Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Timba79 sanoi:
Ei ne papermiehet ole todellakaan ainoita jotka tienaa. On esim. Metsollakin palkat ihan kohallaan, tosin siellä ei tehdä 3 vuorotyötä viikonloput mukaan lukien, joten KTA jää luonnollisesti paljon pienemmäksi kun lisät jää pois. Ja onhan noita korkeapalkkaisia aloja vaikka kuinka paljon, miksi tässä nyt pelkästää paperimiehet hinnoittelee itsensä pihalle?

Ei se papermiesten palkka nyt kovin kummoinen olisi jos tehtäisiin vaikkapa vain 2-vuoroa ja arkisin, jäisi käytännössä kaikki lisät pois. Vai onko joku oikeasti sitä mieltä, että tosta paperitehtaan 3-vuorosysteemistä ei pitäisi kunnon lisiä saada? Elukan hommaan on tollanen jatkuvan unirytmien vaihtaminen ja se käy terveyden päälle pidemmän ajan jälkeen, toisille ei sovi ollenkaan.

Sympatiani ovat täysin paperimiesten puolella. Varmasti moni muukin sellainen ammattilaisryhmä, jonka työ voidaan siirtää halvemman tuotannon maihin, hinnoittelee itseään lujaa vauhtia ulos markkinoilta.

Mielestäni paperimiehet täysin ansaitsevat ne palkat, jotka he pystyvät itselleen neuvottelemaan. Ei se työnantaja niitä palkkoja maksaisi, jos se ei kannattaisi.

Tarkoitin lähinnä sitä, että työnantaja saattaa globalisaation myötä tuumia, että ei niitä palkkoja kannata enää maksaa, vaan siirtää tuotanto Aasiaan. Kapasiteetin laajennukset taitavat jo mennä sinne. Mielestäni sekin on ihan järkevää, joskin ikävää paperimiesten ammattikunnan kannalta.

Toisaalta eiväthän ne tuotantokustannukset paljoakaan kilpailukykyisemminksi muuttuisi vaikka palkat laskettaisiin puoleen.

Ongelma on hankala ja koskee montaa ammattiryhmää. Siksi olisi mielestäni paljon parempi, että presidentti olisi karaistunut talousmies kuin idealistinen maailmanparantaja ja kolmannen maailman puolestapuhuja.

Siinä onkin mielenkiintoinen presidenttiväittely edessä, kun kookoomuslainen Niinistö puolustaa toimenpiteitä työpaikkojen säilyttämiseksi Suomessa ja demari Halonen puolustaa tuotannon siirtymistä kolmanteen maailmaan köyhyyden poistamisen ja maailman parantamisen nimissä. Niinistö on enemmän kuin riittävän ketterä Halosen ajamiseksi väittelyssä siihen nurkkaan, missä Halosen mukaan köyhien maiden ja koko maailman etu menee suomalaisten edun edelle.

EDIT: Meni threadit vähän sekasin, sori

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jortsu sanoi:
Mutta niinhän nämä vahvat liitot luovat ja keräävät ympärilleen laiskoja, tyhmiä ja saamattomia ihmisiä. Rahaa pitäisi saada kokoajan enemmän vaikka kotona makaamalla..

:wall: :david:

Nyt joku asiasta tietävä voisi laittaa ruutuun, että paljonko on paperitehtaalla palkkakustannukset vaikka liikevaihdosta? Tai mistä se ikinä onkaan järkevä laskea. Taitaa kuitenkin olla todella todella pieni prosentti, verrattuna ihan mihin muuhun tahansa teollisuuden alaan. Ei sitä paperkonetta nyt kuitenkaan mikään kovin järjettömän suuri ihmismäärä pyöritä.

Lopettaakaa liikevaihdon tuijottelu ja alkakaa katsomaan liikevoittoa. Liikevaihto on kiva sana, omistajia kiinnostaa enemmän liikevoiton suuruus. Liikevaihto ei tuo puuroa pöytään, puurot ostetaan liikevoitolla.

Jokainen palkkoihin laitettu euro laskee liikevoittoa.

Timba79 sanoi:
Nyt joku asiasta tietävä voisi laittaa ruutuun, että paljonko on paperitehtaalla palkkakustannukset vaikka liikevaihdosta? Tai mistä se ikinä onkaan järkevä laskea. Taitaa kuitenkin olla todella todella pieni prosentti, verrattuna ihan mihin muuhun tahansa teollisuuden alaan. Ei sitä paperkonetta nyt kuitenkaan mikään kovin järjettömän suuri ihmismäärä pyöritä.

Palkkakustannuksiin budjetissa on karkeesti sanottuna varattu noin 9% osuus. :)

taisto sanoi:
Jokainen palkkoihin laitettu euro laskee liikevoittoa.

Ja jokainen ylityökieltopäivä ja lakkopäivä laskee liikevoittoa.

IsoDino sanoi:
Ja jokainen ylityökieltopäivä ja lakkopäivä laskee liikevoittoa.

Ja jokainen palkoissa säästetty euro laskee ihmisten ostovoimaa ja vähentään valition verotuloja. Ja miksi yleensäkin kaikki liikevoitto pitää mennä omistajille? Toki ne ison osan kuuluukin saada, mutta kuuluu sille duunarillekin osansa.

Yhtä voiton maksimointia se on suurilla yrityksillä ainakin. Lisävoiton tarpeessa pistetään väkeä pihalle ja jäljelle jääneet saavat painaa entistäkin enemmän duuni...ja samalla palkalla. Mikähän olisi tilanne ilman liittoja?

Timba79 sanoi:
Ja miksi yleensäkin kaikki liikevoitto pitää mennä omistajille? Toki ne ison osan kuuluukin saada, mutta kuuluu sille duunarillekin osansa.

Ei helv.... Sulta on nyt kyllä hävinnyt ymmärrys miten tää homma toimii. Sä olet varmaan sitäkin mieltä että sillä duunarilla on oikeus polkea omistajan vaimoa, käydä sen mökillä ja käyttää sen autokin... :D (tää oli kevennys)

Se IsoPahaPomo ostaa -siis ostaa -sulta sun aikaa että sä teet sille duunia. Sä saat rahaa koska myyt aikaasi. Sun ei ole pakko myydä sun aikaasi yhtään kenellekkään. Monissa firmoissa on sitten erikseen olemassa erilaisia palkkiosysteemejä duunareille esim. tuotannon mukaan. Mutta en kyllä ymmärrä miksi omistajien pitäisi antaa liikevoitosta yhtään mitään kenellekkään. Entäs sitten kun kymmenien miljoonien liikevaihdosta huolimatta yritys tekee miljoonien tappion? Pitäiskö duunarien osallistua tähänkin seikkaan sitten suoraan rahallisesti omasta pussista? (okei, usein leikkauksia onkin, mutta ei suoraan palkkaan niin radikaalisti)

Osta oman firman osakkeita jos mahdollista niin pääset omistajaksi :D

Yhtä voiton maksimointia se on suurilla yrityksillä ainakin. Lisävoiton tarpeessa pistetään väkeä pihalle ja jäljelle jääneet saavat painaa entistäkin enemmän duuni...ja samalla palkalla.

Ne saa tehdä niin. Jos olisit itse omistajapuolella kyllä suakin kiinnostaisi mielummin saada pari miltsiä lisää palkkaa kuin maksaa se jollekkin duunarille. Mä ainakin tekisin just niin. Sä olet lukenut nyt aivan liikaa ay-tekstejä ja unohdat että asioilla on toinenkin puoli.

BS1 sanoi:
Ei helv.... Sulta on nyt kyllä hävinnyt ymmärrys miten tää homma toimii. Sä olet varmaan sitäkin mieltä että sillä duunarilla on oikeus polkea omistajan vaimoa, käydä sen mökillä ja käyttää sen autokin... :D (tää oli kevennys)

Halusit sitten käsittää sen näin. Tarkoitin lähinnä noita sinunkin mainitsemiasi bonuksia ynnä muita. Enpä mä nyt ole alaan sen enempää perehtynyt, että osaisin just oikeilla termeillä asioista esittää.

Kyllä mä tasan tarkkaan tiedän, että jokainen omistaja koittaa saada maksimivoitot itselleen, niin tekisin itsekin. Mutta tässähän sitten duunarit yrittää sopimusneuvotteluissa pitää puolensa ja vähän korottaa palkkojaan, mutta tämä onkin sitten vissiin väärin, pitäisi vaan tyytyä siihen mitän työnantaja suostuu maksamaan?

Voi olla että mulla on käsitteet ja ajatukset totaalisesti hukassa, mutta taitaa sitten olla duunareilla aika yleistä. No sillä omistajapuolellakin on varmasti omat ajatuksensa ja siellä se duunari yleensä on vain se välttämätön kuluerä, joka pitää minimoida. No joo, menee jo pahasti ohi aiheen ja muutenkin turhaksi paskanjauhannaksi.

Jos olisin johtaja/omistaja/osakkeenomistaja tms. tottakai haluaisin mahdollisimman suuren palkan/tuoton/osakevoiton tms.
Mutta olen duunari ja haluan myös mahdollisimman hyvän palkan ja mahdollisimman hyvät edut!! Tässä ei nyt varmaan ole mitään ihmeellistä, VAI ONKO??

BS1 sanoi:
Se IsoPahaPomo ostaa -siis ostaa -sulta sun aikaa että sä teet sille duunia. Sä saat rahaa koska myyt aikaasi...mukahauskaa sössötystä... Mutta en kyllä ymmärrä miksi omistajien pitäisi antaa liikevoitosta yhtään mitään kenellekkään. Entäs sitten kun kymmenien miljoonien liikevaihdosta huolimatta yritys tekee miljoonien tappion? Pitäiskö duunarien osallistua tähänkin seikkaan sitten suoraan rahallisesti omasta pussista? (okei, usein leikkauksia onkin, mutta ei suoraan palkkaan niin radikaalisti)

Sä olet poikkeuksellisen tyhmä jätkä. Ei pidä antaa ei. Esim. Niken ei missään tapauksessa pidä lähteä hyvää hyvyyttään korottamaan niiden kiinalaislasten kolmen sentin tuntipalkkaa vaikka liikevoittoa tulisi miten paljon. Ei sitä aikaa ole saatana pakko myydä. Jos Nike hyvää hyvyyttään korottaisikin lapsosten palkan kolmesta viiteen senttiin, olisi vähintäänkin kohtuullista, että kersat osallistuvat lompsastaan mahdolliseen tulevaisuudessa siintävään tappioon.

Se, että mä tossa aikaisemmin mussutin tämän threadin mielekkyydestä on kokonaan toinen asia. Sä väität täysin pokkana, että jos duunari pyytää lisää liksaa yrityksen rikastuessa ja kasvaessa (siis sen duunarin avulla), niin se duunari ei ole OIKEUTETTU tähän pyyntöön. Mä jotenkin ymmärtäisin, että sä sanoisit, että työnantajan ei ole pakko antaa palkankorotusta. Mutta sä väität täysin pokkana, että duunarin pitää pitää turpansa kiinni, koska jos se edes ajattelee liittyvänsä yrityksen liikevoittoon jotenkin muuten kuin "ostetun ajan kautta", se ei ole vain spede vaan myöskin ajattelee naurettavasti.

Sä olet joko kapitalistinatsin arkkityyppi tai muuten vaan :david: Todennäköisesti molempia.

ringside sanoi:
Sä olet poikkeuksellisen tyhmä jätkä.

Heh, sä se sitten osaat aloittaa vastineesi hienosti. Hyvä hyvä :lol2:

Ei pidä antaa ei. Esim. Niken ei missään tapauksessa pidä lähteä hyvää hyvyyttään korottamaan niiden kiinalaislasten kolmen sentin tuntipalkkaa vaikka liikevoittoa tulisi miten paljon.

Sun Nike-vedätys on ihan yritys, mutta ei kelpaa. Pidetään keskustelu nyt siinä maailmassa joka meitä lähemmin koskettaa (ai kun kylmästi sanottu...) ja on tässä ketjussa puheenaiheena. Tuskin voit verrata kiinan lapsityövoiman "palkkoja" ja elämää meidän paperityöläisiin. Muuten menee koko juttu ja ketju maailman pelastamiseksi ja siihen kuinka yhtä hyvin maailman 50 rikkainta hemmoa vois antaa ruokaa maailman 50:lle miljoonalle köyhälle tms. Elämä ei ole reilua.

Sä väität täysin pokkana, että jos duunari pyytää lisää liksaa yrityksen rikastuessa ja kasvaessa (siis sen duunarin avulla), niin se duunari ei ole OIKEUTETTU tähän pyyntöön.

Pitkälti kyllä edelleen. Useimmissa tehtaissa on jonkunlainen palkkiosysteemi joka on sidottu tuotantoon. Siis siihen sidottu mihin duunari siellä linjalla vaikuttaa. Mitä paremmin linjaporukka saa tuotannon pidettyä ylhäällä sen paremmin he saa tuotantopalkkiota.

Tämä tuotantopalkkio ei ole mitenkään sidottu siihen paljon firma tekee rahallista voittoa. Musta tämä systeemi on hyvä. Vaikka firma ei saisi koko vuonna yhtään voittoa mutta tuotanto pyörii niin duunarit saa iloisesti tuotankopalkkiota. Se mikä on tilauskanta, maailman pörssitilanteet, maailman markkinat tms. ei vaikuta duunarin palkkioon. Heidän duuninsa on pitää linjat mahdollisimman hyvin käynnissä jotta tuotanto on parasta mahdollista, eli duunimäärän mukaan melko pitkälti. Jos tulee odottamaton seisakki (häiriö, rikki jotain etc) jonka pituus on riippuvainen työntekijästä on tällä hyvä motivaatio laittaa linja kuntoon mahdollisemman nopeasti ja tuotantoa päälle.

Miksi duunarille siellä linjalla pitäisi maksaa siitä että myyntiporras on saanut hyvän diilin? Miksi duunarille siellä linjalla pitäisi maksaa koska johtoporras on tehnyt hyvät yritys- tai verojärjestelyt tms. josta tekevät hyvän tuloksen.

Mutta sä väität täysin pokkana, että duunarin pitää pitää turpansa kiinni, koska jos se edes ajattelee liittyvänsä yrityksen liikevoittoon jotenkin muuten kuin "ostetun ajan kautta", se ei ole vain spede vaan myöskin ajattelee naurettavasti.

Pokka pitää edelleen. Sanon nyt kuitenkin että mä olen kommentoinut tätä aihetta koskien tällaisia määrättyjä tehdasduuneja joista tässä ketjussa on puhe. Mä teen itse pitkälti hyvin samantapaista duunia mitä paperiduunarit. Joten kosketuspintaa mulla tähän aiheeseen kyllä on. Joten älä Rinkku
ajattele liian yleistäen nyt tätä aihetta koskemaan koko maailmaa ;) Joillakin muilla aloilla asia onkin ehkä niin kuin sanot.

Sä olet joko kapitalistinatsin arkkityyppi tai muuten vaan :david: Todennäköisesti molempia.

Ei kumpaakaan. Ehkä realisti joka on tajunnut miten tää homma pyörii.

Tiedän kyllä että sun ja Timban ajattelumalli on hyvin yleinen. Kuulen tuota samaa tekstiä usein työpaikallakin. Tosin siellä pidän toki suuni kiinni siitä mitä täällä kommentoin. Leikin muiden mukana katkeraa vittuuntunutta duunaria jota maailma kohtelee julmasti.

Asiaan liittyen paperiduunareilta kysysin, onko teillä tuotantopalkkiota?

Duunareile peukkua, ja mikä siinä on että ne jotka sen duunin tekee ei saisi tienata mitään??? .Paperiäijille ja sataman ahtareille onnea ja voimia taisteluun isompia vastaan.Kyllä me se todellinen duuni vielä tehdään... Siis duunarit

Hartman sanoi:
Duunareile peukkua, ja mikä siinä on että ne jotka sen duunin tekee ei saisi tienata mitään??? .Paperiäijille ja sataman ahtareille onnea ja voimia taisteluun isompia vastaan.Kyllä me se todellinen duuni vielä tehdään... Siis duunarit

Mikä todellinen duuni? Tuo on se kaikkein kummallisin asenne, mikä minua aina ihmetyttää. Suurin osa kaikista "ei todellisen" työn tekijöistä (tutkimus, tuotekehitys, johto) käyttää itseasiassa paljon enemmän aikaa työntekoon kuin duunarit. Ja näissä hommissa ei sitä työtä voi jättää työpaikalle samalla lailla kuin duunari heittää haalarit narikkaan. Joskus kun ei tunnu liikenevän ajatuksissa aikaa työn lisäksi mihinkään muuhun, niin mietin kaihoten niitä aikoja, kun olin kesätöissä tai työskentelin opiskelun ohella näissä sinun todellisissa hommissa. Hommaili sen vakiopäivän aivot narikassa (mikä nykyään tuntuu naurettavan lyhyeltä kaikkine taukoineen) ja lähti sitten viettämään TODELLISTA vapaa-aikaa.

Valintakysymyksiähän nämä asiat on. Toivottavasti omien valintojen ansiosta pääsen vetäytymään seuraavan kymmenen vuoden sisällä jonkin kivan puuhastelun pariin, jota voi tehdä kun ja jos harrastuksilta joutaa...

Taistelua isompia vastaan. :david: Oletko ikinä ajatellut, että näiden isompien työnteon, riskien ottamisen ja saavutusten johdosta sinullakin on työpaikka? Oletko ikinä ajatellut, että se naapurin isokenkäinen, yrittämisen kautta vaurastunut jamppakin olisi mieluummin viettänyt enemmän aikaa perheen parissa, kuin puurtanut alkuvaiheessa jatkuvasti työpaikalla? Mutta kyllä siinä miehessä täytyy jotain vikaa olla ja varmasti se on riistänyt sinuakin jossain vaiheessa, kun on päässyt perkeles vieköön rikastumaan. Parempi taistella sitä vastaan, jotta ei pääse unohtumaan kuka se on oikeasti hänenkin menestyksensä takana. :david:

BS1 sanoi:
Pitkälti kyllä edelleen. Useimmissa tehtaissa on jonkunlainen palkkiosysteemi joka on sidottu tuotantoon. Siis siihen sidottu mihin duunari siellä linjalla vaikuttaa. Mitä paremmin linjaporukka saa tuotannon pidettyä ylhäällä sen paremmin he saa tuotantopalkkiota.

Tämä tuotantopalkkio ei ole mitenkään sidottu siihen paljon firma tekee rahallista voittoa. Musta tämä systeemi on hyvä. Vaikka firma ei saisi koko vuonna yhtään voittoa mutta tuotanto pyörii niin duunarit saa iloisesti tuotankopalkkiota. Se mikä on tilauskanta, maailman pörssitilanteet, maailman markkinat tms. ei vaikuta duunarin palkkioon. Heidän duuninsa on pitää linjat mahdollisimman hyvin käynnissä jotta tuotanto on parasta mahdollista, eli duunimäärän mukaan melko pitkälti. Jos tulee odottamaton seisakki (häiriö, rikki jotain etc) jonka pituus on riippuvainen työntekijästä on tällä hyvä motivaatio laittaa linja kuntoon mahdollisemman nopeasti ja tuotantoa päälle.

Miksi duunarille siellä linjalla pitäisi maksaa siitä että myyntiporras on saanut hyvän diilin? Miksi duunarille siellä linjalla pitäisi maksaa koska johtoporras on tehnyt hyvät yritys- tai verojärjestelyt tms. josta tekevät hyvän tuloksen.

Tästä olen kyllä kanssasi samaa mieltä, perustelit asian hyvin ja näinhän tämän PITÄISI mennä. Harvemmassa paikassa vaan kuitenkin maksellaan mitään tuotantopalkkioita, ainakaan pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, näissä ne palkatkaan ei luonnollisesti muutenkaan kovin suuria aina ole.

Ja minä en ainakaan tarkoittanut, että pitäisi jostain hyvästä firman diilistä lohkasta pala duunarille, vaan että jos firmalla menee hyvin, on varsinkin silloin voi myös duunari hyvissä mielin pyytää palkankorotusta. Jos taas firmalla menee huonosti, pistää se duunareita pihalle, lomauttaa yms. mikä vähentää palkkakuluja.

Tiedän kyllä että sun ja Timban ajattelumalli on hyvin yleinen. Kuulen tuota samaa tekstiä usein työpaikallakin. Tosin siellä pidän toki suuni kiinni siitä mitä täällä kommentoin. Leikin muiden mukana katkeraa vittuuntunutta duunaria jota maailma kohtelee julmasti.

Sanotaan nyt että katkera en ole, vaikka ehkä joskus teksteissäni annan niin ymmärtää. Reagoin vaan joskus myös tunteella (enkö saisi?) ja ehkä jossakin kohtaa se voi antaa katkeran kuvan.

Mutta en mä voi myöskään ymmärtää sitä, että johtoportaalle rakennellaan uusia mahtavia optio-ohjelmia kun firmalla menee hyvin ja samalla pistetään duunareita pihalle "säästösyistä". Mistähän ne sitten säästää kun huonosti menee? Tämä ei mulla mene jakeluun, vaikka ei mun duuniin ainakaan vielä ole liittynytkään. Mutta sitä en väitä, ettenkö hymyssä suin ottaisi optioita vastaan jos itse johtoportaassa olisin, varmasti ottaisin.

Ja tuotantopalkkiota meillä ei ole, mutta bonusjärjestelmä on. Eli aina tässä keväisin saadaan euroa x jos firma on tehnyt hyvän tulokset. Ja meillä sen ainakin tietää pitkin vuotta, että tuleeko tulosta vai ei ja osaako bonusta odottaa vai ei.

urkki sanoi:
Mikä todellinen duuni? Tuo on se kaikkein kummallisin asenne, mikä minua aina ihmetyttää. Suurin osa kaikista "ei todellisen" työn tekijöistä (tutkimus, tuotekehitys, johto) käyttää itseasiassa paljon enemmän aikaa työntekoon kuin duunarit.
Tuo on niin totta. Ei todellisen työn listaan voisi lisätä vielä myynnin. Tuotantopuoli valittaa kun myyntipuoli myy ja töitä joutuu paiskimaan, ja yleinen kommentti on että jos duuni olisi herkkua niin herrathan sitä tekisi. Mitkä vi..n herrat? Helsingin herrat jotka vaan istuu kahden tunnin lounailla joka päivä ja silittelee sihteerin takamusta?

Duunarilla on kuitenkin Suomessa asiat aika hyvin nykyään ammattiliittojen ansiosta. Kun duunari ottaa saikkua, johtaja/yrittäjä ottaa buranaa ja tulee töihin. Ammattiliittojen lehdet on täynnä valitusta siitä että kaikki tehdään päin persettä, mutta kun avataan palautelaatikko/sähköposti niin tyhjää on. Aamulehden nurkasta repäistyyn palaan sutaistu "Lisää palkkaa!" ei ole palautetta, kehitysideoita ja asiallista palautetta _perusteluineen_ odotetaan joka työpaikalla, ja ne otetaan huomioon varmasti vaikka niitä ei heti seuraavana aamuna duunarin tullessa töihin olisikaan vielä toteutettu.

Jokainen pystyy Suomessa opiskelemaan työn ohessa jos on tavoitteita, ja pyrkiä itse parempaan työhön mikäli nykyinen työ vituttaa. Ei niitä "parempia" työpaikkojakaan nykypäivänä jaeta lahjaksi sukulaisille, vaan niihin saa jokainen hakea vapaasti.

BS1 sanoi:
Pokka pitää edelleen. Sanon nyt kuitenkin että mä olen kommentoinut tätä aihetta koskien tällaisia määrättyjä tehdasduuneja joista tässä ketjussa on puhe. Mä teen itse pitkälti hyvin samantapaista duunia mitä paperiduunarit. Joten kosketuspintaa mulla tähän aiheeseen kyllä on. Joten älä Rinkku
ajattele liian yleistäen nyt tätä aihetta koskemaan koko maailmaa ;) Joillakin muilla aloilla asia onkin ehkä niin kuin sanot.

No sitten tässä oli väärinkäsitys ja minä pyydän anteeksi. Tosin tekstisi oli helppo tulkita yleistäväksi. Mä hermostuin nimenomaan siitä, että oletin sun pitävän yleisenä ohjenuorana sitä, että palkankorotusta ei saa pyytää. Etenkin jossain nopeasti kasvavissa ja volyymiä lisäävissä pienyrityksissä se olisi ajatuksena jotenkin absurdi. Paperitehtaalla se työnkuva ei varmaankaan ole kovin muuntuva ja kehittyvä, mutta kyllä yritysmaailmassa on paljon duunareita, jotka ovat selkeästi osa sitä liikevoittoa, ja joiden tietotaito kasvaa vuosien saatossa siten, että on vähintäänkin kohtuullista tarjota välistä korotusta.

Kirjoitat muuten niin analyyttisesti ja hyvin, että en millään osta sitä, että olisit rividuunari :D Taidat olla Polilla ja vain tienata opiskelurahoja siinä sivussa?

Markku sanoi:
Jokainen pystyy Suomessa opiskelemaan työn ohessa jos on tavoitteita, ja pyrkiä itse parempaan työhön mikäli nykyinen työ vituttaa. Ei niitä "parempia" työpaikkojakaan nykypäivänä jaeta lahjaksi sukulaisille, vaan niihin saa jokainen hakea vapaasti.

Mä en pysty hyväksymään tätä ajattelumallia.

a) ajatus siitä, että pystyisivät kaikki halutessaan opiskelemaan paremman duunin on suoraansanoen ääliömäinen. Sano toi viimeinen lause pojallesi (josta kuitenkin tulee puupää) sitten kun se valittaa työoloja siivousfirmassa. Ja siivoukseen liittyen kohta

b) Kun ihmisiä ei vituta niiden duuni vaan niiden duunin puitteet. Ei ihmistä vituta olla siivooja. Sitä vituttaa, että Palmia-konserni on jakanut sen duunin puhtaan kvantitatiivisiin suureisiin. Piste se ja se siivotaan ma,ti,pe. Pisteen sen ja sen siivoukseen saat käyttää 15 minsaa. Aikaisemmin sen siivoojan tehtävänä oli siivota sitä koulua omaan tahtiin. Nyt se on alistettu exel-taulukolle, johon vedetän ruksit joka jumalan kerta. Se johtoportaan vallankäyttö ja valvominen on vedetty maksimaaliseksi. Aikaisemmin sun duuni oli olla siivooja. Nyt sun duuni on hoitaa sata ja yksi yksittäistä määrättyä kohdetta tasaisella aikarotaatiolla. Minä väitän, että se syö ihmistä. Minä väitän, että se saa kitistä tällaisista muutoksista ilman, että joku fiksumpi ja kauniimpi ihminen kehtaa whinettää sille, että "Lue sinä 5,7 keskiarvolla peruskoulusi päättänyt itsesi vittu parempiin hommiin".

Sama jollain koulun keittäjillä. Yhtäkkiä vaan vittu sanotaan, että "Ja tästä eteenpäin saatte lisäduuniksi 550 oppilaan välipalat. Ja turha whinettää lisää liksaa, kuka käski alkaa keittäjäksi."

Sanon tämän vielä uudestaan: Toi sun argumentti on ihan ok, jos ihminen hakee johonkin duuniin joka pysyy suht stabiilina. Yleisesti ottaen yhteiskunnalla on sellainen vittumainen taipumus, että se ei ole stabiili. Työpaikat ja työnkuvat ns. kehittyvät ja muuttuvat ajan saatossa. Muutoksen ja työn lisääntymisen myötä ihmisellä MINUN MIELESTÄNI on oikeus pyytää lisää liksaa.

Ehkä sä olet natsi, ehkä et. Todennäköisesti mä taas tulkitsin väärin :D

BS1 sanoi:
Ei kumpaakaan. Ehkä realisti joka on tajunnut miten tää homma pyörii.

Maailma toimi yhdessäpaikassa kuvaamallasi tavalla sen ajan kun Neuvostoliitto pysyi pystyssä. Siellä ei lakkoiltu eikä neuvoteltu palkankorotuksista. Täällä vapaassa markkinatalousmaassa sopimuspuolet neuvottelevat vapaasti omista lähtökohdistaan, eikä siihen liity mitään kysymyksiä oikeasta tai väärästä, hyvästä tai pahasta. Tämä koskee myös työntekijöitä ja työnantajia.

En tiedä missä maailmassa elät, jos sinä et voi, yksin tai yhdessä muiden kanssa, neuvotella itsellesi parempaa palkkaa. Muut voivat. Kaikki tuntemani ihmiset tekevät niin. Se ei ole rikos, se ei ole synti, se on markkinatalouden mekanismi, tiedätkö (kysyntä, tarjonta, hinnan määräytyminen jne...)

Oletko varma, että et asu jossain valtiokeskeisessä, ylhäältä mikromanageroidussa suunnitelmataloudessa, kuten Kuubassa?

RawOstrich sanoi:
En tiedä missä maailmassa elät, jos sinä et voi, yksin tai yhdessä muiden kanssa, neuvotella itsellesi parempaa palkkaa. Muut voivat. Kaikki tuntemani ihmiset tekevät niin. Se ei ole rikos, se ei ole synti, se on markkinatalouden mekanismi, tiedätkö (kysyntä, tarjonta, hinnan määräytyminen jne...)

Tässä taitaa olla vähän puurot ja vellit sekaisin. BS1 tarkoitti (ehkä) vain tätä:

BS1 sanoi:

Eli mikäli oikein ymmärsin, niin BS1:n argumentti on tämä:

"Paperitehtaan työntekijän työnkuva on sellainen, että hän ei ole oikeutettu kinuamaan lisää liksaa vetoamalla liikevoittoon".

Tästä ei tietenkään seuraa, etteikö duunari olisi oikeutettu pyytämään palkankorotusta jollain muulla argumentilla. Tuskin tässä kukaan on niin typerä, että kiistäisi kaikkien palkankorotusten oikeudellisuuden. Vai onko joku sitä mieltä, että liksaa ei saa pyytää lisää vetoamalla yleiseen ostovoiman muuttumiseen, inflaatioon ja yleiseen palkkakehitykseen? Ja kuten tuossa aikaisemmin totesin; kyllä työnkuvan muuttuminen antaa oikeuden liksan kinuamiseen.

Jos sä BS1 vielä muotoilisit ne keskeisimmät duunarin, johtajan ja palkankorotuksen suhteita koskevat argumentit ytimekkäiksi, niin ei tule mahdollisia tulkintavirheitä.

Porkkanaedit: Ylipäänsä näissä pidemmissä threadeissa on kesto-ongelmana se, että ei huolella katsota mihin quotteen se kommentoimamme posti liittyy. En siihen pysty kyllä itsekkään, ja se on ehkä vaatimuksena mahdoton - niin paljon informaatiota nää pitkät ketjut sisältää.

BS1 sanoi:

Tuontantopalkkiosysteemi on, se on tosin eriasia kuinka hyvänä porkkanana se toimii. :jahas:

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom