No niin täällähän käyty keskustelua läheisestä aiheesta. Itse olen nyt määräaikaisena varamiehenä töissä paperitehtaalla. Olen tässä 4-vuotta seuraillut alaa lähemmin kesätöiden merkeissä ja tuntuu että huonompaan suuntaan ollaan menty. M-Realin luottokelpoisuus on laskenut kun persnettoa on tehty, ja eikä UPM:n tuloskaan mikään hyvä ollut.
Tehdas jossa työskentelen menetti juuri merkittävän tilauksen kiinaan, kiinanpoika tekee melkein puolet halvemmalla nykyään, kiitos heikko dollari ja halpa työvoima. On sellainen uhka että yksi meidän paperikoneista menee kiinni lopullisesti jossei tulos parane
Kiinaan tuntuu nousevan noita uusia ja nopeita paperikoneita kuin sieniä sateella. Valtiokin tukee mukavasti noiden tehtaiden syntymistä, ja halpa bulkkipaperi tullaan varmasti tekemään kiinassa tulevaisuudessa noilla hinnoilla. Minä en usko siihen että Suomessa olisi jotain erityisosaamista tällä alalla mitä kiinalaiset eivät oppisi, ja sinnehän on myyty sitä osaamista jo vuosikausia. Ei tuo paperin tekeminen kauhean vaikeata ole sen jälkeen kun kone on säädetty kuntoon. Kiinan suunnallahan se paperi aikoinaan keksittiinkin...
Suomesta saatavan puun hinta syö myös tehtaiden tulosta. Suomen metsät on hyvin hoidettuja mutta hinta on myös maailman kallleimmasta päästä. Tuossa rajan takana onkin melkein loputtomat metsävarat jotka odottavat hakkuuta. Uskon että kun olot vakiintuvat venäjällä niin sinne nousee muutama paperikone. Halpaa puuta, energiaa ja työvoimaa löytyy ja suomalaiset metsäyritykset ovat varmasti mukana niissä hankkeissa.
Tiedän myös että herrat ovat laskeneet viimeaikoina, paljonko paperikoneen siirtäminen muualle maksaisi, ja hintaa sille projektille tulee sen verran että Suomalaiset tekevät sillä hinnalla 5-10 vuotta töitä sillä koneella.
Ei tuo palkkojen tai työehtojen laskeminen pelastaisi varmaan yhtään työpaikkaa Suomessa, sillä ei täällä kuitenkaan kiinalaisten 200-300 €:lla alkaisi kukaan töitä tekemään. Ja koska nykyään rahalla ei ole isänmaata, toiminnot siirretään juuri sinne missä ne tulevat halvimmaksi.
Paperiteollisuuden tulevaisuuden Suomessa näkisin silti kohtuullisena, vanhoja ja pieniä koneita pistetään kiinni, mutta uudenpiin tehdään investointeja ja niitä pidetään kilpailukykyisinä. Väki tulee toki vähenemään jonkin verran...
Ja mitä tuohon lakkoon tulee niin itse suostuisin työnantajan vaatimuksiin ja tekisin töitä jouluna ja juhannuksena. Tämä lisäisi Suomalaisten tehtaiden kilpailukykyä ja toisi paperityöntekijälle 10,000 mk lisää palkkaa muutamasta lisäpäivästä jos vuorot natsaisivat hyvin!
Tuo sairastelu omaan piikkiin on vähän paska juttu, mutta muut edut ovat niin hyviä että kyllä mies tuon kestään. Ja lomani voin kyllä pitää koska vaan kun ei ole perhettä vielä.
Eikä tuo meikäläisen palkka nyt niin suuri ole, joku 40,000 € vuodessa ( jos ne nyt vielä jatkavat tuota määräaikaista ). Vertailun vuoksi otettakoon meikäläisen faija joka tienaa maanviljelijänä 165 hehtaarin tilalla 35-45 000 € vuodessa riippuen säästä ja investoinneista koneisiin. Äijä on kummiskin saanu kaljoitella koko talven ja kohta joutuu rykäsemään pari kuukautta että saa siemenet lajiteltua, koneet kuntoon ja siemenet maahan. Sit voikin ottaa taas kuppia ja myrkytellä peltoja rauhassa kunnes syksyllä korjataan satoi pois. Mukavaa hommaa jos koneet on uusia :kippis1:
Ja itse teen sivubisteksenä IT-alla töitä. Perustuntipalkka 38€/h tuohon ei paperimies pääse edes sunnuntaisin, ja tuota hommaa pidän täysin resurssien tuhlauksena, istutaan kokouksissa ja jauhetaan paskaa eikä saada mitään aikaan.
Paperimiesten hommien helppoudesta vielä sen verran että välillä ollaan pirun kovilla, esim jos vaihdetaan lajia, tai kone risaa sen verran että rata katkeilee, mutta yleensä siinä ehtii sen iltalehden lukea hyvin kahvitellessa. Riippuu meinaan tosi paljon paikasta, koneenhoitajana joutuu käyttämään vähän enemmän päätään kun taas jossain se on pelkkää mekaanista toistoa ja muutaman napin painallusta.
PS. Näistä kahdesta viimepäivästä tehtaalla saisi hyvin provoiltua tähän keskusteluun. Olen varamiehenä tehtaalla, ja nyt kun miehiä ei ollut pois niin en päässyt mihinkään vakanssille joten kahvittelin sunnuntaina ja tänään koko 8-tuntia iltalehtien parissa ilmastoidussa kopissa päivystäen puhelimen ääressä ;) Sunnuntaina tuli 8x14x2 = 224 € ja maanantaina 8x14x3 = 336 € tekemättä yhtään töitä!!"#!"¤ ( Pääsiäispäivänä tripla liksa )
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Mitä yhteistä on muuten paperimiehellä ja Mannerheimin patsaalla?
Kun tarkkailee niitä oikein tarkasti voi huomata niiden liikahtavan ;)
Joo tulihan höpistyä...