (ulkomaat, esimies jne) ja nopeasta etenemisestä voi olla haittaakin.
Keskimääräinen rekrytoijakaan ei ole yleensä kovinkaan fiksu, vaan hakee usein juuri tiettyä tyyppiä. Ääritapauksissa on joku rasti-ruutuun-lista, josta kysellään ja katsotaan moneenko kohtaan tulee rasti. Pidetään huonona jos esim. puuttuu jonkun ohjelman käyttökokemus. Toiset eivät näytä ymmärtävän, että yleensä minkä tahansa softan käytön oppii päivässä jos on koodannut oman softan vaikkapa kännykkäkameroiden objektiivien suunnitteluun. Tuollaisten detaljien pitäisi olla sivuseikkoja.

Tämä kuva olis muuten hauska, ellei olisi otettu rekrytoijien foorumilta ja niin totta :D

why-resumes-are-rejected.jpg

Voihan siinä olla jotain henkilökohtaista asennettakin palkkaavalta esimieheltä. Aikaisemmin on ehkä työkaverina ollut joku nuorempi kloppi, joka lähti ulkomaille expatiksi. Tullut pari kertaa vuodessa ruskettuneena elvistelemään etelän uimarannoilla ja työsuhdeaudeilla. Mutta nyt en perkele juippia palkkaa. Mielummin joku "normaali" jolle voi kuitenkin vähän päteä.

Hei,

Täällä tuntuu monia fiksuja työelämän konkareita olevan paikalla, joten arvostaisin kovasti vastaustanne. Minun on tehtävä valinta kesätöideni suhteen.

Paikka A) Olin tässä yrityksessä jo viime kesänä. Esimieskokemusta ja vastuullista työtä, mutta ei suoranaisesti omaan alaan liittyvää.

Paikka B) Suoranaista oman alan kokemusta. Erittäin vastuullinen työ.

Ongelma: kävin jo paikassa A suullisesti sopimassa, että tulen heille kesäksi. Kun minulle selvisi, että pääsin myös paikkaan B, pyysin välittömästi paikalta A kesätyösuhteen purkua. Emme ole A:n kanssa kirjoittaneet kirjallista sopimusta, mutta suullisesti olen luvannut tulla heille. Paikka A ilmoitti, etteivät kerkeä enää rekrytoida uutta työntekijää näin nopeasti (huom: peruin paikan 3 arkipäivän jälkeen lupautumisestani, KOLMEN!!!).

Sanoin paikkaan A, että jos tilanne on oikeasti tämä, että ette yli kuukaudessa saa rekryttyä uutta kaveria, pidän lupaukseni ja tulen teille.

Toiminko mielestänne oikein? Kunnioitan suullista sopimustamme, mutta silti tuntuu, että työnantaja vetoaa tuohon "emme saa rekryttyä uutta" vain siksi, että omaan niin vahvan kokemuksen tuosta työtehtävästä, etteivät jaksa perehdyttää ketään uutta. Toisaalta tuntuu idioottimaiselta opetella sellaisia juttuja lisää ensi kesänä, joita ei tulevaisuuteni kannalta edes tarvitse opetella. Tosin ikää vasta kohta 25 -vuotta, taskussa kohta yksi yliopistotutkinto ja olen työskennellyt ns. "alan hommissa" jo 2 vuotta myös lukukausien aikana. Ei siis sinänsä stressiä työnsaannista, en haluaisi vain millään polttaa siltojani mihinkään - ei koskaan tiedä, milloin niitä sittenkin tarvitaan. Rupesi myös jurppimaan nyt jälkikäteen paikassa A yksi asia: "Kirjoittellaan sopimus sitten tuttuun tyyliin kun aloittelet..." - MIKSI? Viimeisin työpaikkani lähetti työsopimuksen n. 2pv sisään postissa suullisen sopimuksemme jälkeen. Jotenkin haiskahtaa myös siltä, että tässä työpaikka A varmistelee asiaa kannaltaan (ts. jos tilanne muuttuukin ennen kesää, ei ole sopimuksia tehtynä).

Tattis!

Mä olen konealalla, ja kyllä aika pitkälti näyttää siltä, että ulkomaankokemuksia on pidetty plussana, ainakin jokaiseen firmaan jossa olen ollut, on noita ulkomailla olleita mielellään palkattu.
Ja on munkin suhteen oltu vähän peloissaan että miten mä kestän paaaaljon enemmän paikallaanoloa kun edellinen työ oli reissuhommaa, +100 reissupäivää vuodessa. Eiköhän jokaisessa työnhakijassa ole riskinsä jos niitä haluaa hakea.
Mun työkaverissa taas riskinä nähtiin se, että oli ollut edellisen työnantajan palveluksessa pitkään, että onko liian rutinoitunut niihin käytäntöihin...

Lähde ihmeessä ulkomaille! Itsekin olen lähdössä Väli-Amerikkaan harjoitteluun, tosin vain 5 kk:ksi ettei opinnot myöhästy, mutta ainakin itse näen tuollaisenkin pätkän plussana kun se on hankittu opiskeluaikana. Itse myös konetekniikkaa, mutta projektijohtamisen puolelle suuntaudun. En itse ainakaan keksi miinuspuolia tuollaisista komennuksista vaikka osa täällä jo piruja maalailee seinille. Tai sitten olen naiivi? :wtf:

Lähde ihmeessä ulkomaille! Itsekin olen lähdössä Väli-Amerikkaan harjoitteluun, tosin vain 5 kk:ksi ettei opinnot myöhästy, mutta ainakin itse näen tuollaisenkin pätkän plussana kun se on hankittu opiskeluaikana. Itse myös konetekniikkaa, mutta projektijohtamisen puolelle suuntaudun. En itse ainakaan keksi miinuspuolia tuollaisista komennuksista vaikka osa täällä jo piruja maalailee seinille. Tai sitten olen naiivi? :wtf:

Minäkin näkisin ulkomaan kokemuksen ainoastaan plussana. Ehkä sitä sitten nuorempana on vähän naiivi, kun vertaa vanhempien miesten kommentteihin. :D Ei ainoastaan sen CV:n takia, mutta myös sen kokemuksen ja mukavuusrajojen ulkopuolelle astumisen takia.

Itse myös ajattelisin ehkä niin, että jos on tyypiltään sellainen henkilö, joka haluaa ottaa riskejä ja kokeilla uutta, niin ei ole silloin oikea henkilö firmaan, joka karsastaa tuollaista. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom