Tutkimus: Miehet painavat töitä niska limassa – naiset eivät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja e1nomies
  • Aloitettu Aloitettu
Niin siis tarkoitin tähän keskusteluun liittyvää mielipidettä. Työelämässä en ikinä pahoittaisi naispuolisen mielipidettä, olen herrasmies. Kylmästä kahvistakaan en ole valittanut.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No sanotaan nyt välihuomautuksena sen verran, että mun naispuoliset työtoverit ovat olleet lähes järjestään päteviä, joustavia ja kovia tekemään töitä ja että niitä laiskoja kanoja on ollut yhtä paljon kuin hölmöjä miehiäkin.
 
No sanotaan nyt välihuomautuksena sen verran, että mun naispuoliset työtoverit ovat olleet lähes järjestään päteviä, joustavia ja kovia tekemään töitä ja että niitä laiskoja kanoja on ollut yhtä paljon kuin hölmöjä miehiäkin.

Menee jo liian paksuksi. Laitoin sut ignoreen.
 
Menee jo liian paksuksi. Laitoin sut ignoreen.

Lisäksi en ole törmännyt yhteenkään, joka käyttäisi keskustelussa tunnepohjaisia argumentteja pääasiallisena perustelunaan enkä myöskään sellaisiin, jotka eivät pitäisi nielemisestä tai jääkiekosta tai oikeastaan molemmista samaan aikaan. Rumia en myöskään ole koskaan tavannut.
 
Lisäksi en ole törmännyt yhteenkään, joka käyttäisi keskustelussa tunnepohjaisia argumentteja pääasiallisena perustelunaan enkä myöskään sellaisiin, jotka eivät pitäisi nielemisestä tai jääkiekosta tai oikeastaan molemmista samaan aikaan. Rumia en myöskään ole koskaan tavannut.

Komppaan, menee erittäin paksuksi. Mäki on vaan nähny vaan kauniita naisia, ei niitä rumia olekaan. Tai sit tää oli vitsi.
Meillä töissä sama tilanne kun edellä. Naiset ei tee ylitöitä yleisesti, ja suuren osan työajasta nämä juoruilevat, meikkailevat jnejne. Ne ketkä täällä sykkii vkl ja iltaisin 14h päivää dedisten armoilla, on miehiä. Naiset usein kieltäytyvät tästä.
Itelle tämä on ok niin kauan kun ollaan itkemättä palkoista eikä pyydetä miestä ostelemaan lahjoja ja tarjoilemaan drinkkejä. Ärsyttää siivellä eläminen, kuhan vaan itte näyttää hyvältä. Jokainen kuluttakoon sen mitä tienaa oikealla työllä, niin hyvä tulee:)

Ja kyseessä ei ole todellakaan sovinismia, vaan mielestäni tasa-arvoa. Monet naiset ihania<3 Nää "kukkahattusedät" on tosin joissain tapauksissa aika törkeitä, mutta monesti puhutaan ihan asiaa, ja tällöin ihan aiheestakin.
 
Jos teillä on siellä työpaikoilla oikeasti noin perseitä tilanteita niin kannattaisikohan niihin alkaa puuttua? Tuskin mikään muuttuu sillä, että itketään netissä muiden perseilystä. Itse olen pyrkinyt ottamaan esim. kehityskeskusteluissa esille epäkohtia sen sijaan, että ajattelisin kulleja.
 
Itse olen pyrkinyt ottamaan esim. kehityskeskusteluissa esille epäkohtia sen sijaan, että ajattelisin kulleja.
Tässä on havaittavissa ero miesten ja naisten käytöksen välillä. :D

Täytyy sanoa sen verran että tähän mennessä työn merkeissä vastaantulleet naiset eivät ole olleet kikattelevia tyhjäpäitä. Eiköhän tekniikan alan insinööri/DI koulutus takaa aika hyvän screenauksen sillä saralla.

Mutta. Monesti on tullut vastaan ihan muissa merkeissä sellainen jännä ilmiö, että tärkeintä tuntuu usein olevan oman perseen pelastaminen. Virheitähän välillä sattuu jokaiselle ja miesten kanssa homma menee pääsääntöisesti niin että sen kun huomauttaa että tässä on virhe ja pitäisi olla näin niin virhe korjataan ja homma toimii ilman kummempaa dramatiikkaa. Kaikki tietää mitä tapahtui ja ketään ei tarvitse erikseen syytellä mistään. Välillä on tullut vastaan tapauksia että kun virheestä huomauttaa alkaa varsinainen kalabaliikki KUKA on virheen tehnyt. Ja usein näissä tapauksissa on toimittu naisen kanssa.
 
Mutta. Monesti on tullut vastaan ihan muissa merkeissä sellainen jännä ilmiö, että tärkeintä tuntuu usein olevan oman perseen pelastaminen. Virheitähän välillä sattuu jokaiselle ja miesten kanssa homma menee pääsääntöisesti niin että sen kun huomauttaa että tässä on virhe ja pitäisi olla näin niin virhe korjataan ja homma toimii ilman kummempaa dramatiikkaa. Kaikki tietää mitä tapahtui ja ketään ei tarvitse erikseen syytellä mistään. Välillä on tullut vastaan tapauksia että kun virheestä huomauttaa alkaa varsinainen kalabaliikki KUKA on virheen tehnyt. Ja usein näissä tapauksissa on toimittu naisen kanssa.

Tähän olen minäkin törmännyt. Kerran olen jopa ottanut niskoilleni yhden pienen, täysin mitättömän virheen, jota en ollut tehnyt, jotta se helvetin melskaaminen loppuisi (kyseessä oli suunnilleen näppäilyvirhe, jonka johdota asiakas sai tuotteen Y1 eikä tuotetta Y2). Ja jos syyllinen todetaan niin sitten pitää pitkät pätkät selitellä ja puolustella sitä virhettä sen sijaan, että se korjattaisiin. Olen törmännyt näissä tapauksissa sekä miehiin että naisiin, nykyisessä työssä on enemmän naisia kuin miehiä, joten jakauma kaikessa sen mukainen.

----

On mulla tähän yksi teoriakin, mutta kannattaa nyt ennakkoon ottaa ne FEMAKKOFEMAKKOFEMAKKO-lasit päästä ja lukea vähän avoimemmin mielin. Kuinka monessa työpaikassa naiset on aina otettu samalla tavalla mukaan projekteihin ja työyhteisöön heti alusta alkaen sen sijaan, että heitä pidetään vain pakollisena kiintiönä, joka ei saa mitään järkevää aikaiseksi? Aivan varmasti omalla työpanoksellaan voi kuka tahansa, mies tai nainen, ottaa oman paikkansa työssä, mutta veikkaan silti, että aika moni menee siitä missä aita on matalin, koska se vastaan taistelu on niin vaikeaa (ja kyllä, elämässä pitää tehdä vaikeitakin asioita). Jos nainen antaa saman panoksen kuin mies, sitä osoitellaan ja taputellaan että voi jestas kun tyttökin osaa tehdä töitä kuin MIES. Kuka haluaa sellaista huomiota? Sukupuoli on aina esillä, teet sitten hyvin tai huonosti. Ainoa tapa tulla hyväksytyksi on ilmeisesti jäljitellä työpaikan miehiä ja sorsia niitä naisia, jotka mahdollisesti lusmuilevat, korostamalla sitä, että NAISET tekevät noin, paitsi minä. Jokaisessa yli 30 henkilön organisaatiossa tulee olla tasa-arvosuunnitelma, ja sitä tehtäessä on otettava kantaa myös tämän ketjun käsittelemiin ongelmiin, ei mihinkään kiintiöihin ja että kuka keittää kahvit.

Sitten tässä voisi kirjoittaa pitkät pätkät siitä, miten niiden naisten (ja miesten), jotka näkevät tämän ongelman, tulisi potkia ja vetää mukanaan parempaan työmoraaliin niitä, joilta ei oikein onnistu, mutta veikkaan että taistelen tässä tuulimyllyjä vastaan jos en ihan elämässä niin ainakin internetissä. Mikään ei ikinä muutu sillä, että päätetään jo etukäteen että noi on tommosia, eikä edes yritetä muuttaa asiaa vaan korkeintaan syvennetään kuilua entisestään.
 
No päiväkodissa työskentely on ainakin ihan oikeesti maanpäällinen helvetti. Lain mukaan taitaa mennä niin että max 7 penskaa yhden hoitajan vastuulla, mutta talousleikkausten takia siellä saattaa olla yli kymmenenkin lasta yhdellä hoitajalla. Miettikää nyt, kymmenen vilkasta pientä muksua, jotka menee jokainen eri suuntiin. En yhtään ihmettele, että näitä on viime aikoina päässyt karkailemaan päiväkotien pihoilta.
Mä tiedän oikesti niin monta päiväkotihoitajaa, jotka kessu huulessa rupattelevat keskenään lasten tehdessä sillä välin mitä tahansa. Kuvastaa kyseisten ihmisten ammattitaitoa sekin, että lapset tuovat aseen luoteja päiväkotiin leluksi ja henkilökunta ei tee asiasta ilmoitusta poliisille. Tämä on tosijuttu kotinurkilta vuosia sitten tapahtuneen asian tiimoilta. Homma kuopattiin ihan vain siksi, ettei tulisi lisähommaa asiaa selvitellessä. Ja vastuunpakoilua myös, sanomattakin selvää.
 
Useimmilla tämä kasvaa otsaan, ja siitäkös sitten kitistään.
Kasvata tarpeeksi pitkä otsaasi, niin saat näppärästi lyötyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun alat lutkutella sitä otsaasi kasvatettua meisseliä!:rock: Ja onhan se melkoinen piristys sitten kahvitunnilla, kun alat menstruoinnin sijaan demonstroida muille firman jätkille uutta ja tehokastakin tehokkaampaa ratkaisuasi.:D
 
Ja jos syyllinen todetaan niin sitten pitää pitkät pätkät selitellä ja puolustella sitä virhettä sen sijaan, että se korjattaisiin.

Ehkä joillain työpaikoilla on oikeasti niin nihkeä meiningi, että suunnilleen fudut uhkaa jos joku on tehnyt virheen. Ja siitä johtuu tuo ylenmääräinen melskaaminen. Kyseessä voi olla myös ikäkysymys, omat havainnot viittaavat siihen suuntaan että keski-iän ylittäneillä oman kunnian varjelu on ihan eri luokkaa kuin nuoremmilla.

Avaudutaan tähän nyt oma kokemus kun kävin huonekalukaupasta hakemassa lisäosaa kirjahyllyyn. Ne osat on nimetty jotenkin kryptisesti ja pyysin jotain perusosaa kun piti olla joku muu. Maksun jälkeen huomasin tämän (kun sai lapun käteen millä se osa haetaan varastosta) ja marssin takasin tiskille että sori, piti olla eri osa. Niin eikö se 50v tantta alkanut kailottaa kovaan ääneen: "ASIAKKAAN vika!". Jos olisin yhtään negatiivisempi ihminen niin olisin antanut pitää palikkansa ja hakenut naapuriliikkeestä.
 
Kuinka monessa työpaikassa naiset on aina otettu samalla tavalla mukaan projekteihin ja työyhteisöön heti alusta alkaen sen sijaan, että heitä pidetään vain pakollisena kiintiönä, joka ei saa mitään järkevää aikaiseksi? Aivan varmasti omalla työpanoksellaan voi kuka tahansa, mies tai nainen, ottaa oman paikkansa työssä, mutta veikkaan silti, että aika moni menee siitä missä aita on matalin, koska se vastaan taistelu on niin vaikeaa (ja kyllä, elämässä pitää tehdä vaikeitakin asioita). Jos nainen antaa saman panoksen kuin mies, sitä osoitellaan ja taputellaan että voi jestas kun tyttökin osaa tehdä töitä kuin MIES. Kuka haluaa sellaista huomiota?

Tuo sama paikanottaminen pätee myös miehiin jotka tulevat työyhteisöön uusina jäseninä. Ehkä he paikan saavuttavat helpommin kuin naiset mutta olen nähnyt "nyssykkä" tapauksia jotka eivät about koskaan saa otettua paikkaansa ja näin ollen turha odotella ylennyksiä ja palkankorotuksia.

Ja vaikka tässä on naisille naureskeltu niin on niitä hyviäkin naisia, varmaan pilvin pimein. Monesti esim tuotannollisissa töissä huolellisuus ja siisteys on omaa luokkaansa. Samoin sellaiset "nypläystyöt", niitä on turha antaa miehille kun ei miehen pää kestä puolta tuntia kauempaa sellaisen työn tekemistä, nainen taas tekee vaikka kuinka kauan, ja ilman virheitä. (enkä nyt tarkoita että vain yksinkertaisissa töissä menestyy, noi tuli ensimmäisenä mieleen...)
 
Tuo sama paikanottaminen pätee myös miehiin jotka tulevat työyhteisöön uusina jäseninä. Ehkä he paikan saavuttavat helpommin kuin naiset mutta olen nähnyt "nyssykkä" tapauksia jotka eivät about koskaan saa otettua paikkaansa ja näin ollen turha odotella ylennyksiä ja palkankorotuksia.

Ja vaikka tässä on naisille naureskeltu niin on niitä hyviäkin naisia, varmaan pilvin pimein. Monesti esim tuotannollisissa töissä huolellisuus ja siisteys on omaa luokkaansa. Samoin sellaiset "nypläystyöt", niitä on turha antaa miehille kun ei miehen pää kestä puolta tuntia kauempaa sellaisen työn tekemistä, nainen taas tekee vaikka kuinka kauan, ja ilman virheitä. (enkä nyt tarkoita että vain yksinkertaisissa töissä menestyy, noi tuli ensimmäisenä mieleen...)

Eikä ne nypläyshommat välttämättä ole edes yksinkertaisia, ne vaan on sellasia että suurimmalla osalla miehistä ei kärsivällisyys ja tarkkuus kestä tehdä niitä.

Oma lukunsa on sitten tämä jo tällä foorumillakin monesti keskusteltu, että kun olet mies ja vielä satut harrastamaan punttia, niin on suorastaan itsestään selvyys että saat sitten nostaa/kantaa/roudata kaikki painavat romut ja etenkin jos on ees jossain rappuset. Sitten se avuton tyttönen katselee siinä vieressä, keittäs perkele ees kahvit. :D
 
Tuo sama paikanottaminen pätee myös miehiin jotka tulevat työyhteisöön uusina jäseninä. Ehkä he paikan saavuttavat helpommin kuin naiset mutta olen nähnyt "nyssykkä" tapauksia jotka eivät about koskaan saa otettua paikkaansa ja näin ollen turha odotella ylennyksiä ja palkankorotuksia.

Yksipuolinen miehen rooli on yksi tämän päivän suurimmista epäkohdista mitä tasa-arvoon tulee. Samalla, kun naisasiaa on viety turhan railakkaasti miesvihaa sivuten eteenpäin on korostunut liiallinen "miesten mies"/"äijä" -kulttuuri, joka on todella ankara niille miehille, jotka tähän muottiin eivät sovi. Tällainen mies on ulkona kahdesta kategoriasta, koska ei voi olla juuri tietyntyyppinen mies, mutta ei ole nainenkaan. Ei kyllä käy kateeksi luovia missään homotteluviidakossa, jossa ulkonäköä myöten ruoditaan kaikki "epämiehekäs" epäkelvoksi ja jätetään esimerkiksi työelämässä osaaminen kokonaan huomiotta. Ja huumorin varjolla.
 
Sitten se avuton tyttönen katselee siinä vieressä, keittäs perkele ees kahvit. :D

Tämä on kyllä ikävä asenne monella miehellä, jos työyhteisössä on nainen, hän on automaattisesti se "sihteeri tai kahvinkeittäjä" ja varsinkin tytöttelyn kohde, vaikka muutoin ihan tasavertainen olisikin työyhteisössä.

Olen ammatissa, joka on perinteisesti hyvin miesvaltainen. Nykypäivänä tosin naisia alkaa jo valmistua miehiä enemmän. Silti edelleenkin hallitsevana on varsinainen hyväveli-kerho ja naisena (varsinkin nuorena) et saa arvostusta kolleegoilta vaikka olisit paljon parempi kuin mieskolleegat. Onneksi asiakkaat osaavat arvostaa myös meidän naisten osaamista ja alalla on mahdollista toimia yrittäjänä, jolloin ei keitellä kahveja kenellekkään muulle kuin itselleen ja ehkä kotona omalle perheelle.

Olen myös aiemmin ollut erittäin naisvaltaisella alalla, jossa klo 03 herätykset olivat normi arkea ja 11h+ työpäivät enemmänkin sääntö kuin poikkeus, ja kiltist naiset (sekä myös miehet) töitä tekivät.

Ammatinvalinnalla voi vaikuttaa palkkaukseen sukupuolesta riippumatta. Ihan turha siitä on narista. Itse en kannata minkään näköisiä kiintiöitä, vaan olen sitä mieltä, että paikka ja palkka kuuluvat sille joka on tehtävään kaikkein pätevin. Enkä tässä nyt tarkoita pelkkää koulutusta, vaan myös tapaa hoitaa asioita, sosiaalisia tai muita alalla vaadittavia taitoja. Luen myös itseni tätä nykyä erittäin suvaitsevaiseksi, sillä mielestäni nimenomaan VHM-joukosta löytyy oikein mallikelpoisia yksilöitä, mikäli he vaan panoksensa työmarkkinoille antavat.
 
Tämä on kyllä ikävä asenne monella miehellä, jos työyhteisössä on nainen, hän on automaattisesti se "sihteeri tai kahvinkeittäjä" ja varsinkin tytöttelyn kohde, vaikka muutoin ihan tasavertainen olisikin työyhteisössä.

Tajusitko Timban pointtia? Vai eikö ole ikävä asenne että naiset pitää automaattisesti miestä painavien tavaroiden roudaajana (mikä ei ole aina kivaa vaikka salilla kävisikin). Vai meneekö se TAAS niin että TASA-arvo toteutuu vain kun naisilla menee hyvin?
 
Back
Ylös Bottom