Tutkimus: Miehet painavat töitä niska limassa – naiset eivät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja e1nomies
  • Aloitettu Aloitettu
Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin. Jännä, että olemassa on vielä joitain miehiä joidenka ymmärrykseen ei mene, että kaikki naiset eivät ole ainoastaan kahvinkeittäjiä ja sihteereitä. Kävin erään koulun kurssiohjaajan puheilla jatkokoulutus asioissa. Valmistuin 7 vuotta sitten ja olen siitä lähtien ollut töissä ja olen yrityksen osaomistaja. Kurssiohjaaja ihan pokkana ehdotti minulle, että opiskelisin saman koulutuksen uudestaan mistä olen jo valmistunut. Mielestäni varsin erikoinen ehdotus. Jostain syystä hän myös pitää minua vain siihteerinä ja työkaveriltani oli udellut, että joko siihteeri on päättänyt tulla opiskelemaan jo olemassa olevaa tutkintoani..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin. Jännä, että olemassa on vielä joitain miehiä joidenka ymmärrykseen ei mene, että kaikki naiset eivät ole ainoastaan kahvinkeittäjiä ja sihteereitä. Kävin erään koulun kurssiohjaajan puheilla jatkokoulutus asioissa. Valmistuin 7 vuotta sitten ja olen siitä lähtien ollut töissä ja olen yrityksen osaomistaja. Kurssiohjaaja ihan pokkana ehdotti minulle, että opiskelisin saman koulutuksen uudestaan mistä olen jo valmistunut. Mielestäni varsin erikoinen ehdotus. Jostain syystä hän myös pitää minua vain siihteerinä ja työkaveriltani oli udellut, että joko siihteeri on päättänyt tulla opiskelemaan jo olemassa olevaa tutkintoani..

Jännä, että on olemassa vieläkin joitakin naisia, jotka painavat toisia naisia alas viittamalla sihteerin töihin sinä alimpana, keveimpänä ja turhimpana työnä :rolleyes:

Okei, otan tämän henk.koht, koska olen, yllätys yllätys, sihteeri. Kunnioitan ja ihailenkin saavutuksiasi, joista nyt en paljon tiedä, mutta ilmeisesti olet päässyt "korkeaan" asemaan ja ilmeisesti se on sinulle tärkeää. Mutta tästä iänikuisesta sihteeriläpästä, kaikissa työpaikoissani olen huomannut, että sihteeri on se, joka pitää yrityksen piuhat yhdessä ja kasassa. Toimii tukena, välittäjänä ja myös aktiivisena toimijana. Voihan toki olla yrityksiä, joissa sihteerit voivat vain keitellä kahvia ja lakata kynsiä.. mutta tulepa vilkaisemaan minun työpöytääni, minä tukehdun paperiin ja vaatimuksiin. Joudun painimaan monien ongelmien kanssa, yllättävän haastavienkin, koska esimiehet antavat paljon töitä luotetuille sihteereille. Kyllä, myös omia töitään. Ja se on ok, koska haluan haasteita, vaikka olen vain sihteeri.

Mutta jostain syystä tuo yllä kuultava asenne on juurtunut minuunkin, ja olen jo päättänyt, että korkeampi tutkinto on hankittava. Välillä vain mietin, teenkö sen vain sen takia, että voin sanoa kaikille muille minulla tuon tutkinnon/hienon tittelin olevan. Vaikka nautin sihteerin töistä, tunnen niistä ikuista alemmuuskompleksia. Ja taatusti paiskin töitä yhtä paljon kuin miehet, mutta toki vastuualueeni ovat hieman eri kuin suuryrityksen keskijohtoon kuuluvalla.
 
Jännä, että on olemassa vieläkin joitakin naisia, jotka painavat toisia naisia alas viittamalla sihteerin töihin sinä alimpana, keveimpänä ja turhimpana työnä :rolleyes:

Okei, otan tämän henk.koht, koska olen, yllätys yllätys, sihteeri. Kunnioitan ja ihailenkin saavutuksiasi, joista nyt en paljon tiedä, mutta ilmeisesti olet päässyt "korkeaan" asemaan ja ilmeisesti se on sinulle tärkeää. Mutta tästä iänikuisesta sihteeriläpästä, kaikissa työpaikoissani olen huomannut, että sihteeri on se, joka pitää yrityksen piuhat yhdessä ja kasassa. Toimii tukena, välittäjänä ja myös aktiivisena toimijana. Voihan toki olla yrityksiä, joissa sihteerit voivat vain keitellä kahvia ja lakata kynsiä.. mutta tulepa vilkaisemaan minun työpöytääni, minä tukehdun paperiin ja vaatimuksiin. Joudun painimaan monien ongelmien kanssa, yllättävän haastavienkin, koska esimiehet antavat paljon töitä luotetuille sihteereille. Kyllä, myös omia töitään. Ja se on ok, koska haluan haasteita, vaikka olen vain sihteeri.

Mutta jostain syystä tuo yllä kuultava asenne on juurtunut minuunkin, ja olen jo päättänyt, että korkeampi tutkinto on hankittava. Välillä vain mietin, teenkö sen vain sen takia, että voin sanoa kaikille muille minulla tuon tutkinnon/hienon tittelin olevan. Vaikka nautin sihteerin töistä, tunnen niistä ikuista alemmuuskompleksia. Ja taatusti paiskin töitä yhtä paljon kuin miehet, mutta toki vastuualueeni ovat hieman eri kuin suuryrityksen keskijohtoon kuuluvalla.

Jännä, että tartuit kaikista epäollennaisempaan kohtaan :D Taisin itse ilmaista itseäni vähän huonosti kylläkin. Kirjoituksen tarkoitushan ei ollut vähätellä sihteereitä tai heidän töitään. Tiedän kyllä, että nykypäivänä sihteereiden vastuu kasvaa kasvamistaan ja omaankin toimenkuvaan kyllä samankaltaiset työt sisältyy.

Sihteeri-sanalla on vain varsin negatiivinen kaiku, vieläkin. Tätä ammattia käytin juurikin sen takia esimerkkinä, koska kurssiohjaajan asenne kuvasti tätä asennetta hyvin. Lähinnä kirjoitukseni koski hämmästystä kuinka kurssiohjaaja viitsikin ehdottaa minulle jo olemassa olevaa tutkintoa. Vähän sama kuin kävisi lukion muuten vaan uudestaan tai opiskelisi toistamiseen itsensä merkonmiksi. Kurssiohjaajalla oli aivan erilainen asenne minun opiskeluihin kuin miespuolisen työkaverini opiskeluihin. Ja kirjoituksella ajoin sitä takaa, että on jännää, että on olemassa ihmisiä jotka edelleenkin asettavat miehet ja naiset ihan eri kastiin.

Ps. En arvostele lukion käyneitä tai merkonomeja ;)
 
^ :D No yritinkin hieman keventää sanomaani kertomalla miksi otin asian henkilökohtaisesti. Varsinaisesti sinun tekstisi toimi kimmokkeena yleisen tason ajatuksen juoksulle. Ja ymmärrän viiltävän sarkasmisi viimeisessä lauseessa, joten en varmasti ala puolustella puolen sivun verran merkonomeja tai herra varjelkoon, jopa yo-merkonomeja ;)
 
Vaikka mulla ei ole oikeastaan kokemusta, niin sen sanon, että opettajan ammatissa tämä ei pidä paikkaansa. Se on varmaan niitä harvoja ammatteja, jossa jakauma on suunnilleen 50/50, ja molemmilla sama vastuu, palkka ja arvostus.
 
Vaikka mulla ei ole oikeastaan kokemusta, niin sen sanon, että opettajan ammatissa tämä ei pidä paikkaansa. Se on varmaan niitä harvoja ammatteja, jossa jakauma on suunnilleen 50/50, ja molemmilla sama vastuu, palkka ja arvostus.

Molemmilla sama palkkaluokittelu suunnittelupuolellakin. Taitaapa mennä tasan aika monessakin paikassa. Jotkut haluaa sitä vastuuta, onnee niille ja kylhän sen pitääki palkassa näkyä oli sit nainen tai mies. Nainen vaan ei usein halua vastuuta, ja sen ymmärtää. En mäkään, siks saanki sen puoltoist tonnii kuukaudessa:david:
 
No joop. Katsotaas nyt sitten tätä firmaa. Aloitin siivoojana, osoitin kiinnostukseni huoltomiehen hommiin, nyt olen siinä duunissa. Siivoojana en tarttenut autoa, nyt tartten ja hommaan kuuluu myös lipunlaskuja. Peruspalkka on 10% parempi, kuin ennen ja saan ajokilometreistä + laskuista noin 20% vielä lisää.

Saan siis aika paljon enemmän palkkaa tällä hetkellä, kuin joku saman aikaa firmassa ollut siivooja. Vastuuta on toki enemmän ja myös osaamista vaaditaan, sekä ylitöitä tulee aina vähän väliä.
 
Pari tyhmää kysymystä tuosta artikkelista sallittanee, edustan sentään tätä kynsienlakkailusukupuolta:

Jos pointti on siinä, että miehet ansaitsevat enemmän koska tekevät enemmän ylitöitä, minkä takia tämä edellyttäi palkankorotuksia miehille tasa-arvon nimissä? Siksikö että he tekevät nämä ylityöt palkatta (ja ansaitsevat täten enemmän näiden palkattomien ylityötuntien vuoksi)?

Mielenkiintoisia myös nuo jutussa esitellyt kaaviot miesten ja naisten erilaisesta ajankäytöstä. Ensimmäisessä ajankäyttöä koti- ja ylitöineen ikäryhmissä 10-65 vuotiaat. En tähän hätään muista teinkö kymmenvuotiaana tuntimääräisesti enemmän kotitöitä kuin vaikkapa velipoika, mutta muistelisin että ylitöitä tuli tehtyä kieltämättä aika vähän. Toisessa kaaviossa taas on "työllisten" työtunteja ja palkkoja, miesten työtuntien sisältäessä asevelvollisten tekemät 50 miljoonaa tuntia töitä. Niin, no onko asevelvollinen sitten työllinen vaiko ei, ken tietää, mutta mitenkäs asevelvollisen palkkataso tai tuntiliksa rinnastuu muiden "työllisten" palkkatuloon? Toki varsin mainiosti, jos heidän työtuntejaan kannattaa palkkatason tasapuolisuuden selvittämiseksi vertailla.

Kuten edeltä huomaa, tilastollinen ajatteluni on sangen alkeellista, joten ehkä vain otan euroni (joka on muuten euron) ja menen ostamaan sillä kahvia. Sitten voisi vaikka vähän meikkailla.
 
Ei asevelvollinen ainakaan vapaa-aikaansakaan siellä vietä. Vertaisin lähinnä vankeusrangaistukseen, paitsi että vankilassa ei tarvitse mitään tehdä. Minimipalkka kaiketi tuosta olisi syytä laskea koko ajalta + päivärahat + ylityökorvaus metsäöiltä + korvaus ihmiselle sopimattomista työ- ja majoitusoloista. Joku voisi laskea mitä valtio jää asevelvolliselle velkaa tuolla kaavalla.
 
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011070614013345_uu.shtml

"Lähes joka toimialalla naiset olivat tyytyväisempiä kuin miehet."

Onko se joku ihme, kun mies on se perheen pääelättäjä usein, eikä nainen ota niin paljoa vastuuta eikä paina niska limassa oli kyse alasta kun alasta, vaan kun klo 16 napsahtaa, niin johan lähetään shoppaamaan. Mies raivoo pörssiä samalla kun painaa yliduunia hirveessä tressissä läpi kesän. Nainen matkustelee ja käy shoppailemassa ja jalkahoidoissa. Näin yleisesti.
 
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011070714019376_ul.shtml

"Naisilla pienempi palkka kuukautisten ja lasten vuoksi"


Naispuheillaan kohauttanut johtaja sai kenkää.

Naisilla on kerran kuussa
Naisilla on kerran kuussa "sairausongelmia", potkut saanut johtaja sanoi. (COLOURBOX.COM)

Uusiseelantilaisen työnantajajärjestön johtaja Alasdair Thompson puhui naisten roolista työelämässä radiohaastattelussa viime kuussa.

Hiljattain julkaistut tilastot osoittivat, että naiset saavat Uudessa-Seelannissa noin 12 prosenttia miehiä vähemmän palkkaa. Thompsonilta kysyttiin, mistä palkkaero johtuu.

- Ketkä ottavat eniten sairauslomia? Naiset, yleensä ottaen, Thompson sanoi.

- Miksi? Koska kerran kuussa heillä on sairausongelmia. Ei kaikilla heistä, mutta joillain on.

- Heillä on lapsia ja he tarvitsevat vapaata ja lomia mennäkseen kotiin. Kyse on heidän tuotteliaisuudestaan. Ei se ole heidän vikansa, Thompson jatkui.

- Olen pahoillani. En mielelläni sano näitä asioita, koska kuulostaa siltä kuin olisin seksistinen, mutta nämä ovat elämän faktoja.

Myöhemmin Thompson pyysi kommenttejaan anteeksi. Se ei kuitenkaan auttanut, sillä hänen työnantajansa Employers' and Manufacturers' Association antoi hänelle potkut.

Uuden-Seelannin työministeri kuvaili Thompsonin kommentteja "aivoräjähdykseksi".



Ja taas on pari naispuolista tuttua motivaatiosaikulla. Kuulemma vähintään kuukausi pitää olla poissa vuodessa oli kipeä tai ei.
 
Mä en oo ollu saikulla kolmeen vuoteen.

Jos on lapsia, niin yleensä silloin äiti jää kipeän lapsen kanssa kotiin, ei isä.
 
Ja taas on pari naispuolista tuttua motivaatiosaikulla. Kuulemma vähintään kuukausi pitää olla poissa vuodessa oli kipeä tai ei.

Onhan noita lusmuilijoita miehissäkin. Tosin sitten vastapainoksi taitaa olla enemmän miesten ongelma loppuunpalaminen liian työnteon vuoksi?

Lähtee vähän käsistä nuo väitteet, onko niillä kuukautisilla oikeasti niin paljon vaikutusta? Totta kai joillain naisilla ne näkyy enemmän, joillain vähemmän, mutta aika posketonta minusta syyttää niitä noin yleistäen.
 
Lähtee vähän käsistä nuo väitteet, onko niillä kuukautisilla oikeasti niin paljon vaikutusta? Totta kai joillain naisilla ne näkyy enemmän, joillain vähemmän, mutta aika posketonta minusta syyttää niitä noin yleistäen.
Mä en juuri nyt löytänyt prosentteja, että kuinka isolla osalla kuukautiskivut ovat häiritsevän voimakkaita, mutta yhden dysmenorrea-artikkelin mukaan ne ovat "toistuvia" 13 prosentilla - onkohan tuohon nyt sitten otettu mukaan vain voimakkaat kuukatiskivut, jos lieviä ei lasketa dysmenorreaksi. Onhan tuo nyt kuitenkin kohtuu iso prosentti. Aiheuttaa todennäköisesti korkeintaan 1-2 päivän poissaolon työstä.
 
Back
Ylös Bottom