Turun Sanomien artikkeli "Pakko saada muskelit"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Esis
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo bigoreksia liittyy lähinnä ihmisen epäterveeseen narsisimiin.

Itseasiassa ei liity. Bigorexia käsitellään eri foorumeilla ruumiinkuvan häiriönä kuten anorexiakin. Narsismissa ei taas ole kyse ruumiinkuvan häiriöstä vaan kärjistyneistä persoonallisuudenpiirteistä.

Ei tuo bigorexia varmasti mitään kovin yleistä ole.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itseasiassa ei liity. Bigorexia käsitellään eri foorumeilla ruumiinkuvan häiriönä kuten anorexiakin. Narsismissa ei taas ole kyse ruumiinkuvan häiriöstä vaan kärjistyneistä persoonallisuudenpiirteistä.

Saatat olla oikeassa.

Sanoisin kuitenkin että bigoreksiasta kärsivä useinmiten kärsii myös epäterveestä narsismista. Voisikohan olla niin että epäterveet narsistiset piirteet aiheuttavat tuota bigoreksiaa, en tiedä. Jonkinlainen yhtymäkohta näillä asioilla todennäköisesti on.

Joo, täytyy kirjoitella omaa kommenttia myös ko. artikkelista.

"kaikenlaisen suorituksen parantaminen kuuluu Tolosen mukaan nuorisokulttuuriin"

- pitää aivan varmasti paikkaansa. Nykyään sitä yritetään kaikilla mahdollisilla konsteilla skarpata, lääkkeistä (esim. opiskelijoiden keskuudessa leviävät Concertat eli ADHD/ADDläkkeet) vitamiineihin ja muihin ravintolisiin.

Hauska lause kuitenkin tuo "tästä kertoo sekin, että joka nörtin kädessä on energiajuoma, harrastipa hän liikuntaa tai ei. Järkeähän siinä ei ole, sillä juoma sisältää runsaasti kaloreita"

- Energiajuomanhan tarkoitus on tuottaa energiaa, joten eiköhän siitä kaloreitakin pitäisi löytyä

Tuo Pakkoliikkujan Bigoreksia on kirjoitettu oudosti ja uskon toimittajan tarkoittaneen tuolla jotain muuta, mitä hän oikeasti sillä tarkoitti. Nykyään, katsoi mitä tahansa sarjaa, leffaa telkkarista tai vaikka lukee lehteä, niin joka tuutista löytyy loppuun asti treenattuja kavereita. Esimerkiksi jenkkisarjojen näyttelijöistä suurin osa näyttää urheilijoilta tai bodareilta. Tämä luo paineita omaan ulkonäköön ja ehkä nuo paineet sitten joillakin nousevat niin koviksi, että oma todellisuudenkuva vääristyy ja syntyy tuo "bigoreksia". Tämä ison koon ja lihaksiston pakonomainen havitteleminen johtaa taas monasti kielletyillä lääkeaineilla leikkimiseen noiden hurjien tavoitteiden aikaansaamiseksi.

Tuohon efedriini-otsikkoon annoinkin justiinsa vastauksen.

Ja nyt lähti täysin käsistä. "Kriittisyyttä ravintolisiin"? aivan mieletön ajatus- tai typeryysvirhe kirjoittajalta. Uskon tämän johtuneen toimittajan väärästä tavasta kirjoittaa ko. artikkeli. Hän viittaa otsikolla ravintolisiin, mutta kirjoittaa kuitenkin lääkeaineista. Vasta kohdassa "kyselyyn vastanneet.." hän tavallaan vaihtaa lääkkeistä ravintolisiin "..käyttävät SALLITTUJA ravintolisiä", sekä "myös lisiin pitäisi suhtautua kriittisemmin". Tämä jää kuitenkin monelta ymmärtämättä artikkelin epäselvän kirjoitustavan vuoksi.

Hienoa kuitenkin, että hän kirjoittaa mm. porttiteoriasta, mikä saattaa joillekin asiaan perehtymättömille valaista ravintolisien ja lääkeaineiden eroa.

Aika monesta ravintolisästä on löydetty dopingaineita, suomessa kreatiinista, ruotsissa proteiinista, ja jostain maasta (en muista mistä) tribuluksesta. Yleinen väitöshän on, että "jäämiä" olisi jäänyt tuotteisiin valmistusvirheen vuoksi, mutta uskallan epäillä, että näitä jäämiä löytyy melko lailla myös tahallisesti tuotteista. Mitä enemmän tuotteet jeesaavat, sitä enemmänhän niitä myydään..

Niin, eikös se ole aivan yleistä, että harrastelijoiden lääkekäyttö saattaa ylittää lääketieteelliset annossuositukset jopa monikymmenkertaisesti? Nuo kommentit ovat kyllä mielenkiintoisia, vai että apinan näköiseksi kierosilmäksi.. tuo kuvastaa hyvin toimittajan epäammattimaisuutta kirjoitella lehden artikkeliin moista netistä löytynyttä spekulointipaskaa. Sen mä kyllä haluaisin nähdä, jos jonkun otsa kasvaa.

"valitettavan usein aineita liikkuu kuntosalilla". Todella ihmeellisesti tuokin mainittu. Missäs niiden pitäisi sitten liikkua? ompelukerhoissa vai? saahan tranceklubiltakin essoa ja vauhtia.

"useimmissa on myös kaupan proteiini- ja muita valmisteita, jotka saattavat sisältää hormoneita". JOO. Voi vittu mitä tekstiä.

Salien antidoping-sertifikaatti? voi pyhä vitun lehmä mitä juttua. Tässä nyt rinnastetaan lisäravinteita todella huolella lääkeaineisiin. Siis onko tämä totta, ettei näissä 180:ssa salissa muka myydä lisäravinteita? ja paskanmarjat, mitä ihmettä tuo toimittaja oikein funtsii.

No, yhteenvetona täytyy kyllä sanoa, että todella epäammattimaisesti kirjoitettu artikkeli ja toimittajan olisi ehdottomasti ennen jutun tekoa ollut syytä tutustua aiheeseen edes jollain tavalla, eikä vain kirjoittaa puutaheinää nenäänsä kaivaen.

Hyvä puoli kuitenkin, että ko. artikkeli herättää kysymysmerkkejä ja keskustelua ravintolisistä vs. doping aineet, negatiivinenkin julkisuus on positiivista - ihmiset voivat käydä pakkotoisto.comin sivuilla hankkimassa lisätietoutta asiaan liittyen ja viisastua hivenen.

Huono puoli: nyt ne mummot ja vaarit, äidit ja isät, epätietoiset ihmiset artikkelin luettuaan pitävät hormoooooneina kaikkea mahdollista muuta kuin panaaneja :hyper: :curs: :hyper: :curs: :hyper:

Kuitenkaan harvempi lisäravinnealalla toimiva yritys tekee suklaapatukoista vai osaako Ryti kertoa tästä tarkemmin. Lisäksi ainakin itse kuvittelin, proteiinipatukoiden raaka-aineiden olevan samoja kuin mitä voi ostaa kaupan hyllyiltä jauhotavarana vai mistä proteiinipatukoiden proteiini sitten muuten olisi peräisin?

Joyran sopiikin tulla pyytämään anteeksi näitä "mielipiteitään". Proteiinipatukoiden raaka-aineet menevät suklaatehtaiden patukkalinjoille suoraan suodatuksesta. Proteiini- ja maitojauheita valmistavat isot maito- ja juustofirmat (kuten Valio), joten on täysin mahdotonta, että mukaan päätyisi jotain kiellettyä.

Siis prodejauheet eivät kulje esimerkiksi kuopiolaisen autotallipakkaajan kautta tuotantolinjoille, arvon Joyra.

Koko suomalainen dopingjupakka alkoi siitä pienestä surkeasta firmasta, jonka omistaja ei erottanut kreatiinia esihormoneista kun niitä lusikalla pakkasi pussiin kotioloissa. Suosittelen hankkimaan kaikki ravintolisät ja proteiinituotteet suurilta, luotettavilta valmistajilta.

:offtopic: Tuli noista isää, äitiä ja mummoja peloittavista proteiinihormooni-kommenteista mieleen: entinen kilpaurheilija isäukkohan tuota minullekkin proteiinia suositteli. Ja hirtti tälläkin kaasu, ku anoppi väitti että niissä "proteiineissa on hormooneja ja että sun pumppu pasahtaa"... :) Mutta jatkakaa.

Artikkelista sitten. Olisi saanut kirjoittaja tutustua kyllä aihepiiriin, tuli tekstistä mieleen 4d dokkari douppingista ja Valentinosta... :)

on jäänyt se käsitys, että teet tätä hommaa koko sydämestäsi ja ilman pahoja "apuaineita" ja vaikeimman kautta.

mun mielestä natutreenaajan ja hormoneja käyttävän bodarin ero on vain se, että aineiden käyttäjällä on kovemmat tavoitteet. tuskinpa kukaan voi sanoa, että esim. kevin levrone tai dexter jackson on valinnut helpon tien tai joku sm-tason kehonrakentaja.

Voi olla, että yleisurheilun huipulla monikin käyttää, mutta harrastajista ei käytännössä kukaan. Näin asia on suurimmassa osassa lajeista.

Siinä se suuri ero kehoiluun.

Eikä se ole ihme, jos harrastelijoiden roinailua ihmetellään, kun sitä ei muissa lajiessa juurikaan ilmene.

EDIT:

Tziisus kraist mitä p#skaa

Minkä ikänen sä oot?

Internetissä on se hyvä puoli, että täällä voin esiintyä anonyymisti, jolloin minunlaisia räkänokkia kohtaan ei herärää heti ennakkoluuloja ja minua ei otettaisi todesta ikäni takia. Kiittäkäämme internettiä!

Olihan tuo hiukan kärjistettyä, mutta olen vakavissani sitä mieltä, että ihmiset (lääkäritkin tietääkseni ovat sellasia) morkkaavat sellasia asioita ja tuomitsevat tiedostamattaan asioita, koska eivät itsekykene samaan.

Sananlasku: Sääli saadaan, kateus pitää ansaita tjsp.

PS: Pertti_123 jos haukut jotakin paskaksi ja vaikka olisi kuinka paskaa olisin hyvin kiitollinen jos viitsisit argumentoida väitteitäsi edes yhdellä virkkeellä. Varsinkin, kun tekstini tässä tapauksessa oli mielestäsi täyttä paskaa luulisin, että argumenttien ilmaiseminen ei tuottasi ongelmia.

PS2: olisi pitänyt mainita vaikka jalkapallo, niin pertti_123 ei olisi edes kiinnittänyt huomiota tekstiini. :)

mun mielestä natutreenaajan ja hormoneja käyttävän bodarin ero on vain se, että aineiden käyttäjällä on kovemmat tavoitteet. tuskinpa kukaan voi sanoa, että esim. kevin levrone tai dexter jackson on valinnut helpon tien tai joku sm-tason kehonrakentaja.

Mun mielestä niiden ero on se, että natutreenaaja ei voi asettaa tavoitteitaan yhtä korkealle, kun hormooneja käyttävä bodari. Faktahan on se, että hormoonej a käyttävä bodari pääsee parempiin tuloksiin, kun natu, jolloin tavoitteetkin ovat korkeammalla.

Miksi sä et usko että tuollainen sairaus voi ola olemassa?? tai ainakin väheksyt sen olemassa oloa?? Tuntuu että menee liian henkilökohtaiseksi koko touhu nyt. Ymmärrän hyvin että kiihdyt siitä roina-lisäravinne kirjoittelusta.Siinänyt olikin sotkettu eri asioita samaanlauseeseen ja asiasta tietämätön saa helposti vääärän kuvan. En vaan tajua mitä järkeä tässä väittelyssä nyt sitten on.

:thumbs: Sulla kun on isommat massat kun minulla, niin ehkä Mike lukee sun tekstit tarkemmin ja ottaa ne vakavammin:) Pääasia että pointti menee perille, eikä aina teilata kaikkea vain sen takia että ei satuta tietämään tai haluta tietää jostain asiasta jotain.

Miksi sä et usko että tuollainen sairaus voi ola olemassa?? tai ainakin väheksyt sen olemassa oloa?? Tuntuu että menee liian henkilökohtaiseksi koko touhu nyt. Ymmärrän hyvin että kiihdyt siitä roina-lisäravinne kirjoittelusta.Siinänyt olikin sotkettu eri asioita samaanlauseeseen ja asiasta tietämätön saa helposti vääärän kuvan. En vaan tajua mitä järkeä tässä väittelyssä nyt sitten on.
En mä usko joulupukkiinkaan. Jos tommoinen sairaus on olemassa, niin ilmiselvästi se on erittäin, erittäin pienen ryhmän sairaus, eikä millään tavalla ole liitettävissä edes tuommoiseen artikkeliin. Mitä mä olen bodareita tavannut, niin järjestäen ovat oikein halukkaita esittelemään kroppaansa.

Mä nyt vain väitän ja saan väittää mitä ikinä lystää, että jos menet lekurille sanomaan "kärsin bigoreksiasta", niin se kysyy "anteeksi mistä?"

En mä usko joulupukkiinkaan. Jos tommoinen sairaus on olemassa, niin ilmiselvästi se on erittäin, erittäin pienen ryhmän sairaus, eikä millään tavalla ole liitettävissä edes tuommoiseen artikkeliin. Mitä mä olen bodareita tavannut, niin järjestäen ovat oikein halukkaita esittelemään kroppaansa.

Mä nyt vain väitän ja saan väittää mitä ikinä lystää, että jos menet lekurille sanomaan "kärsin bigoreksiasta", niin se kysyy "anteeksi mistä?"

luulen itekin, että tuo on pirun pienen porukan sairaus. uskon kyllä, että sellaisia ihmisiä on jossain jotka eivät kehtaa näyttäytyä ilman paitaa, koska luulevat olevansa laihoja, mutta ne ihmiset on todella harvassa.

tuon miettusen kirjoittaman jutun mukaan saa vähän sellaisen käsityksen, että noita sairaita bigorektikkoja on punttisalit täynnä. itse en ole ikinä törmännyt moisiin.

en ymmärrä miksi bigoreksia yhdistetään kilpabodareihin. aina sanotaan, että se on kehonrakentajien sairaus. en ole ainakaan ennen nähnyt, että esim. coleman poseeraisi olympiassa vaatteet päällä.

Mutta mitäs tekee Dopey kun minäkin satun olemaan ns. toimittaja. Vuodatatko itse nyt ja syyllistyt samaan? Mulla on sama oikeus valita täysin omien mieltymysten mukainen juttu tuonne etusivulle ja tehdä vaikka tunnin haastis yhdestä sivulauseesta. Samoin mä voin kärjistää ja provosoida. Etkö Dopey pysty käsittelemään sitä? Katson lähinnä huvittuneena hienoja Mediapolicy sanojasi niinkuin sinä nyt hölkäsenpöläystä ymmärtäisit miten hormonilähtöisestä jutusta saisi positiivisen kuuloisen.
Sen sijaan että voitaisiin rakentavasti keskustella pakkiksen suhteesta valtamedioihin niin voit toki hyökätä muakin vastaan yksilönä.

Onhan se vakavimmassa muodossaan harvinaista. Niin on kyllä useat muutkin oireyhtymät joihin liittyy pakonomaista käyttäytymistä ja pakkomielteitä. Lievempänä niitä esiintyy enemmänkin.

Ja tosta lekurijutusta, niin sitä varten on erikoislääkäreitä. Et säkään mene urologille jos sulla on niskat jumissa.

Sen sijaan että voitaisiin rakentavasti keskustella pakkiksen suhteesta valtamedioihin niin voit toki hyökätä muakin vastaan yksilönä.
Ja sinä teit kirjoituksessasi mitä? Etkö hyökännyt minua vastaan? On se niin hassua miten ihmiset eivät näe metsää puilta omissa kirjoituksissaan. Voit toki jeesustella, yleensä se pallo heitetään toiselle ja sitten leikitään niin laupiasta samarialaista että heikottaa. "en minä mutta kun toi toinen".

Pakkiksella ei ole mitään suhdetta valtamedioihin, se ei tee suhdetta jos meitä siteerataan kuten on tehty jo mm. Ajankohtaisen kakkosen suorassa lähetyksessä, Aftonbladetissa, Cultissa ja Imagessa sekä toki radiossa.
Onhan se vakavimmassa muodossaan harvinaista. Niin on kyllä useat muutkin oireyhtymät joihin liittyy pakonomaista käyttäytymistä ja pakkomielteitä. Lievempänä niitä esiintyy enemmänkin.

Ja tosta lekurijutusta, niin sitä varten on erikoislääkäreitä. Et säkään mene urologille jos sulla on niskat jumissa.
Jos se on harvinainen sairaus, niin onko perusteltua lehtiartikkelissa antaa ymmärtää kuin sitä sairastaisi kaikki?

Tuossa muuten erittäin hyvä pointti. Kyllä mielestäni kovat bodarit, sunnuntaibodarit, aloittelijabodarit ja bodarit ovat kaikki ensimmäisenä esittelemässä kroppaansa ja usein vieläpä ihastelevat itseään peilistä.

Olen ollut ainakin itse aina tyytyväinen kroppaani. Innostus saliharrastukseen lähti siitä että kun on isompi ja terveys kunnossa niin on talvella lämpimämpi. Ja vähemmänpä olen palellut :) bulkki vielä talven päälle niin hyvin menee.

Ja sinä teit kirjoituksessasi mitä? Etkö hyökännyt minua vastaan? On se niin hassua miten ihmiset eivät näe metsää puilta omissa kirjoituksissaan. Voit toki jeesustella, yleensä se pallo heitetään toiselle ja sitten leikitään niin laupiasta samarialaista että heikottaa. "en minä mutta kun toi toinen".

Jos se on harvinainen sairaus, niin onko perusteltua lehtiartikkelissa antaa ymmärtää kuin sitä sairastaisi kaikki?

Se on taas sitä sensaatiohakuisuutta. Ne ihmiset jotka voitaisiin oikeasti diagnosoida sairastavan bigorexiaa, (en pidä siitä nimikkeestä itsekään, muscle dysmorphia on mielestäni parempi) ovat harvassa, eli artikkelissa vedetään kaikki saman viivan yli. Lievempiä, myös haitallisia muotoja esiintyy kuitenkin jo vähän suuremmalla joukolla ihmisiä. Yhteiskunta on vaatimuksineen menossa siihen suuntaan. Kaikilla ei ole homma kontrollissa. Ja mielestäni sitä ei pidä vähätellä, se oli minun pointti. Aina voit puhua omasta puolestasi, mutta nyt tuntuu siltä että sinä puhut kaikkien puolesta, vaikka et kaikkea voi tietää.

Se on selvä että sitä ei sairasta kaikki. Miettunen valehteli jos niin kirjoitti.

No ei se nyt ollut kyllä mikään hyökkäys ainakaan meikän silmään. Aika tunteella oot vuodattanu ja ymmärrettävää se tietysti on. Mut noin aggressiivinen keskustelutyyli ei kyllä oo kovinkaa rakentava.

Paha sanoo kuinka harvinainen se on. Täällä tunnutaan nyt vievän sitä iha ääripäähän. Ei se välttämättä oo tollanen, ettei viitti ilman paitaa liikkua missään. Pahimmassa tapauksessa tietty voi olla.

Mutta itse toho kysymykseen en osaa vastata. Se lehtiartikkeli oli myös siltä osin kyllä paskaa.

Tuossa muuten erittäin hyvä pointti. Kyllä mielestäni kovat bodarit, sunnuntaibodarit, aloittelijabodarit ja bodarit ovat kaikki ensimmäisenä esittelemässä kroppaansa ja usein vieläpä ihastelevat itseään peilistä.

Olen ollut ainakin itse aina tyytyväinen kroppaani. Innostus saliharrastukseen lähti siitä että kun on isompi ja terveys kunnossa niin on talvella lämpimämpi. Ja vähemmänpä olen palellut :) bulkki vielä talven päälle niin hyvin menee.

No eihän heillä sitten mitään ongelmaa ole, eikä sullakaan. Hyvä kun saatiin yhden ihmisen henk. koht. kokemukset kirjattua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom