Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Kehityskeskutelun ja sen arvioinnin tarkoitushan on henkilöstön kehittäminen. Sen tarkoitus ei ole etsiä huonoimmat ja potkia ne ulos, vaan saada ne toimimaan paremmin. Ja yleensähän tuohon olisi hyvä kuulua myös se, että saat itsekin arvioida itseäsi. Ja sitten yhdessä mietitään mikä sujuu hyvin ja mikä vähän huonommin. Sen jälkeen pitäisi yhdessä määritellä tavoitteet jatkoa varten ja miettiä keinoja miten voisi parantaa. Ei niin, että joku antaa lapun eteen mistä luet muiden tekemän arvioin ja sitten vaan sanotaan, että toimi paremmin.

Mä vihaan Sarasvuota. Se on pilannut koko johtamisen koulukunnan niillä konsulttipaskahöpinöillään. Kaikki luulee, että se johtaminen on vaan jotain sisäisen sankarin etsimistä ja rakkauden hokemista. Haista Jari vittu!

Se on sitten eri asia, jos asioita osaamattomat kopioi ne suoraan jostain henkilöstöjohtamisen hittikirjasta, eikä tajua koko systeemin tarkoitusta. Tai käyttää niitä tehtäviin, joihien ne eivät sovi. Tämä on yksi syy miksi pyrin valmistuttuani ihan eri kouluun, en jaksaisi tapella niitä aaseja vastaan, jotka esim. tälläisia fiksuja ideoita saavat ja toteuttavat.

Ennakkoluuloja on myös työntekijöillä, osasyy on varmasti silti huono tiedottaminen, ja tietysti vanha kunnon muutosvastarinta. Luullaan, että nyt hakee kaikki huonoimmat ja antaa kenkää, en varmasti mene enkä vastaa mihinkään. Eli ei kovin hyvä lähtöasetelma siltäkään kannalta.

Kyllän niitä kehityskeskarviointeja ja -keskusteluja käydään esim. joissain yliopistoissa. Aika turhaa hommaa vaan, koska niillä ihmisillä on virka eikä niitä kiinnosta välillä paskaakaan mikään muu, kuin oma tutkimuksen tekeminen ja julkaisut ja muu paska. Lisäksi vielä virat täytyy laittaa avoimeen hakuun ja valinnat tehdään paperiden ja julkaisujen määrän perustella. Saadaan varmaan helvetin hyviä opettajia joistain sosiopaateista.

Edit: Lisätään nyt vielä se, että varmaan auttaisi sekin, jos jotenkin palkitaan siitä, että saavuttaa biitä tavoitteita, mutta taitaa olla niin kuten vaimokin kertoi, että eräässä myymäläpäälliköiden kokouksessa vanhemmat myymäläpäälliikötädit oli sitä mieltä, että se hyvä mili riittää palkinnoksi mikä tulee onnistumisesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Goatsilla sanoi:
Katkera sivuhuomautus: Kyllähän se oman toiminnan kehittäminen on varmaan kiva juttu siellä, missä sitä oikeasti tarvitaan, mutta kun näköjään joka saatanan jauholakkihommassa aletaan toteuttaa jotain wannabe-kehitysohjelmia, menee hommasta järki. Ja rahat.

Joo, väärää käyttötilannettahan ei mikään malli korjaa. Itse olin opiskeluaikoinani mukana kehittämässä osaamisarviointeja Johtamisen laitoksella työelämää varten. Itse kuitenkin olen vain kerran joutunut/päässyt tekemään osaamiskartoituksen työnhakutilanteessa. Hain silloin kesätöihin kaljatehtaaseen ajamaan trukkia! :D

Olihan se tuore henkilöstöpäällikkökin vähän nolona, kun satuin juuri tuosta testistä tietämään sen käyttötarkoituksen kohderyhmän. Eipä juuri kesähessutrukkikuskit olleet testin kohderyhmässä. Noh, pääsin silti hommiin. :)

ringside sanoi:
En kyllä siltikään kannata tuota ykkösestävitoseen systeemiä laajaksi käytännöksi. Perusteluihin en tässä jaksa mennä, koska esim. minun ja Aimon välillä on syvä diskursiivis-hermeneuttinen kuilu. Kanjonin toisella puolella on kovaa ekonomistista faktaa, toisella antropologis-filosofista haihattelua :D

Ootsä aimo silti mulle tosi rakas...

Rinkku, luulen rakkauteni sinuun kumpuavan mahdollisesta ymmärtämisestäsi. Voisin jopa väittää ymmärtäväni tekstejäsi. Tämän vuoksi niistä nautinkin. Sillä kaikesta huolimatta, minä olen lopputulos kahden humanisti-opettaja-maailmanparantajan villistä juhannusyöstä. :love:

Lienen siis Darth Vaderin tai Harry Potterin kaltainen tuskallista muistoa mukanani kantava eliö. :rolleyes:

Aimotarmo sanoi:
Joo, väärää käyttötilannettahan ei mikään malli korjaa. Itse olin opiskeluaikoinani mukana kehittämässä osaamisarviointeja Johtamisen laitoksella työelämää varten. Itse kuitenkin olen vain kerran joutunut/päässyt tekemään osaamiskartoituksen työnhakutilanteessa. Hain silloin kesätöihin kaljatehtaaseen ajamaan trukkia! :D

Olihan se tuore henkilöstöpäällikkökin vähän nolona, kun satuin juuri tuosta testistä tietämään sen käyttötarkoituksen kohderyhmän. Eipä juuri kesähessutrukkikuskit olleet testin kohderyhmässä. Noh, pääsin silti hommiin. :)
Mä olen vasta opiskelija (enää pari kuukautta onneksi), mutta välillä on ollut vähän outoja tilanteita esim. kesätöissä, kun on kuullut vaikka keskusteluita liittyen vastaavanlaisiin aiheisiin, tai vaikka sitten tollaset osaamiskartoitukset.

Hiukan ihmetyttää, että eikö ne aikuiset ihmiset mitään tiedä, ja vaikka ei tietäis niin pitäisi edes maalaisjärjen jotain sanoa. En yhtään ihmettele joissain tapauksissa sitä, että henkilöstö voi huonosti tai työilmapiiri on huono.

Tietysti käytännön työelämä on erilaista kuin se mitä koulussa opiskellaan, mutta ei silti mun mielestä sitä tarkoit, että saa ihan idiootti olla ja mennä joka vuosi uuden villityksen perässä, kun muillakin on.

Aimotarmo sanoi:
Tämähän julkishallinnollisissa toimissa on valitettavan totta. Vielä. Sitten vielä ihmetellään, kun palvelun ja osaamisen taso on luokatonta. Motivoituneet, osaavat ihmiset jäävät virkojen ulkopuolelle.

Mutta, ei saatana, kun pitäisi omaa toimintaa kehittää vaikka vuotuisilla arvioinneilla. Sehän on ihan eri asia. Perhanan riistäjät! :eek: :haart:

Joo, ettei kellekään jää sitä kuvaa että nuo arvioinnit olisivat vain perseestä, niin sanotaan että niillä on paikkansa. Ne oikeasti ovat hyvä paikka kuulla palautetta, jos homma menee sääntöjen mukaan. Ja onhan absurdi ajatus olla vuodesta vuoteen duunissa ilman että kukaan arvioi sitä tulosta mistä palkka maksetaan. Ehkä se on todellisuus jossain, minun korviini kuulostaa aika ufolta :)

En halunnut mitään tiettyjä ammattiryhmiä nostaa esille, mutta protsku mainitsi vaikkapa lukion lehtorin. Opiskelijoiden mussutusta lukuunottamatta - millaista palautetta ja arviointia opetuksesta voidaan tehdä ja mikä tärkeintä, millainen vaikutus sillä on vaikkapa palkkaukseen tai työsuhteen jatkuvuuteen? Tähän mennessä ei mikään, mutta nythän tulee vaativuusluokat sinne tänne julkisellekin puolelle. Ja kauhea mussutushan niistä onkin noussut...

edit: pliis, älkää nyt opet vetäkö hernettä nenään, ette ole varmasti mikään erikoistapaus enkä sitä halunnut sanoa. Korvatkaa toi lehtori vaikka jollain ammattiryhmällä jolla _mielestänne_ on työnteon arviointi vähäistä ja työturvallisuus hyvä (siis sitten kuin vakinainen paikka on hanskassa, määräaikaisiahan potkitaan päähän isolla saappaalla). Vielä parempaa, muuttakaa mun mielikuva siitä että huonosti tehdyllä työllä ei ole mitään merkitystä palkkaukseen. Open ammatti nyt on vaan sellainen että meistä kaikilla on kosketusta siihen ja siksikin helppo rääpittävä. (Sorry vaan.)

JSmith sanoi:
Joo, ettei kellekään jää sitä kuvaa että nuo arvioinnit olisivat vain perseestä, niin sanotaan että niillä on paikkansa. Ne oikeasti ovat hyvä paikka kuulla palautetta, jos homma menee sääntöjen mukaan. Ja onhan absurdi ajatus olla vuodesta vuoteen duunissa ilman että kukaan arvioi sitä tulosta mistä palkka maksetaan. Ehkä se on todellisuus jossain, minun korviini kuulostaa aika ufolta :)

Näinpä juuri. Onko mukavampaa aasinsiltaa kehityskeskusteluista palkkaneuvotteluihin, kun on näyttää tulosta omasta kehittymistä / osaamisprofiilin tärkeydestä "asiakkaille". Lainausmerkit termin joustavuuden vuoksi.

Viimeisin oma osaamisprofiili asiakkaiden näkemänä reilut pari viikkoa vanha. Avaa taas hyvin omia silmiä todellisuuden kanssa. :5:

ringside sanoi:
No, mikäs se mulla, kaupungin hommissa :D

Nonniiin! Nyt selvis mullekin, mistä ringside tuota aikaa täällä roikkumiseen löytää!1!!1 ;)

Mielestäni aika moni suomalainen saa olla tyytyväinen siihen, että ylipäätään on töitä/työehtosopimus. Ts. kaikenmoinen valittaminen toisten työeduista on itsesääliä.

Valittamisesta valittaminen taas ei ole. Se on tervettä kritiikkiä. :david:

Varmaan ainakin 20 viimmeistä viestiä on jo niin sivussa aiheesta, että modet voisi laittaa treadin kiinni tai sitten pysytään aiheessa.

Edit: Tai pidetään treadi auki, mutta asia linjalla. Odotellaan, että päästään kiukutteleen tulevasta sopimuksesta, jos se joskus saadaan aikaiseksi. Viimmeistään silloin lähtee ne viimmeisetki hiustukot päästä tai sitten multa saavutetut edut :D .

IsoDino sanoi:
tai sitten pysytään aiheessa.

Joka oli mikä? Siis mikä vittu oli tän threadin aihe? Sekö että me kaikki lauletaan sun laulua teidän työnantajien kohtuuttomista ehdoista? Mitä vittua sä ylipäänsä hait tällä threadilla?

Unohda toi äskeinen, lue tää seuraava:

Kyllä on teillä paperimiehillä raskasta ja vittumaiset esimiehet. Teette arvokasta työtä koko suomen kansan ja vientiteollisuuden hyväksi. Toivottavasti vaimonne ei anna persettä naapurin Peralle sillä aikaa, kun teette sitä täysin kohtuutonta neljättä vuoroa, paska palkalla, joka jumalan juhannus, jappu ja jääsiäinen. Olisipa jokainen suomalainen duunari tuollainen ahkera ja nöyrä, omat asiansa hoitava palkollinen, eikä mikään vitun julkisen sektorin ämmä, joka itkee joka paikassa elämänsä epäoikeudenmukaisuutta, kohtuuttomuutta ja kiittämättömyyttä.

IsoDino sanoi:
Edit: Tai pidetään treadi auki, mutta asia linjalla.
TT:n palkkatilastokatsauksesta muutama mielenkiintoinen kohta. ( http://www.ek.fi/arkisto/ekarchive/20040528-085451-2684.pdf ) Korkein teollisuuden työntekijöiden ansiotaso oli yllättäen paperityöläisillä. Mutta ero keskiarvoon oli vain 14%. Kun laskee että säännöllisen työajan ansioon on luettu edellisten lisäksi myös työaikaan liittyvät lisät ja muut erilliset lisät, sekä että tehdyn työajan ansioon on luettu edellisten lisäksi myös sunnuntai- ja ylityökorotukset, niin voikin kysyä onko paperimies oikeasti palkkakuopassa?

http://www.paperiliitto.fi/paperiliitto/suomeksi/edunvalvonta/vuoro-ja_saunalisat.php

Tosin, mikä muu liitto on saanut työehtosopimukseen väännettyä saunalisän?

:worship: Paperiliitolle.

ringside sanoi:
Joka oli mikä? Siis mikä vittu oli tän threadin aihe?

Jos kaikille suotaisiin aivot niin sinäkin ymmärtäisit! :D

Treadin aihe oli paperiteollisuuden ja yleisestikkin työehtosopimusneuvottelut!!

ringside sanoi:
Kyllä on teillä paperimiehillä raskasta ja vittumaiset esimiehet.

Vuorotyö on välillä raskasta ja tiivis työtahti(ei kerkiä paljon lehtiä lueskella).
Esimiehiä löytyy vittumaisia, tyhmiä, mukavia ja jopa asiansa osaavia.

Koita sinäkin päästä eroon kateellisuudesta, se on iso psyykkinen taakka ihmiselle. Elämä on paljon valoisampaa, kun ei kadehdi muita ihmisiä.

Markku sanoi:
Tosin, mikä muu liitto on saanut työehtosopimukseen väännettyä saunalisän?

:worship: Paperiliitolle.

Saunalisä = lauantaikorvaus(pyhäpäivää edeltävän työpäivän korvaus).

Nimi lisälle on kymmenien vuosien takaa eli lisän nimi on vain vuosien saatossa jäänyt käyttöön. Eikö monilla aloilla kuitenkin makseta lauantaista jotakin lisää?? En ole varma...

IsoDino sanoi:
Jos kaikille suotaisiin aivot niin sinäkin ymmärtäisit! :D

Treadin aihe oli paperiteollisuuden ja yleisestikkin työehtosopimusneuvottelut!!

Vuorotyö on välillä raskasta ja tiivis työtahti(ei kerkiä paljon lehtiä lueskella).
Esimiehiä löytyy vittumaisia, tyhmiä, mukavia ja jopa asiansa osaavia.

Koita sinäkin päästä eroon kateellisuudesta, se on iso psyykkinen taakka ihmiselle. Elämä on paljon valoisampaa, kun ei kadehdi muita ihmisiä.

10 pistettä ja nakumaijan merkki täydellisestä luetun ymmärtämisestä. Nii-i. :lol2:

Tota saunalisää ei voi tajuta, tai voi, mutta se on silti mielestäni jo aika naurettavaa. Edit: Miksi sillä on sitten tyhmä ja hämäävä nimi, jos se ei oikeasti sellainen ole?

Noissa tilastoissa voi huomioda myös sen, että paperijampoilla alin palkka on huomattavasti suurempi, kuin millään muulla ryhmällä. Ja paperilla tulospalkkoita saaneiden osuus on suurin, mutta tulospalkkioiden osuus palkasta on suhteellisen vähäinen. Hyvin toimii.

IsoDino sanoi:

Koitahan sinä päästä eroon tosta kateellisuusfiksaatiostasi. Tekstejäsi tai ajatuksiasi kritisoiva ei välttämättä ehkä ole kateellinen :)

lej sanoi:
Tota saunalisää ei voi tajuta, tai voi, mutta se on silti mielestäni jo aika naurettavaa. Edit: Miksi sillä on sitten tyhmä ja hämäävä nimi, jos se ei oikeasti sellainen ole?

Helpottaisiko se tilannetta, jos sen nimi muutettaisiin lauantailisäksi?
Kuten sanoin, nimi on vain vanhoja peruja, eikä sen nimeä ole vuosien saatossa muutettu. Myönnän, että nimi kuulostaa ihmeelliseltä, jos ei tiedä mitä se tarkoittaa.

No saunalisä on saunalisä, eikä muuksi muutu!! Mukava lisä sinänsä lauantaille ja jos sattuu olemaan vielä yövuoro.. Saunassa voi käydä aamulla ja sitten nukkumaan :)

Selasin mielenkiinnosta googlella tietoa saunalisästä ja huomasin että saunalisä on käytössä joissakin muissakin liitoissa paperiliiton lisäksi ja vielä saunalisä nimellä. Eli ei ole pelkästään paperiliiton juttu.

IsoDino sanoi:
Pakko avautua asiasta..

Joka kerta TUPO aikaan saa aina kuulla sitä helvetin narinaa ja itkemistä kuinka paperimiehet saa niin ja niin paljon palkkaa, ja ne vaatii niin ja niin paljon lisää palkkaa, ja enemmän vapaita jne jne...

Ja sä päätit avata aiheesta ketjun tänne jotta saat kuulla lisää helvetin narinaa ja itkemistä :D :rolleyes:

No joo, mutta ainoa asia mua tässä aiheessa kiinnosti oli tämä:

Paperiliittoa työnantaja puoli painostaa aivan järjettömillä vaatimuksilla, mm.

- Työnantaja haluaa yksinoikeudella päättää työajoista kunhan vuosityöaika toteutuu.
Keskeytymättömässä kolmivuorotyössä tulisi ottaa kesäaikana käyttöön 1970-luvun aikainen neljävuorojärjestelmä.

Millainen tuo neljävuorojärjestelmä olisi ja miten poikkeaisi nykyisestä systeemistä? Heikentääkö palkkaa vai muuten vain "huono"? (teen itse kolmivuorotyötä nelivuorossa, koneenhoitaja/linjamies ,ei paperiliitto...)

Pitäisköhän noiden paperialan proletaarien yhtyä enemmän niin elämäkin hymyilisi useammin. :jahas:

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom