Työnhaku ja työnantajan vaatimukset

Kiitos. Jos rehellinen olen niin 4k on mun mielestä ihan liikaa tästä duunista. Tiedän että periatteessa vaastavasta duunista maksetaan n. 2500e muualla. Nyt harmittaa se että tänään piti allekirjoittaa työsopimus ja eilen lupasin vielä että olen tulossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos. Jos rehellinen olen niin 4k on mun mielestä ihan liikaa tästä duunista. Tiedän että periatteessa vaastavasta duunista maksetaan n. 2500e muualla. Nyt harmittaa se että tänään piti allekirjoittaa työsopimus ja eilen lupasin vielä että olen tulossa.
Et sitten käyny tätä keskustelua vanhan työnantajan kanssa, ennen kuin lupauduit menemään uuteen duuniin? :D Minä ainakin keskustelin ennen vaihtoa vanhan työnantajan kanssa, että mitä heillä on tosiasiassa tarjota, jos vaihtoehtona on se, että vaihdan duunipaikkaa.

Varovainen noissa saa kuitenkin minusta olla siinä, ettei riko velvoitteitaan vanhaa työnantajaa kohtaan niin kauan kuin vanha soppari on vielä voimassa.

Olenko ainoa, jolla on hajonnut pää LinkedIniin? On jotenkin masentavaa lukea, kun joku siellä taas postauksessaan esittää jonkun itsestäänselvyyden suurena oivalluksena tai sitten verhoaa itsekehua teennäiseen nöyryyteen.

Agree?

:sick:
Noo joo. Rekrytoijiat yrittävät tehdä kaikesta tähtitiedettä. LinkedIn:istä on hyötyä silloin kuin hakee duunia koska voi heittää suoran linkin työnantajalle muuten ei ole tullut kuin 2-3 tarjousta jotka ovat olleet paskoja. Ehkä jos olisi eri juttu jos olisi hyvin koulutettu. Kaikki nuo ns artikkelit eivät tuo mitään arvoa

Linked inisissä taputetaan yhdessä toisia selkään pienen piirin sisällä. Syitä voi olla se, kuinka joku teki lomalla n+1 asiaa supertehokkaasti, toinen mietti kuinka päin asettaa vessapaperirulla ja kolmas mistä hymiöt löytyvät. Eniten äänessä tuntuvat olevan hr-ihmiset joilla on miljoona kaveria ja kaikki peukuttavat toisiaan aivan olemattomista syistä.

Sitten välistä sinne postaa joku kova jätkä, joka saattaa esitellä aiemman ongelman, siihen ratkaisun ja vielä selvästi mitattavat tulokset. Peukuttajia on kolme lapsuudenystävää, yksi työkaveri ja ehkä naapurin koira.

Tulee väkisinkin mieleen vanha sanonta, ne on eri miehet jotka puhuu ja ne jotka tekee.

Mua on kerran tuolta rekrytty ja satunnaisesti työpaikkoja bongaillut, muuten hyöty on aika lailla 0. Miellän tuon oman profiilin olemassa olon lähinnä tämän päivän vastineena puhelinluetteloon.

Allekirjoitan edellisen kommentin ja sen miten siihen itse suhtaudun. Ylläpidän sitä lähinnä siksi että jos jossain vaiheessa taas intoudun hakemaan töitä niin olkoot se sähköinen käyntikorttiratkaisu. Paria duuni sieltä hr ihmiset tarjonnut, ovat tarjotessaan kyllä näyttäneet miten pellejä ovat jos tarjoavat jotain täydellisen muuta kuin mitä kerron siellä spesiaalisti osaavani ja mistä olen kiinnostunut.

Linked inisissä taputetaan yhdessä toisia selkään pienen piirin sisällä. Syitä voi olla se, kuinka joku teki lomalla n+1 asiaa supertehokkaasti, toinen mietti kuinka päin asettaa vessapaperirulla ja kolmas mistä hymiöt löytyvät. Eniten äänessä tuntuvat olevan hr-ihmiset joilla on miljoona kaveria ja kaikki peukuttavat toisiaan aivan olemattomista syistä.

Sitten välistä sinne postaa joku kova jätkä, joka saattaa esitellä aiemman ongelman, siihen ratkaisun ja vielä selvästi mitattavat tulokset. Peukuttajia on kolme lapsuudenystävää, yksi työkaveri ja ehkä naapurin koira.

Tulee väkisinkin mieleen vanha sanonta, ne on eri miehet jotka puhuu ja ne jotka tekee.

Mua on kerran tuolta rekrytty ja satunnaisesti työpaikkoja bongaillut, muuten hyöty on aika lailla 0. Miellän tuon oman profiilin olemassa olon lähinnä tämän päivän vastineena puhelinluetteloon.
Miten olet onnistunut bongaamaan duuneja? Joskus rekryt laittavat että hakevat duunaria ja jos seuraa yrityksiä niin voi tulla vastaan jtn mutta täytyy sanoa että koko juttu on mun mielestä outo, siis en oikein ymmärrä koko ideaa. Onko se tavallusten ihmisten netticv vai rekryfirmojen hakuväline? En usko että kovin moni käyttäjä käy siellä säännöllisesti lukemassa niitä juttuja.

^ Joka päivä tuo LinkedIn heittää listan avoimista työpaikoista jotka osuvat omiin kykyihin, satunnaisesti tulee käytyä ne läpi josko olisi jotain mielenkiintoista.
Mutta joo, samat naamat siellä kehuu toisiaan/itseään ja itsestäänselvyyksiä hehkutetaan mullistavina juttuina.

Allekirjoitan edellisen kommentin ja sen miten siihen itse suhtaudun. Ylläpidän sitä lähinnä siksi että jos jossain vaiheessa taas intoudun hakemaan töitä niin olkoot se sähköinen käyntikorttiratkaisu. Paria duuni sieltä hr ihmiset tarjonnut, ovat tarjotessaan kyllä näyttäneet miten pellejä ovat jos tarjoavat jotain täydellisen muuta kuin mitä kerron siellä spesiaalisti osaavani ja mistä olen kiinnostunut.
Rekryporukka on kyllä välillä ihan käsittämättömän pahasti kuistilla. Mua kyseltiin viimeksi jonkinlaisen IT-lafkan asiakaspalveluun Tsekissä (?!?!). Olisi tiennyt useamman tonnin pudotusta palkkaan, alan vaihtoa ja muuttoa toiseen maahan. En yllättäen lämmennyt idealla.

Miten olet onnistunut bongaamaan duuneja? Joskus rekryt laittavat että hakevat duunaria ja jos seuraa yrityksiä niin voi tulla vastaan jtn mutta täytyy sanoa että koko juttu on mun mielestä outo, siis en oikein ymmärrä koko ideaa. Onko se tavallusten ihmisten netticv vai rekryfirmojen hakuväline? En usko että kovin moni käyttäjä käy siellä säännöllisesti lukemassa niitä juttuja.
Siis LinkedInissä on yritysten ilmoituksia duuneista, mutta samalla joku headhunter voi sut profiilisi perusteella bongata johonkin duuniin. Työnhakijat löytävät sieltä työtä ja yritykset löytävät työntekijöitä.

Rekryporukka on kyllä välillä ihan käsittämättömän pahasti kuistilla. Mua kyseltiin viimeksi jonkinlaisen IT-lafkan asiakaspalveluun Tsekissä (?!?!). Olisi tiennyt useamman tonnin pudotusta palkkaan, alan vaihtoa ja muuttoa toiseen maahan. En yllättäen lämmennyt idealla.
No melkein saman sorttisia kokemuksia Paitsi tosiaan kaksi niistä oli sellaisia downgradeuksia että ei tosikaan. Luulis jopa hr porukan ymmärtävän tittelistä että ei välttis puskista tartuta parin portaan alennukseen. Mut sehän ei ole tyhmä joka pyytää.

Mutta siis kyllähän tuo melkoinen pienten piirien herutusmesta on. Ei jaksa paljo aukoa kun päivittäin uudet samat pyöränkeksimis hehkutukset.

Mut on muutama headhunter pyytäny connectioniksi ja ehdottelevat sitten kun heillä on rekryssä joku mun alan tehtävä. Varmaan kovilla jätkillä on näitä kasoittain. Helpottaa headhunterin elämää kun toimeksiannon saa hoidettua kahvikuppi kädessä koneella.

Suoraan headhunter laittoi silloin viestiä ja sitten soitteli perään, kun kerroin että voisihan se kiinnostaakin. Ei mulla ole siellä kuin työkokemus ja sitten osaamista kuvailtu parilla kymmenellä "taidolla". Enkä ole mikään superspeciaali uniikki lumihiutale, mutta onhan tuota työkokemusta jo kasassa laidasta laitaan ja esimiesasemassakin olen ollut.

Mitä tulee noihin työpaikkoihin mitä sitten linked in mainostaa, niin luulen että algoritmi poimii niitä sen mukaan mitä olen taidoikseni listannut. Lisäksi se muistaakseni välillä kyselee, että oliko tämä nyt siellä päinkään.

Oon ollut huomaavinani, että LinkenIn:ssä ei todellakaan kannata laittaa kaikkea osaamista "skillsseihin", vaan vähemmän on tässäkin tapauksessa enemmän. Mieluummin laittaa vain niitä taitoja/avainsanoja, jotka varmasti kiinnostavat tulevaisuudessakin. Silloin vähenee huomattavasti kummasti tällaiset "vähän sinnepäin, muttei lähelläkään"-tyyliset headhuntereiden lähestymiset.

Oon ollut huomaavinani, että LinkenIn:ssä ei todellakaan kannata laittaa kaikkea osaamista "skillsseihin", vaan vähemmän on tässäkin tapauksessa enemmän. Mieluummin laittaa vain niitä taitoja/avainsanoja, jotka varmasti kiinnostavat tulevaisuudessakin. Silloin vähenee huomattavasti kummasti tällaiset "vähän sinnepäin, muttei lähelläkään"-tyyliset headhuntereiden lähestymiset.
Joo ja ehdottomasti se, että onko sitä osaamista oikeasti. Esim jotain exceliä on turha suuresti mainostaa, jos ei onnistu pivotit, SQL, p-haut yms. Peruskaavojen pyörittely ja kuvaajien piirtely on mielestäni ainakin insinöörille jo ihan oletus.

Oon miettiny itekin tota softaosaamista, että miten se pitäs linkkarissa tai CV:ssä ilmaista. IT-alalla tonne linkkariinkin kerääntyy aika pitkä lista kaikenlaista lyhennettä, jos kaiken kirjoittelee, jolle joskus on altistunut.

Kai tuo softaosaaminen nivoutuu samalla työkokemukseen. En usko, että kunnollista ja työelämässä tarvittavaa softaosaamista hirveästi on ilman relevanttia työkokemusta kyseisellä vehkeellä työskentelystä. Tai hirveän vaikeaa relevanttia osaamista on minusta ainakin hankkia itekseen himassa näppäilemällä.

Excel on kyllä varmaan hyvä esimerkki järjestelmästä, jonka käyttöön voi moni homma perustua ja jota pitää ihan oikeasti osata käyttää. Toinen helppo esimerkki lienee joku SAP. Sit taas on minusta järjestelmiä, jotka oppii jokainen varsin lyhyessä ajassa, jos työn taustalla oleva substanssi on vaan hallussa.

LinkedIn on ainakin minulle ollut se tapa, jota kautta olen viimeiset kaksi työpaikkaani saanut. Ts. sitä kautta olen sattunut rekrytoijan haaviin ja päätynyt haastatteluun. Esimerkiksi mun nykyinen tehtäväni oli pelkästään suorahaussa, eli siihen ei olisi edes voinut hakea muuten. Jossain vaiheessa jaksoin olla siinä kanavassa vähän aktiivisempi ja huudella kommenttikentissäkin jotain, mutta viime aikoina olen lähinnä satunnaisesti tsekannut, että mitä siellä tapahtuu. Omasta työstäni on aika haastava keksiä mitään julkaistavia tekstejä, kun lähtökohtaisesti nämä talous- ja veroasiat on tietoa, jota ei pidä huudella. Eikä mun työssäni ole niitä fantastisia ihania asiakaskohtaamisia enkä myy mitään. Tylsää. Exceliä päivästä toiseen, joten kiinnostusta näihin juttuihin olisi varmaan lähinnä marginaalisella joukolla muita talousihmisiä.

Mutta sinänsä mun mielestä on mahdollistanut röyhkeämmät palkkapyynnöt yms. nuo headhunterien yhteydenotot, koska siinä on jo paljastettu, että minusta ollaan kiinnostuneita. Jos klikkaan sieltä itselleni auki sen kohdan, että rekrytoijat näkevät minun etsivän uusia mahdollisuuksia, niin kyllä sitä puhelin kerran päivässä pääsääntöisesti vähintään soi :eek: Eli mukavasti alkaa olla vara valita ja mahdollisuus olla ronkeli. Toki tulee sellaisiakin yhteydenottoja, että tekisi mieli sanoa, että oikeesti miksi luulet mun haluavan tollaista, kun oon tehnyt sitä vuosia sitten ja nyt olen siitä monta tasoa ylempänä - niin tehtävien vaativuudessa, monipuolisuudessa kuin palkkatasossakin.

Headhuntereiden suorat lähestymiset ovat siitä kivoja, että tällöin syötetään suoraan lapaan mahdollisuus udella minkälaisesta palkkahaarukasta on kyse, ennen kuin keskustelua on molemmin puolin kannattavaa jatkaa pidemmälle. Yleensähän ne mainostaa palkkatason olevan "varmasti reilu" tai "kilpailukykyinen", mutta unohtavat mainita kumman kannalta - työntekijän vain työnantajan 🙂

Headhuntereiden suorat lähestymiset ovat siitä kivoja, että tällöin syötetään suoraan lapaan mahdollisuus udella minkälaisesta palkkahaarukasta on kyse, ennen kuin keskustelua on molemmin puolin kannattavaa jatkaa pidemmälle. Yleensähän ne mainostaa palkkatason olevan "varmasti reilu" tai "kilpailukykyinen", mutta unohtavat mainita kumman kannalta - työntekijän vain työnantajan 🙂

Headhunterit myös tuppaavat esittämään sitä kysymystä, että mitäpä tienaat nyt, ja minulle se on välitön turnoff. Verotiedot on julkisia, että senkun käy katsomassa, mutta mitään eur/kk-lukua en halua suoraan lapaan tarjota, kun en koe sitä relevantiksi ja se ei ole ihan koko totuus. Toki joo, saattaa joku kysyä siksi, että pelkää haettavassa paikassa olevan palkkahaarukan olevan liian matala, eli jos hakija tienaakin jo enemmän, mutta... Minä hakijana näen sen sellaisena, että halutaan nähdä, että kuinka isoa korotusta on hakemassa ja siitä on sitten helpompi tinkiä. "Kuinkas paljon tässä on lisää sun nykyiseen palkkaasi", lol, kiitos en olekaan kiinnostunut jatkamaan tätä keskustelua. Esim. financial controllerille voidaan kyllä maksaa pk-seudulla palkkaa haarukassa 3,5 - 6 keur, joten tittelihän ei vielä tienestiä kerro. Sisältö sitten ratkaisee, ja toki firma myös.

Headhunterit myös tuppaavat esittämään sitä kysymystä, että mitäpä tienaat nyt, ja minulle se on välitön turnoff. Verotiedot on julkisia, että senkun käy katsomassa, mutta mitään eur/kk-lukua en halua suoraan lapaan tarjota, kun en koe sitä relevantiksi ja se ei ole ihan koko totuus. Toki joo, saattaa joku kysyä siksi, että pelkää haettavassa paikassa olevan palkkahaarukan olevan liian matala, eli jos hakija tienaakin jo enemmän, mutta... Minä hakijana näen sen sellaisena, että halutaan nähdä, että kuinka isoa korotusta on hakemassa ja siitä on sitten helpompi tinkiä. "Kuinkas paljon tässä on lisää sun nykyiseen palkkaasi", lol, kiitos en olekaan kiinnostunut jatkamaan tätä keskustelua. Esim. financial controllerille voidaan kyllä maksaa pk-seudulla palkkaa haarukassa 3,5 - 6 keur, joten tittelihän ei vielä tienestiä kerro. Sisältö sitten ratkaisee, ja toki firma myös.
Mutta jos sanotaan että olisit tyytyväinen 4000euroon tai sanotaan että jos saisit sen summan niin vaihtaisit työpaikkaa niin eikö olisi hyvä sanoa että tienaat 3900-4100 vaikka oikea summa olisi 3500? Silloin heitto on olematon. Tärkeintä on se että saat mitä haluat ja voi olla vaikeaa pytää +4k jos nykyinen palkka on 3,5k.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom