Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Siinä vaiheessa kun huomaan kadehtivani jonkun paperiduunarin liksaa tai huomaan kuuluvani liittoon, joka kinuaa minulle jotain menetetyn saunapuhtaan lauantaivitun lisää, minä ammun itseni.. :joulu5:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ok. Lopetetaan tu kateellisuudesta jauhaminen. Ehkä täällä kukaan ei sitten ole kateellinen, näinkin asia tietenkin voi olla.

blackie sanoi:
Pitää varmaan mennä tästä hakemaan hommia suoraan johonkin tehtaalle :D

Tuskin sinua otettaisiin töihin. Esim. UPM-kymmenelle täytyy olla käytynä lotila(yrityksen oma koulu) ja sitä ennen ammattikoulu tai lukio eli kouluja täytyy käydä ensin vähintään 4-5 vuotta. Ja sisään kouluun pääsee hakijoista n. 5%.

Aimotarmo sanoi:
Tässä quottasit minua. En ymmärtääkseni minäkään?!? :eek:

Quattasin siinä sinua ja blackie samassa vastauksessa. Eli vastaus oli blackielle.

Timba79 sanoi:
Ja tohon Aimotarmon rulla-apina kommenttiin en viitsi tämän :david: enempää kommentoida.
.

Jos tuolla kommentilla(siis aimotarmon kommentilla) ei ole kateellinen(ja juurihan todettiin ettei täällä ole kateellisia), niin sitten se on jokin muu sairaus.

Timba79 sanoi:
Enkä mä vieläkään tajua mitä täällä niistä palkoista meuhkataan, ei tässä edelleenkään ole palkasta kyse.

Juu. Nyt ei todellakaan ole palkoista kyse vaan muista eduista, joita työnantaja on meiltä riistämässä.

Timba79 sanoi:
Niin ja kuten IsoDino sanoi, on täällä vitusti turhempiakin ketjuja kun tämä. Jos tämä sentakia poistettaisiin, saataisiin samalla poistaa vähintään puolet yleisen ketjuista.

Pakkotoistolla on paljon hyviä treadeja ihan laidasta laitaan. Paljon on myös täyttä paskaa.

.....

Työehtosopimusneuvottelut treadin laitoin(tästäkin avauduttiin että miksi laitoin, no miksi en?), koska asia on ajankohtainen ja todella iso asia maassamme sekä siitä ei ole täällä keskusteltu. En myöskään ole hakemassa täältä tukea itselleni(paperiliitto tekee sen puolestani) vaan keskustelemassa tärkeästä asiasta. Ja paikka, jossa keskustelen asiasta on oma asiani(kun joku jo siitäkin avautui) ja muita keskustelupalstoja kun en käytä, nii tämä on ihan oivallinen paikka keskustella.

Timba79 sanoi:
Kerroppa nyt mitä kaikkea olisit valmis uhraamaan jotta olisi niitä kuvitteellisia töitä? Ja kerro samalla miten paljon enemmän porukkaa työllistettäisi jos nyt vaikka tässä kejussa olevat edut poistettaisiin työntekijöiltä? Oma veikkaukseni on puhdas 0.

No, ensimmäisenä joutaa lähteä pekkaset ja lomaltapaluuraha. Palkoissa ollaan jo valmiiksi kuratasolla elektroniikka-alalla (tuotannossa), mutta koko ajan lipeää työpaikkoja viroon ja kiinaan. Tuo jälkimmäinen taisi olla retorinen kysymys? Luuletko että minä tiedän :lol2: Ei kyse ole enää lisätyöllistämisestä vaan työpaikkojen pitämisestä. Tärkeintä olisi varmaan alentaa työnantajamaksuja ja myös keventää verotusta.

*repii hiustukkoja päästä* :D

IsoDino sanoi:
Jos tuolla kommentilla ei ole kateellinen(ja juurihan todettiin ettei täällä ole kateellisia), niin sitten se on jokin muu sairaus.

Totta. Parantumattomasti sairas. Konitohtori diagnosoi huumorintajuksi. Onneksi ei kuitenkaan ole tarttuvaa mallia. ;)

Vilunkiedit: Koskaan kuulematta, täysin hihasta vedettynä toi Rulla-Apina näytti osuvan monelle pahasti. Miksi? :confused:

Goatsilla sanoi:
No, ensimmäisenä joutaa lähteä pekkaset ja lomaltapaluuraha.

No onko se nyt herranjestas sun pussistasi pois, jos mulle annetaan pekkaisia(ansaitut vapaapäivät, jotka ei ole paperiliiton keksimiä) ja lomaltapaluurahat, jotka on osa lomarahasta.

Ei itketä, jos ei itse saada, vaan tehdään jotakin sen eteen, että itsekkin saisi!!!!!!!!!!!

Aimotarmo sanoi:
Totta. Parantumattomasti sairas. Konitohtori diagnosoi huumorintajuksi. Onneksi ei kuitenkaan ole tarttuvaa mallia. ;)

Kyllä sinä sitten olet hauska :hyper: ja huumorintajuinen :D , oikea Aimotarmo! :hyper:

IsoDino sanoi:
Tuskin sinua otettaisiin töihin. Esim. UPM-kymmenelle täytyy olla käytynä lotila(yrityksen oma koulu) ja sitä ennen ammattikoulu tai lukio eli kouluja täytyy käydä ensin vähintään 4-5 vuotta. Ja sisään kouluun pääsee hakijoista n. 5%.
Kyllähän se ammattikoulu riittää monessa paikassa. Kesätöihin ei tarvi edes sitä. Riittää kun on sukulaisia tehtaassa sopivilla paikoilla. Vaan niinhän se on jokapuolella.

Goatsilla sanoi:
No, ensimmäisenä joutaa lähteä pekkaset ja lomaltapaluuraha. Palkoissa ollaan jo valmiiksi kuratasolla elektroniikka-alalla (tuotannossa), mutta koko ajan lipeää työpaikkoja viroon ja kiinaan. Tuo jälkimmäinen taisi olla retorinen kysymys? Luuletko että minä tiedän :lol2: Ei kyse ole enää lisätyöllistämisestä vaan työpaikkojen pitämisestä. Tärkeintä olisi varmaan alentaa työnantajamaksuja ja myös keventää verotusta.

*repii hiustukkoja päästä* :D

Ei helvetti, miten nuo pekkaset ja lomaltapaluuraha nyt on keneltäkään pois? Pekkaset on erittäin käteviä, varsinkin jos niiden käyttämiseen pystyy itse vaikuttamaan. Esim. meillä käyttää moni lapsiaan vaikkapa lekurissa pekkasillaan, muutenhan tätä varten pitäisi ottaa saikkua. Ja ne pekkaset on vain loman yksi muoto, käytännössä sama asia kuin työajan lyhennys, mutta työntekijän kannalta huomattavasti parempi vaihtoehto. Ja tuo lomaltapaluuraha on ainakin meillä todella pieni. Erijuttu sitten jos KTA:n ja oman tuntipalkan erotus on todella suuri, eli mitä hyötyä sen poistamisesta olisi kenellekään?

Mutta tuo viimeinen lause oli järkevä, eli työantajamaksuja pienentämällä varmasti niitä työpaikkoja saataisiin lisää, ei todellakaan duunareiden etuja leikkaamalla. Samalla idealla voisi leikata vaikka ilmaiset sairaanhoidot huisin vittuun, kuluja ne vaan on. Ja mitä sitä muutenkaan mitään palveluja tarvitaan, pois vaan.

IsoDino sanoi:
Kyllä sinä sitten olet hauska :hyper: ja huumorintajuinen :D , oikea Aimotarmo! :hyper:

Yrittäjää ja työantajaa taitaa vain vituttaa. Parempihan se olisi jos työntekijälle voisi antaa kenkää jos vaan huvittaa ja naama ei tänään miellytä. Ja mitä sitä lomiakaan tarvitaan, duunia vaan ja tottakai minimipalkalla. Siitähän nyt hyötyisi varmasti kaikki tasapuolisesti. :jahas:

Hannibal sanoi:
minä ammun itseni.. :joulu5:

Tee se!

Fat Rat sanoi:
Kyllähän se ammattikoulu riittää monessa paikassa. Kesätöihin ei tarvi edes sitä. Riittää kun on sukulaisia tehtaassa sopivilla paikoilla. Vaan niinhän se on jokapuolella.

No johonkin voi tietenkin päästä vaikka olisi käynyt pelkän autokoulun. Tosin vakituiseen työsuhteeseen ainakin meillä on lähes mahdoton päästä ilman työnantajan koulua.
Ja nyt johtajien lapset kesätöissä :hyper: :hyper: Voi että, järjestäen ihan käsiä, juuri sellaisia joiksi paperimiehiä haukutaan. Seistään kädet taskussa, jos edes jaksaa nousta tuolilta. Ja toisia kun opettaa vaikka 3 kuukautta, niin ihan pihalla vieläkin. Toisin on työnantajan koulusta tulleilla, porukka on niin kuin olis jo 10 vuotta tehnyt alan töitä.
Eli ei näihin hommiin kaikki rulla-apinat :D sovi!

Timba79 sanoi:
Samalla idealla voisi leikata vaikka ilmaiset sairaanhoidot huisin vittuun, kuluja ne vaan on. Ja mitä sitä muutenkaan mitään palveluja tarvitaan, pois vaan.

Samaa mieltä!! Itse käyn lähes poikkeuksetta yksityisellä lääkärillä, jonka maksan itse ja osan korvaa ammattiosastoni sairaskassa eli me itse.
En kuluta turhaa julkisia sairaanhoitopalveluja.

Selittäisköhän sen aidon rulla-apinan ja kesäjampan innokkuuden ja oppimishalun eron se, että vain toisen on isi pakottanut sinne töihin.

Timba79 sanoi:
Yrittäjää ja työantajaa taitaa vain vituttaa. Parempihan se olisi jos työntekijälle voisi antaa kenkää jos vaan huvittaa ja naama ei tänään miellytä. Ja mitä sitä lomiakaan tarvitaan, duunia vaan ja tottakai minimipalkalla. Siitähän nyt hyötyisi varmasti kaikki tasapuolisesti. :jahas:

Jeps. Mitä vähemmän ymmärrystä, sitä kuuluvampi ääni. Oman suhtautumiseni työntekijöihin voitte tsekata aiemmista liittothreadeista. Pitävät edelleen paikkansa.

Lainataan tähän nyt sitten omaa tekstiä aiemmin tästä threadista.

Itse lapinpolttajaneekeri sanoi:
Mun aiemmista liittoja koskevista viesteistä on terävimmät ehkä voineet havaita tiettyä kyllästymistä eri työntekijäliittojen ajattelumalliin. Siihen on selkeä syy, joka on liittojen edustaman ideologian käsittämätön mustavalkoisuus. Juuri ideologian ylivalta järjellisestä ajattelusta, joka tässäkin threadissa välillä nostaa viesteistä päätään, ylittää minun ärsytyskynnykseni.

Nyt lähden kuitenkin salille. Siellä saanemme olla vielä sulassa sovussa. :whip:

Aimotarmo sanoi:
Jeps. Mitä vähemmän ymmärrystä, sitä kuuluvampi ääni. Oman suhtautumiseni työntekijöihin voitte tsekata aiemmista liittothreadeista. Pitävät edelleen paikkansa.

Itseasiassa muistan kirjoituksiasi vastaavissa ketjuissa. Muistelisin maininneesi, että maksat mielelläsi hyvälle työntekijällesi reilua palkkaa, muistanko oikein?

Mutta menee tässäkohtaa vähän ristiin jos en ihan väärin muistanut. Ihmetyttää tämä provoileva asenne sinulta tätä ketjua ja sen sisältöä kohtaa. Eli ihan samaa vittuilua heitin itsekin, eli ei mitään sen kummallisempaa. :piis:

IsoDino sanoi:
No onko se nyt herranjestas sun pussistasi pois, jos mulle annetaan pekkaisia(ansaitut vapaapäivät, jotka ei ole paperiliiton keksimiä) ja lomaltapaluurahat, jotka on osa lomarahasta.

Ei itketä, jos ei itse saada, vaan tehdään jotakin sen eteen, että itsekkin saisi!!!!!!!!!!!

Voi äiti. Kerroin mistä eduista olisin itse valmis luopumaan.

Niin!!!1!!11

Mistähän tuo kateellisuus argumentti oikein kumpuaa ja miksi se tuntuu olevan niin pinttynyt paperiväen päähän. Miksi sitä pitäisi kadehtia? Vuorotyö, absoluuttisesti huono palkka (vaikka olisikin hyvä verrattuna yleiseen palkkaukseen tehdastyössä) ja samat hommat vuodesta toiseen... Ei kiinnostais pätkääkään.

Tänäänkin tuli Eforelta ilmotus että siirtävät tehtaansa tuotannon täältä viroon tai kiinaan. Kyllä se on vaan korkea aika herätä globaaliin talouteen, vaikka ei se minustakaan ole monessakaan mielessä hyvää kehitystä. Hyvähän se olis jos työt pysyis Suomessa, mutta jos tuotetta on paljon halvempi tehdä muualla niin eipä niitä vaihtoehtoja ole. Eikä se Suomessa tehty paperi ole yhtään parempilaatuista kuin samoilla koneilla jossain muualla tehty paperi. Suomessa tehtyä paperia ei pysty myymään yhtään markkinahintaa kalliimmalla - ei ole olemassa Suomi-preemiota.

Eihän niistä eduista kannata vapaaehtoisesti luopua, jos ei ole todellista tarvetta. Tilanne on vain tällä hetkellä sellainen, että on pakko ottaa huomioon kokonaistilanne. Edellä joku mainitsikin, että työnantajat on hyvin perillä nykytilanteesta (kuten myöskin liiton pomot) ja kyllä se näkyy selvästi näissäkin neuvotteluissa. Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin ja syntyy kohtuullinen kompromissi.

Timba79 sanoi:
Ei helvetti, miten nuo pekkaset ja lomaltapaluuraha nyt on keneltäkään pois?

No siten, että esim. minäkin voin huidella 12,5 ylimääräistä päivää vuodessa työnantajan laskuun missä huvittaa. Lomaltapaluuraha on ajalta, jolloin piti oikein porkkanalla houkutella työntekijät palaamaan takaisin saman firman palvelukseen. Vittu, eikö tässä omista eduistaan saa luopua, ilman että haukutaan :david: :ksi? :D

Goatsilla sanoi:
No siten, että esim. minäkin voin huidella 12,5 ylimääräistä päivää vuodessa työnantajan laskuun missä huvittaa. Lomaltapaluuraha on ajalta, jolloin piti oikein porkkanalla houkutella työntekijät palaamaan takaisin saman firman palvelukseen. Vittu, eikö tässä omista eduistaan saa luopua, ilman että haukutaan :david: :ksi? :D

Ja kesälomaa on yleensä neljä viikkoa jolloin voit työantajan laskuun huidella missä sattuu, poisko nekin vaan?

Ja varmasti voit palauttaa vaikka lomarahasikin työnantajalle, tuskin pistää vastaan. Tai sitten passittaa sut päästäsi tohtorille. ;)

Timba79 sanoi:
Itseasiassa muistan kirjoituksiasi vastaavissa ketjuissa. Muistelisin maininneesi, että maksat mielelläsi hyvälle työntekijällesi reilua palkkaa, muistanko oikein?

Mutta menee tässäkohtaa vähän ristiin jos en ihan väärin muistanut. Ihmetyttää tämä provoileva asenne sinulta tätä ketjua ja sen sisältöä kohtaa. Eli ihan samaa vittuilua heitin itsekin, eli ei mitään sen kummallisempaa. :piis:

No jahas, en päässyt ajoissa koneelta irti salille, joten vastaan vielä tähän.

Jeps. Totta helvetissä maksan hyvälle työntekijälle mahdollisimman hyvin. Muutamille reilusti itseäni enemmän. Edellisessä ketjussa näitä asioita kerroin varsin avoimesti. Itse ketjua nyt en kyllä ala tähän etsimään, mutta varmasti hakusanalla ammattiyhdistysliitto tms. ketjun löytää helposti tarvittaessa.

Lievät provot kutitettiin musta esiin aiemmin listatuilla kahdella väitteellä. Itse en näe näissä teksteissäni mitään ristiriitaa. Provoilin asenteita ja äärimmilleen vietyä vastaanasettelua vastaan. Työnantajassa (omistajissa) ja työntekijöissä ei ole mitään eroa loppupeleissä. Ainoa pieni ero syntyy siitä, että omistaja kantaa riskin, josta hän parhammillaan saa palkkana vuotuista tuottoa (osinkoa).

Olen tosin joskus antanut kenkää ammattiliittosluiballekin. Tuli töihin joka aamu myöhässä, laittoi Kansanuutiset mielenosoituksellisesti kahvihuoneen pöydälle ja piti huolen siitä, että se oli aina näkyvimmällä paikalla. Piti oikeutenaan saada palkkaa siitä, että ilmaantui työpaikalle. Töitä oltiin tekevinään, mutta mitään ei rehellisesti tehty. Tottakai ammattiliitoilla uhkailtiin, mutta eipä niistä koskaan mitään kuulunut. Eikä olisi voinut kuuluakaan, kun perusteet olivat kiistämättömät. Tämä insidenssi ei tosin vaikuta omaan näkemykseeni liittojen toiminnasta, vaan pelkästään tähän ko. herraan.

Ja tiedoksi: Suomessa on länsimaalaisittain erittäin helppo lopettaa työsopimukset, kunhan perusteet löytyvät. Onneksi harvoin näin täytyy toimia. Nyt sitten salille..

[mod]Poistetuista viesteistä ei palstalla keskustella, eikä asioista kommentoida. Ks. säännöt! :Timba79[/mod]

Timba79 sanoi:
Ja kesälomaa on yleensä neljä viikkoa jolloin voit työantajan laskuun huidella missä sattuu, poisko nekin vaan?

Onkos sulla nyt känkkäränkkä-päivä? ;) Ei tämä ole kaikki tai ei mitään -kysymys. Olisin siis valmis luopumaan pekkasista ja lomaltapaluurahoista. Tarvitseeko vielä selventää? Rautalankaa riittää kyllä.

Edittiä: Lomarahoista vielä, mikä helvetin logiikka on maksaa 1,5 kertainen liksa siitä ettei tee mitään? Niin, "saavutettu etu!!!11". Mulle kelpaisi ihan vaan se normaali lomapalkkakin ilman kitinöitä.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom