Turun Sanomien artikkeli "Pakko saada muskelit"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Esis
  • Aloitettu Aloitettu
Minä-kuvan vääristymisen allekirjoitan täysin, mutta ongelma on siinä, että se vääristyminen konkretisoituu vasta kun lopetetaan. Sitä ennen minä kuva on se mikä on luotu, eli vahva ja tukeva itsetunto. Kun lopettaa treenaamisen, voi minä-kuva olla perseellään. Tällöin taas ei voi puhua enää bigoreksiasta kun on jo lopetettu kehon muokkaaminen. Vaikea termi kaikenkaikkiaan.

No tota joo.... Eiköhän tolla sairausdella tarkoiteta sitä että vaikka olisit kuinka lihaksikas hyvänsä, et nää itse sitä omaa tilaasi ja mikään kunto ei tyydytä. Kuvittelet aina itsesi huonoksi ja surkeaksi vaikka todellisuus olisi toista. Vrt.anorektikko ei tajua olevansa liian laiha vaikka se olisikin terveydelle vaarallista. Samaan tapaan voi bigorexiaolla vaarallista terveydelle jos aletaan hakemaan sitä puuttuvaa kireyttä tai lihaste lisäämällä kemikaaleja.

Itsetunnon heikkenemisiä voi ilmetä senkin jälkeen kun on lopetettu se treenaaminen ja keho ei enää miellytä itseään, mutta tässähän ei ole sitten kyse bigorexiastakäsitääkkseni, vaan itsetunnosta joka on rakennettu lihasten ja peilikuvan varaan.

Korjatkaa nyt joku jos olen käsittänyt tämän asian väärin

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No tota joo.... Eiköhän tolla sairausdella tarkoiteta sitä että vaikka olisit kuinka lihaksikas hyvänsä, et nää itse sitä omaa tilaasi ja mikään kunto ei tyydytä. Kuvittelet aina itsesi huonoksi ja surkeaksi vaikka todellisuus olisi toista. Vrt.anorektikko ei tajua olevansa liian laiha vaikka se olisikin terveydelle vaarallista. Samaan tapaan voi bigorexiaolla vaarallista terveydelle jos aletaan hakemaan sitä puuttuvaa kireyttä tai lihaste lisäämällä kemikaaleja.

Itsetunnon heikkenemisiä voi ilmetä senkin jälkeen kun on lopetettu se treenaaminen ja keho ei enää miellytä itseään, mutta tässähän ei ole sitten kyse bigorexiastakäsitääkkseni, vaan itsetunnosta joka on rakennettu lihasten ja peilikuvan varaan.

Korjatkaa nyt joku jos olen käsittänyt tämän asian väärin

Juu komppaan!..Eikä se välttämättä tarkoita että joka hetki tuntee itsensä pieneksi. Sairaus voi välillä tulla pintaan ja välillä taas terve puoli on vallalla. Mielenkiintoisia asioita. Onko täällä paljon muuten psyk. puolella työskenteleviä? Joidenkin kommenteista voisi lukia rivien välistä jonkinlaista ammatillisuutta psyk. puolen asioihin. Itse Psyk.Sh. Painotan vielä että bigorexiasta ei itsellä mitään tietoa/kokemusta, joten mutu tuntumalta mennään. Eli saattaapi olla ihan :anssi:

Tässä kyllä mennään jo niin hiusten halkomiseen, ettei taida loppua tulla. Ylipäätänsä pitäisi ensimmäisenä määritellä termi 'sairaus', sitten siihen voisi alkaa liittään erinäisiä vivahteita.

Peräisin edelleen vastausta kysymykseen, onko se bigoreksia nyt oikeasti sairaus vai vain yksi tapa kuvata vahvaa omistautumista? Jos ihminen on sairas, hänellä ei ole hyvä olla. Kysykää Hulkilta onko hänellä hyvä olo vai kokeeko hän itsensä sairaaksi. Jos bigoreksia on oikeasti diagnosoitu sairaus, niin miten se nyt oireilee omatakseen sairauden määritelmän? Bigoreksia pitäisi tartuttaa kaikkiin ihmisiin, sillä siinä pidetään sentään kehosta huolta.

Ei Hulkilla käsittääkseni ole bigorexiaa. Jos olet bigorektikko, et laita kuvia nettiin, et poseeraa ihmisille. Vahvaa omistautumista joka rajoittaa sun elämää siihen pisteeseen että sulta menee kaikki? Terveys, suhteet, työt...
Sun elämässä ei ole mitään tärkeämpää kuin lihasten kasvattaminen, ei mitään. Mutta kukaan ei saa nähdä sun kroppaa, sä häpeät sitä. Jos kaikkiin tartutettaisiin bigorexia, niin voitaisiin sulkea uimahallit ja rannat, Mikeltä loppuis kuvaushommat, kehonrakennus loppuisi visuaalisena urheiluna kokonaan. Ei kukaan sinne lavalle menisi, eikä kukaan suostuisi ottamaan paitaa pois varsinkaan yleisön edessä. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää? Tiesin kylä että täällä vatipäitä riittää, mut ei auta ei...
No, minä lopetan nyt tähän. Jos ei Mike halua tätä asiaa ymmärtää vain sen takia ettei nyt joskus voisi ehkä olla väärässä, niin olkaa hyvä ja jatkakaa:kippis1:

SANOTAAN NYT VIELÄ TÄMÄ: KAIKKI JOTKA HARRASTAVAT KEHONRAKENNUSTA/HORKKAA JA JOITA VITUTTAA ETTEI OLE TARPEEKSI ISO, EIVÄT SAIRASTA BIGOREXIAA. BIGOREXIA ON KOVAA AHDISTUSTA, KAIKEN MUUN LAIMINLYÖMISTÄ, PELKOA.:wall:

Ei Hulkilla käsittääkseni ole bigorexiaa. Jos olet bigorektikko, et laita kuvia nettiin, et poseeraa ihmisille. Vahvaa omistautumista joka rajoittaa sun elämää siihen pisteeseen että sulta menee kaikki? Terveys, suhteet, työt...
Sun elämässä ei ole mitään tärkeämpää kuin lihasten kasvattaminen, ei mitään. Mutta kukaan ei saa nähdä sun kroppaa, sä häpeät sitä. Jos kaikkiin tartutettaisiin bigorexia, niin voitaisiin sulkea uimahallit ja rannat, Mikeltä loppuis kuvaushommat, kehonrakennus loppuisi visuaalisena urheiluna kokonaan. Ei kukaan sinne lavalle menisi, eikä kukaan suostuisi ottamaan paitaa pois varsinkaan yleisön edessä. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää? Tiesin kylä että täällä vatipäitä riittää, mut ei auta ei...
No, minä lopetan nyt tähän. Jos ei Mike halua tätä asiaa ymmärtää vain sen takia ettei nyt joskus voisi ehkä olla väärässä, niin olkaa hyvä ja jatkakaa:kippis1:

SANOTAAN NYT VIELÄ TÄMÄ: KAIKKI JOTKA HARRASTAVAT KEHONRAKENNUSTA/HORKKAA JA JOITA VITUTTAA ETTEI OLE TARPEEKSI ISO, EIVÄT SAIRASTA BIGOREXIAA. BIGOREXIA ON KOVAA AHDISTUSTA, KAIKEN MUUN LAIMINLYÖMISTÄ, PELKOA.:wall:

Kuvailet pahimmat mahdolliset oireet. Eiköhän tuollainen sairaus voi aiheuttaa monen tason ongelmia, jotka ovat yksilöllisiä. Kuten on myös suurimmassa osassa muistakin mielenterveydellisissä ongelmissa. Eihän kaikki anorektikotkaan kuole tai joudu edes hakemaan hoitoa, vaan saavat sen verran kontrolloitua itseä, että sairaus ei pääse kovin pahaksi ja paranee myös itsestään.

Ja tästä löytyy kyllä tutkimusartikkeleita ja tietoa mm. Medlinesta tai sitten Googlesta. Suomen kielellä en pikaisesti mitään löytänyt esim. terveysportista.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=16404458

Tässä yksi viite artikkeliin, minkä pitäisi aueta kaikille käyttäjille. Lisää löytyy esim. tuon artikkelin lopussa olevasta lähdeluettelosta.

Toi kateusjuttu on semmonen mitä on vaikeeta ymmärtää. Vittu oon mäkin kateellinen joskus jollekin jolla on parempi kroppa, mutta terveellä tavalla. Mutta jos joku sanoo, että naurattaa horkan käyttäjäpellet, ni sekö on varmasti myös kateutta? Ei koko itsetunto saisi rakentua voiman ja ulkonäön ympärille. Pitää siellä pääkopassa jotain muutakin liikkua kuin mittanauhat ja kilogrammat. Sopusuhtainen hyvä kroppa ja hyvä fyysinen kunto. Progressiivinen kehitys terveellä tavalla: Mitä muuta tarvitaan? Onko enemmän tavoittelu esim. harrastelumielessä jo melkein sairautta?

No tota joo.... Eiköhän tolla sairausdella tarkoiteta sitä että vaikka olisit kuinka lihaksikas hyvänsä, et nää itse sitä omaa tilaasi ja mikään kunto ei tyydytä. Kuvittelet aina itsesi huonoksi ja surkeaksi vaikka todellisuus olisi toista.
Tässäpä se pointtin on juuri minä toin esille aikaisemmin. Bodarit valittavat aina, mutta tasan tarkkaan tietävät olevansa vitun lihaksikkaita. Kunhan esittävät, ei se esittäminen sairautta ole. Esim Hulkki sanoi aikanaan kun joku kysyi, että miksi otat aina käsitreenin jälkeen paidan pois ja treenaat tank topilla. Hulkki vastasi tähän, että hän haluaa katsoa narujaan jotta saisi agrea treenata kovemmin. Tästä voisi tavis vetää jutun "vitun bigorektikko, et ole koskaan tyytyväinen". Todellinen syy tuon paidan pois ottamiseen on se, että pumpissa näyttää aina kovalta ja se miellyttää omaa silmää, niin myös Hulkin tapauksessa. Bodarit eivät ole oikeasti tyytymättömiä kroppaansa kuin vain kilpailuhenkisesti, eivät yleismaailmallisesti.

Joku Savolainen voi sanoa "tarvitsen lisää lihaa olkapäihin", se tarkoittaa kilpailumielessä verrattuna kilpakumppaneihin, kyllähän mies itse tajuaa, että olkapäät ovat julmetut, ei siinä ole mitään sairautta.

Tässäpä se pointtin on juuri minä toin esille aikaisemmin. Bodarit valittavat aina, mutta tasan tarkkaan tietävät olevansa vitun lihaksikkaita. Kunhan esittävät, ei se esittäminen sairautta ole. Esim Hulkki sanoi aikanaan kun joku kysyi, että miksi otat aina käsitreenin jälkeen paidan pois ja treenaat tank topilla. Hulkki vastasi tähän, että hän haluaa katsoa narujaan jotta saisi agrea treenata kovemmin. Tästä voisi tavis vetää jutun "vitun bigorektikko, et ole koskaan tyytyväinen". Todellinen syy tuon paidan pois ottamiseen on se, että pumpissa näyttää aina kovalta ja se miellyttää omaa silmää, niin myös Hulkin tapauksessa. Bodarit eivät ole oikeasti tyytymättömiä kroppaansa kuin vain kilpailuhenkisesti, eivät yleismaailmallisesti.

Anoreksiahan ei ole jokaisen laihan tauti. Vaikka laiha muijakaveri sanoiskin että "oon kauhee läski", niin se odottaa että äijä sanoo, että "et ole". Sama pätee Hulkin kohdalla: Väität omia käsiä naruiksi ja jollain tavalla haluat hyväksyntää ja itsetunnon kohotusta muilta kumoamaan nämä väitteet. Mä en tajua mikä tossa taudin määrittelyn ymmärtämisessä on vaikeaa? Moni sen jo selkeästi viitteiden kera esitti. Toi on varmasti harvinaista kaikessa kauheudessaan, eli ei tosiaan saisi yleistää ja fiksuimmat sen varmasti osaa suodattaa kaikesta tästä tekstistä. Huoh.

Joku Savolainen voi sanoa "tarvitsen lisää lihaa olkapäihin", se tarkoittaa kilpailumielessä verrattuna kilpakumppaneihin, kyllähän mies itse tajuaa, että olkapäät ovat julmetut, ei siinä ole mitään sairautta.

Sanoppas sinä. Onko vastaasi tullut bodari, joka olisi todennut että: "Nyt olen tarpeeksi iso. En aio enään kasvattaa lihaksiani tätä suuremmaksi."?

Senkin voi tehdä terveellä tavalla ja epäterveellä tavalla. Se epäterve tapa on luulla oikeasti niin että ei ole lihaksikas tai hyvässä kunnossa ja terveellinen tapa analysoida heikkouksiaan ja kroppaansa kriittisesti kehityksen kannalta. Siitä epäterveellisestä mielentilasta tässä oli kysymys. Puhutaan nyt varmaan iahn eri asioista.
Toki jokainen kilpaileva bodari, ja varmasti harrastelijakin, haluaa olla isompi ja lihaksikkaampi. Kehitystähän kaikki hakevat sillä treenillä.

Bigorexiaa sairastavat eivät vaan oikeasti näe itseään millään muotoa lihaksikkaana tai omaa sitä hyvää ja tervettä itsetuntoa omasta ulkoisesta olemuksestaan.
Tämänkin sairauden, niinkuin monen muunkin, kohdalla on varmasti olemassa eri laatuisia asteita kuinka pitkälle se sairaus mene ja vaikuttaa. TOisilla se ehkä van ilmenee jatkuvana kehityksen haluna eikä ilmene ulospäin muille kuin kovana motivaationa. Toisessa ääripäässä se ilmenee jo edellämainituilla tavoilla esim. ei uskalla ottaa paitaa pois rannalla vaikka on treennannut itsensä ainakin muiden mielstä kovaan kuntoon. Ja sitten on kaikkea siltä väliltä.

Kuka sitten on sairas ja kuka ei?? En tiedä. Viisaammat ja lukeneemmat tohtoris sedät ja tädit arviokoot sen.

Sanoppas sinä. Onko vastaasi tullut bodari, joka olisi todennut että: "Nyt olen tarpeeksi iso. En aio enään kasvattaa lihaksiani tätä suuremmaksi."?
Niin tai keihäänheittäjä "en halua enää heittää pidemmälle". Kunnianhimo tai tavoitteellisuus ei ole sairaus vaikka te niin haluattekin vänkää.

Kahlis, oletko koskaan, siis ikinä tavannut tommoista henkilöä? Minä en 13 vuoden treenin aikana. Siksi uskonkin että koko bigoreksia on pelkkä läppä olemattomista ihmisistä. Jos maailman bodareista on 0,0001% jotain päästään vialla olevia bigorektikoita, niin minkä helvetin takia se laitetaan artikkeliin kuin kaikki saliharrastajat semmoisia olisivat?

Niin tai keihäänheittäjä "en halua enää heittää pidemmälle". Kunnianhimo tai tavoitteellisuus ei ole sairaus vaikka te niin haluattekin vänkää.

Täällä ei kukaan ole sitä mieltä, että kunnianhimo tai tavoitteellisuus olisivat sairauksia. Sairaudeksi se muuttuu siinä vaiheessa, kun suorittaminen muuttuu koko elämän tarkoitukseksi ja se haittaa normaalia elämää. Samasta aiheesta on jo vängätty se kymmenen sivua, eivätkä bigorexian kieltäjät vieläkään halua ymmärtää eroa normaalin kunnianhimon ja sairaalloisen pakkomielteen välillä.

Täällä ei kukaan ole sitä mieltä, että kunnianhimo tai tavoitteellisuus olisivat sairauksia. Sairaudeksi se muuttuu siinä vaiheessa, kun suorittaminen muuttuu koko elämän tarkoitukseksi ja se haittaa normaalia elämää. Samasta aiheesta on jo vängätty se kymmenen sivua, eivätkä bigorexian kieltäjät vieläkään halua ymmärtää eroa normaalin kunnianhimon ja sairaalloisen pakkomielteen välillä.

Ehkä tämäkin on jo jonkin sortin sairaus?

En kuitenkaan näe mitään syytä, miksi ei tulevaisuudessa tulee (tai liekö on jo) tapauksia, joissa esim. mainitsemistasi patukoista VOISI löytyä jotain ADT:n listalla olevaa kiellettyä ainetta. Sinne nättien papereiden sisään kääritty patukkakin, kun usein on raaka-aineiltaan jauhemaista.

Kokonaisuudessaan tuollaiset kirjoitukset eivät jaksa minun elämääni paljon hetkauttaa, joten keep on working. :) :thumbs: :piis:

Keskustelufoorumit ovat niin kauan ok kunnes tämän Joyran kaltaisia eksyy mukaan. Täysin mistään mitään tietämätön henkilö lausuu mielipiteenään "ettei näe mitään syytä miksei patukoista voisi löytyä kiellettyjä aineita".

Jos tietää yhtään mitään proteiinipatukoiden valmistuksesta, näkee monta syytä miksei patukoissa voi olla dopingaineita. Esimerkiksi proteiini- tai hiilihydraattijauheisiin tai suklaaseen (patukoiden yleisimmät raaka-aineet) ei voi päätyä kiellettyjä aineita, koska missään tuotantoketjun vaiheessa niitä ei käytetä, tai ole koskaan käytetty.

Samoja raaka-aineita kuin käytetään prodepatukoissa, käytetään kaikessa elintarviketeollisuudessa. Ja prodepatukat tehdään samoilla koneilla kuin suklaapatukat. Ne ovat siis "puhtaita". Ihan vaan tiedoksi Joyralle. Jos sinua joku asia ei hetkauta (kuten sanoit), kannattaa olla ihan hiljaa ja seurata asiasta enemmän tietävien ihmisten keskustelua.

Ehkä sekin on jonkin sortin itsetunto-ongelma, että aletaan bodaileen, koska ei haluta olla "tavis". Kyllä oon poijaat törmännyt bodareihin, jotka pitää itseään "taviksia" parempina sen takia, kun pattia löytyy.

Ehkä tämäkin on jo jonkin sortin sairaus?
Kannattaa myös varoa sitä selän takana vaanivaa vainoharhaisuutta.

Hep, käsi ylös kaikki jotka ovat koskaan tavanneet bodaria joka EI haluaisi ottaa paitaa pois ja näyttää lihaksiaan? Poissuljetaan tapaukset, jossa pyydetään näyttämään palaa jossain baaritiskillä(eli jos se olisi ylipäätänsä lapsellista posettelua).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom