Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
lej sanoi:
Tota saunalisää ei voi tajuta, tai voi, mutta se on silti mielestäni jo aika naurettavaa. Edit: Miksi sillä on sitten tyhmä ja hämäävä nimi, jos se ei oikeasti sellainen ole?

Noissa tilastoissa voi huomioda myös sen, että paperijampoilla alin palkka on huomattavasti suurempi, kuin millään muulla ryhmällä. Ja paperilla tulospalkkoita saaneiden osuus on suurin, mutta tulospalkkioiden osuus palkasta on suhteellisen vähäinen. Hyvin toimii.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

Niin saunalisän nimi tulee siitä kun ennen vanhaan lauantai oli saunapäivä.
Jokapäivä ei käyty saunassa. Sitten duunari joutui uhraamaan kallisarvoisen saunailtansa töissä ilman rakasta perhettään ja se rupesi itkettämään.
Niin kovasti, että piti taistella 20 mk suuruinen palkkio menetetystä ajasta perheen kanssa,saunakaljasta,saunanpuhtaasta pimpistä,tekemättömistä vastoista ja alulle laittamattomista lapsista.

Nykyään korvaus on 3,13e. Eli ei ole mihinkään muuttunut vuoskymmeniin. :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tahtoo saunalisäääää!!!1!

IsoDino, minä voin avoimesti ja rehellisesti sanoa, että olen kateellinen sinulle ja ammattiliittotovereillesi teidän palkoistanne ja eduistanne. Jos sinusta tuntuu, että työnantajapuolen tarjoamat uudet ehdot ovat kohtuuttomat, niin minä voin mielelläni vaihtaa yksityisyrittäjänä puurtamisen sinun työhösi. Ilmoittelet vain. Olen valmis muuttamaan mihin tahansa Suomessa sellaisen työn perässä, jossa saa noin hyvällä palkalla heittää aivot narikkaan astuessaan tehtaan portista sisään. Olen valmis suostumaan kaikkiin luettelemiisi työnantajapuolen vaatimuksiin, vaikka tuntuukin kohtuuttomalta, ettei enää saisi käyttää sairaslomakiintiötä ylimääräisinä maksettuina vapaina oman mielensä mukaan, mutta toisaalta en ole yrittäjänä päässyt sellaiseen tottumaan. Haluaisin myös mielelläni työskennellä kaikki joulut ja juhannukset, koska Paperiliiton työehtosopimuksen mukaan niistä saa käytettyyn aikaan nähden erinomaisen korvauksen. Mieluiten yövuoroa, kiitos.

Vapaa-aikani käytän sitten haluamallani tavalla. Ja toivottavasti en käytä sitä onnettomaan kitisemiseen ja "huonoista" palkoista valittamiseen, kuten kaikki tuntemani paperiduunarit. Huonommalla työmoraalilla varustettua duunariryhmää en tiedä.

Ja ennen kuin kysyt, niin kyllä, olen joskus hakenut töihin paperitehtaaseen. Minut tyrmättiin yli-ikäisenä ja ylikoulutettuna. Niillä oli kuulemma omasta koulusta niitä opetettuja apinoita jonossa. ;)

Tuo työnantajan vaatimus sairaslomakarensseista on ihan ymmärrettävä siinä valossa että paperityöläinen on vuodessa sairaslomalla keskimäärin 120 tuntia. Mutta kenties paperiliitto vääntää tämänkin jotenkin työnantajan syyksi.

Eiköhän nyt saada vauhtia neuvotteluihin:

Ylityökielto alkanut 30.3. klo 06.00 – Ruotsin paperityöntekijät tukevat
Ylityökielto koskee kaikkia Paperiliiton ja Metsäteollisuuden työehtosopimuksen alaisia töitä ja jatkuu siihen saakka, kunnes liittojen välillä on saavutettu neuvottelutulos uudesta työehtosopimuksesta tai liittotoimikunta toisin päättää.

Ruotsin paperiliitto on tukitoimena julistanut Ruotsin paperiteollisuuteen saarron 7.4. klo 06.00 lähtien. Saarron tarkoituksen on estää kaiken Suomesta Ruotsiin mahdollisesti siirrettävän tuotannon tekeminen.
www.pappers.se

Lähde: http://www.paperiliitto.fi/paperiliitto/suomeksi/muut/300305.php

IsoDino sanoi:

Rahaa vain säästyy, kun nuokin paperit rullataan muualla. Igorit Venäjällä ja Pedrot Etelä-Amerikassa tekevät teidän työt oikein mielellään ilman saunalisiäkin. Ja paperi-patruunat polttavat tyytyväisinä sikareitaan.

Sitten kun Greepeace vielä pakko-suojelee kaikki meidän metsät, niin lakko voidaan lopettaa tarpeettomana. Eihän ole enää sitä lipeälle haisevaa tehdastakaan, jossa Dino joskus kävi töissä.

Stu sanoi:
Rahaa vain säästyy, kun nuokin paperit rullataan muualla. Igorit Venäjällä ja Pedrot Etelä-Amerikassa tekevät teidän työt oikein mielellään ilman saunalisiäkin. Ja paperi-patruunat polttavat tyytyväisinä sikareitaan.

Sitten kun Greepeace vielä pakko-suojelee kaikki meidän metsät, niin lakko voidaan lopettaa tarpeettomana. Eihän ole enää sitä lipeälle haisevaa tehdastakaan, jossa Dino joskus kävi töissä.

Jep, ehkä Pedrot ja Igorit voi rullailla välttävästi sanomalehtipaperia, mutta kyllä niillä tekemättä ainakin toistaiseksi jää hienoimmat paperilajit. Eiköhän ole parempi, että jättää kommentoimatta asiaa, jos tietoa ei ole enempää kuin se, mitä "naapurin veikko on kertonu irman veljen kaimalle".
Hyvä homma tuossa Ruotsin tuessa on se, että tilauksia ei voida sieltä kautta hoitaa, jos työnantaja työsulkuun turvautuu. :whip:

IsoDino sanoi:

Oikein mukava tietää. Etkös nyt kuitenkin voisi jatkaa tätä oman työnantajaliittosi parjaamista vaikka kollegoidesi kanssa, kun täällä whineämällä et pysty tilannettasi millään parantamaan kuitenkaan.

Tokihan minäkin voisin vaikka lähteä tässä ruotimaan kuukausittain 3 yrityksemme kehitystä tulosanalyyseineen, mutta:

a) se ei kiinnosta ketään
b) se ei hyödytä ketään

:piis:

IsoDino sanoi:
Toisaalta mitä pitempään ratkaisu viipyy sitä enemmän työnantaja säästää kun ei tarvitse maksaa teille tupon mukaisia yleiskorotuksia :lol2:

Aimotarmo sanoi:
Oikein mukava tietää. Etkös nyt kuitenkin voisi jatkaa tätä oman työnantajaliittosi parjaamista vaikka kollegoidesi kanssa, kun täällä whineämällä et pysty tilannettasi millään parantamaan kuitenkaan.

Tokihan minäkin voisin vaikka lähteä tässä ruotimaan kuukausittain 3 yrityksemme kehitystä tulosanalyyseineen, mutta:

a) se ei kiinnosta ketään
b) se ei hyödytä ketään

:piis:

Kovin näyttää sinullakin kiinnostusta olevan kun vähän väliä kommentoit tänne. :david:

Sanokaapa joku nyt, että hyväksyisittekö oikeasti omalla kohdallanne parin päivän karenssit sairaslomalla? Tai tuon kesäloman pilkkomisen johonkin helvetin seisokeihin pitkin vuotta? Ajatelkaa omaan duuniinne tätä. Sillä jos Paperiliitti nyt antaa periksi näissä, on se kaikilla muilla seuraavassa kierroksessa edessä.

Ja olen itsekin Paperiliiton jäsen, tosiin PPY:n (jalosutksen) ja meillä on jo sopimus kun nämä kiistat ei suoraan meitä koske. Mutta samat karenssit tulisi varmasti meillekin seuraavissa neuvotteluissa.

Eli pidetään edelleen niistä saavutetuista eduista kynsin ja hampain kiinni. Vai kuvitteleeko joku, että se työantaja muuttuu jotenkin lojaalimmaksi työntekijää kohtaa vaikka saisi siltä puolet palkasta ja kaikki edut otettua pois? Ja paskat sanon minä...

Ja ihmetyttää, että itkeekö täällä eniten ne, jotka eivät ole työelämässä vielä olleet? Sieltä koulunpenkiltä on hyvä huudella viisauksia.

Jortsu sanoi:
Tuo työnantajan vaatimus sairaslomakarensseista on ihan ymmärrettävä siinä valossa että paperityöläinen on vuodessa sairaslomalla keskimäärin 120 tuntia. Mutta kenties paperiliitto vääntää tämänkin jotenkin työnantajan syyksi.

Kuulostaa paljolta (3 viikkoa keskimääräisellä 40 tunnin viikolla). Kuinkahan paljon tuo on prosentteina työajasta? Pikaisesti googlella katsottuna poissaolot suhteessa työaikaan liikkuivat jossain 6-7 prosentin paikkeilla.

Musta tämä koko thread on aika turha.
Turhaa avautua että paperialalla on nyt niin vaikeata.
Yhtä lailla voisi jauhaa muiden alojen 'huonoista' palkoista ja eduista mutta ne asiat tuskin muuttuu täällä avautumalla.

Timba79 sanoi:
Kovin näyttää sinullakin kiinnostusta olevan kun vähän väliä kommentoit tänne. :david:

Yritetään mieluummin ymmärtää asioita, kuin sanoja. Eiköstä? :jahas:

Taivutetaan rautalangasta. Onko se nyt niin mielekästä vääntää tätä juttua YHDEN liiton sisältä, kun ei niitä työnantajia morkkaamalla täällä asiat muutu. Kohta taas kun neuvottelut pyörivät, niin täältä löytyy 16 threadia eri liittojen sisältä ja niille vielä 14 vastathreadia työnantajapuolelta, joissa jokaisessa on hurjat 2 henkilöä kirjottelemassa. Mikäli nämä asiat oikeasti vaivaavat, niin niille löytyy vaikutusvaltaisempia vaihtoehtoisia kanavia, toinen vaihtoehto olisi tietysti laittaa ne vittu-ku-vituttaa threadiin.

Feikkiedit: tosin, mikäs minä olen muita täällä threadin suhteen neuvomaan, joten mun puolesta rulla-apinat, jatkakaa. :love:

;)

Timba79 sanoi:
Sanokaapa joku nyt, että hyväksyisittekö oikeasti omalla kohdallanne parin päivän karenssit sairaslomalla? Tai tuon kesäloman pilkkomisen johonkin helvetin seisokeihin pitkin vuotta? Ajatelkaa omaan duuniinne tätä. Sillä jos Paperiliitti nyt antaa periksi näissä, on se kaikilla muilla seuraavassa kierroksessa edessä.

En hyväksyisi karenssia. En myöskään pakotettuna haluaisi pätkiä lomiani ympäriinsä.

Eli pidetään edelleen niistä saavutetuista eduista kynsin ja hampain kiinni. Vai kuvitteleeko joku, että se työantaja muuttuu jotenkin lojaalimmaksi työntekijää kohtaa vaikka saisi siltä puolet palkasta ja kaikki edut otettua pois? Ja paskat sanon minä...

Juurikin näin.

Ja ihmetyttää, että itkeekö täällä eniten ne, jotka eivät ole työelämässä vielä olleet? Sieltä koulunpenkiltä on hyvä huudella viisauksia.

Ihmettelen samaa.

Aimotarmo sanoi:
Etkös nyt kuitenkin voisi jatkaa tätä oman työnantajaliittosi parjaamista vaikka kollegoidesi kanssa, kun täällä whineämällä et pysty tilannettasi millään parantamaan kuitenkaan.

Pakkotoistolla keskustella asioista a:sta Ö:hön eli ei tämä sen huonompi treadi ole kuin moni muukaan. Ja kummasti kiinnostaa kuitenkin porukkaa.

Jortsu sanoi:
Toisaalta mitä pitempään ratkaisu viipyy sitä enemmän työnantaja säästää kun ei tarvitse maksaa teille tupon mukaisia yleiskorotuksia :lol2:

Kyllä "säästö" palkkakustannuksissa on niin pieni nähden siihen mitä työnantaja menettää tällähetkellä ylityökiellon takia.

Useissa tehtaissa Suomessa on jo tänään jouduttu pysäyttämään koneita. Ja meillä juoksee palkka, mutta työnantaja kusee, kun ei halua tulla vieläkään neuvottelupöytään.
Eli työnantaja tässä tällähetkellä kusee, ei paperiliittolaiset.

Timba79 sanoi:
Sillä jos Paperiliitti nyt antaa periksi näissä, on se kaikilla muilla seuraavassa kierroksessa edessä.

Tämä pitää paikkansa. Jos paperiliitto menettäsi nyt etujaan, niin se tulee näkymään myös muiden alojen tulevissa sopimuksissa ensi kierroksella.

Timba79 sanoi:

Eiköhän ne ole edelleen niitä kateellisia, jotka täällä itkevät.

Goatsilla sanoi:
Ei niistä eduista ole iloa, jos ei ole töitä.

Töitä paperialalla riittää ja tilauskanta meilläkin nousee koko ajan. Tällä hetkellä meilläkin koneet pyörii niin paljon kuin pystyvät.

blackie sanoi:
Musta tämä koko thread on aika turha.
Turhaa avautua että paperialalla on nyt niin vaikeata.
Yhtä lailla voisi jauhaa muiden alojen 'huonoista' palkoista ja eduista mutta ne asiat tuskin muuttuu täällä avautumalla.

Aimotarmo sanoi:
Onko se nyt niin mielekästä vääntää tätä juttua YHDEN liiton sisältä, kun ei niitä työnantajia morkkaamalla täällä asiat muutu. Kohta taas kun neuvottelut pyörivät, niin täältä löytyy 16 threadia eri liittojen sisältä ja niille vielä 14 vastathreadia työnantajapuolelta, joissa jokaisessa on hurjat 2 henkilöä kirjottelemassa. Mikäli nämä asiat oikeasti vaivaavat, niin niille löytyy vaikutusvaltaisempia vaihtoehtoisia kanavia, toinen vaihtoehto olisi tietysti laittaa ne vittu-ku-vituttaa threadiin.

En ole missään vaiheessa sanonut, että paperialalla on vaikeata. :david:
Tässä treadissa saa puhua myös muiden alojen työehtosopimuksista. Paperiliitto oli treadin nimessä suluissa.
Täällä ei myöskään ole tarkoitus saada asioita muuttumaan, vaan keskustella työehtosopimusasioista.

Aimotarmo sanoi:
joten mun puolesta rulla-apinat, jatkakaa. :love:

Kateellinen 5* :david:

:D

Pitää varmaan mennä tästä hakemaan hommia suoraan johonkin tehtaalle :D
Tosin mulle on aivan sama onko saitussa karenssia kun en ole koskaan muutenkaan kipeä. :)

IsoDino sanoi:
Töitä paperialalla riittää ja tilauskanta meilläkin nousee koko ajan. Tällä hetkellä meilläkin koneet pyörii niin paljon kuin pystyvät.

No, kyllä se siitä vielä, kiina opettaa.

Kateudesta: Kaikki ovat sinulle kateellisia. Onko hyvä nyt? Ei tarvitse itkeä siitä enää.

IsoDino sanoi:
Pakkotoistolla keskustella asioista a:sta Ö:hön eli ei tämä sen huonompi treadi ole kuin moni muukaan. Ja kummasti kiinnostaa kuitenkin porukkaa.

Totta turiset. Tosin tässä taitaa enemmän kiinnostaa tiettyjen nimimerkkien "avara" maailma, eikä itse threadin sisältö. Minua ainakin.

Eiköhän ne ole edelleen niitä kateellisia, jotka täällä itkevät.

Mikäli kuulun tähän joukkoon, niin joudun valitettavasti tuottamaan pettymyksen. Tai oikeastaan en, kateellinen voisin ehkä olla siitä miten kovin sulkeutuneilla murheilla/haasteilla elämäänsä voi elää. Mun aiemmista liittoja koskevista viesteistä on terävimmät ehkä voineet havaita tiettyä kyllästymistä eri työntekijäliittojen ajattelumalliin. Siihen on selkeä syy, joka on liittojen edustaman ideologian käsittämätön mustavalkoisuus. Juuri ideologian ylivalta järjellisestä ajattelusta, joka tässäkin threadissa välillä nostaa viesteistä päätään, ylittää minun ärsytyskynnykseni.

Toinen asia mikä ylittää ärsytyskynnykseni on de facto -tyylinen kateellisuusleimasin, jolla voidaan "asettaa" keskustelija omaan kastiinsa. Tämä tuo mieleeni aina seuraavanlaisen mielleyhtymän. Jorma ja Ossi olivat luokkatovereita ala-asteella. Jorma jätti yläasteen kesken ja keskittyi oman elämänsä tuhoamiseen päätyen vankilaan heti täysi-ikäiseksi tullessaan, kasvaen täysi-ikäiseksi idiootiksi. Ossi kävi rauhassa koulut ja yliopistot läpi. Löysi mahtavan naisen, perusti mukavan perheen ja on töissä erinomaisesti palkatussa asemassa nauttien jokaisesta elämänsä hetkestä. Kun miehet kolmekymppisinä törmäävät Veijon essolla ja Ossi hyväntahtoisesti morjenstaa Jormaa matkalla huoltamoon. Jorma tokaisee frendilleen Ismolle, että: "Vittu toi Ossi on kateellinen mulle, kun täs mun tuunatussa Asconassa o yli satakuuskyt heppaa! Vai Häh?!"

Hyvä! Tuskin kukaan tätä haluaisi muuttaa.

En ole missään vaiheessa sanonut, että paperialalla on vaikeata. :david:

Tässä quottasit minua. En ymmärtääkseni minäkään?!? :eek:

Kateellinen 5* :david:

:thumbs:

Goatsilla sanoi:
Ei niistä eduista ole iloa, jos ei ole töitä.

Kerroppa nyt mitä kaikkea olisit valmis uhraamaan jotta olisi niitä kuvitteellisia töitä? Ja kerro samalla miten paljon enemmän porukkaa työllistettäisi jos nyt vaikka tässä kejussa olevat edut poistettaisiin työntekijöiltä? Oma veikkaukseni on puhdas 0.

Ja tohon Aimotarmon rulla-apina kommenttiin en viitsi tämän :david: enempää kommentoida.

Enkä mä vieläkään tajua mitä täällä niistä palkoista meuhkataan, ei tässä edelleenkään ole palkasta kyse. Vaan noista lomien pilkkomisista ja karensseista saikkareille, sekä tosta ulkoistamishommasta. Sanokaa nyt joku vastaaninttäjä millä perusteella nämä pitäisi työntekijöiden niellä? Ja lopettakaa samalla se rulla-apina yms. paskanjauhanta.

Niin ja kuten IsoDino sanoi, on täällä vitusti turhempiakin ketjuja kun tämä. Jos tämä sentakia poistettaisiin, saataisiin samalla poistaa vähintään puolet yleisen ketjuista.

Timba79 sanoi:
Ja tohon Aimotarmon rulla-apina kommenttiin en viitsi tämän :david: enempää kommentoida.

No eikös siinä ollut riittävä määrä hymiöitä perässä hyväntahtoisen vitsin merkiksi? Nähtävästi ei kaikille. :eek: :rolleyes: :) :haart: :love:

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom