Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Siis mitä helvettiä, 4 kierrosta? Kauheeta pelleilyä. Turhaa matkia niitä "ison maailman" tapoja täällä piskuisessa Suomessa. Voi ny vittu..
Mä kävin myös 4 kierrosta, yhteensä taisi haastiksia olla vähän vajaa 20. Varsinkin pienemmässä firmassa ja seniorihommiin palkatessa halutaan olla tarkkoja, ja ihan hyvästä syystä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toisaalta haastattelussa pystyy tsekkaamaan pitääkö CV paikkaansa. Joissain kulttuureissa ollaan varsin "luovia" ansioluetteloiden kanssa. Jamppa voi hyvin etsiä googlella oikeat akronyymit ja näyttää näin paperilla aivan helevetin hyvältä.

Nyt en hokannut. Siis meinaatko, että työasuntovähennys + matkavähennys (kerran viikossa edes takaisin):

250€ + 4*(2*165km*0,25€) = 580€.​

Tästä siis asuntovähennys 250€ ja matkat 330€. Tälle vuodelle vuosiluvut vastaavasti 1750€ ja 2310€. 7600€ on muistaakseni vuotuinen yläraja matkavähennyksille. Tilanne muuttuu, jos käy 2x kotona viikossa. Tämä on verottajan mukaan myös vähennettävissä, mutta ehdot ovat parhaimmillaankin epäselvät. Ja olettaen oman auton menevän läpi. Ei täältä julkisilla Tampereelle pääse järkevästi, mutta ehkä järki ja verotus tulee pitää erillään. Mutta tällöinkin vähennys matkoista olisi 4620€.

Pelkillä matkavähennyksillä tälle vuodelle tulisi 11500€, eli ts. täydet 7600€.

Vai enkö nyt tajunnut jotain?

Ehkä perustankin oman verosuunnittelufirman. Laitetaan firmojen taseet kuntoon ja osoite Bahamalle...

Eikö työmatkavähennyksen maksimiraja mene kalenterivuosittain ja jos olet töissä vain osan vuotta niin rajaa himmataan alaspäin samassa suhteessa.

Eikö työmatkavähennyksen maksimiraja mene kalenterivuosittain ja jos olet töissä vain osan vuotta niin rajaa himmataan alaspäin samassa suhteessa.

Joo se meni jotenkin niin että 7600 oli max vähennys ja 600e siitä on oma vastuu. Mutta jos on ollut työttömänä, niin omavastuu alenee 55e per työtön kuukausi. Ollen kuitenkin vähintään 110e. Tai näin minä sen itse takusin. Joten osavuotisena vähennys olisikin mahdollisesti suurempi? Ei tajua. Pitää soittaa Kataiselle.

Mä kävin myös 4 kierrosta, yhteensä taisi haastiksia olla vähän vajaa 20. Varsinkin pienemmässä firmassa ja seniorihommiin palkatessa halutaan olla tarkkoja, ja ihan hyvästä syystä.

Ok. Oma ja tuttavakohtainen kokemus rajoittuu talouspuolen tehtäviin suurehkoissa pörssinoteeratuissa yhteisöissä. Itse kahlannut melkein kaikki Big4 -yhteisöt lävitse suomen rajojen sisällä, eikä koskaan ole toista kertaa haastateltu.

Mitä ne kaikki haastattelukierrokset oikein sisältää? Testataanko substanssiosaamista oikein urakalla, vai onko niissä jotain naurettavaa "psykologista" arviointia suurin osa?

Se vähä riippuu.

Mihin, miten iso virma...

Itellä aikanaan IT-alalle suunnittelijahommiin oli eka kiekka "alan miesten" käsissä, ja jos siitä pääsi läpi läpi, ni käytännössä oltiin seuraavalla kiekalla jo liksaa suunnittelemassa.

- - - Updated - - -

En kyllä enää ikinä lähde takas, Herralle kiitos.

Mitä ne kaikki haastattelukierrokset oikein sisältää? Testataanko substanssiosaamista oikein urakalla, vai onko niissä jotain naurettavaa "psykologista" arviointia suurin osa?
Eka rundi oli sellaista leppoisaa jutustelua firman perustajan ja yhden johtajan kanssa. Käytännössä myivät mulle tuota paikkaa ja arvioivat minua lähinnä tekemieni kysymysten perusteella. Toka rundi oli tulevien kollegojen kanssa - tenttasivat substanssiosaamista ja päättelykykyä, sekä kyselivät yksityiskohtia CV:n uravaiheista. Kolmas rundi oli johtamistyylin erittelyä ja lopuksi neljäs haastis jokaisen rinnakkaisen organisaatiofunktion kanssa - lähinnä kai sellaisia "aiomme palkata tän, löydättekö syitä miksi ei palkattaisi?". Tän jälkeen sitten HR ja palkkaneuvottelut. Mitään psykologisia tai palikkatestejä ei ollut.

Hain tän kanssa rinnakkain toiseen firmaan ja siellä mentiin ihan yhtä pitkän kaavan mukaan, paitsi että mukana oli vielä headhunterikin - kaksi kierrosta tuli täyteen jo ennen kuin ensimmäistäkään firman edustajaa pääsi tapaamaan.

Ei.
Matkakuluissa raja/ kalenterivuosi on aina se 7600€, josta tais omavastuuosuus olla 600€ (ihan sama siis vaikka kuukaudessa ajaisit Helsingistä Rovaniemelle päivittäin niin että toi raja täyttyisi ja sen jälkeen oisit 11kk ilman duunia). Eli parhaimmillaan verot saa takaisin 7000€:lta.
Tietenkin tuo matkahomma lasketaan toteutuneen mukaan.

Asunnon kanssa taas raja on kuukausittainen, ja menee rinnan sen kanssa montako kuukautta olet töiden takia siinä arkikämpässä kiinni.

Nyt en hokannut. Siis meinaatko, että työasuntovähennys + matkavähennys (kerran viikossa edes takaisin):

250€ + 4*(2*165km*0,25€) = 580€.​

Tästä siis asuntovähennys 250€ ja matkat 330€. Tälle vuodelle vuosiluvut vastaavasti 1750€ ja 2310€. 7600€ on muistaakseni vuotuinen yläraja matkavähennyksille. Tilanne muuttuu, jos käy 2x kotona viikossa. Tämä on verottajan mukaan myös vähennettävissä, mutta ehdot ovat parhaimmillaankin epäselvät. Ja olettaen oman auton menevän läpi. Ei täältä julkisilla Tampereelle pääse järkevästi, mutta ehkä järki ja verotus tulee pitää erillään. Mutta tällöinkin vähennys matkoista olisi 4620€.

Pelkillä matkavähennyksillä tälle vuodelle tulisi 11500€, eli ts. täydet 7600€.

Vai enkö nyt tajunnut jotain?

Mä en nyt tajunnut. :)

Jos aatellaan helpoimman kautta, aatellaan kalenterivuotta.
Eli voisit tuon asunnon kanssa siis saada 580€ / kk, joka tekisi vuodessa 6960€. Ja siltä summalta saat maksamasi verot takaisin (tosin tosta kai pitäis vähentää se yksi 330€, koska kai olet lomalla kuukauden).

Mä en ymmärtänyt mitä summia nuo 1750€ ja 2310€ on??

Ja JOS voisit käydä kotona kahdesti viikossa vaikka perhesyiden takia, silloinhan pelkkien ajojen takia vuodessa saisit verovähennyksiin 7260€ (11kk töissäoloa). Mutta tosta en tiiä mitään miten tommosen saa läpi.

Mä en nyt tajunnut. :)

Jos aatellaan helpoimman kautta, aatellaan kalenterivuotta.
Eli voisit tuon asunnon kanssa siis saada 580€ / kk, joka tekisi vuodessa 6960€. Ja siltä summalta saat maksamasi verot takaisin (tosin tosta kai pitäis vähentää se yksi 330€, koska kai olet lomalla kuukauden).

Ongelma onkin siinä, että nyt ei puhuta vuodesta, vaan 7kk loppuvuodesta ilman lomia. Tuossa aikaisemmin jo huomattiin, että asuntovähennys on per kuukausi, mutta matkavähennykset ovatkin per vuosi. 7kk ajalta matkavähennyksetkin saa vetäistyä tappiin, mutta asuntovähennyksillä se ei onnistu.

Mä en ymmärtänyt mitä summia nuo 1750€ ja 2310€ on??

Ne siis olisivat vähennykset tälle vuodelle. Eli 7kk työrupeamalta. 7*250€ = 1750€ ja vastaavasti 7*330€ = 2310€. Tälle vuodelle kokonaisvähennykset olisi 4060€.

Ja JOS voisit käydä kotona kahdesti viikossa vaikka perhesyiden takia, silloinhan pelkkien ajojen takia vuodessa saisit verovähennyksiin 7260€ (11kk töissäoloa). Mutta tosta en tiiä mitään miten tommosen saa läpi.

Tosiaankin jos saisi 2x kotikäynnit per viikko, niin sitten vähennettävä työmatka olisi 660km. 660km * 0,25€/km = 165€ per viikko. Eli kuukaudessa 660€ ja 7kk ajalta 4620. Tällöin kokonaisvähennys olisi 6370€ (josta vielä pois omavastuu). Ero olisi -1230€ vs. täydet matkavähennykset.

Pitäisi varmaan perustaa joku verosuunnitteluthreadi.

p.s. hauskaa on myös se, että jos asuisin vaikkapa halvassa moteillssa, en voisi vähentää penniäkään. Verottajan mielestä vuokra-asunto on "vähennettävissä", mutta mikään muu ei. Eli jos vaikkapa käyn työpaikkakunnalla pari kertaa viikossa, on ainoa mahdollisuus vähentää tuplamatkat vaikka voisi asua 50€ hinnalla yön jossain hostellissa. Jos olisin joku metalliduunari tjsp. firma vamaan maksaisi verottomat km korvaukset jokaiselta päivältä. Nyt on mahdollisesti tuleva firma liian lainkuuliainen :D

Niin joo, ne oli ne. :)
Tuoko sitten ois määräaikainen pesti vuoden loppuun?
Onhan tuossa mietittävää. Ite kuljin vuoden samanmoista matkaa päivittäin, pahimmat talvikuukaudet vain elelin arkikämpässä. Silti sai kilsat tappiin. Taisin olla toukokuusta toukokuuhun hommissa ja lokakuun alusta helmikuun loppuun oli kämppä toisella paikkakunnalla. Ilman vähennyksiä, sillä en ollut silloin naimisissa, eikä lapsiakaan ollut.

Eikun tää on vakipaikka. Mutta verovuosi 2014 on sitten toinen juttu :D

Kämpän kanssa olis nyt hyvä, kun opiskelijat lähtee pois. Mutta syksyllä voi olla eri juttu, kun saa kilpailla yksiöistä teekkareiden kanssa. Vaikka mun mielestä mä maksan enemmän veroja mitä joku teekkari, joten ihan hyvin vois yhden laatuasunnon tyhjentää opiskelijoista mua varten :D

No mutta nyt kun löytyisi joku sopiva pieni ja halpa niin hyvä! :) Eihän siinä enää syksyllä tarvii sitten kilpailla kun on jo se kämppä.
Onko sulla sitten kovasti tarkkaa sijainnin ja sen kanssa, millainen se kämppä on?
Ite olin kimppakämpässä, jossa asui mun lisäksi pari opiskelijaa ja meillä oli kalusteetkin sellaisia, jotka saatiin joiltain. :D Toimi.
Eipä siellä tullut kuin nukuttua ja oleiltua ne muutamat illat viikossa, en mennyt sinne viihtymään.

Tuossa tuli tänään soittoa ja olisi ensi viikolla haastattelu oman alan työharjoitteluun (AMK). Hakiessa eivät maininneet onko harjoittelu palkaton vai palkallinen enkä viitsinyt sitä vielä sähköposteissakaan ottaa esille. Miten tuosta harjoittelusta olisi haastattelussa korrektia lähteä pyytämään palkkaa? Kuitenkin 5kk mittainen harjoittelu kyseessä eikä kiinnostaisi tehdä tuon täysipäiväisen harjoittelun lisäksi iltatöitä. Ja tuntuuhan se vähän tyhmältä, että jos teen samoja hommia kuin muutkin etten saisi siitä palkkaa.

Mikäs se oma ala on? Insinöörialat taitaa olla melko harvinaisuuksia joihin sisältyvä harjoittelu on yleensä palkallista.

Mediatekniikkaa (insinööri) opiskelen, kolmas vuosi kohta lopussa. Suoritettu on tämän kevään jälkeen nopista ~70%.

Okei no kyllä toi taitaa ihan palkalliseksi harjoitteluksi sitte mennä. Silloin kun itse hain harjoitteluja niin työnantaja kyllä otti sen palkkauksen puheeksi. Jos näyttää ettei siitä mitään puhuta niin haastattelun lopussa on aina aikaa hakijan kysymyksille. Siinä on varmaan hyvä sitten mainita että se harjoittelu tulee suoritettua kesätöiden yhteydessä ettei työnantajalle vain jää kuvaa että pelkästään harjoittelupaikkaa ollaan hakemassa. Kyllä ne tietää mistä on kyse jos et nyt aivan pieneen yritykseen ole hakemassa, tuskin olet ensimmäinen insinööriopiskelija kenet palkkaisivat :)

Kesätöistä ei ole tietoa, joten talous vetää aika tiukille mikäli pelkästään opintotukien varassa on mentävä koko kesä. Eli siinä mielessä palkan saaminen olisi kyllä kohdallaan. Lähdenkö sille linjalle, että jos haastattelussa ei puhuta raha-asioista, niin lopussa kysyn että onko mahdollista saada palkkaa harjoittelusta? Mikäli tulee ilmi että harjoittelu on palkaton tai palkan mahdollisuuteen vastataan kieltävästi, ilmoitan ettei taloudellinen tilanne oikein anna periksi palkatonta harjoittelua? Haluaisin kyllä tuon paikan ainakin lähtötietojen perusteella ja pysyn kyllä hengissä opintotuillakin, mutta palkka olisi todella jees ettei tarvitsisi säästöjä syödä.

Mä en ainakaan puhunut mitään harjoittelusta kun hain työtä, vaan ihan kesätöistä. Kerroin työnantajalle että pakollinen harjoittelu on osa insinöörien koulutusohjelmaa ja että se tulee suoritettua kesätöiden yhteydessä. Eiköhän niistä raha-asioista puhuta työnantajan toimesta.

En nyt ole varma mitä tarkoitat, mutta nuo hakivat ihan Harjoittelijaa sähköpostissaan minkä ryhmänohjaajalle pistivät. Ja ainakin kavereille jotka ovat menossa harjoitteluun on 99% ilmoitettu, että tuo 5kk harjoittelu on palkaton.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom