Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Goatsilla sanoi:
Onkos sulla nyt känkkäränkkä-päivä? ;) Ei tämä ole kaikki tai ei mitään -kysymys. Olisin siis valmis luopumaan pekkasista ja lomaltapaluurahoista. Tarvitseeko vielä selventää? Rautalankaa riittää kyllä.

Edittiä: Lomarahoista vielä, mikä helvetin logiikka on maksaa 1,5 kertainen liksa siitä ettei tee mitään? Niin, "saavutettu etu!!!11". Mulle kelpaisi ihan vaan se normaali lomapalkkakin ilman kitinöitä.

Kyselin vaan tietääkseni mihin olet valmis, eli jätä ne rautalangat vaan vääntelemättä.

Ja tuo lomaraha on tietty prosentti palkkaan päälle, joka vaan maksetaan kun lomalle lähdetään. Niin ja me saadaan 2 x palkka kun lähdetään lomille. :evil: Toinen vaihtoehto olisi maksaa vaikka korkeampaa tuntipalkkaa, ennemmin kuitenkin otan tuon rahan kun lomat alkaa, silloin sitä rahaa tarvitaan. Tai ainkin minä tarvitsen.

Ja ei ole känkkäränkkäpäivää, onko sulla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
urkki sanoi:
Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin ja syntyy kohtuullinen kompromissi.

Näin minäkin toivon. Ja siitä todellakin tulee kompromissi eli me joudumme antamaan tietyissä asioissa periksi (esim. myymme juhannuksen ja joulun) ja myös työnantaja puoli antaa meille.

Goatsilla sanoi:
Vittu, eikö tässä omista eduistaan saa luopua, ilman että haukutaan :david: :ksi? :D

Saat toki luopua, mutta tuskin niin kuitenkan tekisit eikä kukaan muukaan. Eli saavutetut edut pidetään!

Aimotarmo sanoi:
Työnantajassa (omistajissa) ja työntekijöissä ei ole mitään eroa loppupeleissä. Ainoa pieni ero syntyy siitä, että omistaja kantaa riskin, josta hän parhammillaan saa palkkana vuotuista tuottoa (osinkoa).!

Ja jos ei sopimukseen päästä, niin tuotto(osinko) jää pienemmäksi :D

Aimotarmo sanoi:
laittoi Kansanuutiset mielenosoituksellisesti kahvihuoneen pöydälle ja piti huolen siitä, että se oli aina näkyvimmällä paikalla.

Voi hurja! Että oikein kansanuutiset laittoi pöydälle. Kyllä nyt tarvi jo kenkää antaakkin.
...

Irtisanomisista...

Meidänkin työpaikalla on viimmeisen 3-4 vuoden aikana irtisanottu tietääkseni 4 työntekijää. Kemisti ja laatulaborantti, kumpikin alkoholin takia(omaa tyhmyyttään).
2 muuta saivat kenkää sairasloman väärinkäytöstä, jotka kumpikin oli laittomia irtisanomisia(irtisanottiin ilman varoitusta) ja kummallekkin maksettiin n. 200 000 mk korvaus. Tosin kumpikin menetti työpaikkansa.

Timba79 sanoi:
Kyselin vaan tietääkseni mihin olet valmis

Oli sitten ihan pakko kysellä monta kertaa samaa asiaa...

Ja ei ole känkkäränkkäpäivää, onko sulla?

No mulla sitten varmaan on. Mee kertomaan äitille että voitit.

Goatsilla sanoi:
Oli sitten ihan pakko kysellä monta kertaa samaa asiaa...

No mulla sitten varmaan on. Mee kertomaan äitille että voitit.

Voi elämä sun kanssa, ei voi muuta sanoa. :wall:

IsoDino sanoi:
Saat toki luopua, mutta tuskin niin kuitenkan tekisit eikä kukaan muukaan. Eli saavutetut edut pidetään!

Aha :lol2: On se hyvä että IsoDino tietää. Saanko kysyä muistakin omista asioistani?

IsoDino sanoi:
Voi hurja! Että oikein kansanuutiset laittoi pöydälle. Kyllä nyt tarvi jo kenkää antaakkin.
Pointti oli varmaan se, että se esiintyi mielenosoituksellisesti. Varmaan ihan sama vaikka lukisi Pravdaa vuodelta 65 ja ajaisi Ladalla, jos siitä ei tee sen suurempaa numeroa kuin Aamulehden lukemisest.

Se mikä minuakin noissa ammattíliitoissa eniten ottaa päähän on se pieni osa jäsenistä jonka mielestä työnantajat ja yrittäjät on tän maan paskaa, joita kohtaan on oikeus ja velvollisuus joka tilanteessa olla mahdollisimman hankala ja toitottaa oikeuksiaan jne. Ja sitten valitetaan, jos aiheesta tulee sanomista, kuten myöhästelystä tai siitä, että ollaan pois töistä krapulan takia. Esim. jälkimmäiseen versioon törmäsin viime kesänä.

Otetaan nyt rauhallisesti, minä mukaan lukien, jotta ei koko ketju mene enempää vituiksi. Kukin luopuu niistä eduista mistä haluaa, tai on luopumatta. Puhutaan ennemmin vähän laajemmalla tasolla, ok?

lej sanoi:
Pointti oli varmaan se, että se esiintyi mielenosoituksellisesti. Varmaan ihan sama vaikka lukisi Pravdaa vuodelta 65 ja ajaisi Ladalla, jos siitä ei tee sen suurempaa numeroa kuin Aamulehden lukemisest.

Se mikä minuakin noissa ammattíliitoissa eniten ottaa päähän on se pieni osa jäsenistä jonka mielestä työnantajat ja yrittäjät on tän maan paskaa, joita kohtaan on oikeus ja velvollisuus joka tilanteessa olla mahdollisimman hankala ja toitottaa oikeuksiaan jne. Ja sitten valitetaan, jos aiheesta tulee sanomista, kuten myöhästelystä tai siitä, että ollaan pois töistä krapulan takia. Esim. jälkimmäiseen versioon törmäsin viime kesänä.

Ja meillä työnantaja jättää kauppalehden ruokalan pöydälle. Mielenosoituksellisesti! :curs:

Minä ainakin kunnioitan työnantajaani(en pidä paskana), mutta en nöyristele sille. Siksi olenkin ITSE aina sellaisen sopusopimuksen kannalla.

Alkoholilla lutraaminen on minunkin mielestäni puuttumisen aihe. Tosin, krapula suotakoon, jos ei ole promilleja ja suoriutuu työstään. Meillä alkoholisoituneet ohjataan hoitoon ja jos ei suostu, niin tulee kenkää. Tuo on ihan hyvä homma, koska työnantaja kuitenkin haluaa auttaa ongelmaista, jos se niin haluaa.

Timba79 sanoi:
Otetaan nyt rauhallisesti, minä mukaan lukien, jotta ei koko ketju mene enempää vituiksi. Kukin luopuu niistä eduista mistä haluaa, tai on luopumatta. Puhutaan ennemmin vähän laajemmalla tasolla, ok?

Yritin jo ehdottaa, että keskustellaan asioista ASIALLISESTI, mutta kuitenkin aina löytyy riidanhaastajia tyyliin rulla-apina ym. jutut..

Eiköhän nyt pysytä asia linjalla, vaikka väiteltäisiin asioista.

Turha sitä työantajaa on liikaa nöyristellä, ei siitä mitään hyötyä ole pidemmän päälle. Päinvastoin, saa vaan ehkä huonot välit työkavereiden kanssa. Kunhan hoitaa työnsä ja on muutenkin asiallinen, niin sillä pärjää varmasti duunissa.

Onhan noita varmaan joka paikassa, siis jotka vetoaa liittoon kun itse hölmöilevät, mutta onhan niitä hölmöjä muuten ihan jokapaikassa ja hommassa.

Toivottavasti tässä kuitenkin päästään järkevään sopuratkaisuun molempien osapuolien kannalta ja vielä mielellään ilman lakkoilua. Lakko nyt ei ole kenenkään eduksi loppupeleissä, vaikka se onkin duunarilla se ainut tehoava ase kun tosipaikka tulee. Mutta pitää muistaa, että pitkässä lakossa häviää aina, ei niitä rahoja koskaan takaisin saa jos sitä rahassa mittaa. Että tuskin sen lakko duunarin mieltä mitenkään lämmittää, mutta ymmärrettävistä syistä siihen on joskus pakko mennä.

Timba79 sanoi:
Toivottavasti tässä kuitenkin päästään järkevään sopuratkaisuun molempien osapuolien kannalta ja vielä mielellään ilman lakkoilua. Lakko nyt ei ole kenenkään eduksi loppupeleissä, vaikka se onkin duunarilla se ainut tehoava ase kun tosipaikka tulee. Mutta pitää muistaa, että pitkässä lakossa häviää aina, ei niitä rahoja koskaan takaisin saa jos sitä rahassa mittaa. Että tuskin sen lakko duunarin mieltä mitenkään lämmittää, mutta ymmärrettävistä syistä siihen on joskus pakko mennä.

Mielestäni jokaisen on syytä neuvotella itsensä kannalta mahdollisimman hyvä sopimus, ja jos neuvotteluvoiman saamiseksi on parempi neuvotella kollektiivisesti, niin sitten niin. Ei siihen pitäisi valtion puuttua. Rahastahan siinä on kyse, joten turha moralisoida kenenkään, lakko on täysin kelvollinen neuvotteluntehoste.

Mikään ei tietenkään estä ketään hinnoittelemasta itseään ulos markkinoilta, kuten paperimiehillä näyttää olevan meininki. Saa nähdä minkä verran paperia Suomessa 10 vuoden päästä tuotetaan.

Heti alkuun täytyy todeta, että minähän en itse paperintuotantoalasta tiedä yhtään mitään.

Se kuitenkin on pariin otteeseen pistänyt silmään, että vasta-argumenttina tuotannon siirtämisestä ulkomaille käytetään usein tyyliä "kyllähän ne siellä vessapaperia osaavat tehdä, mutta LAATUpaperi tehdään aina Suomessa". Mikä on esteenä sille, että esim. koulutetut kiinalaiset tekisivät maailman laadukkainta paperia? On vaikea uskoa, että suomalaisilla olisi jotain ominaisuuksia, jotka tekisivät meistä de facto maailman parhaita millään alalla.

Samaan hengenvetoon täytyy kuitenkin myös todeta, että meidän ei todellakaan kannata säikähtää eri alojen työnantajien yhä yleistyviä verhottuja uhkauksia työpaikkojen siirtymisestä halpamaihin, mikäli työntekijät eivät suostu kaikkiin työnantajien vaatimuksiin.

RawOstrich sanoi:
Mikään ei tietenkään estä ketään hinnoittelemasta itseään ulos markkinoilta, kuten paperimiehillä näyttää olevan meininki. Saa nähdä minkä verran paperia Suomessa 10 vuoden päästä tuotetaan.

Ei ne papermiehet ole todellakaan ainoita jotka tienaa. On esim. Metsollakin palkat ihan kohallaan, tosin siellä ei tehdä 3 vuorotyötä viikonloput mukaan lukien, joten KTA jää luonnollisesti paljon pienemmäksi kun lisät jää pois. Ja onhan noita korkeapalkkaisia aloja vaikka kuinka paljon, miksi tässä nyt pelkästää paperimiehet hinnoittelee itsensä pihalle?

Ei se papermiesten palkka nyt kovin kummoinen olisi jos tehtäisiin vaikkapa vain 2-vuoroa ja arkisin, jäisi käytännössä kaikki lisät pois. Vai onko joku oikeasti sitä mieltä, että tosta paperitehtaan 3-vuorosysteemistä ei pitäisi kunnon lisiä saada? Elukan hommaan on tollanen jatkuvan unirytmien vaihtaminen ja se käy terveyden päälle pidemmän ajan jälkeen, toisille ei sovi ollenkaan.

IsoDino sanoi:
Tuskin sinua otettaisiin töihin. Esim. UPM-kymmenelle täytyy olla käytynä lotila(yrityksen oma koulu) ja sitä ennen ammattikoulu tai lukio eli kouluja täytyy käydä ensin vähintään 4-5 vuotta. Ja sisään kouluun pääsee hakijoista n. 5%.

Kai tuolla tehtailla jotain inssejäkin on töissä? No en mä nyt kuitenkaan ole työpaikkaa vaihtamassa. Käyttöönottohommat on paljon parempia.

IsoDino sanoi:
Ja jos ei sopimukseen päästä, niin tuotto(osinko) jää pienemmäksi :D

I just :haart: You.

Eiköhän se työympäristön kehittäminen ole kaikkien osapuolten intresseissä. Kannattava yritys mahdollistaa tämän.

Tuosta Kansanuutisista kirjottaessani mietin vielä, että eikai kukaan voi tuota täysin merkityksetöntä lausetta nostaa framille asiayhteydestä. Olin väärässä. :lol2:

Mukavaa aamua jokatapauksessa jokaiselle omiin toimiinsa.

orsilla sanoi:
Heti alkuun täytyy todeta, että minähän en itse paperintuotantoalasta tiedä yhtään mitään.

Se kuitenkin on pariin otteeseen pistänyt silmään, että vasta-argumenttina tuotannon siirtämisestä ulkomaille käytetään usein tyyliä "kyllähän ne siellä vessapaperia osaavat tehdä, mutta LAATUpaperi tehdään aina Suomessa". Mikä on esteenä sille, että esim. koulutetut kiinalaiset tekisivät maailman laadukkainta paperia? On vaikea uskoa, että suomalaisilla olisi jotain ominaisuuksia, jotka tekisivät meistä de facto maailman parhaita millään alalla.

Sinä kestää vielä pitkään, ennen kuin Kiinasta löytyy tarpeeksi paljon koulutettua väkeä laatupaperin tekemiseen. Itse asiassa pelkkä koulutuskaan ei riitä, vaan lisäksi vaaditaan pitkä kokemus alasta, joka Suomessa on mutta Kiinassa ei (vielä). Paperitehtaan pyörittäminen vaatii sekä hyviä insinöörejä että hyviä duunareita. Useissa hommissa duunareiltakin vaaditaan jonkinlaista itsenäistä ajattelukykyä, kun taas Kiinassa "suorittavan tason" työntekijän tehtävä on perinteisesti ollut tehdä mitä käsketään eikä ajatella itse. Sikäli Suomella on vielä selkeä kilpailuetu, mutta kymmenen vuoden päästä tilanne voi olla jo paljon tiukempi.

Ymmärrän sinänsä hyvin, että paperimiehet pitävät kiinni saavutetuista eduistaan ja yrittävät hommata uusiakin mahdollisuuksien mukaan, koska alalla palkanmaksuvaraa on. Se, mitä en ymmärrä, on vittuilu muiden alojen ihmisille tyyliin "Itse ette ole ajanut asioitanne etujanne kunnolla, kun teillä ei ole yhtä hyviä etuja kuin meillä, v-ko valitatte." Useimmilla muilla aloilla paperialan veroisten työehtojen tarjoaminen on taloudellinen mahdottomuus eikä sitä muuta mikään lakkoilu. En sinänsä ymmärrä valitusta paperialan ehdoistakaan, koska ei se ainakaan minua haittaa jos jotkut saavat mua parempaa liksaa. Ei se mun palkkaani nostais tai mua muutenkaan hyödyttäis, vaikka paperiukkojen liksat laskettaisiin Mäkkärin tasolle. Maailma ei tule ikinä täydelliseksi, ja kateus ja valitus eivät sitä ainakaan parempaan suuntaan vie :david: .

(Ja minä en ole paperihommissa enkä ole ikinä ollutkaan, mutta jossain määrin tunnen alaa silti.)

IsoDino sanoi:
2 muuta saivat kenkää sairasloman väärinkäytöstä, jotka kumpikin oli laittomia irtisanomisia(irtisanottiin ilman varoitusta) ja kummallekkin maksettiin n. 200 000 mk korvaus. Tosin kumpikin menetti työpaikkansa.

Voin sanoa omasta kokemuksesta, että huonosta ja haitallisesta työntekijästä eroon pääseminen on niin helpottava kokemus, että kyllä siitä on vähän valmis vaikka maksamaan. Ja kuten monet ovat todenneet, paperiteollisuudessa liikkuu niin isot rahat, että 200 000 mk ei tunnu työnantajalla missään.

Arvelisin, että näiden rullavirtuoosien elämänkohtalo on ollut irtisanomisen jälkeen karu. 200 kmk:lla et kovin pitkälle pötki, jos olet tottunut paperityöläisen tulotasoon, ja mihinkään muihin duuneihin ei ole asiaa rulla-asiantuntijan koulutuksella, työkokemuksella ja etenkin työmoraalilla. :D

Julmaa. Mutta elämä on.

P.S. Näitä sairasloman väärinkäyttäjiä en kadehdi.

reino sanoi:
P.S. Näitä sairasloman väärinkäyttäjiä en kadehdi.
Joita näemmä paperiliiton väessä riittää. Mutta niinhän nämä vahvat liitot luovat ja keräävät ympärilleen laiskoja, tyhmiä ja saamattomia ihmisiä. Rahaa pitäisi saada kokoajan enemmän vaikka kotona makaamalla.

Hyvä työntekijä ei tarvitse liittoa valvomaan etujaan. Jos edut tai työnantaja rupeaa **tuttamaan niin vaihdetaan työpaikkaa. Palkankorotukset ja edut ansaitaan muutoin kuin liiton kiristyksellä.

Jortsu sanoi:
Hyvä työntekijä ei tarvitse liittoa valvomaan etujaan. Jos edut tai työnantaja rupeaa **tuttamaan niin vaihdetaan työpaikkaa. Palkankorotukset ja edut ansaitaan muutoin kuin liiton kiristyksellä.

No nyt se on sitten yksinkertaisesti ilmaistuna tässäkin threadissa. Toki tietyillä aloilla tietyissä toimenkuvissa tämä asia työntekijän näkökulmasta voi hämärtyä. Yön yli nukuttuani luulen ymmärtäväni Paperityöläisten näkökulmaa hieman paremmin. Kysymys lienee siitä, että paperityöläisen koulutuksella ei taideta helposti vaihtaa firmaa saatika alaa. Olenko jäljillä? Tällöinhän ei ole oikeastaan mitään mahdollisuutta vaihtaa työpaikkaa, jolloin jäljelle jäisi vain suora riippuvuus nykyiseen työnantajaan. Silloin usein lyhyen tähtäimen etu (nykyiset edut + palkankorotukset) menevät pitkäntähtäimen edun edelle (toimialan kilpailukyvyn mahdollistaminen). :arvi:

Jortsu sanoi:
Joita näemmä paperiliiton väessä riittää. Mutta niinhän nämä vahvat liitot luovat ja keräävät ympärilleen laiskoja, tyhmiä ja saamattomia ihmisiä. Rahaa pitäisi saada kokoajan enemmän vaikka kotona makaamalla.

Niin, mutta jos valtion rahoilla, mihin kaikilla on mahdollisuus, hankit hyvän koulutuksen pohjaksi ja jatkossa itse vielä parannat ammattitaitoasi, niin, että on varaa neuvotella tai vaihtaa firmaa niin sitten sä olet muitten mielestä liiton siivelläeläjä ja sua halveksitaan.

Edit: lisätään nyt tähänkin, että kaikki eivät voi firmaa tai työtä vaihtaa, mutta on paljon aloja joissa osaava ihminen voi niin tehdä.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom