- Liittynyt
- 27.2.2004
- Viestejä
- 5 834
Em. esimerkin kaltaista tilannetta en pitäisi julkisrauhan rikkomisena. Pykälän viimeinen momentti kertoo, että julkisrauhan rikkomisena ei kuitenkaan pidetä tekoa, josta on aiheutunut ainoastaan vähäinen haitta. Kolmetoistavuotiaan lissun hokemat tuskin ovat vähäistä suurempi haitta. Ja kun Lissulla on lähtökohtaisesti oikeus olla koulussa, niin kynnys poistamiseen on korkea. Ja poistaminen häiriökäyttäytymisen takia ei edelleenkään tapahdu hätävarjeluun vedoten.
Se metelöinti ei ole tässä tapauksessa se julkisrauhan rikkominen, vaan luvaton oleskelu, kun sen on asianomaisen tilan haltija nimenomaan kieltänyt ja kehottanut henkilöä vielä poistumaan tilasta häiriköimästä (tosin se mitä tyyppi tekee luvatta oleskellessaan ei ole olennaista, vaan se, että oleskelu alueella on luvatonta).
Lisäksi julkisrauhan rikkomisesta voi rangaistuksena seurata 6kk vankeutta, jolloin voidaan harkita jopa kiinniottoa jokamiehenoikeuksien nojalla.
Valitan, mutta edellämainitut pykälät ovat tuubaa. RL 3 luvun 6 § käsittelee tahallisuutta ja 7 § tuottamusta.
Juu kyseinen valtioneuvoston tiedote käsittelee nimenomaan tuota pykälien muutosta, joten ne olivat vanhat osoitteet.
"Kun RL 24 luku vuonna 2000 annetulla lailla uudistettiin (531/2000), julkisrauhan rikkomista koskevat
säännökset sijoitettiin eri pykälin kuin yksityisen kotirauhan rikkominen."
Kerro minulle millainen metelöinti on hyökkäystä ja kuka on se henkilö ja puolustautuja johon tämä metelihyökkäys kohdistuu?
Julkisrauhan tai kotirauhan suojaamalla alueella luvaton oleskelu on oikeudeton hyökkäys, jonka estämiseksi voidaan käyttää hätävarjelua.
Tosin jos henkilö riittävästi metelöi ja käyttäytyy uhkaavasti kieltäytyen poistumasta, niin tällöin voidaan mahdollisesti tulkita myös alkavassa olevaksi hyökkäykseksi, jolloin jälleen kerran hätävarjelun perusteella saatetaan suorittaa poisto pienemmän pahan periaatteella.
Tämä on esimerkiksi kaupan alalla otettu linjaus muun muassa HOK:n ja K-ryhmän turvallisuuspäälliköiden toimesta, että häiriköt voidaan henkilökunnan toimesta poistaa ja estää näiden pääsy liiketilaan julkisrauhan turvaamisen perusteella.