Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kukaan käyny lähiaikoina tätä 40h kestävää vartijan työn perusteet kurssia? Kiinnostais tietää millasia ne 5 päivää on.. Sit toinen kysymys, eli tietääkö kukaan mitä koulutusta tarvii että voi toimia VPOP:na varuskunnissa? Enkä oo nyt kiinnostunu sellasist vastauksista et "VPOP:n hommat on paskaa!" tai et "Palkka on paska ja VPOP on paska+ työajat on hanurista!" vaan kaipaan vastauksia em. kysymyksiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kukaan käyny lähiaikoina tätä 40h kestävää vartijan työn perusteet kurssia? Kiinnostais tietää millasia ne 5 päivää on.. Sit toinen kysymys, eli tietääkö kukaan mitä koulutusta tarvii että voi toimia VPOP:na varuskunnissa? Enkä oo nyt kiinnostunu sellasist vastauksista et "VPOP:n hommat on paskaa!" tai et "Palkka on paska ja VPOP on paska+ työajat on hanurista!" vaan kaipaan vastauksia em. kysymyksiin.

Itselläni tuo 40h kurssi päättyi juuri toissaviikon perjantaina, se oli kylläkin joku "hieman laajennettu" versio kuulemma, 2vko kesti se ja 8-15 oli joka päivä about. Teoriasetit laista yms. kuten erilaisista hälytinjärjestelmistä. Voimankäytöstä oli päivän teoria ja kahtena päivänä sumutin ja patukkakoulutus.

IMO mielenkiintosta oli.. toivottavasti työtkin kun niitä nyt löytyisi =)

PS. osaako joku kertoa mielipiteitä hälytyskeskustehtävistä? niitä voisi ainakin olla täällä jyväskylän suunnalla.

Hälytyskeskuspäivystäjät ovat käsittääkseni yleensä niitä jotka ovat itse siellä kentällä olleet hankkimassa sitä kokemusta. Varmaan siinä hommassa hyvä tietää miten se homma oikeasti toimii. Että voi noin nuorena aloittavana olla paha päästä, mutta mistäs sitä tietää ellei yritä. Vissiin ihan hyvä homma sekin.

Hälytyskeskuspäivystäjät ovat käsittääkseni yleensä niitä jotka ovat itse siellä kentällä olleet hankkimassa sitä kokemusta. Varmaan siinä hommassa hyvä tietää miten se homma oikeasti toimii. Että voi noin nuorena aloittavana olla paha päästä, mutta mistäs sitä tietää ellei yritä. Vissiin ihan hyvä homma sekin.

Noinhan sitä äkkiä luulisi mutta.. pari jamppaa tuoltakin kurssilta oli kysellyt piiriä jne. mutta tarjolla oli vaan hälytyskeskushommia =) Ja mun käsittääkseni ovat siellä työtkin jo aloittaneet. Firmana G4S.

Pari kysymystä, kun en jaksa kaikkea lukea läpi:

1. Mitähän maksaa vartijakortin suorittaminen? Ja mistä näkee missä ja koska niitä järjestetään?

2. Mitä maksetaan uudelle vartijalle?

3. Mitä se työpäivä suunnilleen käsittää?

4. Meneekö työajat miten sattuu? 8h päivä?

1: 500-800e. Ite otin eka yhteyttä vartioimisliikkeeseen ja sen jälkeen menin heidän kustantamalleen kurssille.

2: Palkat TES:in taulukon mukaan. Peruspalkka n. 7.80/h ja iltalisä 17-21 75snt/h ja yölisä 1.35e/h. (en oo ihan sentilleen varma) Pyhät ja sunnuntai tupla.

3: Riippuu mitä tekee. Myymälässä ollaan kameroilla, seistään kassoilla, kiinniottoja, poistamisia, ehkä työnnellään vähän ostoskärryjä parkkipaikalta ja muu ns. talonmiehen työ. Sairaalassa seistään aulassa ja katellaan meininkiä. Piirissä ajellaan kohteita läpi ja tehdään kierroksia.

4: Työajat riippuu kohteesta. Aamuvuoro esim. 06.45-15.30 ja ilta 15.30-21.30 tai 20.00-06.00 sekä lauantaisin erikoiskohteet vaikka 10-18

Auttoko yhtään vai menikö mun työaikaa taas turhaan pakkiskirjotteluun...

edit: Nojoo, ehkä Ankan kirjotus on sitä mitä se työ käytännössä oikeesti on...

1. Mitähän maksaa vartijakortin suorittaminen? Ja mistä näkee missä ja koska niitä järjestetään?

Nuo riippuu ihan täysin firmasta.
1) Riippuu mistä kautta. Jos pääset työkkärin kautta niin sulle maksetaan kortin suorittamisesta.
2) Sua vedetään kuivana kakkoseen ja ekat 4 kk maksetaan 1 tason palkkaa 90 %:lla. Eli jos paska mäihä käy niin saat käteen 7,15 e/h, vaikka sulle kuuluis ihan jotain muuta.
3) Riippuu kohteesta. Paska marketti niin työnnät kärryjä ja ladot pulloja 1/3 työajasta ja saat huudot kun ei tuu kiinniottoja. Hyvä marketti taas niin kuittailet hälyjä ja teet sitä oikeaa työtä. Huonossa piirissä taas saat ajaa kelloa vasten. Hyvässä taas ehdit tarkistamaan kohteetkin.
4) Riippuu vain ja ainoastaan siitä joka tekee työlistat. Entisessä firmassa se yks saatanan puusilmä laittoi 7 pv putkeen 12 h päiviä. Kiitos tessin tää on täysin mahdollista.
Nykyään mulla on max 8 h päiviä ja silti listat on "normaaleja" eli vastaa ns. kolmivuorotyötä.

Jos vartijakortin suorittamiseen kuuluu työharjoittelu niin kannattaa suorittaa se ainakin kahdessa eri firmassa, niin näkee eri hommia ja sen yrityskulttuurin.
Näillä palkoilla työssä jaksaminen nousee avainasemaan.

1. firma maksaa kurssit lähes poikkeuksetta

2. riippuu täysin tehtävästä, www.vartijat.com ja tes.

Noihin loppuihin sanoisin, että kerro millaiset vartijan hommat kiinnostaa niin on helpompi vastata. Jos et osaa sanoa jotain tiettyä, niin sano ainakin muutamia jotka ei kiinnosta.

Ainakin täällä päin mitä luen työpaikka ilmoituksia, niin vaaditaan vartijakortti, eikä yhdessäkään ole lukenut, että koulutetaan.

Saatanan kallista jos yli 500e kortti ja sitte tommosella liksalla olla. Vaikka homma vois ollakki kiinnostavaa hetken aikaa, niin en tiedä kannattaako tuohon ruveta ns.kakkosvaihtoehtotyönä. :)

Voi olla, ite laitoin s-postia kun netissä haettiin väkee ja kerroin vaan, että olin intissä spollena ja mitä osaan, harrastan ja siviilisäädyn ym. ja sitten pääsin haastatteluun päivän varotusajalla ja tää kenttäpäällikkö sano, että on tossa noita kortillisiakin, mutta me koulutetaan mieluummin itte.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kesällä tarvitaan jengiä. Mua lähestyttiin sähköpostilla kun olin aikaisemmin hakenut enkä päässyt. Tuli vaan viestiä että tule meille duuniin ja muistaakseni samalla viikolla painoin ekaa vuoroa.

Kesällä tarvitaan jengiä. Mua lähestyttiin sähköpostilla kun olin aikaisemmin hakenut enkä päässyt. Tuli vaan viestiä että tule meille duuniin ja muistaakseni samalla viikolla painoin ekaa vuoroa.

MIks kesällä? Tapahtumia enemmän vai?

MIks kesällä? Tapahtumia enemmän vai?

No pinpi vakkarit on lomilla. Ja osa jää deekikselle, eikä palaa lomilta. Mutta nykyäänhän se ei Jannen kertomalla tavalla aloittelijalle toteudu, koska hommia ei onneksi pysty aloittamaan ilman mitään koulutusta.

Joo tosiaan kesällä tarvitaan tuuraamaan vakitekijöitä jotka lomailee.

Ja olin mä vartijakortin suorittanut siinä välissä, eli en ilman kortteja mennyt sentään :)

Miten tuo 40h kurssi on käytännössä toteutettu securitaksella? Meinaan, että vittumaista olla opinnoista poissa pari viikkoa. Eli kysyisin monta päivää ja monta tuntia per päivä sitä kurssia käydään?

^ Sä oot viikon verran koulussa 8-16. Ja sit menee jotain viikko että saat väliaikasen kortin. Ainakin pk-seudulla kurssit järkätään Malmilla.

Hrakk:n (Eli juuri tuo malmin paikka) kouluttaja mainitsi joskus, että järjestävät iltakursseja kunhan on vain tarpeeksi porukkaa tulossa. Eli kannattaa kysellä niiden perään.

Muista hoitaa asia itse, jos pyydät jotain Secun toimistoväkeä kyselemään puolestasi olet jo hävinnyt pelin.

PS. taas muuten voisin painottaa sitä, miten kannatta aina pitää kirjaa tehdyistä työtunneista, mahd. hälykorvauksista tai vuoronjatkolisistä yms. Yrittävät vedättää lähes joka liksassa. Tämähän ei tietysti ollut mihinkään tiettyyn (edellämainittuun) firmaan suunnattu vaan ihan yleisesti kaikkia firmoja koskeva! ;)

Scale, oonko väärässä jos sanon et ollaan tehty samassa paikassa duunia?[/QUOTE]

Riippuu missä kauppakeskuksessa olet tehnyt hommia. Korjataas kun ei lainaus oikein pelittänyt

Näin on, eipä enää nykyään tarvitse hakea vauhtia niistä peräkylän Alepoista. Sinänsä tämä ei ole mitenkään hyvä asia, sillä taso laskee "tasokkaimmissa" kohteissa vuosi vuodelta ja näistäkin paikoista alkaa pikkuhiljaa löytymään jos jonkinlaista hiihtäjää.

Scale, oonko väärässä jos sanon et ollaan tehty samassa paikassa duunia?

Missä kauppakeskuksessa olet hommia tehnyt. Itse olen tehnyt Espoon siinä toisessa kauppakeskusessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom