Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
^ 99%!? Järkyttävää. Itse suoritin amk harjoittelun yrityksessä X, harjoittelupalkka 500 e/kk. Olisin päässyt haastatteluun yritykseen X,jossa harjoittelupalkka olisi ollut 1250 e/kk. Eli ainakin noissa tradenomien harjoitteluissa on mahdollista saada palkallisena, ihmettelen tosi paljon, jos insinööreille sitten tarjotaan melkein kokonaan palkattomia harjoitteluita?

Ja nyt menee tosiaan joiltakin kesätyöt ja työharjoittelut sekaisin. Yrityksethän hakee yleisesti ottaen erikseen harjoittelijoita ja kesätyöntekijöitä. Tietenkin ainakin meillä koulun puolesta voi hakea kesätöihin, ja se työkokemus sitten lasketaan harjoitteluoloajaksi. Kesätyöthän on 100 varmasti palkallisia.

Ja tuosta palkan utelusta työnantajalta. Itse ainakin ottaisin ennen haastattelua selvää siitä palkkauksen mahdollisuudesta, mikäli en palkattomana ko. paikkaa ottaisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tunnen itseni onnekkaaksi. Taalla on asianajajaksi haluaville 2 vuoden pakollinen harjoittelu, missa ekan vuoden palkka pyorii 30k-40k/vuosi, tokana vuonna 40k-50k/vuosi. Kesatoista saa n. 300e/viikko ja kesahommat kestavat yleensa 2 viikkoa. Paikan saaminen onkin sitten eri juttu...

Kesakuussa alkaa taas harjoittelupaikkojen haku meikalaisella. Yhteen paikkaan on jo kesatoiden ansiosta varma haastattelu, mutta en oikein uskalla jattaa sen varaan. Stressaa jo valmiiksi ajatus samojen lomakkeiden tayttamisesta taas kerran.

Millä insinöörialalla ei muka saa harjoittelusta palkkaa? Itse saan LVI-insinööriharjoittelijana 15 euroa tunnissa ja kaikki tuntemani vastaavan alan harjoittelussa olevat saavat vähintään 12 euroa tunnissa.

Sen mitä työtehtävistä tiedän etukäteen, haluaisin tuon paikan. Palkka olisi ainoastaan plussaa, ettei tarvitsisi kituuttaa koko kesää opintotuilla.

Sen mitä työtehtävistä tiedän etukäteen, haluaisin tuon paikan. Palkka olisi ainoastaan plussaa, ettei tarvitsisi kituuttaa koko kesää opintotuilla.

Minkä puolen hommia teet? Koodaus/taitto/valokuvaus...? Itse olen valmistunut kans Mediatekniikan insinööriksi, mutta täällä pohjoisessa ainakin työtilanne on todella heikko. Senpä takia muuttelen varmaan nyt kesällä etelään etsimään sitten töitä.

IT -ja R&D puolella ainakin oli aivan normitouhua. Eräässä kaupungissa pelkkä harjoittelupaikan saaminen oli vaikeata, kun ala oli jo reilu 5 vuotta sitten menossa alaspäin ja yliopistokin löytyi samasta kaupungista..

Onko sulla sitten kovasti tarkkaa sijainnin ja sen kanssa, millainen se kämppä on?
Ite olin kimppakämpässä, jossa asui mun lisäksi pari opiskelijaa ja meillä oli kalusteetkin sellaisia, jotka saatiin joiltain. :D Toimi.
Eipä siellä tullut kuin nukuttua ja oleiltua ne muutamat illat viikossa, en mennyt sinne viihtymään.

No mielellään työpaikan läheltä. Nyt olen päätymässä semmoiseen 590€ + vedet ym. vuokrakämppään. Saunallinen yksiö. Ajattelin, että jos pitää perheestä olla erossa niin kai jotain mukavuuksia pitää ihmisellä olla. Ja mielellään sellainen mesta, missä autoa ei hakata heti paskaksi tai fillari pöllitä.

Millä insinöörialalla ei muka saa harjoittelusta palkkaa? Itse saan LVI-insinööriharjoittelijana 15 euroa tunnissa ja kaikki tuntemani vastaavan alan harjoittelussa olevat saavat vähintään 12 euroa tunnissa.

Ite oon koneinssi ja en tunne ketään insinööriä, joka ei olisi saanut harjoittelusta palkkaa. I rest my case, en osaa tuohon enää sanoa mitään.

Näinhän se taitaa olla, että teknillisellä ja kaupallisella aloilla maksetaan aina harjoittelusta/kesätöistä palkkaa. Eikö amk:ssa ole erillistä harjoittelujaksoa vaan suorittavat sen kesätyönä? Minkälaisia hommia te tai teidän opiskelukaverit ovat sitten tokavikana ja vikana kesänä tehneet? DI opiskelijat tekevät aikalailla samoja hommia kesätyökseen kuin AMKlaiset, mutta eivät vaan saa siitä opintopisteitä/harjoittelua.

Näinhän se taitaa olla, että teknillisellä ja kaupallisella aloilla maksetaan aina harjoittelusta/kesätöistä palkkaa. Eikö amk:ssa ole erillistä harjoittelujaksoa vaan suorittavat sen kesätyönä? Minkälaisia hommia te tai teidän opiskelukaverit ovat sitten tokavikana ja vikana kesänä tehneet? DI opiskelijat tekevät aikalailla samoja hommia kesätyökseen kuin AMKlaiset, mutta eivät vaan saa siitä opintopisteitä/harjoittelua.

Itsellä on nyt vuodenvaihteesta syksyyn harjoittelu, jossa kerkeää suorittamaan molemmat pakolliset harjoittelut eli 2 x 10 viikkoa. Rakennusalalla harjoittelut ovat ainakin aina palkallisia ja tehdään niitä töitä, mitä tehdään valmistumisen jälkeenkin.

Kyllä DI opiskelijatkin saavat opintopisteitä kesätöistä. Ei niitä paljon saa, mutta muutaman kuitenkin :) Tosin niitä pitää itse tajuta hakea (täyttämällä joku lomake), meillä ei ainakaan tota mahdollisuutta hirveästi ole mainostettu.

Kun itse opiskelin amk:ssa (kaupallinen ala) harjottelu oli 5kk ja muistaakseni sen piti olla yhtäjaksoista. Sen sai suorittaa koska itse halusi, joten kyllä sen kesätöinä sai tehdä, kunhan oli töissä sen 5kk esim. touko-syyskuu. Itse sain harjoittelusta harjoittelupalkkaa vähän alle 1000/kk, mitä muista tiesi niin kyllä kaikki sai joko harjoittelupalkkaa tai oikeeta palkkaa harjoittelusta. Onhan sitä myös yrityksiä, jotka tarjoavat vain palkattomia harjoitteluita, mutta sanoisin, että suurimmasta osasta ainakin kaupallisen alan amk harjoitteluista saa jonkinnäköistä palkkaa.

Kyllä DI opiskelijatkin saavat opintopisteitä kesätöistä. Ei niitä paljon saa, mutta muutaman kuitenkin :) Tosin niitä pitää itse tajuta hakea (täyttämällä joku lomake), meillä ei ainakaan tota mahdollisuutta hirveästi ole mainostettu.
Joo, ainakin itse saisin konetekniikassa sisällytettyä kandintutkintoon 3 op harjoittelua ja DI-tutkintoon 7 op harjoittelua. Pakollista harjoittelua on ainoastaan DI-vaiheessa 2 op:n verran, joten meillä ei ole niin säännösteltyä tuo harjoittelu kuin AMK:ssa.

^ 99%!? Järkyttävää. Itse suoritin amk harjoittelun yrityksessä X, harjoittelupalkka 500 e/kk. Olisin päässyt haastatteluun yritykseen X,jossa harjoittelupalkka olisi ollut 1250 e/kk. Eli ainakin noissa tradenomien harjoitteluissa on mahdollista saada palkallisena, ihmettelen tosi paljon, jos insinööreille sitten tarjotaan melkein kokonaan palkattomia harjoitteluita?

Myös tradenomeille on paljon palkatonta harjoittelua tarjolla. Esim. Yhdysvaltain suurlähetystö tarjoaa palkatonta, koska sinne aina joku lähtee. Tutkintoon sisällytetty pakollinen harjoittelu takaa sen, että tietyt yritykset/yhteisöt voivat vuosi toisensa jälkeen tarjota sitä palkatonta ja aina saada sinne jonkun, koska jengi tarvitsee sen harjoittelun valmistuakseen. Aika yleistä ainakin täällä Helsingissä.

Minkälaisia hommia te tai teidän opiskelukaverit ovat sitten tokavikana ja vikana kesänä tehneet?

Konetekniikan puolella toisen vuoden kesällä käytännössä kaikki haalarihommissa (pari onnekasta suunnittelussa ja yksi jopa työnjohdossa). Kolmantena vuonna moni työnjohdossa, suunnittelussa tai laaduntarkastuksessa ja vain muutama tyyppi haalarihommissa. Itse lähden työnjohtoon/asennusvalvontaan ulkomaille voimalaitostyömaalle.

Edit: Ja en tiedä ketään kuka olisi ollut koskaan palkattomassa työharjoittelussa pois lukien ammattikouluharjoittelut.

Tiedän kyllä, mutta jätin tuosta mun viestistä kokonaan mun pointin kirjoittamatta joten en valita. :D Tarkoitin lähinnä sitä, että AMK insinöörit saavat kesätöistään 30op kun taas teekkari tekee kutakuinkin samoja hommia ja ei saa juuri mitään opintopisteitä. Eli mun mielestä voisi olla hyvä, jos insinööreillä olisi vaikka keväällä jonkinlainen harjoittelujakso josta sitten voisivat siirtyä tekemään kesätyönä sitä samaa työtä ehkä hieman paremmalla osaamisella. Tämä ajatus tukisi vielä enemmän amkoiden käytännönläheisyyttä ja työelämälähtöistä opiskelua.

Tiedän kyllä, mutta jätin tuosta mun viestistä kokonaan mun pointin kirjoittamatta joten en valita. :D Tarkoitin lähinnä sitä, että AMK insinöörit saavat kesätöistään 30op kun taas teekkari tekee kutakuinkin samoja hommia ja ei saa juuri mitään opintopisteitä. Eli mun mielestä voisi olla hyvä, jos insinööreillä olisi vaikka keväällä jonkinlainen harjoittelujakso josta sitten voisivat siirtyä tekemään kesätyönä sitä samaa työtä ehkä hieman paremmalla osaamisella. Tämä ajatus tukisi vielä enemmän amkoiden käytännönläheisyyttä ja työelämälähtöistä opiskelua.

Koskas tuo on muuttunut? Aikanaan tekussa piti olla 8kk yhtenäinen alakohtainen harjoittelu. Esim. itselleni tuli kouluaikana about 14kk alakohtaista harjoittelua. Vaimo oli samaan aikaan TTKK:lla ja siellä sai opintoviikkoja ihan Mäkkärillä työskentelystä. En muista oliko heillä vaatimusta oman alan harjouttelusta. Tosin säälittävä teekkari kyllä pitää olla, jos ei vuosien aikana saa mitään oman alan kesäduunia. Varsinkin ennen näitä 2000-luvun lamoja.

Koskas tuo on muuttunut? Aikanaan tekussa piti olla 8kk yhtenäinen alakohtainen harjoittelu. Esim. itselleni tuli kouluaikana about 14kk alakohtaista harjoittelua. Vaimo oli samaan aikaan TTKK:lla ja siellä sai opintoviikkoja ihan Mäkkärillä työskentelystä. En muista oliko heillä vaatimusta oman alan harjouttelusta. Tosin säälittävä teekkari kyllä pitää olla, jos ei vuosien aikana saa mitään oman alan kesäduunia. Varsinkin ennen näitä 2000-luvun lamoja.

Siis tosiaan mä en tiedä, tai tiedän että amkeissa harjoittelua on 30op:n edestä ja tutut jotka ovat niitä suoritelleet ovat touhuilleet vähän mitä sattuu. Tai pari on ollut ihan hyvissä hommissa, kuten noi jätkät jotka tuossa aiemmin ketjussa kirjoitelleet.

Koneinsinöörinä harjoittelusta on poikkeuksetta maksettu kaikille, mutta labra-alaa opiskellessa se oli vaan joku Turun tapa, ettei opiskelijoille maksettu harjoitteluajasta palkkaa. Jyväskylän opettajat olivat kuulemma meidän koululla sitä ihmetelleet, että eikö teidän opiskelijanne saa rahaa siitä. Eukko opiskelee restonomiksi, eikä myöskään saanut ekasta harjoittelustaan palkkaa.

Ei teknillisellä puolella, mutta kai jotku amk-tradenomit ja sairaanhoitajat esimerkiksi harjoittelee osana opintoja. Itse olin AMK:n ajan pörssinoteeratussa metallialan yrityksessä teknisessä huollossa ja kauluspaitahommia oli. Välillä tietty joutui likaamaan kädet kun tutkimusraporttien laadintaa varten täytyi purkaa osia tms.

Kavereita on sitte ollu kesätöissä mm. kokoonpanossa, kesäpomona, varaosapuolella, huoltoinssinä jne. sanoisin että 50/50 ovat tehneet haalarihommia/jotain "parempaa".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom