Ärsyttää edes puhua opettajien voimakeinoista, mutta menköön. Kenenkään opettajan ei pitäisi joutua moisia edes pohtimaan. Opettajan työn pitäisi olla opetuksen suunnittelua ja valmistelua, sekä suunnittelun ja valmistelun perusteella opetuksen toteuttamista, ei mitään muuta. Vaan paskat, niin se menisi täydellisessä haavemaailmassa. Todellisuudessa työ on ihan liialti jotain aivan muuta.
Opettajien ammattikunta koostuu pääasiassa naisista nykyään, joka koulussa, ei vain 1.-6. luokkien osalta. Opettajan työn pitäisi periaatteessa perustua vain opettajan aivojen sisältöön ja siihen, että opetuskeinoilla osaisi siirtää hieman tietoa oppilaiden aivoihin. Täten periaatteessa ja teoriassa 150cm/40kg heiveröisen naisen pitäisi pystyä opettamaan samalla lailla, kuin 200cm/150kg voimanostoa ja lukkopainia harrastavan miehenkin.
Ja sit takas todellisuuteen...
Muistelkaapa tarkasti, minkä verran teidän kouluaikoina yläasteikäisten koko vaihteli. Jep, PALJON! Mun isoin oppilas on tällä hetkellä 197cm ja vissiin noin 110kg (muistaakseni). Ei voimaile, mutta on siis iso. Muutenkin suurin osa oppilaista on selkeästi isompia, kuin keskivertonaisopettajat. Periaatteessa em. asioilla ei pitäisi olla mitään merkitystä, mutta kyllähän sen jokainen ymmärtää, että kyllä niillä on. Nykyään oikeudessa pistetään vissiin lähes pelkästään rinnakkain asiat lapsi/nuori vs. aikuinen välittämättä fyysisestä koosta. Automaattisesti oletetaan, että aikuinen on ylivoimainen nuoreen nähden. Lisäksi kun pistetään oikeudenkäyntiin menevä aika, raha ja vaiva, niin ehkä voi paremmin ymmärtää sen, miksi ope monesti ennemmin kuuntelee vittuilua ja katsoo valitettavasti ns. sormien läpi asioita, joista pitäisi rangaista. Ehkä vartija pystyisi toimimaan vapaammin ja saamaan siten kouluolosuhteita rauhoitettua.
Lisäksi open työn arki on sitä, että aina pitää pelätä ilkivaltaa polkypyöräänsä tai autoansa kohtaan. Osittain senkin takia varmaan kuri on kouluissa mennyt liiankin huonoksi. Moni opettaja joutuu tai haluaa asua eri paikkakunnalla, missä opettaa em. asioiden takia. Onpahan ilkivallan tekijöillä edes vähän vaikeusastetta lisää, kun joutuu esim. 15-50km reissaamaan kohteeseensa (paitsi open auto koulunpihalla on toki lähellä joka koulupäivä).
Jotta siis se 150cm/40kg fiksu, koulutettu ja osaava fyysisesti heiveröinen naisope voisi tehdä työnsä kunnolla, olisi paikallaan, että luokassa olisi ainakin kouluavustaja (siis toinen opetuksessa mukana oleva aikuinen) ja vartija, ainakin isommissa kouluissa ja luokilla. Olen jo pitkään kannattanut sitä, että vaikkapa jokaista 100 tai 150 oppilasta kohti pitäisi koulussa olla ammattimainen vartija, kunnon voimankäyttöoikeuksilla. Heidän tulisi myös toimia ikuisina välituntivalvojina, kiertää koulun alue ja vähän sen ulkopuolellakin ja jakaa alueen ulkopuolella esim. tupakalla maleksiville oppilaille jälki-istuntoa. Lisäksi toki pitäisi välituntivalvonnassa olla opettajiakin mukana, sehän on selvää. Ilmeisesti lain kirjain täyttyy, jos välituntialueella on yksikin opettaja valvojana (vaikka oppilaita olisi satoja), lain henki sen sijaan ei.
Tajutkaa ja tietäkää, että jenkkilä on jo täällä, monessakin mielessä ja koko ajan yhä enemmän. Peruskoulu on hyvin erilainen paikka verrattuna vaikkapa 1980-lukuun, siis oppilaiden puolesta. Miksei sen tulisi olla erilainen paikka myös henkilökunnan puolesta?
Ennen vanhaan jokaisella vähänkin isommalla koululla oli myös talonmies tai huoltomies ja terkkari koko koulupäivän ajan paikalla, joka päivä (ainakin muistaakseni näin oli 1980-luvulla). Nyt terkkarin asiakkaina voi olla 800-1000 oppilasta (1980-l ehkä 300), joten aikaa per oppilas on aika paljon vähemmän, kuin ennen. Ei näissä asioissa ole kyse muusta, kuin rahasta ja numeroista. Paljonko työvoimaa kouluihin halutaan, montako minuuttia opetusaikaa per oppilas per oppitunti halutaan antaa (open aika per oppilas on suoraan verrannollinen oppilasmäärään) jne.
Juu, vielä olen tyytyväinen open työhön (ikinä ei ole tarvinnut voimakeinoihin turvautua, pystyisin kyllä, mutta en missään nimessä halua, painajainen on moinen tilanne), mutta työolosuhteet joutaisivat parantua, esim. siten, että palkattaisiin kouluihin talkkarit, lisää terkkareita, lisää koulukuraattoreita, lisää kouluavustajia ja miksei myös vartijoita. Opettajien palkkoja nostamalla ei saada opettajien työolosuhteita paremmiksi. Joskus oikein ärsyttää OAJ:n ainainen marina opettajien palkoista, ei niissä mitään vikaa ole. Työolosuhteissa sen sijaan on. Tuntuisi olevan sama homma terveyskeskuksissa lekureiden suhteen.