Pari kysymystä, kun en jaksa kaikkea lukea läpi:
1. Mitähän maksaa vartijakortin suorittaminen? Ja mistä näkee missä ja koska niitä järjestetään?
2. Mitä maksetaan uudelle vartijalle?
3. Mitä se työpäivä suunnilleen käsittää?
4. Meneekö työajat miten sattuu? 8h päivä?
Vastailen vielä sulle tähän omat näkökulmat, vaikka tuossa pari esimerkkiä on jo tullutkin.
1. Aluksi ainakin kannattaa mennä isoon firmaan töihin, joka kustantaa kurssit.
2. Jos on sosiaalinen ihminen ja pystyy tekemään asiakaspalveluhommia, niin ehdottomasti kannattaa mennä respaan. III-tason palkka ja yleensä ihan mukavat hommat. Ite aloittelin tällä tavoin vartijan hommat ja ei ollut edes sitä 90% palkkaa, vaan normaali 100% heti kättelyssä.
3. Mulla on kokemusta kentältä aika laajasti.
-Myymälähommat on aika tylsää seisoskelua, paitsi jos haluaa jonnekin alepaan Kallioon. Jotkuhan tietenkin tykkää siitä painimisestakin.
Itse oon tehnyt yhden työvuoron ja se kyllä riittää tältä puolelta. :D
-Piiri on autolla ajamista ja kerrostalojen portaitten ramppaamista ylösalas tai isojen talojen ympärikävelemistä. Ihan leppoisaa, jos ei tarvi hälytyksiä ajella.
-Respassa on siisti sisäduuni ja vartiointia aika minimaalisesti sanan varsinaisessa merkityksessä. Ihmisten kanssa asioimista ja kaikenlaisten pikkuhommien tekemistä. Työpäivät kuluu aika joutuisaan. Suosittelen.
-Paikallisvartiointi on yleensä jossain valvomossa istuskelua. Todella leppoisaa hommaa ja yleensä on netit, telkkarit ja poppivehkeet käytössä. Muutama pitempi kierros työvuoron aikana ja loppuaika vapaata hengailua. Ite teen näitä nykyisin ja mukavasti on mennyt aika. Teen pelkkää yövuoroa, joten liksa on ihan kohtuullinen (n. 1800-1900e) ilman ylitöitä. Muutamalla lisävuorolla menee helposti päälle 2000e/kk tulot. Suosittelen.
4. Työvuorot riippuu täysin kohteista, joten 5h-14,5h. Jos tekee pitkää päivää, niin kerran kuussa on yleensä 5-6 päivää putkeen vapaata.