Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Crusader sanoi:Valitettavasti, tuo on kyllä rankkaa
Huono johtaja pystyisi saamaan sen firman missä työskentelet konkurssikypsäksi ehkä kahdessa vuodessa. Huono työntekijä saa ehkä aiheutettua tuontantokatkoksia (ellei päätä polttaa tehdasta tms.), jonka takia huonokin johtaja ymmärtää erottaa työntekijän.
Työntekijöitä pystyttäisiin jo nyt korvaamaan automaatioastetta korottamalla karkeasti arvioituna 30% normaalissa tehdastyössä, mutta tätä ei ammattiliittojen ja muun painostuksen edessä voi tehdä. Koneet olisivat paitsi parempia, tehokkaampia, edullisempia että kitisemättömiä työntekijöitä, myös yleisesti ottaen turvallisempia periaatteellisen virheettömyytensä takia. Käytännön vihreettömyyden puuttuessa melkein tehdas kuin tehdas olisi melko helppo jo nyt muuttaa lähes täysin automatisoiduksi, ainoastaan valvontatöihin/huoltoon tarvittaisiin väkeä (paino sanalla melkein, paperitehdas vain sattuu olemaan yksi automaation kannalta lähes ihanteellinen ympäristö). Jotta tehtaan voitot maksimoitaisiin, monista tehtaista saataisiin laittaa pihalle reippaasti yli puolet työntekijöistä.
Ai niin, olen itse ollut ainoastaan työntekijätason tehtävissä, mm. eristeteollisuudessa. Mikäkö eniten vitutti: kenties alle 8e/h palkka, lähes täydellisen epäpätevät amk-"koulutuksen" saaneet työnjohtajat? Ei, vaan ainainen vinkuna siitä miten herrat ajelevat komeilla mersuilla kun me työntekijät täällä raadetaan -vaikkakin tässä nyt on tullut vietettyä 15 minuutin lakisääteistä taukoa reippaasti yli tunti ym. akuankan parhaita. Mersu on mersu, oli se sitten velalla ostettu 80-luvun malli tai SRL, näköjään.
Goatsilla sanoi:Tuota ihmettelin itsekin, että puhuuko nyt joku paskaa, vai :itko niitä hommia ulkomailla teettävät? Tulisiko samaa tietoa työnantaja-/omistajapuolelta, kuin pääluottamusmieheltä? "joo, kiinasta ollaan ostamassa yksikköä ja lopettamassa suomesta, vaikka tappiotahan siitä vaan tulee, mutta antaa tulla kun globalisaatio on päivän trendi". Ei olisi oikein järkeenkäypää.
Ringside, en väittänyt että jokainen pystyy opiskelemaan paremman duunin. Väitin että jokainen pystyy opiskelemaan. Väitin myös että jokainen voi pyrkiä parempaan duuniin. En ota kantaa siihen miten määritellään parempi duuni. Sen voi jokainen itse määritellä omista lähtökohdistaan.ringside sanoi:Mä en pysty hyväksymään tätä ajattelumallia.Markku sanoi:Jokainen pystyy Suomessa opiskelemaan työn ohessa jos on tavoitteita, ja pyrkiä itse parempaan työhön mikäli nykyinen työ vituttaa. Ei niitä "parempia" työpaikkojakaan nykypäivänä jaeta lahjaksi sukulaisille, vaan niihin saa jokainen hakea vapaasti.
a) ajatus siitä, että pystyisivät kaikki halutessaan opiskelemaan paremman duunin on suoraansanoen ääliömäinen.
No nyt meni vähän filosofiseksi siivoojan työn kvantatiiviset suureet ja aikarotaatiot. Eli ihmistä ei vituta sen oma vuokrakämppä vaan sen vuokrakämpän puitteet? Ei oma auto vaan sen auton puitteet? Eikä oma keho vaan sen kehon puitteet? Wtf. Selventäisitkö hieman.ringside sanoi:Kun ihmisiä ei vituta niiden duuni vaan niiden duunin puitteet. Ei ihmistä vituta olla siivooja.
Totta kai saa kitistä. Muutos on vaan nykyään ainoa pysyvä asia. En ole kai missään sanonut että duunari on ainoa joka kitisee? Yliopistolla proffatkin hajoilee henkilökohtaiseen arviointiin ja siihen että tutkimustyöhön ei riitä enää aikaa niinkuin joskus kultaisella 70-luvulla.ringside sanoi:väitän, että se saa kitistä tällaisista muutoksista ilman, että joku fiksumpi ja kauniimpi ihminen kehtaa whinettää sille, että "Lue sinä 5,7 keskiarvolla peruskoulusi päättänyt itsesi vittu parempiin hommiin".
Maailma muuttuu. Oliko nyt kyse vain palkankorotuksen pyytämisestä vai duunista narisemisesta? Palkankorotusta saa ja pitääkin pyytää.ringside sanoi:Sanon tämän vielä uudestaan: Toi sun argumentti on ihan ok, jos ihminen hakee johonkin duuniin joka pysyy suht stabiilina. Yleisesti ottaen yhteiskunnalla on sellainen vittumainen taipumus, että se ei ole stabiili. Työpaikat ja työnkuvat ns. kehittyvät ja muuttuvat ajan saatossa. Muutoksen ja työn lisääntymisen myötä ihmisellä MINUN MIELESTÄNI on oikeus pyytää lisää liksaa.
En ole natsi. Ehkä netissä tulee kärjistettyä liikaa omia mielipiteitä puolin ja toisin.ringside sanoi:Ehkä sä olet natsi, ehkä et. Todennäköisesti mä taas tulkitsin väärin :D
raakaharri sanoi:Lakkoon vaan ...kele. On paperimiehillä varaa 5 päivän karenssiin. Tulee pikku kevätvapaa siinä sivussa.
:curs:
Hyvä kun joku näyttää lahtareille mallia siitä kuinka asiat hoidetaan.
Monella alalla se ei onnistu. Paperilla riittää useasti pelkkä uhkaus kun tappiot on suuret ja koneen ylös/alasajo kestää niin kauan.
Meillä pikkupomot tienaa vähemmän kuin duunarit.
Ei tartte olla pomoille kateellinen. Repikööt vaan tukkaansa.
IsoDino sanoi:Toivottavasti lakko tulee sitten (jos tulee) parhaimpaan kesä aikaan, niin voi mennä vaikka rannalle köllötteleen..
Pikkupomot onkin lähinnä sellaisia duunareiden ja ylempien pomojen juoksupoikia eli ei ihme ettei makseta enempää kuin meille. :D
Mutta eihän se meidän vika oo :lol2:
NHB sanoi:Eilen taas huomasi "liitonmiehien" erinomaisen työmotivaation ja yhteisen hyvän maksimoinin. Nämä ässät kun eivät suostu samaan työpisteeseen muiden firmojen työntekijöiden kanssa. Eli kun yhteenkin toimenpiteeseen tarvitaan kuusi miestä ja talon omia miehiä on vain neljä, niin pitää tilata kuusi ulkopuolista miestä ja laittaa omat miehet lepuuttamaan jalkoja pyödille. Tai sitten kun yhden Voithin tekemän komponentin huoltoon tarvitaan Voithin mies valvomaan, niin siitä syystä taaskaan ei voi talon omat miehet mennä hommiin vaan pitää tilata ulkopuoliset asentajat paikalle. Kenenkähän etu tällainen toiminta on? No ainakin liiton ulkopuolisilla asentajilla riittää hommia yhä enenevissä määrin.
NHB sanoi:Eilen taas huomasi "liitonmiehien" erinomaisen työmotivaation ja yhteisen hyvän maksimoinin. Nämä ässät kun eivät suostu samaan työpisteeseen muiden firmojen työntekijöiden kanssa. Eli kun yhteenkin toimenpiteeseen tarvitaan kuusi miestä ja talon omia miehiä on vain neljä, niin pitää tilata kuusi ulkopuolista miestä ja laittaa omat miehet lepuuttamaan jalkoja pyödille. Tai sitten kun yhden Voithin tekemän komponentin huoltoon tarvitaan Voithin mies valvomaan, niin siitä syystä taaskaan ei voi talon omat miehet mennä hommiin vaan pitää tilata ulkopuoliset asentajat paikalle. Kenenkähän etu tällainen toiminta on? No ainakin liiton ulkopuolisilla asentajilla riittää hommia yhä enenevissä määrin.
Timba79 sanoi:Mitä sitä kaikenmaailman muita töitä tekemään jos ei pakko ole ja siitä ei mitään makseta.
Väärinhän tolleen on ajatella, mutta vähintään yhtä väärin on se, jos ei siitä ylimääräisesta hommasta mitään palkkaa saa. Monessakin talossa ollaan varmasti valmiit maksamaan vaikkapa 30 euroa tunti kun joku "ulkopuolinen asentaja" tulee tekemään jonkun pikkuhomman, mutta ei olle valmiita pikku lisää heittää oman firman työntekijän palkkaan. En tekisi minäkään tässä kohtaa mitään mitä ei ole pakko tehdä.
NHB sanoi:Kysymyshän on siitä, että jollain verukkeella vältetään ne itselle kuuluvat hommat, jos se vain on mahdollista. Varsin kummallista jos paperikoneen huolto- ja korjaustoimet eivät kuulu mekaanisen kunnossapidon ässille. Mun mielestä tuollainen työntekijäaines joutaisi potkia pihalle elättämään itsensä yksityisyrittäjänä. Siperia se on se mikä opettaa. Se ei vain nykysuomessa ole mahdollista, ikävä kyllä. Työntekijällä toki pitää olla oikeuksia, mutta pitäisi sillä duunailijalla muistaa edes perusvelvollisuudet. En väitä etteikö paperikoneiden kunnossapitoporukoissa olisi hyviääkin ainesta, mutta iso osa siitä porukasta on yrityksen kannalta todella turhaa ylimääräistä jengiä. Samat tyypit ovat menettäneet motivaation työntekoon jo vuosikymmeniä sitten. Ja paoeriliittohan vain ja ainoastaan rohkaisee tälläiseen työnteon välttelyyn. Onneksi IG Metal taipui jo, eiköhän muut pikkuliitot seuraa perässä...
Timba79 sanoi:Lyö perseen penkkiin tottakai jos ei "omia" hommia ole. Mitä sitä kaikenmaailman muita töitä tekemään jos ei pakko ole ja siitä ei mitään makseta.
-clip-
En tekisi minäkään tässä kohtaa mitään mitä ei ole pakko tehdä.
Goatsilla sanoi:Toi on niin tavallista. Ja siis pakkohan ei ole kuin kuolla. Meillä on niin fiksu työsopimus, että sitoudutaan tekemään työnjohdon määräämiä töitä. Silti on niiiin tavallista itkeä "ylimääräisistä" töistä, että ihan itkettää. Mulle on henkilökohtaisesti aivan sama, teenkö "jollekin muulle kuuluvia" hommia, kun tuntipalkalla tehdään. Duunari voi vain valita, tekeekö ne määrätyt hommat itkien vai vihellellen.
Timba79 sanoi:Tyhmä on se joka ylimäärästä tekee eikä siitä rahaa pyydä, vai kerrotko miten esim. sinun firmasi palkitsee sinut sitten joskus toisaalla jos olet joustanut vaikka mihin suuntaan?
Goatsilla sanoi:Saatan olla tyhmä, mutta olen tyhmä jolla on työpaikka senkin jälkeen, kun kaksi kolmasosaa on jo laitettu pihalle. Ei tässä paikassa nyt mitenkään epätoivoisesti roikuta, mutta minun "koulutuksellani" voisi tulla vaikeuksia saada muualta töitä.
Timba79 sanoi:No minä olen sitten lähes yhtä tyhmä, mutta oon mä tässä 6 vuoden aikana jo oppinut olemaan liikaa stressaamatta.