Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
BS1 sanoi:
Sun ei ole pakko myydä sun aikaasi yhtään kenellekkään.
Mielestäni tuo ei pidä paikkaansa nykyaikaisessa länsimaisessa yhteiskunnassa. Jos meinaa elää, kuten keskiverto keskiluokkaisen kansalaisen ja kuluttajan oletetaan (eli on 1,8 lasta, auto ja omistusasunto tai talo), on PAKKO tehdä töitä, molempien perheen vanhempien, eli on PAKKO myydä aikansa työnantajalle. Tässä ei ole mitään pahaa, jos suunnilleen 37,5-45 tunnin viikkotyöpanoksella (ja tosiaan työskentelyä, ei istuskelua ja lorvimista) tienaa em. elämäntapaan vaadittavia summia (Suomessa siis vähintään noin 1500€/kk, pääkaupunkiseudulla ehkä noin 1800€/kk, karkeana arviona). Tämän lisäksi kannatan lämpimästi poonuksia ja/tai tulospalkkausta.

Mitä tulee kateellisuuteen paperiduunareiden palkoista, niin en näe kateuteen mitään syytä. Kyseessä on käsittääkseni kolmivuorotyö, jota tehdään 365 päivää vuodessa. Toki lomiakin vissiin on normaaliin tyyliin, mutta niitä ei välttämättä pidetä joulun seutuna eikä juhannuksesta etiäpäin kesällä, kuten muut duunarit yleensä pitävät.

On myös turhaa eriyttää liikaa firman johtoa ja duunareita. Molemmat osallistuvat tärkeinä osina firman tuotantoon (johtajat esim. myyvät firman tuotteita, suunnittelevat tuotantoa jne., kun taas duunarit sitten toteuttavat ne tilaukset, tuottavat myytävät tuotteet), joten on ihan turhaa kovin paljoa heitä vastakkainasetella. Molempien työntekijäryhmien (kyllä, johtajatkin ovat tietyllä tavalla työläisiä, eivät useinkaan suuromistajia, vaikka joskus omistaja ja johtaja on yksi ja sama henkilö) joustava yhteistoiminta ja kommunikaatio edesauttaa varmasti firman tehokasta toimintaa.

Omistajat ovat sitten hieman eri asia, mutta heidänkin etunsa on pitemmän päälle mahdollisimman tehokas firma, joka tuottaa laadukkaita tuotteita sekä nopeasti että tarkasti (tällöin toki myös tuotekehityksen pitää toimia). Elektrobitin mahtimiehet Juha Hulkko ja Juha Sipilä ovat järkevästi todenneet (tässä artikkelissa: http://hightechforum.kaleva.fi/index.cfm?alue=10&Id1=342932&OpenStory=1&lang=1&scs=2), että "Elektrobitissä ei kumarreta "markkinavoimia", eikä hellitä monen muun yrityksen tavoin ensisijaisesti omistajien etua". Ilmeisesti tämä strategia on aika lailla päinvastainen vaikkapa Elektrobitin ostamaan JOT Automationiin nähden, jossa pyrittiin maksimoimaan lyhytaikaisesti voitot, muttei huolehdittu riittävästi siitä, että itse firma pysyy vahvana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ringside sanoi:
Eli mikäli oikein ymmärsin, niin BS1:n argumentti on tämä:

"Paperitehtaan työntekijän työnkuva on sellainen, että hän ei ole oikeutettu kinuamaan lisää liksaa vetoamalla liikevoittoon".

Tästä ei tietenkään seuraa, etteikö duunari olisi oikeutettu pyytämään palkankorotusta jollain muulla argumentilla. Tuskin tässä kukaan on niin typerä, että kiistäisi kaikkien palkankorotusten oikeudellisuuden. Vai onko joku sitä mieltä, että liksaa ei saa pyytää lisää vetoamalla yleiseen ostovoiman muuttumiseen, inflaatioon ja yleiseen palkkakehitykseen? Ja kuten tuossa aikaisemmin totesin; kyllä työnkuvan muuttuminen antaa oikeuden liksan kinuamiseen.

Minun pointtini oli se, että tämä "oikeutettu" -osuus ei oikein kuulu asiaan. Yrityksen tuotantoprosessin muodostama lisäarvo kuuluu sille, jolle se omistajien, johdon ja työntekijöiden välisten sopimusten perusteella on maksettava. Moraali tai oikeudenmukaisuuskäsite ei liity koko asiaan mitenkään.

Yhdellä on yhdenlainen moraali/oikeudenmukaisuuskäsite, toisella toisenlainen. Näillä ei ole mitään käytännön merkitystä, ekiä niistä todellakaan seuraa se, että lisäarvo kuuluisi esimerkiksi johdolle tai omistajille. Kyse on rahasta, joka jaetaan niin kuin on sovittu osapuolten neuvotteluissa.

Minun mielestäni, minun oikedenmukaisuuskäsitykseni mukaan kaikkien luonnonvarojen tulisi kuulua kaikille yhteisesti. Se olisi oikeudenmukaista. Todellisuudessa ne eivät kuulu kaikille yhteisesti ja jos kuuluisivat, ne luulatavsti ryöstöviljeltäisiin loppuun muutamassa vuodessa. En kuitenkaan väitä, että ne kuuluvat kaikille yhteisesti, enkä väitä että olisi hyvä asia, jos ne kuuluisivat.

Todellisuus ei yleensä muutu oman moraalin tai oikeudenmukaisuuskäsityksen mukaiseksi. Minun on vaikea ymmärtää ihmistä, joka väittää oman moraalinsa perusteella että jollakin ei ole oikeutta johonkin, vaikka todellisuudessa kyseinen oikeus on olemassa ja kyseinen taho myös saa sen mihin sillä on oikeus. Sopimuksen mukainen, tehokkaasti toteutuva oikeus on aika lopullinen oikeus. Ja sitten joku avaa suunsa ja sanoo "ei niillä ole mitään oikeutta".

iivili sanoi:
Mitä tulee kateellisuuteen paperiduunareiden palkoista, niin en näe kateuteen mitään syytä. Kyseessä on käsittääkseni kolmivuorotyö, jota tehdään 365 päivää vuodessa. Toki lomiakin vissiin on normaaliin tyyliin, mutta niitä ei välttämättä pidetä joulun seutuna eikä juhannuksesta etiäpäin kesällä, kuten muut duunarit yleensä pitävät.

Kyllä mä ymmärrän, jos julkisen sektorin kolmivuorotyöläiset (kytät, hoitsut, lastenkotien työntekijät jne) on kateellisia. Näitä ei tietenkään voi rinnastaa: toisten liksa tulee vientiteollisuudesta ja toisten veronmaksajilta. Ihmisapina sitä vaan on taipuvainen vertailemaan töiden vaativuutta, rasittavuutta ja vaadittua koulutuspohjaa suhteessa siitä saatavaan korvaukseen. Toisaalta IsoDino taisi aloituspostissa todeta aika ytimekkäästi, miksi heillä ei ole oikeutta whinettää. Tässä taas on pari tyyppiä antanut ymmärtää, että se tehtaalla olo ei välttämättä ole niin vitun raskasta.

Porkkanaedit: Enhän mä vittu edes tiedä mitä siellä tehtaalla tienaa. Pistäkää joku niitä lisien avuilla tienattuja kokonaisliksoja tähän, niin päästään vertailemaan. :D

Edit: Siis tämä oli se Dinon kommentti:

IsoDino sanoi:
Yleensä(monesti) nämä narisijat ovat esim. hoitoalalla työskentelijöitä. Ja muitakin aloja löytyy. Oma vika, kun ei osaa hoitaa työehtosopimusasioita. Johtoon valitaan kaikenmaailman paskahousuja, joilla ei ole munaa vaatia parempia työoloja(työaikoja ym.) ja kohtuullisempaa palkkaa työn rasittavuuteen nähden. Lakkoon meneminen on sitä varten..

Mielestäni tässä on se virhepäätelmä, että julkisella olisi edes teoriassa mahdollista maksaa samanlaisia liksoja kuin yksityisellä. Mielestäni ei - ja mielestäni tämä ei ole mielipidekysymys :D Korostan nyt tässä, että kuljetan nyt rinnakkain kahta ajattelutapaa, jotka eivät ole toisensa poissulkevia:

a) Yleispsykologinen ymmärrys siitä, mistä kateus muodostuu = Vaadin hoitsuille lisää lixaa niinku moraalisessa mielessä ja ärsyynnyn paperimiesten whinettämisestä.

b) Yleinen kansantalous = Olen täysin tietoinen siitä, että julkisella liksoja ei ole mahdollista korottaa merkittävästi missään kansantaloudellisesti järkevässä mallissa.

Kyllähän se loppupeleissä on niin, että kumpiakin tarvitaan johtajia ja duunareita sekä kaikkea siitä väliltä, että työ saadaan tehtyä ja tuote asiakkalle. Eli ei ne johtajat ole sen tärkeämpiä kuin me duunarit, emmekä me duunarit sen tärkeämpi kuin johtajat.

Ja se, että ei töitä toisiinsa voi suoraan verrata ja myös se, että on aika eri asia olla julkisella sektorilla töissä kuin paperitehtaalla.

Ja työn rasittavuuteen meidän alalla... työtehtäviä on aivan laidasta laitaan. On helpompia ja on raskaampia(kuten muillakin aloilla). Toiset ajelee trukkia ja toiset painaa töitä hiessä jossakin 70 asteen lämmössä. Ja lisäksi tuo vuorotyö tuo oman rasittavuuden, joka monien tutkimuksien mukaan laskee elinikää, joten eiköhän tuosta paperimiehen työn rasittavuudestakin voi maksaa sopivan korvauksen.

ringside sanoi:
Sä olet poikkeuksellisen tyhmä jätkä. Ei pidä antaa ei. Esim. Niken ei missään tapauksessa pidä lähteä hyvää hyvyyttään korottamaan niiden kiinalaislasten kolmen sentin tuntipalkkaa vaikka liikevoittoa tulisi miten paljon. Ei sitä aikaa ole saatana pakko myydä. Jos Nike hyvää hyvyyttään korottaisikin lapsosten palkan kolmesta viiteen senttiin, olisi vähintäänkin kohtuullista, että kersat osallistuvat lompsastaan mahdolliseen tulevaisuudessa siintävään tappioon.

Olen ringsidea pitänyt yhtenä tämän threadin parhaista keskustelijoista, mutta tässä kyllä rinkku haukkaa paskaa big-time. Retorisesti ehkä palstan taidokkain keskustelija, mutta kuten joku totesikin niin tässä yhteydessä kompastutaan tuohon oikeudenmukaisuus-periaatteeseen, joka on periaatteessa kommunistinen idea - ja toimii kommunismin tavoin vain teoriassa.

Kaneetti: Heikki keksii todella hienon idean. Hän alkaa rahdata pullonkorkkeja Helsingistä Iisalmeen, jossa näistä suuren maailman tuotteista maksetaan kuusinkertainen hinta niiden arvoon nähden. Heikki kerää päivät pullonkorkkeja, mutta huomaa pian ettei kerkiä nukkumaan koskaan jos joutuu itse ajamaan kuorma-autolla yöt Helsinkin-Iisalmi -väliä. Heikki päättää palkata autonkuljettajan.

Autonkuljettaja Wihtori ajaa kuorman yöllä Iisalmeen, mutta siellä hänelle käy ilmi että pullonkorkeista saa 1000 euroa kuorma. Wihtori raivostuu: "Miksi minulle maksetaan vain 20e x 10 eli kaksisataa euroa kymmenen tunnin ajosta. Herra-Heikki vaan nukkuu yönsä kun minä duunariparka täällä ajelen autoa nälkäpalkalla! Minähän sitä autoa ajan!" Wihtori menee Heikin kotiin palatessaan ja saa Heikin kohottamaan hänen palkkaansa 30e:oon tunti. Edelleen kiukuissaan Wihtori lähtee 300e taskussaan baariin, ja illalla lähtee humalapäissään ajelemaan kohti Iisalmea dollarinkuvat silmissään: "Jukoliste, taidan pyytää vähintään puolet tästä lähin, minähän sitä autoa ajan!". Kiukuissaan/humalapäissään Wihtori ajaa kuitenkin Heikin kuorma-auton jokeen matkalla. Wihtori liftaa takaisin Helsinkiin, ja seuraavana päivä Heikki tavoittaa hänet puhelimitse "Auto on joessa Kervalla", vastaa Wihtori. Heikki kyselee miksei Wihtori yrittänyt saada autoa ylös, tai edes ilmoittanut onnettomuudesta. "Vitut", sanoo Wihtori. "Minulle maksetaan vain auton ajamisesta".

Crusader sanoi:
Olen ringsidea pitänyt yhtenä tämän threadin parhaista keskustelijoista, mutta tässä kyllä rinkku haukkaa paskaa big-time. Retorisesti ehkä palstan taidokkain keskustelija, mutta kuten joku totesikin niin tässä yhteydessä kompastutaan tuohon oikeudenmukaisuus-periaatteeseen, joka on periaatteessa kommunistinen idea - ja toimii kommunismin tavoin vain teoriassa.
.

Nimeän itseni "humanistiseksi virhepäätelmäksi" ja poistun syömään paskaa :D Nam, maistuu hyvälle :kuola:

Porkkanaedit: Siis tajuaahan kaikki, että toi mun Crusaderin quottaama kommentti on sarkasmia ja siis kritiikki BS1:n väitteeseen: "Liikevaihdon kasvu ei oikeuta palkankorotuksen pyytämiseen". (Etten vaan näytä markkinavoimien belsebubilta..)

IsoDino sanoi:
Kyllähän se loppupeleissä on niin, että kumpiakin tarvitaan johtajia ja duunareita sekä kaikkea siitä väliltä, että työ saadaan tehtyä ja tuote asiakkalle. Eli ei ne johtajat ole sen tärkeämpiä kuin me duunarit, emmekä me duunarit sen tärkeämpi kuin johtajat.

Valitettavasti, tuo on kyllä rankkaa :anssi:

Huono johtaja pystyisi saamaan sen firman missä työskentelet konkurssikypsäksi ehkä kahdessa vuodessa. Huono työntekijä saa ehkä aiheutettua tuontantokatkoksia (ellei päätä polttaa tehdasta tms.), jonka takia huonokin johtaja ymmärtää erottaa työntekijän.

Työntekijöitä pystyttäisiin jo nyt korvaamaan automaatioastetta korottamalla karkeasti arvioituna 30% normaalissa tehdastyössä, mutta tätä ei ammattiliittojen ja muun painostuksen edessä voi tehdä. Koneet olisivat paitsi parempia, tehokkaampia, edullisempia että kitisemättömiä työntekijöitä, myös yleisesti ottaen turvallisempia periaatteellisen virheettömyytensä takia. Käytännön vihreettömyyden puuttuessa melkein tehdas kuin tehdas olisi melko helppo jo nyt muuttaa lähes täysin automatisoiduksi, ainoastaan valvontatöihin/huoltoon tarvittaisiin väkeä (paino sanalla melkein, paperitehdas vain sattuu olemaan yksi automaation kannalta lähes ihanteellinen ympäristö). Jotta tehtaan voitot maksimoitaisiin, monista tehtaista saataisiin laittaa pihalle reippaasti yli puolet työntekijöistä.

Ai niin, olen itse ollut ainoastaan työntekijätason tehtävissä, mm. eristeteollisuudessa. Mikäkö eniten vitutti: kenties alle 8e/h palkka, lähes täydellisen epäpätevät amk-"koulutuksen" saaneet työnjohtajat? Ei, vaan ainainen vinkuna siitä miten herrat ajelevat komeilla mersuilla kun me työntekijät täällä raadetaan -vaikkakin tässä nyt on tullut vietettyä 15 minuutin lakisääteistä taukoa reippaasti yli tunti ym. akuankan parhaita. Mersu on mersu, oli se sitten velalla ostettu 80-luvun malli tai SRL, näköjään.

Crusader sanoi:
Työntekijöitä pystyttäisiin jo nyt korvaamaan automaatioastetta korottamalla karkeasti arvioituna 30% normaalissa tehdastyössä, mutta tätä ei ammattiliittojen ja muun painostuksen edessä voi tehdä..

Sulla vasta :anssi: on!!!

Ehkä jollain alalla onnistuu, mutta ei paperiteollisuudessa.

Rata poikki, vittu sellaista roboottia(jotain automaatiovempainta) ole olemassakaan, joka hoitaisi asian kuntoon.

Kerroppas mitä kaikki töitä voitaisiin paperitehtaalla korvata automaatioastetta nostamalla? Vai oletko ikinään edes käynyt paperitehtaalla??

Taas keskuudessamme yksi tietämätön super :david:

iivili sanoi:
Mielestäni tuo ei pidä paikkaansa nykyaikaisessa länsimaisessa yhteiskunnassa. Jos meinaa elää, kuten keskiverto keskiluokkaisen kansalaisen ja kuluttajan oletetaan (eli on 1,8 lasta, auto ja omistusasunto tai talo), on PAKKO tehdä töitä, molempien perheen vanhempien, eli on PAKKO myydä aikansa työnantajalle.

Sä voit olla mitä mieltä haluat, mutta jos nyt oikein lapsellisesti tätä "pakko käydä töissä" -lausetta tässä uudestaan esittelen niin laissa ei tietääkseni (?) lue että ihmisen olisi pakko käydä töissä :whip: Se millaisen elämän itselleen sitten haluaa on toinen juttu. Mut se siitä...

(olin varma että kukaan ei puuttuisi tähän aiheeseen. Ei ainakaa tuollaisella perustelulla että lapsia, auto, omistusasunto...ja puurperry huivi vai mikä se ny oli pitäsi hankkia :david: )

Mä en jaksa tähän keskusteluun enää osallistua kun näyttä siltä että itse ymmmärrän muiden tekstit ja muut mun tekstit sen verta väärin että puolet omasta vastineesta menee ensin sen selvittämisen mitä on tarkoittanut.

Vastaanpa vaikkei mua davidiksi väitettykään...

IsoDino sanoi:
Sulla vasta :anssi: on!!!

Ehkä jollain alalla onnistuu, mutta ei paperiteollisuudessa.
Mikä tekee paperiteollisuudesta jotenkin erityisen muiden prosessiteollisuuden alojen joukossa ?
Rata poikki, vittu sellaista roboottia(jotain automaatiovempainta) ole olemassakaan, joka hoitaisi asian kuntoon.
Aika näppärästi noi metson ja voithin uudet päänvientivehkeet sujauttavat radan puristimelta rullaimelle... Se ettei niitä ole sun tehtaalle asennettu, onkin eri kysymys.
Kerroppas mitä kaikki töitä voitaisiin paperitehtaalla korvata automaatioastetta nostamalla? Vai oletko ikinään edes käynyt paperitehtaalla??
Leikkurilta rullantönijät ja tarranliimailijat kyllä voisi mun käsittääkseni aika helposti korvat robotilla. Samoin tampurin vaihdon voi automatisoida todellä pitkälle. Siinä ois linjalle kolme vakanssia koneenhoitaja, leikkurin hoitaja ja varmaan yksi letkutusautomaatti/pesuspesialisti. Tällä hetkellä vakansseja lienee muutama enemmän(ainakin niillä konella, joilla mä olen käynyt)... Pakkaustakin voisi automatisoida enemmän -> vähemmän trukkikuskeja.
Kokonaisuudessa paperitehtaat kyllä on jo tosi pitkälle automaatiossa, jos verrataan vaikka johonkin kännykän kokoamiseen, mutta kyllä sieltä aika helposti voisi vielä muutaman hemmon poistaa jos halua olisi.

IsoDino sanoi:

kerroppas mitä muita hommia sillä paperimiehellä on, kuin "laittaa paperi koneeseen jos paperi on poikki?" Sanoin, että huolto ja valvontatöihin ehkä jokunen tarvittaisiin. Kone voisi huolehtia siitä muusta pasteeraamisesta.

edit: tarkennettakoon sen verran, että tarkoitan hommia joita kone ei voisi tehdä + joita ei ole pakollista tehdä (kone ei kai voi ottaa nokosia kopissa tai juoda kahvia yms., näitä ei liene syytä listata)

Timba79 sanoi:
Nyt joku asiasta tietävä voisi laittaa ruutuun, että paljonko on paperitehtaalla palkkakustannukset vaikka liikevaihdosta? Tai mistä se ikinä onkaan järkevä laskea. Taitaa kuitenkin olla todella todella pieni prosentti, verrattuna ihan mihin muuhun tahansa teollisuuden alaan. Ei sitä paperkonetta nyt kuitenkaan mikään kovin järjettömän suuri ihmismäärä pyöritä.

Kauppalehden palstalla oli juttua että koko UPM:n osalta (paljon muutakin kuin paperia) 17%, paperipuolella ehkä 13% liikevaihdosta. 17% oli laskettu vuosikertomuksesta.

Paperifirmojen tuloksentekokyky on tällä hetkellä aivan perseestä, esim juuri UPM:n tuloksesta taisi viime vuonna suurin osa tulla jostain oudosta kertaluontoisesta erästä. Sen kun unohtaa, niin joku hiton S-tilikin taitaisi tuottaa paremmin. M-real tahkoaa tappiota eikä Stora pärjää UPM:ää paremmin.

Wanhaan hywään kartelliaikaan pamput neuvotteli paperin hinnat kohdilleen keskenään ja kaikki tekivät sellaisia tuloksia ettei siinä paljon paperimiehen palkat häirinneet. Nyt on vähän toinen ääni kellossa. Kaikki investoinnit on viimeaikoina menneet jonnekin vitun Kiinaan ja niin menee jatkossakin. On kuitenkin iso merkitys viivan alla, onko henkilöstökulut 13% vai 3%. Sillä erolla kuskaa sellua ja paperia edestakaisin aika kauas.

Mutta paperimiehet käyttäkööt kaikkia keinoja pitääkseen kiinni oikeuksistaan. Eipä siinä ole mitään väärää. Kyllä sielläkin tiedetään realiteetit. Tyhmiähän paperimiehet olisivat, jos ilman mitään taistelua luopuisivat eduistaan. Jotkut noista työnantajien ehdotuksista olivat perin mielenkiintoisia.. aika monen asian suhteen (esim vuosilomat) on olemassa selkeä lainsäädäntö, jonka mukaan luulisi elettävän. Tietysti voi olla että paperimiehen lomat on normaalia paljon paremmat, eipä tuo yllättäisi.

Crusader sanoi:
Työntekijöitä pystyttäisiin jo nyt korvaamaan automaatioastetta korottamalla karkeasti arvioituna 30% normaalissa tehdastyössä, mutta tätä ei ammattiliittojen ja muun painostuksen edessä voi tehdä. Koneet olisivat paitsi parempia, tehokkaampia, edullisempia että kitisemättömiä työntekijöitä, myös yleisesti ottaen turvallisempia periaatteellisen virheettömyytensä takia. Käytännön vihreettömyyden puuttuessa melkein tehdas kuin tehdas olisi melko helppo jo nyt muuttaa lähes täysin automatisoiduksi, ainoastaan valvontatöihin/huoltoon tarvittaisiin väkeä (paino sanalla melkein, paperitehdas vain sattuu olemaan yksi automaation kannalta lähes ihanteellinen ympäristö). Jotta tehtaan voitot maksimoitaisiin, monista tehtaista saataisiin laittaa pihalle reippaasti yli puolet työntekijöistä.

Ilmeisesti puhut yleisesti teollsuuden automaatiosta etkä nimenomaan paperitehtaista?
Aika monella tehtaalla on tullut käytyä, ja nimenomaan enemmän uusisssa tehtaissa.
Kyllä mä väitän että ainakin uudet tehtaan rakennetaan käytännössä niin korkealla automaatiotasolla kun se on järkevää ja kannattavaa tänä päivänä tehdä.

uga sanoi:
Tietysti voi olla että paperimiehen lomat on normaalia paljon paremmat, eipä tuo yllättäisi.

Käsittääkeseni tehtailla on ihan samat lomat kun meillä jalostuksessakin, eli neljän viikon kesäloma ja viikon talviloma. Lisäksi pekkasia on jotain 12 kpl. Tehtaidetn kolmivuorotyössä juoksee ns. pitkät vapaat, mutta niillä nyt ei ole vuosilomien kanssa mitään tekemistä.

Mutta pitää vielä muistaa, etää tehtaissa yleensä määrätään ne lomat ja kesäloma voi olla jo toukokuussa tai vasta syyskuussa. Kun ne muuten yleensä pidetään lähes jokapuolelal kesä-elokuu aikana ja todella monella alkaa todellakin juhannuksesta jos itse niin haluaa.

Perusduunari vs. johtaja: Aika retardi täytyy olla, jos väittää että kaikkien työpanos on tasan yhtä tärkeä. Otetaan vaikka minä vs. firman toimitusjohtaja, taitaisin hävitä noin 1-17. Lisätään vielä, että suomalaisen duunarin työmoraali on keskimäärin aika perseestä. Kaikesta itketään mistä yleensä voi itkeä, samalla kun vedetään röökiä ja kahvia työnantajan laskuun.

uga sanoi:

Tähän linkkiin viitaten...

Täällä kun mouhotaan siitä, että työt vaan ulkomaille ja globalisaatio on niin vitun hyvä keksintö.

Tässä osa tuosta linkistä..
"Flinkman korostaa, että konsernin heikot vuositulokset eivät ole suomalaisten tehtaiden syytä, vaan tappiot tulevat ulkomailta hankituista yksiköistä."

Näin on myös meidän yksikössä.

IsoDino sanoi:
Täällä kun mouhotaan siitä, että työt vaan ulkomaille ja globalisaatio on niin vitun hyvä keksintö.

Kukas sitä on hyväksi sanonut, että hommat karkaa ulkomaille? Huonohan se on, kun itseltäkin todennäköisesti lähtee muutaman vuoden sisällä työpaikka, ei auta vaikka luopuisikin joistakin saavutetuista eduista.

Tässä osa tuosta linkistä..
"Flinkman korostaa, että konsernin heikot vuositulokset eivät ole suomalaisten tehtaiden syytä, vaan tappiot tulevat ulkomailta hankituista yksiköistä."

Tuota ihmettelin itsekin, että puhuuko nyt joku paskaa, vai :david: :itko niitä hommia ulkomailla teettävät? Tulisiko samaa tietoa työnantaja-/omistajapuolelta, kuin pääluottamusmieheltä? "joo, kiinasta ollaan ostamassa yksikköä ja lopettamassa suomesta, vaikka tappiotahan siitä vaan tulee, mutta antaa tulla kun globalisaatio on päivän trendi". Ei olisi oikein järkeenkäypää.

No voi helvetin helvetti jos ne nyt alkaa lakkoilemaan!! Työharjoittelut menee poskelleen ja kesän 6-vuoro saatetaan peruttaa ja mitä vielä?!? Ei siis kesätöitä..? :(

Tanu sanoi:
No voi helvetin helvetti jos ne nyt alkaa lakkoilemaan!! Työharjoittelut menee poskelleen ja kesän 6-vuoro saatetaan peruttaa ja mitä vielä?!? Ei siis kesätöitä..? :(

Itse en usko tällä hetkellä suurempiin lakkoihin, lakot taitaa tällä hetkellä olla pistelakkoja ja niihin on muitakin syitä kuin työehtosopimusasiat.

Tällähetkellä ylityökielto on paras vaihtoehto, koska palkat juoksee, mutta työnantajan koneet pysähtelee.

"Oikean" lakon alkaessa lakko saattaa kestää useitakin viikkoja, mutta sitähän ei nyt vielä kukaan tiedä. Voidaan saada jopa sopimus tehtyä, ettei tarvitsisi lakkoilla, joka on sitten se meidän viimmeinen keino.

Tietääkseni neuvottelupöydässä ollaan oltu, mutta sen enempää en ole kuullut.

Status
Viestiketju on suljettu.

Suositut

Back
Ylös Bottom